Tento model sme na našej stránke už raz spomínali (a nie je vylúčené, že ho ešte zopár-krát spomínať budeme), a to v článku „Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú“.
Vtedy nás zaujali vrtule tohto modelu, no dnes nás zaujalo to, že tento model môže aj „cúvať“, hoci vlastne aj to nejako súvisí s vrtuľami. Jasné, že A400M nemôže cúvať vo vzduchu, hoci naše konvertoplány dokážu aj to, ale môže cúvať na zemi. Ale ani to by nás nemalo nijako ohúriť, pretože to Miroslav so svojim Lear-Jetom predviedol už pred tromi rokmi. pripravil: Janko O. |
Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.
Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely. Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod. pripravil: Janko O. |
Častokrát je modelár, ktorý lieta s maketou skutočného lietadla, sklamaný z jej letových vlastností.
Áno, maketa je niekoľkokrát menšia, Reynoldsove čísla sú úplne iné, ani rýchlosť spravidla nie je ani trochu maketová a navyše je tu problém hmotnosti. Model je väčšinou nemaketovo ľahký a hlavne, rozloženie hmotností v modeli je úplne iné, ako v skutočnom lietadle. autor: Janko O. |
Tí zasvätenejší tušia, o čom tu „točíme“.
O 20. ročníku akcie Lietame pre radosť, konanom 7.8.2021 na modelárskom letisku v Očovej. Ale asi mnohých zarazí, prečo to spomíname teraz – toľko dní po akcii. Nuž, my sme z toho urobili pravidlo: Na akcie, ktoré sa uskutočnili za horúcich tropických dní, zásadne spomíname neskôr, keď je vonku chladno - dnes ledva 18 stupňov. V modelároch to vyvoláva taký príjemný hrejivý pocit. pripravil: Janko O. |
My sa tejto akcie zúčastňujeme každý rok.
A vyzerá to, že sa jej všetci traja (Milan, Miroslav a ja (a smozrejme niektoré naše modely)) zúčastníme aj tento rok. Hoci si na nás - Miroslava a mňa toho roku "zasadli" zdravotné problémy: do Častej sme nešli pre Miroslavove veľké problémy pochádzajúce "z brucha" a ja som posledné dni zase "na hlavu" - nepoľavujúca úporná migréna (ak to do soboty "nerozchodím", tak na Očovú príde len Milan a Miroslav). Ale ako sa hovorí: Nádej (a bolesť) zomiera posledná. pripravil: Janko O. |
... sa spieva v jednej známej pesničke. Tú som si prehrával v hlave, keď som zase po roku lietal s Carbon Cubom na plavákoch na Hornej Strede pri Piešťanoch.
pridal: mior foto a video: Roman R. |
Isto nechceme poučovať či mentorovať, skôr chceme vyjadriť svoj názor, logicky ho zdôvodniť, prípadne spomenúť vlastné skúsenosti.
autor: Janko O. |
Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.
A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku. Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"? autor: Janko O. |
Toto video vytiahol na „svetlo božie“ český modelár s prezývkou „elepilot“ na modelárskom fóre mojehobby.
Že sa je na čo pozerať, o tom niet pochýb. Nás však zaujalo to, že tento model s rozpätím 4,2 metra, vážiaci 42 kg, riadia dvaja piloti. Nie že by nás to prekvapilo, skôr nám to pripomenulo naše dávne túžby, keď sme si s Miroslavom hovorievali: „Raz by sme chceli mať taký model, ktorý budeme musieť riadiť obidvaja súčasne.“ A takto nejako si to vo svojich tajných modelárskych snoch predstavujeme. pripravil: Janko O. |
Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.
Dá sa povedať - modelársky ľudské. Len sa to nesmie príliš preháňať... autor: Janko O. |
Miroslav aj ja máme niekoľko rôznych dvoj-motorákov, niekoľko štvor-motorákov a dokonca aj niekoľko päť-motorákov (a ja aj jedného troj-motoráka).
Lietame s nimi decentne, takpovediac uhladene a dali sme tomu štýlu aj meno: smooth flying. Proste nám to tak prišlo, že na „šantenie“ sú jedno-motoráky, ale ak má model viac motorov, tak ten je súci LEN na „seriózne“ lietanie. Skrátka: na viac nemá, na viac sa nezmôže. Ale hlavne: tak sa to má! To sme si mysleli až pokým sme neuvideli video, ktoré sme pre vás pripravili. Až sme sa miestami sami seba pýtali, či je to fyzikálne vôbec možné. pripravil: Janko O. |
Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.
Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách. Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie. Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní. A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich. autor: Janko O. |
Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.
A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla. Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“. autor: Janko O. |
Stavíme sa, že ste také slovo ešte nikdy nepočuli.
Aby sme to ozrejmili: vychádzali sme zo známeho slova: HeliPort. To je špeciálna plocha, určená na štartovanie a pristávanie vrtuľníkov. A keďže my helikoptéry nemáme, ale máme niekoľko KonvertoPlánov, tak sme si postavili špeciálnu plochu, určenú na štarty a pristátia našich konvertoplánov, čiže KonvertoPlánoPort. Ale prečo sme to vymysleli práve teraz? A nestačí nám štartovať a pristávať na ceste, tráve … ? autor: Janko O. |
... vraj! Tak sa aspoň hovorí medzi (pánmi) modelármi. Možno niečo na tom bude.
Spomínam si, že keď som si ako pätnásťročný kúpil svoju prvú kameru (ešte na 8 mm celuloidový film), kúpil som si aj výbornú knižku "Filmujeme amatérsky". V nej sa písali výborné finty na natočenie rôznych scén, ktoré vychádzali z fyziky. A z tej predsa vychádzajú aj modely. autor: mior |
Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to nadpis skôr pre dopravných policajtov v mesiaci bezpečnosti cestnej premávky, ale teraz máme na mysli skôr rýchlosť letiaceho modelu.
(Do tretice článok opäť o rýchlosti - o fenoméne, ktorý modelári tak neuveriteľne milujú.) autor: Janko O. |
Krídielká, klapky, sloty, brzdy, spojlery...
Toto sú pojmy, ktoré patria doplnkom krídla a bohužiaľ, mnohí (nielen) menej skúsení modelári si ich dosť často pletú. Preto si prečítajte článok od p. Lněničku. |
No priznajme si, že minulý rok 2020 nebol veľmi jednoduchý.
Teraz nechcem rozoberať rôzne kauzy, ale mám na mysli modelárstvo. Pre pandémiu bolo zrušených mnoho zaujímavých akcií. Ešteže sa v lete niektoré konali - vďaka nadmernému úsiliu ich organizátorov, ktorým za to patrí zaslúžená vďaka. A aj na bežné poletovanie bolo akosi menej času - nie že by sme boli zavalení prácou alebo inými povinnosťami, ale mnohí naši priatelia sú v rizikovom veku a tak boli doma primknutí svojimi blízkymi z obavy ochorenia. Ale tradície sú tradície a tak sme si dali necelú hodinku pekného novoročného polietania. Pozrite si video. text:mior video: Dušan M. |
Aby ste tomu rozumeli: Slovo „žeravá“ má vyjadrovať charakter počasia, teplotné pomery, či ako to nazvať.
Bola to naša tretia akcia tohto roku, na ktorej sme boli. A pravdu povediac, zakaždým sa počasie nejako „predviedlo“, avšak zakaždým inak: - V Gôtovanoch bolo teplotne fajn, fúkal však silný vietor. - V Častej (v piatok, keď sme tam boli my) poprchovalo. - No a v Očovej síce nefúkalo, ani nepoprchovalo, bolo však teplo „na zdochnutie“. Boli sme tam v piatok podvečer, aj v sobotu asi do 13:00. pripravil: Janko O. |
Už vlani (2019) sme si (s Miroslavom ( mior)) povedali, že by sme sa mali pozrieť, ako to na modelárskych podujatiach vyzerá aj inde, nie len „u nás doma“.
Nevyšlo nám to tak, ako sme si predstavovali, ale povedali sme si, že v roku 2020 si to vynahradíme. Ale prišla Korona a vyzeralo to, že zase „utrieme hubu nasucho“. Ale napokon to tohto roku vyzerá celkom dobre: v Gôtovanoch bolo perfekt a o minulých Air Grill-och v Častej sme dostávali samé dobré referencie. A tak sme sa tam teda tohto roku vybrali. pripravil: Janko O. |