Články v kategórii Lietanie

Teda, nie že by sa v iný čas lietať nedalo, ale poletovanie s vetroňom je v teplejšom počasí predsa len príjemnejšie. No a hlavne zábery z FPV kamery sú na matičku Zem v tomto období viac príjemnejšie ako v nedokonalej špinavej a šedivej zime. Náš kolega Duško M. alias rolandus má obdobie FPV a tak nám poskytol jedno zo svojich videí. Jednoducho oddychovka, ktorú je možné vidieť vo vnútri článku.

pridal: mior

video a pilot: Dušan M.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 22. 4. 2016, 11:30 | Prečítané: 1059x
Zatiaľ čo Milan svojho XC-142 „po vonku“ preháňa o sto šesť, tak ja som sa s mojim CanadAirom CL-84 mimo telocvičňu zatiaľ odvážil iba raz.

A nebola to žiadna sláva.

Nie, nerozbil som, ale lietaním (či aspoň poletovaním) by som to isto nenazval.

Nie len že model nerobil to, čo som chcel ja, to skôr ja som sa sotva zmohol na to, aby som kniplami „šermovať“ tak, aby aspoň približne kopírovali pohyby modelu, ktoré si model a vietor „zamanuli“.

A tak som vytiahol a oprášil môj prachom zapadnutý modelársky simulátor a s povzdychom vyriekol vetu, ktorá sa tak ocitla v nadpise tohto článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 10. 4. 2016, 12:34 | Prečítané: 1103x
Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.

Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách.

Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie.

Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní.

A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 7. 4. 2016, 17:43 | Prečítané: 8346x
Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.

A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.

Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Lietanie | 26. 3. 2016, 17:33 | Prečítané: 5541x
Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 17. 3. 2016, 17:48 | Prečítané: 7643x
Doposiaľ si naše konvertoplány (Ďuriho CanadAir CL-84, tiež môj CanadAir a aj Milanov XC-142) mohli v rámci obmedzených možností „poletovať“ akurát tak v telocvični.

Ale pocit voľnosti „pod holým nebom“ zatiaľ neokúsili.

To sa však v uplynulú sobotu a nedeľu zmenilo.

Vďaka nedobrému počasiu to však nebola žiadna veľká sláva.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 15. 3. 2016, 17:26 | Prečítané: 1106x
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 8. 3. 2016, 08:46 | Prečítané: 5349x
Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.

Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142.

Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 6. 3. 2016, 12:09 | Prečítané: 1219x
Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.

A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice.

Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130.

Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 4. 3. 2016, 11:03 | Prečítané: 1882x
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 27. 2. 2016, 08:31 | Prečítané: 7143x
Rýchlosť, to je modelárska droga.

Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo".

Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 14. 2. 2016, 11:33 | Prečítané: 7290x
CanadAir CL-84 je model, ktorý nám dal zatiaľ najviac „zabrať“, čo sa týka jeho správneho nastavenia.

Tým nastavením máme na mysli nie len správne nastavenie a správnu geometriu samotného modelu, ale v tomto prípade aj dôkladné „napípanie“ vysielača.

Dôvodom je to, že CL-84 má dva samostatné letové režimy: režim vertikálny (vznášanie (sa) - vis, štart a pristátie) a režim horizontálny (samotný „dopredný“ let).

A práve ten prvý – vertikálny režim si vyžaduje trpezlivosť a presnosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 2. 1. 2016, 12:08 | Prečítané: 1324x
Modelárčime pre tie krásne chvíle, pre tie nezbudnuteľné momenty, ktoré nám naše hobby prináša a pre ktoré sme mu upísali svoju dušu.

Ale existujú aj modelárske momenty, ktoré sú síce tiež nezabudnuteľné, ale v danej chvíli sme ich isto nepovažovali za krásne.

Ale po čase, napríklad na Silvestra, sa nám javia priam ako "roztomilé".

A tak si na záver roka poďme zopár takých "roztomilých" modelárskych momentov pozrieť.

Ale na ospravedlnenie: Miroslav a ja máme porekadlo: "Kto tvrdí, že s modelmi nepadá, ten buď nelieta, alebo klame."

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 12. 2015, 17:53 | Prečítané: 1248x
CanadAir CL-84 už je niekoľko dlhých dní kompletne pripravený, ale stále neokúsil ten slastný pocit: nie stáť na vlastných nohách (či vlastne kolesách), ale visieť na vlastných vrtuliach.

Až inšpirovaný chlapcami z Bohdanovho webu som si povedal: pre prvé pojazdové a „vznášacie“ skúšky by taká telocvičňa nebola márna.

A tak som aj urobil.

autor: Janko O.

video: Miňo O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 23. 12. 2015, 12:29 | Prečítané: 1364x
Náhoda vie niekedy „zariadiť“ úžasné veci.

A to aj napriek tomu, že niektorí na náhodu neveria.

A jedna taká náhoda spôsobila, že som získal v podstate už historické videá môjho (už skoro historického) modelu Harmony v netypickej situácii.

Nie sú to zábery nejakého pokľudného poletovania vo výškach, ale skôr naháňačka, ktorá musela byť s ohľadom na „súpera“ realizovaná v tých najmenších (doslovne prízemných) výškach.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 20. 12. 2015, 12:50 | Prečítané: 1227x
My teda modely vrtuľníkov nejako „nemusíme“, ale toto je predsa len niečo iné.

Nie je to úplne klasický vrtuľník a nie je to ani (pre niektorých) „klasické“ lietanie s modelom vrtuľníka à la „splašené motyky“.

V Čechách sa niekedy výstižne (a tak trochu aj roztomilo) hovorí, že pilot ten model neriadi, on ho vodí.

A tak si pozrite, ako ladne a elegantne sa dá vodiť model dvojrotorového vrtuľníka Boeing Vertol KV-107.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 17. 11. 2015, 09:46 | Prečítané: 1520x
Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.

Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“.

Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym.

A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 8. 11. 2015, 10:19 | Prečítané: 2445x
Túto nedeľu, 1. novembra 2015 pred večerom, som si bol s vetroňom zalietať na našom „zamilovanom“ sásovskom kopci (oficiálny názov Vtáčnik). Povedal som si, že je to možno naposledy z tejto strany Vianoc.

Už tam poletovali aj Roman a Braňo Migovci. Bola s nimi aj Romanova priateľka, ktorá sa ma hneď spýtala: „To vy ste teraz lietali s nejakým motorákom dole na Ďateline?“

Vyhŕkla zo mňa odpoveď, ktorú som použil aj do názvu tohto článočku: „Nie, rovno som išiel hore na kopec, lebo dnes som to pojal vyložene ako: Rozlúčku s vetroňmi – 2015“.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 3. 11. 2015, 11:04 | Prečítané: 1821x
Už dávnejšie sme na našej Web stránke uviedli článok „Rýchly model s nekonvenčným pohonom“, v ktorom sme predstavili výtvor Petra Jirousa z LMK Jiřice.

Len na občerstvenie pamäti: pod pojmom nekonvenčný pohon máme na mysli spaľovací motor O.S. Max 91 VRDF, ktorý poháňa deväť-listové dúchadlo Ramtec priemeru 126 mm.

Neskôr nám Petr poslal mail s linkom na video jeho novšieho modelu. Sme radi, že Petr je verný európskej konštruktérskej škole a po modeli švédskeho JAS-39 Gripen postavil model francúzskeho Dassault Rafale B.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 1. 10. 2015, 15:12 | Prečítané: 4709x
... vraj! Tak sa aspoň hovorí medzi (pánmi) modelármi. Možno niečo na tom bude.

Spomínam si, že keď som si ako pätnásťročný kúpil svoju prvú kameru (ešte na 8 mm celuloidový film), kúpil som si aj výbornú knižku "Filmujeme amatérsky". V nej sa písali výborné finty na natočenie rôznych scén, ktoré vychádzali z fyziky.

A z tej predsa vychádzajú aj modely.

autor: mior

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 13. 9. 2015, 09:08 | Prečítané: 5562x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30302.38 kb