Články v kategórii Lietanie

Fotky a videá, ktoré vám dnes ponúkame, sme vám pôvodne chceli ukázať, keď prídu tie typické sychravé upršané novembrové (listopadové) dni, aby vám zlepšili pochmúrnu náladu, spôsobenú počasím.

Že však (tie škaredé dni) prídu o mesiac skôr a nahradia nami modelármi toľko milované babie leto, to sme teda netušili.

A tak pozerajme, spomínajme aké to bolo krásne, utrime slzu …

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 20. 10. 2016, 15:22 | Prečítané: 853x
Každý modelár to pozná: Keď má model dostatočnú výšku, môže ju premeniť na rýchlosť.

A naopak: Keď má model dostatočnú rýchlosť, môže ju premeniť na výšku.

Ale otázka znie: Koľko za koľko? Čiže, aký je "výmenný kurz"?

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Lietanie | 18. 10. 2016, 10:27 | Prečítané: 4722x
Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.

Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre.

Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 30. 8. 2016, 09:19 | Prečítané: 2771x
Toto video vytiahol na „svetlo božie“ český modelár s prezývkou „elepilot“ na modelárskom fóre mojehobby.

Že sa je na čo pozerať, o tom niet pochýb. Nás však zaujalo to, že tento model s rozpätím 4,2 metra, vážiaci 42 kg, riadia dvaja piloti.

Nie že by nás to prekvapilo, skôr nám to pripomenulo naše dávne túžby, keď sme si s Miroslavom hovorievali: „Raz by sme chceli mať taký model, ktorý budeme musieť riadiť obidvaja súčasne.“

A takto nejako si to vo svojich tajných modelárskych snoch predstavujeme.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 5 | Kategórie: Lietanie | 21. 8. 2016, 16:38 | Prečítané: 4107x
Začiatkom augusta (srpna), presnejšie od 3. do 7.8.2016, bol Miroslav na extra-predĺženom modelárskom víkende u nás, v Banskej Bystrici.

Priateľku aj obidve dcéry nechal doma a tak sme sa plne a nerušene mohli venovať tomu, čomu sme chceli – teda modelárstvu.

Všetko sme vopred avizovali aj Milanovi a tak bolo jasné, že ak sa počasie „nevzprieči“, tak to budú modelárske orgie, modelársky „gruppen“, skrátka modelárske rošambó.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 14. 8. 2016, 11:09 | Prečítané: 1320x
Minulý víkend (1., 2. a 3.7.2016) sa v nádhernom horskom prostredí horného ponitria na letisku Dlžín uskutočnilo polietanie pre pilotov modelov všetkých kategórií.

Medzi pilotmi (a organizátormi) boli aj známe mená a tváre z našej web-stránky – autori viacerých článkov a videí: Stano Oršula a Ľubo Nedeljak (Lubond).

Ľubo bol riadiacim lietania a Stano, okrem toho že lietal, pre nás pripravil krátky komentár a zostrihal také „prierezové“ video.

úvod pripravil: Janko O.

autor textu a videa: Stano Oršula

Komentáre: 7 | Kategórie: Lietanie | 7. 7. 2016, 14:28 | Prečítané: 928x
Hoci to môže vyzerať, že vás chceme nalákať na ďalší zo série filmov o šarmantnom lupičovi Dannym (v hlavnej úlohe George Clooney), tak vedzte že nie.

Len sme použili takú nevinnú slovnú hračku, aby sme vám odľahčenou formou podali neformálnu správu o praktických testoch letového stabilizátora Orange RX3S s naflešovaným softvérom Ed_11.

Pretože práve v uplynulých dňoch (či skôr podvečeroch) sme absolvovali s rôznymi modelmi množstvo a množstvo letových hodín.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 26. 6. 2016, 17:15 | Prečítané: 963x
Tak táto tajomná šifra je akýmsi superkrátkym zhrnutím letových vlastností vetroňa, v závislosti od jeho hmotnosti.

Inak povedané: ak je vetroň ťažší, tak sa jeho kĺzavosť (schopnosť z danej výšky doletieť ďalej) paradoxne zväčší, ale (logicky) bude letieť kratšiu dobu.

Jasne a zrozumiteľne o tom píše Roman Vojtěch, alias Lomcovák na svojom webe lomcovak.cz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 7. 6. 2016, 09:18 | Prečítané: 2952x
Chváliť sa, prikrášľovať a slovne "vylepšovať" parametre svojho modelu, to je ľudské.

Dá sa povedať - modelársky ľudské.

Len sa to nesmie príliš preháňať...

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 24. 5. 2016, 18:26 | Prečítané: 5723x
Paradoxne bolo „aprílové“ počasie asi lepšie, ako je to súčasné – májové. A aj akosi viac prialo modelárskym aktivitám.

Spolu s bratom Milanom a bratrancom Ďurim sme si užívali celkom príjemné podvečery, keď sme po oblohe preháňali naše konvertoplány (Milan svoju XC-142-ku a Ďuri a ja CanadAir-a CL-84) a ani okolo krúžiace chrústy nám nevadili (vidno ich na niektorých videách).

Chlapci z LMKBB (Letecko Modelársky Klub Banská Bystrica) „otvárali nebo“ a náš menovec Roman Oravec za asistencie Tomáša Valenta majestátne poletoval s krásnym veľkým vetroňom s motorom na sklopnom pylóne.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 16. 5. 2016, 11:42 | Prečítané: 1072x
Keďže začína vládnuť to správne (termické) počasie, nasledujúce rady sa môžu niekomu hodiť.

Väčšina modelárov spravidla rieši presný opak: Ako nájsť termiku? Ako chytiť termiku? Ako sa dostať do termiky.

Ale občas sa stane (a už sa nám to stalo), že sa dostanete do termiky, idete hore ako rýchlovýťahom. A potom si poviete: Dosť! Stačilo.

Lenže "mrcha" termika váš model ťahá stále hore. A vy sa právom začnete báť o osud svojho milovaného modelu.

Čo robiť?

Na stránkach Libora Kolmana sme o tom našli krásny článok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 6. 5. 2016, 08:10 | Prečítané: 2830x
Teda, nie že by sa v iný čas lietať nedalo, ale poletovanie s vetroňom je v teplejšom počasí predsa len príjemnejšie. No a hlavne zábery z FPV kamery sú na matičku Zem v tomto období viac príjemnejšie ako v nedokonalej špinavej a šedivej zime. Náš kolega Duško M. alias rolandus má obdobie FPV a tak nám poskytol jedno zo svojich videí. Jednoducho oddychovka, ktorú je možné vidieť vo vnútri článku.

pridal: mior

video a pilot: Dušan M.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 22. 4. 2016, 11:30 | Prečítané: 875x
Zatiaľ čo Milan svojho XC-142 „po vonku“ preháňa o sto šesť, tak ja som sa s mojim CanadAirom CL-84 mimo telocvičňu zatiaľ odvážil iba raz.

A nebola to žiadna sláva.

Nie, nerozbil som, ale lietaním (či aspoň poletovaním) by som to isto nenazval.

Nie len že model nerobil to, čo som chcel ja, to skôr ja som sa sotva zmohol na to, aby som kniplami „šermovať“ tak, aby aspoň približne kopírovali pohyby modelu, ktoré si model a vietor „zamanuli“.

A tak som vytiahol a oprášil môj prachom zapadnutý modelársky simulátor a s povzdychom vyriekol vetu, ktorá sa tak ocitla v nadpise tohto článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 10. 4. 2016, 12:34 | Prečítané: 938x
Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.

Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách.

Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie.

Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní.

A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Lietanie | 7. 4. 2016, 17:43 | Prečítané: 8191x
Možno si poviete: „Čo z toho robia takú vedu. No je tam toho, pristanem a hotovo.“ Ale všetci dobre vieme, že nie je pristátie ako pristátie. Pristátie s rýchlym penovým modelom bez podvozku do trávy klasickým „šuchnutím“ zanecháva na jeho bruchu nepekné (a ešte k tomu aj zelené) škrabance od trávy.

A keď sa vám pri tom podarí v rýchlosti naraziť do pevného trsu trávy alebo do tvrdej hrudy hliny, tak spravidla ešte poškodíte aj trup alebo nábežnú hranu krídla.

Ale existuje jeden oveľa bezpečnejší spôsob pristátia, ktorý sme poeticky nazvali: „Na žabiaka“.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | Kategórie: Lietanie | 26. 3. 2016, 17:33 | Prečítané: 5350x
Na záver tejto série sme si nechali tému zdanlivo najjednoduchšiu: povrch modelu, ktorý zaručí, že model bude rýchly.

Princíp je jednoduchý - povrch musí byť hladký, aby neroztáčal víry.

Ale ako to urobiť, keď trh ovládli "penové" modely, kde o hladkosti môžeme rozprávať len veľmi ťažko?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 17. 3. 2016, 17:48 | Prečítané: 7491x
Doposiaľ si naše konvertoplány (Ďuriho CanadAir CL-84, tiež môj CanadAir a aj Milanov XC-142) mohli v rámci obmedzených možností „poletovať“ akurát tak v telocvični.

Ale pocit voľnosti „pod holým nebom“ zatiaľ neokúsili.

To sa však v uplynulú sobotu a nedeľu zmenilo.

Vďaka nedobrému počasiu to však nebola žiadna veľká sláva.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Lietanie | 15. 3. 2016, 17:26 | Prečítané: 974x
Výkon pohonnej jednotky je pre maximálnu rýchlosť modelu dôležitý.

Ale ako bolo už v 1. časti zdôrazňované, aká tá maximálna rýchlosť v skutočnosti bude, o tom definitívne rozhodne konštrukcia modelu a kvalita jeho povrchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Lietanie | 8. 3. 2016, 08:46 | Prečítané: 5169x
Vo štvrtok – deň po „rozhodujúcich“ letoch Miroslavovho 2,5 metrového Herculesa C-130 (krycie meno: Obuch) sme mali v telocvični na Murgaške dohodnutý termín.

Mali sme v pláne zalietať Ďuriho CanadAir-a CL-84 a Milanovho XC-142.

Obidva modely mali za sebou úspešné vznášanie sa „na bakuli“ a tak bol najvyšší čas, aby okúsili voľnosť, zatiaľ aspoň v telocvični.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Lietanie | 6. 3. 2016, 12:09 | Prečítané: 1047x
Tento týždeň mali jarné prázdniny Trenčiansky, Žilinský a Bansko-Bystrický kraj.

A tak Miroslav prišiel na niekoľko dní sem, do Banskej Bystrice.

Cieľov návštevy bolo niekoľko, ale tým najhlavnejším bola realizácia „rozhodujúceho letu“ dva a pol metrového zreparovaného Herculesa C-130.

Ten je v miestnych modelárskych kruhoch známy skôr pod prezývkou „Obuch“.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Lietanie | 4. 3. 2016, 11:03 | Prečítané: 1663x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27796.57 kb