V priebehu posledných rokov výrazne stúpla obľuba RC modelov poháňaných elektrickým dúchadlom (anglicky EDF - electric ducted fan).
Táto obľuba je zrejme ovplyvnená rozsiahlou ponukou a množstvom reklám, ktoré nás nabádajú, aby sme sa aj my stali pilotmi stíhačky. Drvivá väčšina týchto modelov je vyrobená z penových materiálov a krajina ich pôvodu je zrejme jednoznačná. autor: Janko O. |
Keď môj brat Janko O. napísal článok o voľnobehu v modeloch poháňaných dúchadlom, hneď ma napadlo, že by bolo dobré tento článok rozšíriť o modely poháňané elektromotorom a vrtuľou. Nakoniec som sa rozhodol, že bude lepšie, ak nebudeme rozširovať pôvodný článok, ale napíšem nový.
autor: mior |
Automechanokom je to jasné: Voľnobeh sú otáčky motora, keď nepridávame plyn.
Ale ako to využiť v modeloch lietadiel? Samozrejme, nedá sa to všade (vo vetroňoch asi sotva), ale v modeloch poháňaných elektro-dúchadlami (EDF) sa to vyložene osvedčilo. autor: Janko O. |
Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan v jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.
Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu. A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť. autor: Janko O. |
Občas sa na modelárskych fórach objaví dotaz na porovnanie ťahu trojlistej alebo štvorlistej vrtule voči vrtuli dvojlistej toho istého priemeru a stúpania.
Alebo iná formulácia otázky, aký rozmer trojlistej (štvorlistej) vrtule použiť, aby bol jej ťah rovnaký ako vrtule dvojlistej? autor: Janko O. |
Ľubo Roziak nám poslal sken stránky časopisu Modelář z roku 1964.
Je v ňom popisovaný jeden z prvých elektroletov na svete. A keďže my sme veľkí priaznivci elektropohonu, tak nás to naozaj potešilo a rozhodli sme sa, že sa o túto radosť podelíme aj s ostatnými. pripravil: Janko O. |
Náš kolega Marek K. z Trenčína si postavil model EasyCub od firmy Multiplex.
Osadil ho vybraným motorom a začal sa učiť lietať. Má z tohto modelu naozaj veľkú radosť, ba dokonca ho núti konať určité akrobatické prvky, na ktoré už naozaj nie je stavaný. To ešte nevedel, že mu to tento model vôbec neodpustí. autor: mior |
Impulzom k napísaniu tohoto článku niekedy pred desiatimi rokmi bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.
Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť. Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný. Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali. autor: Janko O. |
Teda, musím túto vetu trochu upresniť.
Nemyslím tým nezdravé opaľovanie z jednej strany tela (podľa smeru vetra), ani pohľad do Slnka pri lietaní v štýle „najlepšie to nosí nad hlavou a proti slnku“. A musím poupraviť aj kategóriu modelárov – tento článoček sa bude týkať najmä elektromodelárov. autor: mior |
Len pred pár dňami sme "refrešovali" článok o neobvyklom motorizovaní vetroňa ASH-25 a naraz je tu druhá časť.
Dôvodom je to, že autor videí z prvej časti ich z YouTube odstránil a my sme tieto videá už nenašli. Avšak včera dal do kometrárov k tomu článku náš český modelársky kolega "Honza" odkazy na videá aj na obrázky o motorizácii tohto modelu. Máme však dojem, že sú to iné videá, pretože pilotom už nie je Gerry (za asistencie svojho vnuka), ale niekto iný. To však nič nemení na tom, že je to stále ten istý netypický spôsob motorizácie vetroňa, ktorým sme sa nechali inšpirovať aj my v prípade nášho DG-808s Competition. pripravil: Janko O. |
(Pôvodný článok s novým záverom.)
Francúzsky modelár s prezývkou Gerry (inak seriózny pán v rokoch) je veľký výmyselník a súčasne perfekcionalista. Svoj model vetroňa ASH-25 v mierke 1:3 vybavil štyrmi kamerami Mobius, aerodynamickými brzdami, otáčaním hlavy pilota, ale hlavne ho dosť nekonvenčne motorizoval. Nad odtokové hrany krídla, blízko trupu, namontoval pekné gondoly, ktoré osadil elektromotormi so sklápacími vrtuľami. Takto vyriešil problém bezproblémového štartu modelu zo zeme bez potreby rôznych vlekov, navijákov, vozíkov, katapultov, „gumicukov“ a pod. pripravil: Janko O. |
Vždy, keď pozerám podobné videá, obdivujem tých, čo si niečo podobné (či vlastný spaľovací motor, alebo vlastnú modelársku spaľovaciu turbínu) vyrobili sami.
Žiaľ, nikdy som taký amatérsky výtvor nevidel na vlastné oči, ale nemám dôvod neveriť tým modelárskym kolegom, ktorí tvrdia, že ten alebo henten modelár si vlastný motor, nedajbože spaľovaciu turbínu vyrobil takpovediac „samo-domo“. Takže: pustite si spomínané video a v jeho priebehu si skúste predstaviť, že by ste si mali jednotlivé diely turbíny vyrobiť doma, prípadne ako „fušku“ v zamestnaní. No ja by som na to odvahu veru nenabral. pripravil: Janko O. |
Tak takýto model postavil Petr Jirous z LMK Jiřice.
Možno si poviete: "No čo je na ňom také zvláštne?" Tak, okrem toho pohonu, ktorý spomenieme o chvíľu, je treba povedať, že ten model je krásny. Až sa nám natíska výraz, že je "sexy". A ak sa vám zdá, že je malý, tak sa nenechajte pomýliť. Do dvoch metrov dĺžky mu chýbajú "úbohé" 4 milimetre. autor: Janko O. |
Takýto nápis sme nedávno objavili na obaloch LiPol batérií značky Turnigy, zakúpených na HobbyKingu.
Pravdu povediac, veľmi nás potešil. Nuž koho by nepotešilo, keď po rokoch „handrkovania“ môže zahlásiť: „Vidíš, došlo na moje (v tomto prípade naše) slová!“ Ale čo to je za šifru? Čo to má ten nápis znamenať? pripravil: Janko O. |
V sekcii Download sa (už dávnejšie, len o nich niektorí (začínajúci modelári) nevedia) nachádzajú dva programy na pomoc pri návrhu elektro pohonu modelu. (čítaj viac ...).
pripravil: Janko O. |
Priznám sa, že aj ja som si myslel, že v súčasných (špičkových) elektromobiloch sú na ich pohon používané akési super-špeciálne batérie.
Taký mix kozmického výskumu, science-fiction a daru od mimozemšťanov. Aké však bolo moje prekvapenie (takmer až sklamanie), keď som sa v článku od nášho kamaráta Michala Nováčka dozvedel, že sú tam bežné LiIon články, typ 18650. Také isté, aké bývajú v notebookoch a aké aj my modelári občas vo svojich modeloch či vysielačoch používame. v článku: Co pohání elektromobily Tesla Motors |
Superkondenzátor (anglicky supercapacitor, ultracapacitor, EDLC - Electric Double Layer Capacitor) je elektrotechnická součástka, která se vyznačuje schopností rychle akumulovat a následně odevzdat značné množství elektrické energie.
Výhodou superkondenzátorů je vysoká životnost a účinnost, možnost opakovaného nabíjení a vybíjení vysokými proudy (typicky desítky a stovky ampér), velmí nízký vnitřní odpor (řádově menší než například u LiPol akumulátorů), schopnost pracovat za velmi nízkých provozních teplot, navíc netrpí paměťovým efektem. Jaké mají superkondenzátory uplatnění v současné RC modelářské technice a jaká je v této oblasti čeká budoucnost? autor: Michal Černý, úvod pripravil: Michal Nováček |
Před časem jsem se názorově střetnul se skupinou zatvrzelých nevraživců vůči těm, kdo nezastavují motor setrvačníkem.
A protože jsem se kdysi profesně zabýval motory nákladních automobilů, nedalo mi to, a já čas, který od okamžiku střetu uplynul, věnoval shánění informací jak u výrobců, tak zkušených modelářů, které jsem završil návštěvou katedry spalovacích motorů ČVUT. Výsledek svého “bádání” vám tu předkládám v následujícím textu. autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |
Tradičný problém každého modelára - aké baterky používať? Niekto preferuje najlacnejšie baterky, niekto prepočítava cena/výkon a niekto si potrpí na značku.
Avšak nie všetko, čo je značkové je aj kvalitné. V mysliach modelárov sa usadila myšlienka, že medzi najkvalitnejšie patria LiPo batérie značky Hyperion. Že nie každý kus sa vydarí aj tejto značke, to nám napísal a zmeral náš čitateľ Miroslav Hrubý. autor: Miroslav Hrubý pridal: mior |
Jak jsem nejednou na svém webu deklaroval, nemám k “elektronům” ten správný vztah. A tak se strojař ve mně pořádně zastyděl, když se kamarád podivil nad tím, že elektromotory svých modelů nezabíhám, natož abych se věnoval jejich údržbě.
Uvědomil jsem si, že další “objevená Amerika” je na světě a s potěšením jsem se pustil do pokusu ji pojmenovat .
autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |