V nedeľu (3.12.2017) som dokončil realizáciu mojich Vyhrievaných topánok (bot) a ako v závere článku konštatujem, hneď „zatepla“ som bol ich prínos pre modelárovu pohodu na Ďateline overiť.
Aj som spomenul, že som lietal so Skipperom, ale nič bližšie som k lietaniu neuviedol. Že sa vyhrievané topánky osvedčili, to je jasné, ale dnes by som sa chcel zmieniť skôr o samotnom lietaní. To preto, že podmienky na lietanie boli, ako sa hovorí, „na hrane“. Ale v konečnom dôsledku je tento článok (a priložené videá) ukážkou významu výkonného pozičného osvetlenia modelu a tiež zdôvodnením, prečo najradšej lietame pred zotmením. autor: Janko O. |
Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.
Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť. Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy. autor: Janko O. |
Zase nejaká „šifra“?!
Nie, nie. To nie je šifra, to je skratka. PPL znamená: Private Pilot Licence, ľudovo povedané: pilotný preukaz. A kto ho získal? Nuž, len „toť“ pred nedávnom: náš kamarát a modelársky kolega Roman M.. A tie Donovaly? Zase v tom majú „prsty“ Migovci (a ako obvykle aj náš ďalší kamarát a modelársky kolega: „Laky“). Tak ako to títo traja majú vo zvyku, opäť si na jeseň boli (extrémne) zalietať na Donovaloch. pripravil: Janko O. |
Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.
A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud. Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie. V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život. My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom. autor: Janko O. |
Uplynulý víkend (+ pondelok) bol Miroslav (mior) tu – v BB.
Nie na to, aby si váľal „šunky“, ale na to, aby si pekne vysúkal rukávy a spoločne so svojimi bratmi (teda Milanom a mnou) odviedol kus poctivej práce na poli modelárstva. Po drobných úpravách sme hodlali (druhý-krát) dostať do vzduchu Milanovho 4,2-metrového Blaníka a odskúšať „gumové“ štarty Miroslavovho 3,5-metrového Blizarda. Miroslav nám tiež chcel predviesť svoje Dvojfázové cevaro osvetlenie a ja som zas hodlal Miroslavovho ťažkotonážneho Herculesa využiť na overenie funkčnosti MDL (MultiDot Lasera) čoby núdzového pozičného osvetlenia modelov. autor: Janko O. |
Od „overovacích“ štartov tohto modelu z Katapultu a následných letov nad Ďatelinou, ktoré sme absolvovali s Miroslavom, uplynulo niekoľko dní a ja povzbudený týmto úspechom, zatúžil som zalietať si s „Mirážom“ viac.
Predtým však bolo potrebné realizovať niektoré úpravy, ktoré z týchto overovacích letov vyplynuli: - doplniť ovládanie smerovky - zdvojiť napájanie palubnej inštalácie ďalším (S)BECom - doplniť meranie rýchlosti modelu Pitotovou trubicou - rozšíriť merací rozsah odoberaného prúdu nad 100 A autor: Janko O. |
Je zrejmé, že toto nie je taká úplne obyčajná "koptérka".
Navyše ju asi nebudete riadiť z brehu nejakou RC súpravou, ale budete pekne sedieť za riadidlami (kormánom). Nuž, dobrý tip na toto leto pre mužov, ktorí chcú pri vode zaujať - prilákať pozornosť (väčšinou krásnych dám). No týmto prilákate pozornosť a vyvoláte závisť aj u mužov. Takže je jasné, že toto je tá správna voľba na Leto 2017. pripravil: Janko O. |
Uplynulý týždeň nám počasie ukázalo, že Máj (Květen) môže byť aj iný ako studený, sychravý a upršaný.
A tak sa modelári húfne „vytiahli“ na lúky a letiská a lietali „o sto šesť“. A ako to tak na začiatku letovej sezóny býva, vďaka „nevylietanosti“, spôsobenej zimnou prestávkou, viacerí aj padali, havarovali a inak rozbíjali (ako som sa dopočul). Ja som pekné dni využil na to, aby som kolegom na Čerín-Čačíne predviedol štarty Black Sabbatha z Katapultu, potom som na Ďateline zase prevetral kolmo-štartujúceho TransTola a v závere týždňa som bol dvakrát s (vetroňom) Heronom. Tiež na Ďateline. pripravil: Janko O. |
Tretí zostrih RC havárií a modelárskych pilotných nezdarov roku 2016.
Tak ako sme už konštatovali: Drvivá väčšina havárií modelov má „ľudský pôvod“, teda ich príčinu treba hľadať v rukách (nezvládnutej pilotáži, obzvlášť pristátí), alebo skôr v hlavách (v zlom odhade a niekedy dokonca aj (zbytočnej) frajerine – čas 1:37) ich pilotov. pripravil: Janko O. |
Máme tu druhý zostrih modelárskych „psích kusov“ roku 2016.
Okrem nevydarených štartov, vrátane zlých odhodov modelu z ruky (o tom viem svoje), či katapultovaných modelov „zapichnutých“ v zemi, prevládajú samozrejme nie úplne vydarené pristátia. Najčastejšie je to nevysunutý podvozok a následné núdzové pristátie na „brucho“. Cez to všetko treba uznať, že mnohí piloti sa s nastavšími problémami (hoci aj odlomeným krídlom) statočne popasovali a napokon to dopadlo celkom dobre. To sa však nedá povedať o vrtuľníkoch – splašených motykách (čas 7:15), na ktoré pasuje môj obľúbený výrok: „To ešte letíš, alebo už havaruješ?“ pripravil: Janko O. |
Poďme si pozrieť (prvé) asi 12-minútové video, ktoré je akousi „zbierkou“ video-šotov nevydarených štartov, pristátí, no hlavne havárií RC modelov lietadiel za rok 2016.
Pozrime si to nie preto, aby sme „pookriali“ vďaka tej našej typickej slove(a)nskej škodoradosti, ale aby sme sa poučili na chybách iných, ak sa to aspoň trochu dá. Pretože už po pár záberoch zistíme, že havárií, ktorých príčinou je technická závada (nie zlá konštrukcia modelu), je naozaj len pár. Drvivá väčšina havárií modelov má však príčinu v rukách (nezvládnutej pilotáži, obzvlášť pristátí), alebo skôr v hlavách (v zlom odhade a niekedy aj frajerine) ich pilotov. pripravil: Janko O. |
Svätý Peter („patrón“ počasia) bol k nám – modelárom na prelome rokov milosrdný, ba priam priateľský.
A tak, aj keď v noci bola „kosa“ ako hrom, cez deň bolo príjemne - okolo nuly (a niekedy aj nad), svietilo slniečko a hlavne: (väčšinou takmer) nefúkal vietor. Ideálne počasie na lietanie. Preto v duchu tradícií silvestrovského lietania a dodržiavania ľudových pranostík: „Ako na Nový rok, tak po celý rok“, bolo takmer našou povinnosťou ísť v tieto dni lietať s modelmi. A tak aj bolo. pripravil: Janko O. |
Na oslavu zakončenia úspešného roka 2011 usporiadal Mirko Poliačik zo Sliača slávnostné polietanie významných (vďaka Mirko: prvý raz v živote sme sa zaradili medzi VIP) modelárov „priZvolenského“ regiónu.
Prečo „priZvolenského“? Nuž preto, že Mirko je ústrednou postavou modelárskej predajne, ktorá sídli vo Zvolene. A keďže Mirko je srdečný zhovorčivý človek, pozná sa takmer s každým modelárom v okruhu 80 km. A tak sa tu zišli okrem sliačanov, zvolenčanov aj bystričania, veľkokrtíšania, hádam aj breznania a ... (a prepáčia tí, ktorých nepoznám). pripravil: Janko O. |
19. novembra 2016 sa boli traja priaznivci halového lietania z Banskej Bystrice pozrieť prvý krát na súťaž halových modelov v Holíči.
Naživo tak mohli vidieť to, čo doteraz videli iba na YouTube. A stálo to za to. Okrem iného, mohli sa porozprávať aj s tými najlepšími (nielen) haloletcami v celosvetovom meradle. pripravil: Stano O. |
Keď sme pred piatimi dňami uverejnili 1. časť, bolo to (tak trochu bolestné) spomínanie na mimoriadne vydarené neskoré babie leto roku 2015.
Aj dnes budeme spomínať a opäť to bude asi trochu bolestné. No, bolestné preto, že pred rokom ešte aj o tomto dátume bolo možné hovoriť o babom lete. Ale možno by sme to mali brať pozitívne: toho roku sa s babím letom nemusíme lúčiť vôbec. Možno preto, že sme sa s ním ani nezvítali. Lebo žiadne nebolo. pripravil: Janko O. |
Hoci oficiálne Zatváranie neba na Čerín-Čačíne prebehlo už pred dvomi týždňami, teda v nedeľu 23.10.2016 (vďaka organizátorom za skvelú akciu, a Jančimu-Dioskovi za najlepší guláš, aký som kedy jedol), bolo zrejmé že ak sa „vyskytne“ dobré počasie, tak nebude od veci si zalietať.
Ja som to síce nijako neplánoval, ale z ničoho-nič mi včera – v sobotu 5.11.5016 tesne po raňajkách (po snídani) zavolal (starší brat) Milan, že či neideme „prevetrať“ modely. Počasie bolo prijateľné: teplota tesne nad 10°C, takmer bezvetrie, zamračené, no bez dažďa. Tak prečo nie? pripravil: Janko O. |
To, že tohtoročné (2016) leto nebolo až také „žeravo“ horúce ako to vlaňajšie (2015), to sme celkom kvitovali.
Tu u nás (v BB a okolí) dokonca nebola ani jedna tropická noc s teplotami nad 20°C, takže v suteréne nášho domu som spal len jednu noc. Ale ako sa mám teraz pozrieť do očí svojich modelárskych kolegov, ktorým som skoro celý rok 2016 sľuboval: „Len vydrž, však príde Babie leto a to je pre nás – modelárov zlaté obdobie!“ Pretože Matka Príroda si tohto roku povedala, že nie vždy my ľudia musíme dostať to, čo si myslíme, že dostať musíme. pripravil: Janko O. |
Fotky a videá, ktoré vám dnes ponúkame, sme vám pôvodne chceli ukázať, keď prídu tie typické sychravé upršané novembrové (listopadové) dni, aby vám zlepšili pochmúrnu náladu, spôsobenú počasím.
Že však (tie škaredé dni) prídu o mesiac skôr a nahradia nami modelármi toľko milované babie leto, to sme teda netušili. A tak pozerajme, spomínajme aké to bolo krásne, utrime slzu … pripravil: Janko O. |
Začiatkom augusta (srpna), presnejšie od 3. do 7.8.2016, bol Miroslav na extra-predĺženom modelárskom víkende u nás, v Banskej Bystrici.
Priateľku aj obidve dcéry nechal doma a tak sme sa plne a nerušene mohli venovať tomu, čomu sme chceli – teda modelárstvu. Všetko sme vopred avizovali aj Milanovi a tak bolo jasné, že ak sa počasie „nevzprieči“, tak to budú modelárske orgie, modelársky „gruppen“, skrátka modelárske rošambó. autor: Janko O. |
Minulý víkend (1., 2. a 3.7.2016) sa v nádhernom horskom prostredí horného ponitria na letisku Dlžín uskutočnilo polietanie pre pilotov modelov všetkých kategórií.
Medzi pilotmi (a organizátormi) boli aj známe mená a tváre z našej web-stránky – autori viacerých článkov a videí: Stano O. a Ľubo N. (Lubond). Ľubo bol riadiacim lietania a Stano, okrem toho že lietal, pre nás pripravil krátky komentár a zostrihal také „prierezové“ video. úvod pripravil: Janko O. autor textu a videa: Stano O. |