Články v kategórii Pohony

V sekcii Download sa (už dávnejšie, len o nich niektorí (začínajúci modelári) nevedia) nachádzajú dva programy na pomoc pri návrhu elektro pohonu modelu. (čítaj viac ...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 19. 12. 2015, 17:32 | Prečítané: 7334x
Impulzom k napísaniu tohoto článku bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 21. 11. 2015, 09:21 | Prečítané: 5692x
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 5. 11. 2015, 10:09 | Prečítané: 9450x
Návštevník našej web stránky s prezývkou „Redkofka“ nám poslal link na zaujímavý článok a dve videá.

Jedná sa o úpravu bežného EDF pohonu na EDF pohon s „prídavným spaľovaním“ (afterburner) pomocou Propan butanovej bombičky (zrejme na plnenie zapaľovačov).

Na bežné lietanie to zrejme nebude, ale na rôzne exhibičné predvádzačky je to efekt ako hrom.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 31. 10. 2015, 08:23 | Prečítané: 3477x
Náš kolega Marek K. z Trenčína si postavil model EasyCub od firmy Multiplex.

Osadil ho vybraným motorom a začal sa učiť lietať.

Má z tohto modelu naozaj veľkú radosť, ba dokonca ho núti konať určité akrobatické prvky, na ktoré už naozaj nie je stavaný.

To ešte nevedel, že mu to tento model vôbec neodpustí.

autor: mior

Komentáre: 8 | Kategórie: Pohony | 11. 10. 2015, 16:55 | Prečítané: 4004x
Každý to pozná: Keď je batéria plne nabitá, motor ťahá perfektne.

Avšak počas letu sa batéria postupne vybíja, výkon motora znateľne klesá a ťah vrtule (eventuálne elektro-dúchadla) tiež.

Ale ako prudko? Je tento pokles lineárny, alebo je táto závislosť nepredvídateľná?

To sú otázky!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 28. 8. 2015, 09:39 | Prečítané: 5686x
V poslednom období akoby sa s X-coptermi vrece roztrhlo.

Čím to je?

Prečo je to tak?

Skrátka, čo je na nich také skvelé a výnimočné, že medzi (nie len) modelármi tak úspešne expandujú?

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 25. 8. 2015, 09:35 | Prečítané: 6218x
Občas sa na modelárskych fórach objaví dotaz na porovnanie ťahu trojlistej alebo štvorlistej vrtule voči vrtuli dvojlistej toho istého priemeru a stúpania.

Alebo iná formulácia otázky, aký rozmer trojlistej (štvorlistej) vrtule použiť, aby bol jej ťah rovnaký ako vrtule dvojlistej?

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Pohony | 20. 6. 2015, 09:04 | Prečítané: 11256x
Jedným z najdôležitejších parametrov striedavého motora je napäťová konštanta Kv. Tá udáva, koľko otáčok by mal motor „dať“ na každý Volt privedeného napájacieho napätia (z pohonnej batérie).

A keďže mnohé fyzikálne deje sú reverzibilné, to znamená, že fungujú „tak“, ale aj „onak“, čiže naopak, zaujímalo nás, či to funguje aj v súvislosti so spomínanou napäťovou konštantou.

Skrátka, ak motor niečím roztočíme, či sa na jeho svorkách objaví napätie, ktorého veľkosť je daná akousi invertovanou napäťovou konštantou. Či existuje závislosť, niečo ako Volty na otáčku a či by sa tak nedali zistiť parametre neznámych motorov.

Odpovieme rovno: Dá sa to!

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 26. 5. 2015, 22:30 | Prečítané: 14311x
Priznám sa, že aj ja som si myslel, že v súčasných (špičkových) elektromobiloch sú na ich pohon používané akési super-špeciálne batérie.

Taký mix kozmického výskumu, science-fiction a daru od mimozemšťanov.

Aké však bolo moje prekvapenie (takmer až sklamanie), keď som sa v článku od nášho kamaráta Michala Nováčka dozvedel, že sú tam bežné LiIon články, typ 18650.

Také isté, aké bývajú v notebookoch a aké aj my modelári občas vo svojich modeloch či vysielačoch používame.

v článku: Co pohání elektromobily Tesla Motors

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 9. 5. 2015, 09:59 | Prečítané: 1799x
Ešte niekedy pred niekoľkými rokmi náš kamarát Bohdan vo jednom článku na svojom webe zverejnil svoj sen o "malom" modeli.

Vraj nič moc: 4kg a aspoň 25% prebytku výkonu.

A tak sme začali len tak mimochodom odhadovať a kalkulovať, ako to bude s tým elektro-pohonom a či mu bude LiPol batéria 5s 3000 mAh , ktorú má, stačiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 31. 3. 2015, 11:23 | Prečítané: 10078x
Superkondenzátor (anglicky supercapacitor, ultracapacitor, EDLC - Electric Double Layer Capacitor) je elektrotechnická součástka, která se vyznačuje schopností rychle akumulovat a následně odevzdat značné množství elektrické energie.

Výhodou superkondenzátorů je vysoká životnost a účinnost, možnost opakovaného nabíjení a vybíjení vysokými proudy (typicky desítky a stovky ampér), velmí nízký vnitřní odpor (řádově menší než například u LiPol akumulátorů), schopnost pracovat za velmi nízkých provozních teplot, navíc netrpí paměťovým efektem.

Jaké mají superkondenzátory uplatnění v současné RC modelářské technice a jaká je v této oblasti čeká budoucnost?

autor: Michal Černý, úvod pripravil: Michal Nováček

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 22. 3. 2015, 10:12 | Prečítané: 2114x
Ľubo Roziak nám poslal sken stránky časopisu Modelář z roku 1964. Je v ňom popisovaný jeden z prvých elektroletov na svete. A keďže my sme veľkí priaznivci elektropohonu, tak nás to naozaj potešilo a rozhodli sme sa, že sa o túto radosť podelíme aj s ostatnými.

Možno si poviete, že prečo v poslednom období tak radi spomíname.

No čo iné máme robiť päť dní pred koncom sveta?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Pohony | 12. 3. 2015, 11:37 | Prečítané: 3175x
Pôvodne som mal pre tento článok pripravený "vtipný" názov: "Ako merať prúd otáčkomerom", ale potom Miroslav prišiel s ešte vtipnejším názvom: "Ako merať otáčky ampérmetrom" a tak sme to radšej nechali tak.

K napísaniu tohto článku nás priviedla myšlienka, či by bolo možné, ak poznáme parametre motora (napäťovú konštatntu - Kv (otáčky na Volt) a odpor vinutia - Rd), určiť jeho prúdový odber a otáčky.

Konkrétne: ak poznám veľkosť odoberaného prúdu, tak určiť jeho otáčky, bez ohľadu na použitú vrtuľu. Alebo: ak poznám otáčky vrtule (motora), tak stanoviť veľkosť prúdu.

Odpoveď znie: MOŽNÉ TO JE !

autor: Janko O.

Komentáre: 13 | Kategórie: Pohony | 3. 3. 2015, 09:40 | Prečítané: 11318x
My dnes mnohé svoje modely poháňame prostredníctvom EDF - Electric Ducted Fan.

Keď vynecháte "E", tak dostanete to, čo niekedy v roku 1933 použili Taliani na pohon tohto bizardného lietadla.

Ale lietalo to.

A celkom dobre.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 31. 10. 2014, 07:13 | Prečítané: 1880x
Před časem jsem se názorově střetnul se skupinou zatvrzelých nevraživců vůči těm, kdo nezastavují motor setrvačníkem.

A protože jsem se kdysi profesně zabýval motory nákladních automobilů, nedalo mi to, a já čas, který od okamžiku střetu uplynul, věnoval shánění informací jak u výrobců, tak zkušených modelářů, které jsem završil návštěvou katedry spalovacích motorů ČVUT.

Výsledek svého “bádání” vám tu předkládám v následujícím textu.

autor: Jan Cinger

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 26. 8. 2014, 10:35 | Prečítané: 7131x
Tradičný problém každého modelára - aké baterky používať? Niekto preferuje najlacnejšie baterky, niekto prepočítava cena/výkon a niekto si potrpí na značku.

Avšak nie všetko, čo je značkové je aj kvalitné. V mysliach modelárov sa usadila myšlienka, že medzi najkvalitnejšie patria LiPo batérie značky Hyperion. Že nie každý kus sa vydarí aj tejto značke, to nám napísal a zmeral náš čitateľ Miroslav Hrubý.

autor: Miroslav Hrubý

pridal: mior

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 13. 7. 2014, 08:52 | Prečítané: 4058x
Elektromotory ovládli modelárinu, o tom niet pochýb.

A preto je dobré, aby sme sa o ne, tak ako o ich spaľovacích predchodcov, naučili starať.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 14 | Kategórie: Pohony | 2. 7. 2014, 08:31 | Prečítané: 9378x
Jak jsem nejednou na svém webu deklaroval, nemám k “elektronům” ten správný vztah. A tak se strojař ve mně pořádně zastyděl, když se kamarád podivil nad tím, že elektromotory svých modelů nezabíhám, natož abych se věnoval jejich údržbě. Uvědomil jsem si, že další “objevená Amerika” je na světě a s potěšením jsem se pustil do pokusu ji pojmenovat :-).

autor: Jan Cinger

pripravil: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Pohony | 7. 5. 2014, 10:01 | Prečítané: 7901x
V priebehu existencie našej Web stránky sme získali priaznivcov aj v Českej republike a s niektorými sme sa dohodli na spolupráci, prípadne výmene článkov z našich „Webov“. Jedným z nich je aj pán Jan Cinger, ktorého Web stránka nesie názov: Moje objevené „Ameriky“. Zistili sme, že okrem veku a záujmov, sme si blízki aj názormi a životnými postojmi.

A keďže z oblasti modelárstva sme dobrí každý v niečom inom, vzájomná výmena skúseností by mohla byť prospešná pre obidve strany. Pán Cinger je skôr „autičkár“ a dobre sa rozumie spaľovacím motorom, čo je oblasť, v ktorej my nijako neoslňujeme a tak sme sa rozhodli, že prinesieme niekoľko článkov o spaľovacích motoroch, ktorých autorom je pán Cinger.

autor: Jan Cinger

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 9. 4. 2014, 15:48 | Prečítané: 14023x
« 1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28333.29 kb