Články v kategórii Pohony

Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 15. 11. 2016, 17:14 | Prečítané: 888x
Vzhľadom na to, že ideme „do zimy“, tak nás odpoveď na túto otázku môže zaujímať.

…...................

Občas sa môžeme takéto mýty dočítať aj na renomovaných modelárskych weboch. Objavujú sa tam konštatovania v zmysle: „Za nízkych teplôt je pokles kapacity významný.“

Alebo: „ Ak chcete lietať pri nízkych teplotách, počítajte s menšou kapacitou LiPo-aku.“ A tiež: „Platí to pre použitie pohonných akumulátorov, platí to aj pre akumulátory použité k napájaniu vysielača.“

A basta!

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 13. 11. 2016, 10:17 | Prečítané: 1401x
Takýto nápis sme nedávno objavili na obaloch LiPol batérií značky Turnigy, zakúpených na HobbyKingu.

Pravdu povediac, veľmi nás potešil.

Nuž koho by nepotešilo, keď po rokoch „handrkovania“ môže zahlásiť: „Vidíš, došlo na moje (v tomto prípade naše) slová!“

Ale čo to je za šifru? Čo to má ten nápis znamenať?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 11. 10. 2016, 14:31 | Prečítané: 945x
V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.

Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú.

Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky.

Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie.

A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením.

Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 6. 10. 2016, 09:50 | Prečítané: 1705x
Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?

Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má.

Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 2. 10. 2016, 08:43 | Prečítané: 8828x
Samozrejme máme na mysli batériu s čo najväčšou kapacitou, aby koptéra lietala čo najdlhšie.

A keďže medzi rozmermi batérie, jej hmotnosťou a jej (energetickou) kapacitou je dosť tesný vzťah, tak je jedno, či sa budeme pýtať na rozmery batérie, na jej váhu, či na jej kapacitu.

A tiež nám bude záležať na tom, aby s takýmto nákladom koptéra aj lietala.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 27. 9. 2016, 10:57 | Prečítané: 695x
Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 25. 9. 2016, 10:43 | Prečítané: 6775x
Hneď na začiatku tejto časti článku je treba priznať, že vyznávači viacčlánkových (viac ako 3-článkových) batérií majú v jednom pravdu:

Stačia im regulátory na nižšie prúdy, ktoré spravidla bývajú trochu lacnejšie a aj vodičmi tečú nižšie prúdy, čo znamená, že môžu byť tenšie.

Ale keďže každá minca má dve strany, poďme sa pozrieť na tú druhú - odvrátenú.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 18. 9. 2016, 09:03 | Prečítané: 11905x
Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše šiestich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.

Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou".

__________________________________________

Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol.

Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach.

V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo?

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | Kategórie: Pohony | 13. 9. 2016, 08:53 | Prečítané: 28025x
Keďže sa o návrh vrtuľového pohonu zaujíma mnoho modelárov a niektorým nie sú úplne jasné niektoré pojmy, pripravili sme voľné pokračovanie.

autor: Janko O.

Komentáre: 23 | Kategórie: Pohony | 5. 9. 2016, 15:12 | Prečítané: 6497x
Mnohí modelári túžia postaviť si viacmotorový model, či už vrtuľový alebo dúchadlový.

Vyvstáva tu však problém silového rozvodu - elektroinštalácie, pretože je síce isté, že motor nebude len jeden, ale môže byť len jeden regulátor alebo len jedna pohonná batéria?

A keď nebude jedna, ako ich zapojiť, alebo dokonca, ako ich prepojiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 14 | Kategórie: Pohony | 18. 7. 2016, 11:31 | Prečítané: 11300x
Svetové veľmoci v oblasti vojenských lietadiel, konkrétne bojových stíhačiek (USA, Rusko, Veľká Británia, Francúzsko) pojem "vektorovaný ťah" (Vectored Thrust) nie len že dávno poznajú, ale ho vo svojich výrobkoch aj používajú.

Ale v posledných rokoch sa tento pojem objavil aj v modelárstve.

Čo si pod tým predstaviť? V ktorých modeloch ho použiť?

Nie je to len módna vlna, ktorá po pár mesiacoch prejde?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 6. 7. 2016, 09:06 | Prečítané: 6040x
Keď sme pred šiestimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 13. 6. 2016, 09:33 | Prečítané: 7091x
Pred pár dňami sme zverejnili článok s názvom „Meranie vnútorného odporu (Ri) LiPoliek multimetrom“.

V ňom predstavujeme veľmi jednoduchú impedančnú metódu merania vnútorného odporu LiPoliek pomocou najbežnejšieho meracieho prístroja - multimetra.

Spomenuli sme aj skutočnosť, že väčšinou sa Ri článkov pri použití impedančnej metódy nerobí pri kmitočte 50 Hz, ale 1 kHz.

Tiež sme naznačili, že impedančnú metódu, na rozdiel od metódy Volt-Ampérovej, nemáme veľmi v láske.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 15. 4. 2016, 08:58 | Prečítané: 2576x
Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 24. 3. 2016, 08:18 | Prečítané: 2739x
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.

Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať.

O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej.

autor: Václav Ježek alias vasek133

pridal: mior

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 13. 3. 2016, 17:20 | Prečítané: 5353x
V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.

Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku".

A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 25. 1. 2016, 09:00 | Prečítané: 7976x
V sekcii Download sa (už dávnejšie, len o nich niektorí (začínajúci modelári) nevedia) nachádzajú dva programy na pomoc pri návrhu elektro pohonu modelu. (čítaj viac ...).

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 19. 12. 2015, 17:32 | Prečítané: 7079x
Impulzom k napísaniu tohoto článku bola pomerne búrlivá debata s názvom "Teorie okolo Lipol, Ri, "Céčka", max.odběry..." na jednom populárnom modelárskom fóre.

Jedným z aktérov diskusie tam boli predkladané niektoré "zaručené" informácie o čudesných vlastnostiach LiPol batérií, ktorým sa nám akosi nechcelo veriť.

Jednou z takých prapodivných vlastností LiPoliek mala byť nelinearita ich vnútorného odporu v závislosti od zaťažovacieho prúdu. Alebo inak: pri určitom odoberanom prúde je vraj vnútorný odpor (Ri) nejaký, avšak pri inom prúde je údajne úplne odlišný.

Považovali sme to za hlúposť, ale dotyčný to prezentoval tak suverénne, že sme si povedali: "Čo ak?" A tak sme to radšej zmerali.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 21. 11. 2015, 09:21 | Prečítané: 5402x
V jednej časti série "Čo robiť, aby bol model rýchly" je uvedené, že modely poháňané EDF-kami nemôžu v rýchlosti konkurovať modelom so spaľovacími turbínami.

Prečo je to tak? Veď obidve pracujú na podobnom princípe: vstupným kanálom vzduch vchádza a výstupným kanálom zase vychádza.

Ale je tu niekoľko zásadných ALE.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 5. 11. 2015, 10:09 | Prečítané: 9202x
« 1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26892.48 kb