A je tu ďalšia redukcia letového parku. Keďže sme sa zamerali na iný typ modelov (konvertoplány), nestíham dokončiť niektoré projekty. Jedným z nich je aj stavebnica L-410, ktorá mi leží na skrini už rok a preto ju ponúkam k predaju. A nielen stavebnicu, ale aj kompletnú elektroniku, takže stačí už len dokončiť a zalietať. Info a foto vo vnútri článku.
pridal: mior úvodné foto: KOR-MODEL |
Po delší době jsem usoudil, že je na čase zaktualizovat přehled modelářských silových konektorů.
Blížeji se přitom podíváme na konektory Traxxas High-Current 2nd Generation a současně si řekneme, jak s nimi souvisí systém Traxxas iD. Myslím, že v tomto případě je dobré tomu věnovat pár řádek navíc kvůli objasnění, pro které není v přehledu konektorů dostatek místa. autor: Michal Nováček |
Jeden náš kamarát nás požiadal, či by sme mu nepomohli:
V nejakom úplne novom modeli, ktorý kúpil, je už od výrobcu nainštalovaný spomínaný RC prijímač. Lenže on má inú RC súpravu (asi Futabu) a tak si tam samozrejme dá svoj ("Futabský") prijímač. Preto by ten "Spektrumácky" prijímač chcel predať. pripravili: mior & Janko O. |
Toto video sme už dávnejšie objavili na Web stránke Libora Kolmana a povedali sme si: "Čo tí ľudia ešte nevymyslia?"
Nuž, v každom prípade zaujímavá kombinácia. A aj pozerať (ako divák) sa na to dá. Našťastie nič pre mňa: Lyžujem asi ako Mr. Bean a výšok sa bojím ako čert svätenej vody. Takže chlapci: Obdivujeme vás. pripravil: Janko O. |
Už som niečo také pred časom videl, ale to čo mi pred asi týždňom poslal Mirko Čamaj, to je trochu iné.
Iné v tom, že to čo na tom lietajúcom „prkne“ predvádza Franky Zapata je nielen že technicky zaujímavé, ale navyše je to ladné, elegantné a v konečnom dôsledku vlastne krásne. Teraz by sme sa však pozreli skôr na technickú stránku tohto „zázraku“. Obzvlášť preto, že to čo Frankyho drží (v tomto prípade doslovne) nad vodou, sú spaľovacie turbíny. V podstate také isté používajú niektorí modelári vo svojich modeloch. pripravil: Janko O. |
Tak takúto otázku občas vídavame v očiach našich modelárskych kolegov.
A niektorí - tí odvážnejší to dokonca povedia aj nahlas. Tie dve slová v zátvorke síce nevyslovia, ale namiesto nich sa na ich tvárach na chvíľu zjaví výraz ťažkoskrývaného opovrhnutia a neprekonateľného zhnusenia. A vtedy sa na seba s Miroslavom pozrieme a aj bez slov si povieme: „Už je to tu zas“, s dovetkom „Toto sme už (nie raz) zažili“. pripravil: Janko O. |
Pred skoro tromi týždňami sme uverejnili článok „Na návšteve vo firme FrSky“, teda vlastne prvú časť minisérie.
A trpezlivo sme čakali na 2. časť, ktorú (ako sme dúfali) JanekX čoskoro pripraví. A ako sa hovorí: „Trpezlivosť ruže prináša“, dočkali sme sa. Tentokrát to bude pohľad viac „pod pokrievku“ (pod pokličku) firmy FrSky, teda do výroby. A na záver poteší aj pohľad na mesto Wuxi, kde firma sídli. Klobúk dole, Číňania. pripravil: Janko O. |
Včera (23.8.) bolo tomu presne 25 rokov, čo vtedy 36-ročný britský vedec Tim Berners-Lee vynašiel a otvoril World Wide Web celému svetu. Nepochybne najužitočnejší vynález modernej doby, bez ktorého by tu nebola ani táto naša stránka. Web tak v tento deň oslavuje svoje narodeniny a my spolu s ním.
Stránku, ktorú vtedy pán Tim vytvoril funguje dodnes. Link nájdete v článku.
Vďaka Tim za geniálny nápad!
pridal: mior |
Keď sme pred vyše šiestimi rokmi ako jedni z prvých (ak nie ako úplne prví) v SR a ČR upozornili na „Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky“, stúpali sme na „tenký ľad“, išli sme na „neprebádané územie“ a v podstate do veľkého rizika.
Akosi samozrejme sme predpokladali, že je to systém „vymakaný“, spoľahlivý, že s ním nie sú (a ani nebudú) žiadne problémy a jediné čo nás vtedy trápilo, bol jeho „voľne použiteľný“ spätný kanál a predstavy, čo všetko by sa s tým dalo robiť. Výsledkom bola naša PC Telemetria. Našťastie sa ukázalo, že tento systém môže smelo konkurovať aj takej Futabe. Cenovo našťastie nie! Cez to všetko nás zaujímalo, ako to vo firme FrSky vyzerá. pripravil: Janko O. |
Minule (asi pred desiatimi dňami) sme si ukázali roboty, ktorých užitočnosť bola nesporná, alebo k nejakej (možno budúcej) užitočnosti aspoň smerovali.
Dnes si ukážeme „odvrátenú“ stranu robotov. Čiže roboty, ktorých činnosť je absolútne neužitočná, možno až zvrátená. Je to možno (pre niekoho) zábava, ale myslím si, že tí ktorí sa kedysi dávno pri vymýšľaní ich koncepcie nad zmyslom robotov zamýšľali, tak toto na mysli isto nemali. pripravil: Janko O. |
Myslím, že sa zhodneme na tom, že (zatiaľ) najužitočnejšie roboty sú tie, ktoré nijako nepripomínajú človeka ani iných tvorov, teda skôr také tie pracovité a neúnavné ramená pri výrobných pásoch, aké vyrába napr. firma Kuka.
Vyložene neznášam tie „humanoidné“ príšery, ktoré sú súce akurát tak pre televízne kamery, alebo na ohúrenie malých detí. Na druhú stranu už niekoľko rokov sledujem snaženie firmy Boston Dynamics o realizáciu robota (či skôr rôznorodých robotov), kde podobnosť so zvieraťom isto nie je čisto náhodná. Ačkoľvek aj oni majú humanoidnú príšeru menom Atlas. pripravil: Janko O. |
Když jsem koncem roku 2011 psal o loučení se značkou Sanyo, minimálně na populárních NiMH tužkových akumulátorech řady Eneloop s nízkým samovybíjením, netušil jsem, že se k problematice přechodu této značky pod Panasonic budu ještě vracet.
Potřeba náhrady většího množství již dosluhujících tužkových AA akumulátorů mne donutila provětrat internet a přijít tak na zajímavé informace, které v době psaní prvního článku nebyly úplně známé. A jak s tím souvisí Fujitsu? Víc, než si mnozí myslíte... autor: Michal Nováček |
Vždy sa nám (trom bratom) páčili modely, ktoré boli tak trochu „INÉ“: tvarom, usporiadaním, vlastnosťami … a keď už ničím iným, tak aspoň elektronickým vybavením.
A keď sa nám nejaké modely páčili, ale boli málo INÉ, tak sme ich upravili, skrátka sme si ich trochu „pre-INAčili“: väčšinou po stránke elektronickej. Takto sme zažívali rôzne obdobia: obdobie pomalých vetroňov, obdobie rýchlych EDF-modelov, obdobie viac-motorákov, obdobie … Z obdobia na obdobie sme prechádzali ľahko, lebo sme chceli a mohli a bavilo nás to. Ale niekedy človek aj vo sfére hobby niečo nemôže (nesmie) a niečo iné zase musí (mal by). A tak „legendárne“ Rozhodnutie 1/2015 spôsobilo (dotlačilo nás), že vchádzame do obdobia konvertoplánov. A čuduj sa svete, takmer sme za to vďační. autor: Janko O. |
Už keď si Milan objednával svoj XC-142, tak mi prízvukoval, že mu musím model upraviť tak, aby sa sklon krídla mohol nastavovať vo viacerých uhloch, nie len 0 a 90 stupňov.
Síce som nevedel, či a ako sa to bude dať urobiť, ale sľúbil som mu to. Veď viete: Milanovi sa nedá odporovať. Ale aj ja sám som si uvedomoval, že taká úprava by sa zišla aj do môjho CanadAira CL-84. No a teraz nadišla tá správna chvíľa. autor: Janko O. |
Po představení příslušenství pro konektory řady XT je čas podívat se na další přírůstky do žluté rodinky.
Konektor XT30 je prozatím nejmenší z řady XT. Dvě varianty konektoru XT60 - první s označením XT60+ přináší možnost použít krytku vodičů, druhá s označením XT60-L nabízí vedle krytky vodičů i pojistnou západku a možnost mechanické fixace. Konektor XT60 PCB je určen hlavně do desek plošných spojů. MR30 je konektor se třemi kontakty, nabízený ve třech variantách. autor: Michal Nováček |
Keď sme presne pred týždňom zverejnili článok „Raz (možno) budú naše psy slobodnejšie ako naše modely“, ani vo sne nám nenapadlo, že práve my sami budeme jedni z prvých, ktorí svoj model takpovediac „priviažu na reťaz“.
Keby na reťaz: skôr na ťažnú tyč (podobne ako nákladné autá). Nie že by sme si tým chceli „predchádzať“ Dopravný úrad a jeho Rozhodnutie 1/2015 tak chceli doviesť do Ad Absurdum. Nie, dôvody sú oveľa prozaickejšie: Vyvíjame stabilizátor výšky letu pre model CanadAir CL-84. autor: Janko O. |
Nasledujúce päť a pol minútové video ukazuje niekoľko desiatok záberov „nehôd“ RC modelov:
od RC aut, cez lietadlá, vrtuľníky až po drony. Čo majú všetky tieto zábery spoločné? Okrem toho, že všetky tieto „hračky“ sú rádiom (diaľkovo) riadené – RC (radio (remote) controlled), tak hlavným „pojivom“ je: zlé vyváženie či zlé nastavenie modelu, veľmi často zlé riadenie modelu, ale HLAVNE ľudská hlúposť. Preto som slovo „nehody (nezdary)“ dal do úvodzoviek (nie som si totiž istý, či ľudská hlúposť je nezdar alebo nehoda). Technická závada sa tam vyskytuje asi len v jednom zábere.
pripravil: Janko O. |
„Vďaka“ Rozhodnutiu Dopravného úradu 1/2015 možno raz naše modely skončia na vôdzke (vodítku). A tým sa z nich de facto stanú šarkany (draci).
Ale na šarkany sa reštrikcie Rozhodnutia nevzťahujú (výňatok z Rozhodnutia: „Toto rozhodnutie sa nevzťahuje na šarkany a neobsadené voľné balóny.“). A ako v nasledujúcom videu uvidíte, niektorí „dronisti“ sú na nekompromisnú a tvrdú ruku Dopravného úradu dokonale pripravení. pripravil: Janko O. |
Kamarát a "spolubojovník" spred vyše 35 rokov, ako sa ľudovo hovorí "z vojny" v Mariánskych Lázňach, Milan Sklenář z Plzně mi pred pár dňami poslal PF 2016.
Bol tam obrázok, ktorý sa mi tak zapáčil, že som sa rozhodol ukázať ho aj vám. <- To je on. Díky Milane. Takže, v novom roku 2016 všetko najlepšie, veľa zdravia, pohody a nech nám to lieta. pripravil: Janko O. |
V minulom článku sme popísali úpravy Milanovho cvičného Sport Jetu 70mm:
- inštaláciu RC prijímača - namontovanie a „zakáblovanie“ letového stabilizátora - „napípanie“ vysielača. Avšak na rozdiel od nás s Miroslavom: žiadna telemetria. Ale to sa práve zmenilo. autor: Janko O. |