Hoci to môže vyzerať, že vás chceme nalákať na ďalší zo série filmov o šarmantnom lupičovi Dannym (v hlavnej úlohe George Clooney), tak vedzte že nie.
Len sme použili takú nevinnú slovnú hračku, aby sme vám odľahčenou formou podali neformálnu správu o praktických testoch letového stabilizátora Orange RX3S s naflešovaným softvérom Ed_11. Pretože práve v uplynulých dňoch (či skôr podvečeroch) sme absolvovali s rôznymi modelmi množstvo a množstvo letových hodín. autor: Janko O. |
Paradoxne bolo „aprílové“ počasie asi lepšie, ako je to súčasné – májové. A aj akosi viac prialo modelárskym aktivitám.
Spolu s bratom Milanom a bratrancom Ďurim sme si užívali celkom príjemné podvečery, keď sme po oblohe preháňali naše konvertoplány (Milan svoju XC-142-ku a Ďuri a ja CanadAir-a CL-84) a ani okolo krúžiace chrústy nám nevadili (vidno ich na niektorých videách). Chlapci z LMKBB (Letecko Modelársky Klub Banská Bystrica) „otvárali nebo“ a náš menovec Roman Oravec za asistencie Tomáša Valenta majestátne poletoval s krásnym veľkým vetroňom s motorom na sklopnom pylóne. pripravil: Janko O. |
Teda, nie že by sa v iný čas lietať nedalo, ale poletovanie s vetroňom je v teplejšom počasí predsa len príjemnejšie. No a hlavne zábery z FPV kamery sú na matičku Zem v tomto období viac príjemnejšie ako v nedokonalej špinavej a šedivej zime.
Náš kolega Duško M. alias rolandus má obdobie FPV a tak nám poskytol jedno zo svojich videí.
Jednoducho oddychovka, ktorú je možné vidieť vo vnútri článku.
pridal: mior video a pilot: Dušan M. |
Zatiaľ čo Milan svojho XC-142 „po vonku“ preháňa o sto šesť, tak ja som sa s mojim CanadAirom CL-84 mimo telocvičňu zatiaľ odvážil iba raz.
A nebola to žiadna sláva. Nie, nerozbil som, ale lietaním (či aspoň poletovaním) by som to isto nenazval. Nie len že model nerobil to, čo som chcel ja, to skôr ja som sa sotva zmohol na to, aby som kniplami „šermovať“ tak, aby aspoň približne kopírovali pohyby modelu, ktoré si model a vietor „zamanuli“. A tak som vytiahol a oprášil môj prachom zapadnutý modelársky simulátor a s povzdychom vyriekol vetu, ktorá sa tak ocitla v nadpise tohto článku. autor: Janko O. |
Doposiaľ si naše konvertoplány (Ďuriho CanadAir CL-84, tiež môj CanadAir a aj Milanov XC-142) mohli v rámci obmedzených možností „poletovať“ akurát tak v telocvični.
Ale pocit voľnosti „pod holým nebom“ zatiaľ neokúsili. To sa však v uplynulú sobotu a nedeľu zmenilo. Vďaka nedobrému počasiu to však nebola žiadna veľká sláva. pripravil: Janko O. |
Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.
A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice. Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130. Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“. autor: Janko O. |
CanadAir CL-84 je model, ktorý nám dal zatiaľ najviac „zabrať“, čo sa týka jeho správneho nastavenia.
Tým nastavením máme na mysli nie len správne nastavenie a správnu geometriu samotného modelu, ale v tomto prípade aj dôkladné „napípanie“ vysielača. Dôvodom je to, že CL-84 má dva samostatné letové režimy: režim vertikálny (vznášanie (sa) - vis, štart a pristátie) a režim horizontálny (samotný „dopredný“ let). A práve ten prvý – vertikálny režim si vyžaduje trpezlivosť a presnosť. autor: Janko O. |
Modelárčime pre tie krásne chvíle, pre tie nezbudnuteľné momenty, ktoré nám naše hobby prináša a pre ktoré sme mu upísali svoju dušu.
Ale existujú aj modelárske momenty, ktoré sú síce tiež nezabudnuteľné, ale v danej chvíli sme ich isto nepovažovali za krásne. Ale po čase, napríklad na Silvestra, sa nám javia priam ako "roztomilé". A tak si na záver roka poďme zopár takých "roztomilých" modelárskych momentov pozrieť. Ale na ospravedlnenie: Miroslav a ja máme porekadlo: "Kto tvrdí, že s modelmi nepadá, ten buď nelieta, alebo klame." pripravil: Janko O. |
CanadAir CL-84 už je niekoľko dlhých dní kompletne pripravený, ale stále neokúsil ten slastný pocit: nie stáť na vlastných nohách (či vlastne kolesách), ale visieť na vlastných vrtuliach.
Až inšpirovaný chlapcami z Bohdanovho webu som si povedal: pre prvé pojazdové a „vznášacie“ skúšky by taká telocvičňa nebola márna. A tak som aj urobil. autor: Janko O. video: Miňo O. |
Náhoda vie niekedy „zariadiť“ úžasné veci.
A to aj napriek tomu, že niektorí na náhodu neveria. A jedna taká náhoda spôsobila, že som získal v podstate už historické videá môjho (už skoro historického) modelu Harmony v netypickej situácii. Nie sú to zábery nejakého pokľudného poletovania vo výškach, ale skôr naháňačka, ktorá musela byť s ohľadom na „súpera“ realizovaná v tých najmenších (doslovne prízemných) výškach. autor: Janko O. |
Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.
Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“. Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym. A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom. autor: Janko O. |
Túto nedeľu, 1. novembra 2015 pred večerom, som si bol s vetroňom zalietať na našom „zamilovanom“ sásovskom kopci (oficiálny názov Vtáčnik). Povedal som si, že je to možno naposledy z tejto strany Vianoc.
Už tam poletovali aj Roman a Braňo Migovci. Bola s nimi aj Romanova priateľka, ktorá sa ma hneď spýtala: „To vy ste teraz lietali s nejakým motorákom dole na Ďateline?“ Vyhŕkla zo mňa odpoveď, ktorú som použil aj do názvu tohto článočku: „Nie, rovno som išiel hore na kopec, lebo dnes som to pojal vyložene ako: Rozlúčku s vetroňmi – 2015“. autor: Janko O. |
Už dávnejšie sme na našej Web stránke uviedli článok „Rýchly model s nekonvenčným pohonom“, v ktorom sme predstavili výtvor Petra Jirousa z LMK Jiřice.
Len na občerstvenie pamäti: pod pojmom nekonvenčný pohon máme na mysli spaľovací motor O.S. Max 91 VRDF, ktorý poháňa deväť-listové dúchadlo Ramtec priemeru 126 mm. Neskôr nám Petr poslal mail s linkom na video jeho novšieho modelu. Sme radi, že Petr je verný európskej konštruktérskej škole a po modeli švédskeho JAS-39 Gripen postavil model francúzskeho Dassault Rafale B. pripravil: Janko O. |
Na tento chladný a veterný deň sme pre vás opäť pripravili teplé zážitky a horúce fotografie …
Nie nie, niekto by si to mohol vysvetľovať nesprávne. Takže inak: … sme pre vás opäť pripravili zážitky a fotografie z horúcich dní. Takmer presne pred mesiacom, 8.8.2015 sa konala modelárska akcia: Lietame pre radosť – Očová 2015. Bol horúci tropický deň a teplomer ukazoval asi 35 °C. A my sme tam (ako inak) nemohli chýbať. pripravil: Janko O. |
Tak ako sme už pred mesiacom avizovali, tento víkend, teda v sobotu a nedeľu (8. a 9.8.2015), sa koná 14. ročník modelárskej akcie: Lietame pre radosť – Očová 2015.
A keďže čas letí a modelár má okrem svojho hobby aj množstvo bežných starostí, tak si dovoľujeme pripomenúť vám túto akciu, ktorá je v našom regióne jedna z mála. pripravil: Janko O. |
Na toto video upozornili v jednej diskusii na RC Mánii. Keďže je naozaj krásne, stojí za to si ho pozrieť. Je to oslava práce vetra, rúk a tela jedného muža - pilota Raya Bethela. Jednoducho Elegancia a krása! A zapnite si aj zvuk!
pridal: mior |
Uplynulý víkend sa na Krížnej (asi 20 km od Banskej Bystrice), ktorá je považovaná za takmer kultové miesto svahového lietania, konalo stretnutie „ticholetcov“ (pilotov „čistých“, čiže bezmotorových vetroňov).
Boli tam modelári zo Slovenska, z Čiech, ale aj zahraniční. Celé to organizoval jeden z najlepších a najpedantnejších česko-slovenských (retro-)modelárov: Laco Vašek. Poďte sa na to pozrieť jeho očami a „okom“ jeho fotoaparátu a kamery. pripravil: Janko O. |
U nás - v Novom Meste nad Váhom využívame širokánske polia ako cvičnú plochu pre naše RC modely. Pravda - záleží to aj od počasia, ročného obdobia a zasadenej poľnohospodárskej kultúry. Tieto polia sa nachádzajú za komínom bývalej teplárne a podľa tejto dominanty mesta aj táto plocha dostala svoj pracovný názov "za komínom". V týchto dňoch k nám zavítala milá návšteva zo skupiny FPV Slovakia, zaoberajúca sa používaním a využívaním FPV modelov. A natočili drobné video, ktoré si môžete pozrieť.
pridal: mior video: Jones KNM |
Vždy, keď si začnem (naivne) myslieť, že ľudia pre svoju zábavu (a túžbu lietať) vymysleli snáď už všetko, objavím niečo, čo mi dokáže, ako hlboko som sa mýlil.
Pri mojom pravidelnom „prešmátravaní“ internetu som narazil na video, ktoré sa mi zdalo neuveriteľné, úžasné, technicky zaujímavé a nádherné zároveň. Pravdu povediac, to nie je záľuba (či snáď šport?) pre každého, ale verím, že každý si povie: „To by som chcel skúsiť“. Ja viem, málokto má doma vodný skúter a vo vani sa to tiež skúšať nedá, ale aj tak ....... Skrátka, fantázia. pripravil: Janko O. |
Tento víkend budú opäť Gôtovany a tak si pripomeňme, ako ich videl pred piatimi rokmi Vpershing.
........................................................ V Gôtovanoch som s úžasom sledoval, kam dospela modelárska technika dnešnej doby. To že turbínové jety existujú, som síce vedel, ale vidieť ich v skutočnosti bol pre mňa zážitok. autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |