Články v kategórii Lietanie

Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 17. 3. 2016, 17:48 | Prečítané: 7564x
Doposiaľ si naše konvertoplány (Ďuriho CanadAir CL-84, tiež môj CanadAir a aj Milanov XC-142) mohli v rámci obmedzených možností „poletovať“ akurát tak v telocvični.

Ale pocit voľnosti „pod holým nebom“ zatiaľ neokúsili.

To sa však v uplynulú sobotu a nedeľu zmenilo.

Vďaka nedobrému počasiu to však nebola žiadna veľká sláva.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 15. 3. 2016, 17:26 | Prečítané: 1017x
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 8. 3. 2016, 08:46 | Prečítané: 5246x
Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.

Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142.

Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 6. 3. 2016, 12:09 | Prečítané: 1102x
Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.

A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice.

Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130.

Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 4. 3. 2016, 11:03 | Prečítané: 1748x
Grafy a teórie sú názorné, možno poučné a dá sa povedať, že celkovo fajn.

Ale čo naozaj urobiť, aby bol model rýchly?

V tejto časti sa sústredíme na problematiku pohonnej jednotky.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 27. 2. 2016, 08:31 | Prečítané: 7043x
Rýchlosť, to je modelárska droga.

Často sme ochotní svojmu modelu odpustiť nie práve brilantné letové vlastnosti, ale určite mu neodpustíme, že letí pomalšie ako kamarátovo "žihadlo".

Čo teda robiť, aby z pomyselných rýchlostných duelov vychádzal ako víťaz práve náš model?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 14. 2. 2016, 11:33 | Prečítané: 7182x
CanadAir CL-84 je model, ktorý nám dal zatiaľ najviac „zabrať“, čo sa týka jeho správneho nastavenia.

Tým nastavením máme na mysli nie len správne nastavenie a správnu geometriu samotného modelu, ale v tomto prípade aj dôkladné „napípanie“ vysielača.

Dôvodom je to, že CL-84 má dva samostatné letové režimy: režim vertikálny (vznášanie (sa) - vis, štart a pristátie) a režim horizontálny (samotný „dopredný“ let).

A práve ten prvý – vertikálny režim si vyžaduje trpezlivosť a presnosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 2. 1. 2016, 12:08 | Prečítané: 1243x
Modelárčime pre tie krásne chvíle, pre tie nezbudnuteľné momenty, ktoré nám naše hobby prináša a pre ktoré sme mu upísali svoju dušu.

Ale existujú aj modelárske momenty, ktoré sú síce tiež nezabudnuteľné, ale v danej chvíli sme ich isto nepovažovali za krásne.

Ale po čase, napríklad na Silvestra, sa nám javia priam ako "roztomilé".

A tak si na záver roka poďme zopár takých "roztomilých" modelárskych momentov pozrieť.

Ale na ospravedlnenie: Miroslav a ja máme porekadlo: "Kto tvrdí, že s modelmi nepadá, ten buď nelieta, alebo klame."

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 30. 12. 2015, 17:53 | Prečítané: 1155x
CanadAir CL-84 už je niekoľko dlhých dní kompletne pripravený, ale stále neokúsil ten slastný pocit: nie stáť na vlastných nohách (či vlastne kolesách), ale visieť na vlastných vrtuliach.

Až inšpirovaný chlapcami z Bohdanovho webu som si povedal: pre prvé pojazdové a „vznášacie“ skúšky by taká telocvičňa nebola márna.

A tak som aj urobil.

autor: Janko O.

video: Miňo O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 23. 12. 2015, 12:29 | Prečítané: 1259x
Náhoda vie niekedy „zariadiť“ úžasné veci.

A to aj napriek tomu, že niektorí na náhodu neveria.

A jedna taká náhoda spôsobila, že som získal v podstate už historické videá môjho (už skoro historického) modelu Harmony v netypickej situácii.

Nie sú to zábery nejakého pokľudného poletovania vo výškach, ale skôr naháňačka, ktorá musela byť s ohľadom na „súpera“ realizovaná v tých najmenších (doslovne prízemných) výškach.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 20. 12. 2015, 12:50 | Prečítané: 1133x
My teda modely vrtuľníkov nejako „nemusíme“, ale toto je predsa len niečo iné.

Nie je to úplne klasický vrtuľník a nie je to ani (pre niektorých) „klasické“ lietanie s modelom vrtuľníka à la „splašené motyky“.

V Čechách sa niekedy výstižne (a tak trochu aj roztomilo) hovorí, že pilot ten model neriadi, on ho vodí.

A tak si pozrite, ako ladne a elegantne sa dá vodiť model dvojrotorového vrtuľníka Boeing Vertol KV-107.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 17. 11. 2015, 09:46 | Prečítané: 1411x
Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.

Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“.

Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym.

A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 8. 11. 2015, 10:19 | Prečítané: 2265x
Túto nedeľu, 1. novembra 2015 pred večerom, som si bol s vetroňom zalietať na našom „zamilovanom“ sásovskom kopci (oficiálny názov Vtáčnik). Povedal som si, že je to možno naposledy z tejto strany Vianoc.

Už tam poletovali aj Roman a Braňo Migovci. Bola s nimi aj Romanova priateľka, ktorá sa ma hneď spýtala: „To vy ste teraz lietali s nejakým motorákom dole na Ďateline?“

Vyhŕkla zo mňa odpoveď, ktorú som použil aj do názvu tohto článočku: „Nie, rovno som išiel hore na kopec, lebo dnes som to pojal vyložene ako: Rozlúčku s vetroňmi – 2015“.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Lietanie | 3. 11. 2015, 11:04 | Prečítané: 1728x
Už dávnejšie sme na našej Web stránke uviedli článok „Rýchly model s nekonvenčným pohonom“, v ktorom sme predstavili výtvor Petra Jirousa z LMK Jiřice.

Len na občerstvenie pamäti: pod pojmom nekonvenčný pohon máme na mysli spaľovací motor O.S. Max 91 VRDF, ktorý poháňa deväť-listové dúchadlo Ramtec priemeru 126 mm.

Neskôr nám Petr poslal mail s linkom na video jeho novšieho modelu. Sme radi, že Petr je verný európskej konštruktérskej škole a po modeli švédskeho JAS-39 Gripen postavil model francúzskeho Dassault Rafale B.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 1. 10. 2015, 15:12 | Prečítané: 4622x
... vraj! Tak sa aspoň hovorí medzi (pánmi) modelármi. Možno niečo na tom bude.

Spomínam si, že keď som si ako pätnásťročný kúpil svoju prvú kameru (ešte na 8 mm celuloidový film), kúpil som si aj výbornú knižku "Filmujeme amatérsky". V nej sa písali výborné finty na natočenie rôznych scén, ktoré vychádzali z fyziky.

A z tej predsa vychádzajú aj modely.

autor: mior

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 13. 9. 2015, 09:08 | Prečítané: 5435x
Na tento chladný a veterný deň sme pre vás opäť pripravili teplé zážitky a horúce fotografie …

Nie nie, niekto by si to mohol vysvetľovať nesprávne. Takže inak: … sme pre vás opäť pripravili zážitky a fotografie z horúcich dní.

Takmer presne pred mesiacom, 8.8.2015 sa konala modelárska akcia: Lietame pre radosť – Očová 2015.

Bol horúci tropický deň a teplomer ukazoval asi 35 °C.

A my sme tam (ako inak) nemohli chýbať.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 9. 2015, 16:31 | Prečítané: 1550x
Ak vám tento nadpis evokuje predstavu „dochriamaného“ modelu vezeného na invalidnom vozíku, tak to síce bol náš zámer, ale veci sa majú trochu inak.

Na tieto dni, keď je vonku nepríjemne chladno (13 °C), sme si úmyselne nechali fotografie z dní, keď vonku bolo pre zmenu nepríjemne horúco (33 °C).

A práve v jeden takýto deň sa náš kamarát Duško B. rozhodol na Čerín-Čačíne zalietať svojho nového Blaníka L-13 (rozpätie 2,7m) od firmy Black Horse.

A ako inak, štart bolo nutné realizovať zo štartovacieho vozíka.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 6. 9. 2015, 12:47 | Prečítané: 1648x
Medzi modelármi je pomerne zaužívaný názor, že ťažký model = rýchly model.

Na tomto základe sa s určitou mierou bojazlivosti (spolu s mojim bratom Miroslavom) pýtame: "Je ťažší model skutočne rýchlejší ako taký istý model s nižšou hmotnosťou?"

A odpoveď nemusí byť vôbec taká, akú by mnohí, tak akosi samozrejme očakávali.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Lietanie | 22. 8. 2015, 09:21 | Prečítané: 6087x
Tak ako sme už pred mesiacom avizovali, tento víkend, teda v sobotu a nedeľu (8. a 9.8.2015), sa koná 14. ročník modelárskej akcie: Lietame pre radosť – Očová 2015.

A keďže čas letí a modelár má okrem svojho hobby aj množstvo bežných starostí, tak si dovoľujeme pripomenúť vám túto akciu, ktorá je v našom regióne jedna z mála.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 5. 8. 2015, 13:39 | Prečítané: 1209x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28332.11 kb