V prvej časti tejto série článkov sme uviedli nasledujúcu predtuchu:
"Sme si vedomí, že na túto tému existujú zásadné a skalopevné názory, pričom ten náš je zrejme menšinový. Cez to všetko sa pokúsime statočne odolávať a argumentovať, aby sme čestne obhájili svoje názory." Že to vyvolá vlnu odporu, to sme - ako vidno, tušili, ale že to bude až taká "Tsunami", to nám ani vo sne nenapadlo. autor: Janko O. |
Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?
Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má. Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny. autor: Janko O. |
K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM.
Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné. A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním. autor: Janko O. |
Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".
My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty. To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje. Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť. autor: Janko O. |
Rozšírený a upravený pôvodný článok.
............................................... Pred časom (čiže pred asi dvanástimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií. Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť. Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka. Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie. autor: Janko O. |
Hneď na začiatku tejto časti článku je treba priznať, že vyznávači viacčlánkových (viac ako 3-článkových) batérií majú v jednom pravdu:
Stačia im regulátory na nižšie prúdy, ktoré spravidla bývajú trochu lacnejšie a aj vodičmi tečú nižšie prúdy, čo znamená, že môžu byť tenšie. Ale keďže každá minca má dve strany, poďme sa pozrieť na tú druhú - odvrátenú. autor: Janko O. |
Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše deviatich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.
Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou". __________________________________________ Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol. Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach. V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo? autor: Janko O. |
V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.
Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú. Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky. Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie. A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením. Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta. pripravil: Janko O. |
Mnohí modelári túžia postaviť si viacmotorový model, či už vrtuľový alebo dúchadlový.
Vyvstáva tu však problém silového rozvodu - elektroinštalácie, pretože je síce isté, že motor nebude len jeden, ale môže byť len jeden regulátor alebo len jedna pohonná batéria? A keď nebude jedna, ako ich zapojiť, alebo dokonca, ako ich prepojiť? autor: Janko O. |
Keďže sa o návrh vrtuľového pohonu zaujíma mnoho modelárov a niektorým nie sú úplne jasné niektoré pojmy, pripravili sme voľné pokračovanie.
autor: Janko O. |
Svetové veľmoci v oblasti vojenských lietadiel, konkrétne bojových stíhačiek (USA, Rusko, Veľká Británia, Francúzsko) pojem "vektorovaný ťah" (Vectored Thrust) nie len že dávno poznajú, ale ho vo svojich výrobkoch aj používajú.
Ale v posledných rokoch sa tento pojem objavil aj v modelárstve. Čo si pod tým predstaviť? V ktorých modeloch ho použiť? Nie je to len módna vlna, ktorá po pár mesiacoch prejde? autor: Janko O. |
Hoci to môže vyznieť ako povzbudivá výzva pre všetkých alpinistov, vyznávačov cross-country, či bežných turistov, tak nie!
Reč bude o vrtuliach. Konkrétne o vrtuliach s veľkým stúpaním, niekedy označovaných ako „štvorcových“, alebo o takých, ktoré sa k nim približujú. Takéto vrtule sú totiž často démonizované a väčšinu modelárov to akosi pokorne (a takmer až zbožne) ťahá k vrtuliam zo svojich začiatkov, k vrtuliam s menším stúpaním, niekedy označovaných ako „pod-štvorcovým“ (dokonca až k „pol-štvorcovým“), alebo k takým, ktoré sa k nim približujú. Až jedného dňa narazia (na problém), prípadne narazí ich model (väčšinou do zeme). autor: Janko O. |
Keď sme niekedy pred ôsmimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.
Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo. Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo. Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“. autor: Janko O. |
"Ešte sme nič nevyvažovali, len sme našli polohu, v ktorej je nedokonalosť unášača čiastočne eliminovaná nedokonalosťou rotoru. Skutočné vyvažovanie príde až teraz."
Týmito vetami začínal posledný odstavec tretej časti seriálu o vyvažovaní dúchadiel. No a teraz konečne prišlo to "teraz". autor: Janko O. |
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.
Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať. O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej. autor: Václav Ježek alias vasek133 pridal: mior |
Tretia časť seriálu o vyvažovaní elektrických dúchadiel.
autor: Janko O. |
V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.
Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku". A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami. autor: Janko O. |
V poslednom období akoby sa s X-coptermi vrece roztrhlo.
Čím to je? Prečo je to tak? Skrátka, čo je na nich také skvelé a výnimočné, že medzi (nie len) modelármi tak úspešne expandujú? autor: Janko O. |
V čom teda tkvie vyváženosť alebo nevyváženosť dúchadla?
Problém je možné rozložiť na niekoľko častí, ktoré samozrejme súvisia s konštrukčným usporiadaním pohonnej jednotky. Je zrejmé, že ak na vyvážený motor vďaka nepresnému unášaču krivo nasadíme samostatne vyvážený rotor dúchadla, celok bude nevyvážený. Ak na vyvážený motor dobre nasadíme nevyvážený rotor dúchadla, výsledok bude rovnaký. autor: Janko O. |
Občas sa to stane každému.
Aj mne sa to už stalo! A to som pri zaobchádzaní s LiPolkami mimoriadne opatrný. Takže, čo robiť, keď LiPolka spuchne? Mnohí hneď navrhujú „konečné riešenie“ v slanom kúpeli. …....................... Mne sa však podarilo moje mierne spuchnuté LiPolky vrátiť do „štíhlej podoby“. …....................... Cez to všetko by som radšej pozornosť sústredil na otázku: „Čo robiť, aby sa LiPolky nenafukovali?“ autor: Janko O. |