Články v kategórii Pohony

Na RC-Portáli sme našli zaujímavé video kolmo štartujúcej (a samozrejme kolmo pristávajúcej) F-35-ky.

Jej technické riešenie nás natoľko zaujalo, že sme si o tomto spôsobe kolmého štartu a pristátia niečo „vygúglili“.

A je to zaujímavé čítanie a pozeranie.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Pohony | 24. 6. 2017, 08:41 | Prečítané: 5566x
Občas modelári riešia problém s elektro-pohonom: zvolená konštalácia nevyhovuje, je treba zmeniť priemer vrtule.

Na modelárskych fórach sa však objavujú varovania, že zväčšenie priemeru vrtule hoci aj o jeden palec, môže mať za následok preťaženie motora či regulátora, niekedy až do stavu „upečenia“.

Sú tieto varovania oprávnené, alebo je to len zlomyseľné strašenie?

Nuž, naše výpočty (ale aj praktické skúsenosti) ukazujú, že by nebolo dobré, brať to na ľahkú váhu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 22. 6. 2017, 16:22 | Prečítané: 714x
Na RC mánii vzniklo zaujímavé vlákno s názvom „Jak dlouho lze skladovat vybité lipolky?“

Je tam mnoho zaujímavých a poučných (ale aj rozporuplných) informácií.

Ale najviac sme ocenili, keď tam náš kamarát Drondys (podľa nás najlepší moderátor na tomto fóre) dal link na dva a trištvrte minútové video, zachycujúce postup výroby LiPoliek značky Gens Ace.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 29. 5. 2017, 09:36 | Prečítané: 3026x
Návštevník našej web stránky s prezývkou PeterOBD nám ešte dávnejšie poslal link na web stránku firmy Horizon Fuel Cell Technologies, s dovetkom: „Technická zaujímavosť.“

Pozreli sme si to a keďže táto technická zaujímavosť je naozaj zaujímavá, ponúkame vám: Pozrite si to tiež.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Pohony | 19. 5. 2017, 08:34 | Prečítané: 2595x
Automechanokom je to jasné: Voľnobeh sú otáčky motora, keď nepridávame plyn.

Ale ako to využiť v modeloch lietadiel?

Samozrejme, nedá sa to všade (vo vetroňoch asi sotva), ale v modeloch poháňaných elektro-dúchadlami (EDF) sa to vyložene osvedčilo.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 2. 5. 2017, 08:07 | Prečítané: 6986x
Niekedy pred 7 – 8 rokmi sme zažili búrlivý rozvoj LiPoliek:

Ich ceny (vďaka „nástupu“ čínskych výrobcov) pekne klesali a ich Céčka (C Rate) pre zmenu pekne rástli.

Keď sa táto hodnota „vyšplhala“ ku hranici 40 – 50 – 60, začali sme sa obávať, že ak to takto pôjde ďalej, tak či naše merače Ri (a Céčok) budú schopné parametre takýchto batérií zmerať.

Potom ako keby nás výrobcovia vypočuli a Céčka LiPoliek už ďalej nerástli.

Teda tie skutočné.

Tie „papierové“ - tie deklarované rástli utešene ďalej, lenže naše merače a ani naše modely nevedia čítať a tak sa namiesto tých úžasných „papierových“ museli stále potýkať s tými priemernými (a niekedy aj pod-priemernými) skutočnými.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 22. 4. 2017, 10:25 | Prečítané: 937x
Rozšírený a upravený pôvodný článok.

...............................................

Pred časom (čiže pred asi siedmimi rokmi), len tak z pasie, sme na skúšobnej doske zrealizovali merač vnútorného odporu (Ri) článkov LiPol batérií.

Dospeli sme k názoru, že subjektívny pocit, že nie je LiPolka ako LiPolka, by bolo dobre zhmatatelniť.

Čiže pomocou akéhosi merania zdôvodniť, prečo nie je LiPolka ako LiPolka.

Alebo radšej naopak: na základe meraní určiť vlastnosti LiPolky a tým jej vhodnosť na dané použitie.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 29. 12. 2016, 08:40 | Prečítané: 10923x
K napísaniu tohoto článku ma nepriamo "vyprovokoval" akýsi modelár, ktorý sa na jednom modelárskom fóre pýtal, či v striedavom motore aj pri plnom plyne má prúd tečúci (ľubovoľnou) fázou podobu PWM.

Teória hovorí jedno, ale prax môže hovoriť niečo úplne iné.

A tak mi neostávalo nič iné, ako svoju zvedavosť uspokojiť meraním.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Pohony | 13. 12. 2016, 15:30 | Prečítané: 5565x
Takýto nápis sme nedávno objavili na obaloch LiPol batérií značky Turnigy, zakúpených na HobbyKingu.

Pravdu povediac, veľmi nás potešil.

Nuž koho by nepotešilo, keď po rokoch „handrkovania“ môže zahlásiť: „Vidíš, došlo na moje (v tomto prípade naše) slová!“

Ale čo to je za šifru? Čo to má ten nápis znamenať?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 11. 10. 2016, 14:31 | Prečítané: 1117x
V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.

Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú.

Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky.

Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie.

A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením.

Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Pohony | 6. 10. 2016, 09:50 | Prečítané: 1965x
Čo sa však stane, ak paralelne zapojíme LiPolky s nerovnakými Céčkami?

Tzv. CÉČKA v zjednodušenej forme uľahčujú určiť, aký maximálny prúd je možné z batérie odoberať, ale v skutočnosti vyjadrujú, aký vnútorný odpor (Ri) batéria má.

Ale výpočet maximálnych odoberateľných prúdov pomocou vnútorného odporu by bol komplikovaný, preto výrobcovia "vymysleli" Céčka, kde je výpočet triviálny.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 2. 10. 2016, 08:43 | Prečítané: 9215x
Po zverejnení prvých dvoch článkov o sériovom či paralelnom zapojení batérií vznikla na istom modelárskom fóre búrlivá diskusia, kde bolo paralené spájanie batérií poväčšinou kritizované a dokonca označené za "choré".

My sme však o správnosti paralelného spájania "pakov" naďalej presvedčení, zrejme preto, že neboli predložené žiadne presvedčivé protiargumenty.

To však neznamená, že odsudzujeme sériové zapojenie, veď jedno i druhé má svoje výhody aj nevýhody. Je vecou každého, čo kto preferuje.

Čo je pre jedného nedostatok, iný chápe ako prednosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Pohony | 25. 9. 2016, 10:43 | Prečítané: 7079x
Hneď na začiatku tejto časti článku je treba priznať, že vyznávači viacčlánkových (viac ako 3-článkových) batérií majú v jednom pravdu:

Stačia im regulátory na nižšie prúdy, ktoré spravidla bývajú trochu lacnejšie a aj vodičmi tečú nižšie prúdy, čo znamená, že môžu byť tenšie.

Ale keďže každá minca má dve strany, poďme sa pozrieť na tú druhú - odvrátenú.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 18. 9. 2016, 09:03 | Prečítané: 12416x
Články s názvom "Zapojenie batérií - paralelne či sériovo?" si už prečítalo veľké množstvo modelárov. A z našich administrátorských prehľadov vyplýva, že aj po vyše šiestich rokoch od ich uvedenia, toto číslo denno-denne narastá.

Preto sme sa rozhodli ich znovu "oprášiť", túto tému opäť pripomenúť, čo zrejme mnohí pochopia tak, že zase "dráždime kobru bosou nohou".

__________________________________________

Na tejto Web stránke sa dosť často spomínajú pohonné batérie, samozrejme najviac LiPol.

Píše sa o kapacite, o vnútornom odpore, o tzv. Céčkach.

V inom článku sa píše o paralelnom zapojení BECov. Ale ako je to s batériami? Zapájať ich paralelne či sériovo?

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | Kategórie: Pohony | 13. 9. 2016, 08:53 | Prečítané: 29931x
Keďže sa o návrh vrtuľového pohonu zaujíma mnoho modelárov a niektorým nie sú úplne jasné niektoré pojmy, pripravili sme voľné pokračovanie.

autor: Janko O.

Komentáre: 23 | Kategórie: Pohony | 5. 9. 2016, 15:12 | Prečítané: 6739x
Mnohí modelári túžia postaviť si viacmotorový model, či už vrtuľový alebo dúchadlový.

Vyvstáva tu však problém silového rozvodu - elektroinštalácie, pretože je síce isté, že motor nebude len jeden, ale môže byť len jeden regulátor alebo len jedna pohonná batéria?

A keď nebude jedna, ako ich zapojiť, alebo dokonca, ako ich prepojiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 16 | Kategórie: Pohony | 18. 7. 2016, 11:31 | Prečítané: 11840x
Svetové veľmoci v oblasti vojenských lietadiel, konkrétne bojových stíhačiek (USA, Rusko, Veľká Británia, Francúzsko) pojem "vektorovaný ťah" (Vectored Thrust) nie len že dávno poznajú, ale ho vo svojich výrobkoch aj používajú.

Ale v posledných rokoch sa tento pojem objavil aj v modelárstve.

Čo si pod tým predstaviť? V ktorých modeloch ho použiť?

Nie je to len módna vlna, ktorá po pár mesiacoch prejde?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Pohony | 6. 7. 2016, 09:06 | Prečítané: 6268x
Keď sme pred šiestimi rokmi na našej Web stránke uverejnili sériu článkov o merači vnútorného odporu LiPol batérií, viacerí si povzdychli: „Bolo by fajn, keby ešte dokázal zmerať aj ich kapacitu“.

Naša odpoveď bola taká, že daný prístroj kapacitu LiPol článkov či celých batérií skutočne merať nevie a nemali sme ani predstavu, ako by sa to eventuálne dalo.

Ale čas plynul, niečo okolo LiPol batérií sme ešte pomerali, nad kadečím sme popremýšľali a v hlavách nám skrsla myšlienka, že by sa to predsa len dalo.

Dnes na zistenie kapacity LiPol článkov zatiaľ použijeme obľúbený prístroj Watt's Up a jednoduché „udělátko“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Pohony | 13. 6. 2016, 09:33 | Prečítané: 7455x
Je všeobecne vžité, že vybitie LiPo batérie pod 3 Volty na článok spôsobí jej poškodenie a podvybitie na ešte nižšiu hodnotu je jej smrť.

Lenže sú veci medzi nebom a zemou, ktoré občas toto nerešpektujú a baterka sa dá - za určitých podmienok - oživiť a sprevádzkovať.

O tejto skúsenosti sa s nami podelil pán Václav Ježek z Karvinej.

autor: Václav Ježek alias vasek133

pridal: mior

Komentáre: 7 | Kategórie: Pohony | 13. 3. 2016, 17:20 | Prečítané: 5559x
V našom článku "Návrh elektropohonu pre modely" popisujeme, ako sa dajú s pomocou programu DriveCalculator navrhnúť jednotlivé komponenty elektrického pohonu pre modely lietadiel.

Ale mnohým sa to zdá zložité a chceli by akúsi zjednodušenú "kuchárku".

A tak prinášame tento článok, ktorý navyše, okrem vrtuľových, rieši aj modely poháňané elektrickými dúchadlami.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Pohony | 25. 1. 2016, 09:00 | Prečítané: 8269x
« 1 2 3 4 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.91 kb