Jasné, boli sme v Gôtovanoch aj skôr, ale len ako diváci.
Ale tentokrát sme tam boli lietať – po takmer 35-ich rokoch. Zásluhu na tom má letecko-modelársky klub z Liptovského Mikuláša, no najmä hlavný organizátor nultého ročníka „Zletu modelov vojenských lietadiel“ - Michal Hrnčiar. A keďže k Liptovu máme „tesný“ vzťah (Miroslav tam 5 rokov študoval a ja som tam 8 rokov pracoval), tak bolo jasné, že sme tam nechceli (neodvážil som drzo napísať, že NEMOHLI) chýbať. pripravil: Janko O. |
Akosi sa traduje, že "ako na Nový rok, tak po celý rok". Bohužiaľ, nie vždy je možné naplniť aspoň prvú časť tohto porekadla a tak sme si povedali, že aj v iné januárové (lednové) dni to bude ako na Nový rok.
Tak sme aj vykonali a trochu polietali. A náš kamarát Dušan M. nám ukázal, ako sa pristáva, keď nie je kam... autor: mior video: skriu |
Tento sympatický "šialenec" nás svojimi videami zabáva už 10 rokov.
Keď som akési jeho video videl prvý krát, tak som si myslel, že je to fakt šialenec, či blázon. Veď aj jeho "nevšedný" výzor tomu tak trochu napomáha. Ale po chvíli som si uvedomil, že aby zaujal, tak na jeho videách nemôže byť len také "bezduché" poletovanie. Musí tam byť niečo nezvyčajné, niečo čo nedokáže (a nemá na to odvahu) len tak hocikto a hlavne: isto nie ja. A tak som pomerne rýchlo zamenil pocit ľahkého opovrhnutia za pocit hlbokého obdivu. pripravil: Janko O. |
Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.
Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi. V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok. A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo. pripravil: Janko O. |
Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:
Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi. …......................... O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali. Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely? A čo je to vôbec za model? pripravil: Janko O. |
Je to len pár dní, čo nám pri príležitosti milióntej návštevy našej web-stránky, na RC Portáli gratuloval náš modelársky kolega a kamarát Dano (s nickom ddano007) a len tak „nezáväzne“ skonštatoval:
„Škoda, že to nie je milión bez nehody. Aspoň teda predpokladám, že aj Vám sa občas nejaký garamból s modelom pritrafí ...“ My sme jeho predpoklad potvrdili a vymysleli sme na to aj poučku: Ak niekto - nejaký modelár tvrdí, že on (občas) nehavaruje, tak sú len dve možnosti: buď nelieta, alebo klame! pripravil: Janko O. |
Môj LearJet -45 od firmy Super Flying Model bol na našej stránke spomínaný už viackrát. Či už ako model so zaťahovacím podvozkom alebo model, ktorému som dorobil reverzáciu ťahu turbín a tým v podstate aerodynamické brzdy. V nedávnych dňoch jeden šikovný modelár s aliasom skriu natočil môjho LearJeta pomocou drona. A musím priznať, že je to trochu iný pohľad. No, veď pozrite si video!
pridal: mior video: skriu |
Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.
Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko. Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko. pripravil: Janko O. |
Článok s podobným názvom sme uviedli niekedy pred štyrmi rokmi.
Pravdu povediac, akcií „Modely nad Sliačom“ sme sa v minulosti zúčastnili (Milan, Miroslav a ja) niekoľkokrát, ale tentokrát sme tam neboli len ako diváci, ale aj ako „piloti“ (Miroslav a ja, Milan bol ako morálna podpora). A keby len to: na záver sme dokonca dostali aj nejaké ocenenia. A rovno poviem: úprimne nás to potešilo. pripravil: Janko O. |
Začnem trochu okľukou:
Keď sa ma včera večer (môj mladší brat) Miroslav pýtal, či som bol lietať, tak som sa snažil vyjavenie krutej pravdy o havárii „Schwalbeho“ (Messerschmitt Me-262) zamaskovať inou - radoby pozitívnou správou: „Overil som platnosť piateho pravidla Modelárskych povier!“ Toto pravidlo hovorí: „Nechoď lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)“. No a včera (štvrtok 6.9.2018) som bol lietať dvakrát: ráno aj večer. A tak to aj dopadlo! autor: Janko O. |
Nadpis ide akoby proti prúdu času: konštatuje, že to, čo sme si „zaumienili“, sme aj zrealizovali a že to teda funguje a že máme vlastne „hotovo“.
Ale ono to také rýchle a jednoduché veru nebolo. Ovplyvnení myšlienkami Jána Amosa Komenského, dali sme na jeho dobre mienené rady a postupovali sme pekne pomaly v duchu: Od jednoduchého ku zložitejšiemu. Čiže od (krátkeho) Katapultu k (dlhému) Long Shotovi a od (malého a jednoduchého) Black Sabbatha k (ťažkému a komplikovanému) Fénixovi. pripravil: Janko O. |
Keďže už dosť dlho vládne to správne (termické) počasie, nasledujúce rady sa môžu niekomu hodiť.
Väčšina modelárov spravidla rieši presný opak: Ako nájsť termiku? Ako chytiť termiku? Ako sa dostať do termiky. Ale občas sa stane (a už sa nám to stalo), že sa dostanete do termiky, idete hore ako rýchlovýťahom. A potom si poviete: Dosť! Stačilo. Lenže "mrcha" termika váš model ťahá stále hore. A vy sa právom začnete báť o osud svojho milovaného modelu. Čo robiť? Na stránkach Libora Kolmana sme o tom našli krásny článok. pripravil: Janko O. |
Správne tušíte, že pojmom „vodník“ myslím model lietadla, ktorý na štarty a pristátia využíva vodnú hladinu.
Mám také modely dva: Skipper, ten slasti vody ešte neokúsil nikdy a „vodník“ (iné meno sme mu nikdy nedali a je spomínaný v predchádzajúcom článku „Nečakaný (a trochu aj nechcený) dôkaz“), s ktorým som štartoval a pristával na vodnej hladine ešte niekedy za vlády „komančov“. A tak by som túto „suchú kliatbu“ chcel tohto roku prelomiť. Lenže otázka znie: kde? pripravil: Janko O. |
Štvrtok (31.5.2018), piatok, sobota, nedeľa a pondelok.
To boli dni „zasvätené“ intenzívnemu lietaniu. Dalo sa to spoznať aj podľa toho, že sa na našej web-stránke neobjavil žiadny nový článok, ba dokonca sme nestíhali ani „refrešovať“ tie staršie. Hádam sme ani počítač nezapli. Bolo to krásne, no bolo to aj únavné: vstávali sme skoro ráno a do postele padali neskoro v noci. V podstate tých dní - „nabitých“ modelárstvom bolo viac ako 5, pretože im predchádzali takmer tri týždne, kedy som denno-denne niekoľko hodín usilovne pracoval na oprave Messerschmitta Me-262 (Schwalbe), aby bol do príchodu Miroslava do Banskej Bystrice pripravený k letu. Zas je fakt, že v tom období som chodil lietať zriedka. pripravil: Janko O. |
Niekto si pomyslí:
„Hádam naopak! Najprv sa model zalietava a až potom sa s ním lieta.“ Áno to je pravda. A hoci nie sme „opační“, tak my sme zvolili práve také poradie, ako je v nadpise. Dôvodom je to, že niektoré Milanove modely sme zalietali už skôr – pred pár týždňami. pripravil: Janko O. |
Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.
Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať. Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS. Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie. A v tom bol najväčší problém. pripravil: Janko O. |
Pred vyše týždňom (16.4.2018) sme uverejnili článok „Víkend dvojdúchadlových (2 x EDF) modelov“.
V ňom sa píše, že sme mali v pláne zalietať dva dvoj-dúchadlové (2 x EDF) modely: Miroslavov LearJet LJ-45 a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička). S LearJetom prakticky neboli problémy, avšak Messerdchmitta sme nezaliatali. Dalo by sa povedať, že z technických a konštrukčných príčin. Messerschmitt pri tom utrpel nejaké drobné šrámy: poškodenú prednú podvozkovú nohu a škrabance. No teraz – po týždni – už Schwalbe lieta ako z partesu. pripravil: Janko O. |
Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.
Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“ Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45. A máme z toho niekoľko krátkych videí. pripravil: Janko O. |
Dnes – 21.1.2018 je to osem rokov, čo vznikla táto naša modelárska web-stránka.
Zhodou okolností na tieto dni osud (no osud-osud, skôr to bola návšteva zubárky, našej netere Livky) Miroslava zavial sem – do Banskej Bystrice. A tak sme (teoreticky) mohli bujaro oslavovať. No my sme miesto toho lietali – na snehu. Miroslavovi sa to rátalo, pretože u nich (v Novom Meste nad Váhom) sneh nemajú a tak sme si schuti zašantili: Miroslav s Carbon Z Cub-om a ja so Skipperom. A pravdu povediac, to bola tá najlepšia oslava. pripravil: Janko O. |
Keď sme po lietaní na Ďateline za zhoršenej viditeľnosti zverejnili článok „Lietanie len pre „bystrozrakých““, tak už vtedy sme boli rozhodnutí, že s osvetlením Skippera bude treba niečo urobiť.
Keď sme druhý deň boli za ešte horšej viditeľnosti lietať s modelom Convergence, ktorý bol ako prvý vybavený „Tuctovým“ pozičným osvetlením - teda osvetlením s „protisvetlami“, tak sme hneď vedeli, že takto budeme musieť upraviť aj Skippera. No a hneď nasledujúci deň sme to aj zrealizovali a boli sme na Ďateline uskutočniť „porovnávacie“ lety. A dnes prinášame výsledky porovnania. autor: Janko O. |