Takto sme nazvali naše vianočné priania už po minulé roky.
V poslednom období akosi viac spomíname (na "normálne" Vianoce), ako inokedy a tak v tom budeme pokračovať. Veď už samotný nadpis je vlastne spomienkou. Doteraz sme spomínali na modelárske začiatky, dnes opäť spomenieme najslávnejší vianočný zvyk a najslávnejšiu vianočnú melódiu a na záver pripomeniem moje (naše) najkrajšie Vianoce. .................................................................. Bohužiaľ sa opäť pod článkom objavili "roztomilé" - teda pomýlené a tak trochu zlomyselné komentáre. pripravil: Janko O. |
Asi to dobre poznáte!
Pri akomkoľvek upratovaní objavíte veci, ktoré ste dlho hľadali a nemohli predtým nájsť. Alebo objavíte veci, o ktorých ste vedeli, že ich máte, ale neviete kde. Alebo objavíte veci, ktoré ste nehľadali a už ich ani nepotrebujete. (Pred)vianočné upratovanie má však svoje čaro! Objavíte veci, o ktorých ste vedeli, že ich máte, pozabudli ste na ne a viažu sa s nimi určité nostalgické spomienky! A toto je tento prípad! pridal: mior foto: neznáma pani učiteľka zo škôlky |
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.
Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami. Nechcelo sa nám veriť. Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného. Tento „Brus“ má maximum 40 minút. Môže to tak byť? autor: Janko O. |
A obľúbený slogan skoro z každej reklamy: „Vy si to zaslúžite!“
…............................................................. Vonku je zima a občas aj sneží. A vyzerá to, že ešte nejaký čas bude. Ale čo „skalní“ modelári? Tí predsa MUSIA lietať aj v takom počasí. A práve pre nich je určený tento zimný obal na vysielač s teplou kožušinkou vo vnútri. Na BangGoode za necelých 18 €. No nekúp to. pripravil: Janko O. |
Ja už som v inom článku popisoval, ako som si upravil rukavice na pilotovanie v chladnom počasí.
Náš pravidelný čitateľ a občasný prispievateľ nám poskytol inú možnosť, ako zabezpečiť vhodné rukavice. autor a foto: Janči "Diosko" Katuška pridal: mior |
Novozélandský modelár s prezývkou RunCam Ron je veľký výmyselník.
Okrem vymýšľania rôznych „nerozbitných“ modelov si jedného dňa zaumienil, že si chce aspoň na „staré kolená“ splniť sen - riadiť skutočné lietadlo. Vzhľadom na jeho vek to však zrejme nepripadalo do úvahy a tak si povedal, že bude teda riadiť síce len modely, ale štýlom akým sa riadia skutočné „dospelé“ lietadlá. A tak za pár hodín „zbúchal“ niečo ako pilotovu sedačku so všetkými „pákami“, ktoré na riadenie modelu potrebuje. To stojí za pozretie! pripravil: Janko O. |
Modelárska komunita je dosť konzervatívna (nechceli sme použiť výraz „staromódna“).
Už desaťročia majú modelári zažité, že svoje modely riadia pomocou RC súprav kniplami. Ledva - ledva tolerujú, že vysielače sú buď tzv. „palcové“, prípadne „pultové“. Ďalšia „rozmanitosť“ je už nežiadúca. A ak sa niekto aj o nejakú „inakosť“ pokúsi, tak nech sa pripraví, že bude (v lepšom prípade) na smiech. Ale skôr za idiota, tak ako to svojho času múdro vystihol Larry Ellison. pripravil: Janko O. |
Áno, priznávame sa, že nás fascinujú zábery (skutočných - dopravných) lietadiel počas vzletu (štartu), ale obzvlášť počas pristávania.
Tie magické (a často aj dramatické) okamihy priblíženia, podrovnania, dotyku podvozku s dráhou, brzdenia a následného zastavenia. Avšak nie na všetkých videách je tak krásne vidieť tú intenzívnu a rôznorodú snahu o zníženie rýchlosti lietadla tak, ako to vidno na videu, ktoré sme našli. pripravil: Janko O. |
Na úvod: dronom v tomto prípade rozumieme bezpilotný prostriedok, ktorý operuje (plní vopred zadané úlohy (napr. prieskumné)) aj v priestore za hranicou priamej viditeľnosti.
Už za 2. sv. vojny si Nemci (aj u svojich protivníkov) získali nebývalý rešpekt, kvôli svojej vysokej technickej zdatnosti a úžasnej vynaliezavosti. Okrem legendárnych V-1 („fau ains“), ktoré by sme z dnešného pohľadu mohli považovať za predchodcov „striel s plochou dráhou letu“, V-2 („fau cvai“), čo boli vlastne prvé použiteľné balistické rakety a ďalších „tajných“ a „zázračných“ zbraní, ktoré mali zvrátiť (pre Nemcov) nepriaznivý priebeh vojny, to bolo aj „niečo“ čo by sme mohli označiť za predchodcu súčasných prieskumných dronov. pripravil: Janko O. |
Podnadpis: Based on true story.
Skrátka: tento článok bol (rovnako ako mnoho iných) napísaný pod dojmami z udalosti, ktorá sa naozaj stala. Zhruba pred štyrmi rokmi - v sobotu 21.10.2017 na Zatváraní neba štartoval náš modelársky kolega a dobrý kamarát Duško B. so svojim motorizovaným Blaníkom z vozíka pozdĺžne z dráhy. Naraz, v tom istom čase, priečne na dráhu, tesne popri Blaníkovi odštartoval iný model. Čuduj sa svete - bol to (opäť) Duškov model: motorový Scout. A riadil ho kto? No nikto! Ale riadiace signály vychádzali z Duškovho vysielača. autor: Janko O. |
Verný návštevník našej web-stránky Michal Bartek nám poslal svoju (z jedného návodu „vyčítanú“) skúsenosť s diferenciáciou krídeliek.
Nechcel to dať do komentárov k nášmu článku „(Lineárne) Gradovaná diferenciácia - čoby z núdze cnosť“ (a urobil dobre), takže sme z toho urobili samostatný kratučký „článoček“. autor: Michal Bartek, úvod (a záver) pripravil: Janko O. |
Ešte donedávna som bol skalopevne presvedčený, že písať článok o tom, ako je vhodné na RC vysielači blokovať plyn proti nechcenému „pridaniu“ je zbytočné, že to je úplná samozrejmosť, pretože je to jasné.
Až obsah jedného vlákna na najznámejšom česko-slovenskom modelárskom fóre ma vyviedol z omylu. A zistil som, že až taká úplná samozrejmosť to nie je, lebo niekedy nemusí byť jasné, ako to urobiť. pripravil: Janko O. |
Isto sa aj vám stalo, že jasne vidíte, ako mraky smerujú od severu na juh, ale pritom v tých našich „modelárskych“ výškach fúka južný vietor – teda presne naopak.
Človek je zmetený (je to čudné, ale aj modelár je len človek) aj preto, že pohyb vzduchovej masy – vietor, nie je len tak v reálnom čase a navyše voľným okom vidieť. Na web stránke Libora Kolmana je krásne time-lapse video, ktoré túto „záhadu“ odkrýva. Z neho je zrejmé, že rozumieť počasiu (v našom prípade aspoň pohybom vzduchu) je takmer nemožné. pripravil: Janko O. |
Každý modelár má celkom pochopiteľnú snahu zaistiť svojim modelom dlhý život, ak nie priam nesmrteľnosť. Je schopný čohokoľvek, len aby jeho model(y) nehavaroval(i).
Dokonca sa uchyluje k mágii, či bosoráctvu. Do tejto kategórie patrí akýsi nepísaný zoznam činností, ktoré modelár MUSÍ, či naopak NESMIE robiť, aby toto fluidum malo blahodárny vplyv na jeho model(y). A hoci je to zoznam nepísaný, my sa pokúsime spísať niektoré modelárske povery (ktoré bohužiaľ ale fungujú). pripravil: Janko O. |
Pred pár dňami sme zverejnili článok „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“.
V ňom popisujeme naše trápenie so štartom niektorých modelov a ako riešenie vidíme stavbu a následné používanie Katapultu. Katapult sme už dávnejšie odskúšali a po určitom „laborovaní“ sme došli k pozitívnym výsledkom. Avšak stále nás hnevá, že nikde sme nenašli údaje o tom, že model vážiaci X kilogramov treba katapultovať takou-a-takou silou, teda konkrétnou gumou, napnutou na takú-a-takú dĺžku. A túto medzeru by sme chceli zaplniť. autor: Janko O. |
Nemáme na mysli haváriu takzvane „na ruky“, teda haváriu zavinenú pilotom.
Máme na mysli haváriu, spôsobenú zlyhaním nejakej technickej časti modelu. Hoci v percentuálnom poňatí havárie „na ruky“ vysoko prevažujú nad haváriami, zavinenými technikou, tak „technické“ havárie sa zase vyznačujú mimoriadne silným pocitom bezmocnosti. Preto obzvlášť u veľkých, a teda drahých a na stavbu náročných modelov je snaha minimalizovať dôsledky technických zlyhaní zdvojovaním kľúčových komponentov riadenia. pripravil: Janko O. |
Zdravím kolegy modeláře. K napsání této úvahy mě přivedl fakt, že jsem si chtěl pořídit o málo lepší rádio. Jelikož používám ke své spokojenosti víceméně roky systém Spektrum DSM2/X na vysílači DX6i a mám hodně přijímačů, zajímal jsem se o novější typy rádia.
Dále ještě používám systém Frsky s rádiem Taranis X7 a to hlavně kvůli telemetrii a hláškám. Co mě právě chybělo u již zmiňovaného rádia Spetrum bylo hlasový výstup stavů, hodnot i telemetrických dat. Tak jsem samozřejmě jako každý modelář porovnával a hodnotil, které rádio by bylo NEJ pro moje polétání. autor: Stanislav Hanisch pripravil: Janko O. |
V živote to tak chodí: človek ani niečo neplánuje (nechce to), ale napokon to urobí, pretože ho k tomu dotlačí tá povestná bieda, čo naučila aj Dalibora „housti“.
A aj my – modelári: niečomu sa roky bránime, no potom sa do toho (chtiac – nechtiac (ale väčšinou nechtiac)) pustíme a napokon (keď je to hotové) sa tým dokonca ešte aj pochválime. Koľko takýchto našich modelárskych „projektov“ by sme mohli označiť ako „nechcené dieťa“? Niekedy mám pocit, že každý druhý. No a teraz je to: katapult. autor: Janko O. |
( vzpomínka napsaná na požádání )
............................................... Celé sa to začalo mailom od nášho českého modelárskeho kolegu Miroslava Mužného, v ktorom boli veľmi zaujímavé informácie o jeho otcovi v súvislosti s modelom Polysterix, o ktorom sme minule na našej WEB-stránke písali. V maili stálo: ............................................... Přeposílám trochu vzpomínek mého otce a několik současných fotek Polysterixe. Otci je letos 83 let (rok 2017) a stále aktivně létá. V současné době s 1,4m balzovou variantou Edge na 10ccm OS max. Jmenuje se Vlastimil Mužný - možná si ho pamatují i slovenští modeláři, lítal i s Josefem Gábrišem, Olinem Vitáskem a dalšími. autor mailu: Miroslav Mužný autor textu: Vlastimil Mužný |
Je všeobecne známe, že väčšie modely lietajú lepšie a realistickejšie, sú odolnejšie voči poveternostným podmienkam, v diaľke sú lepšie vidieť …..
No veď hej, ale na druhú stranu sú s nimi oveľa väčšie starosti ako s modelmi menšími. Ja osobne som skôr priaznivcom modelov, takých Middle. Ale demokracia ma prevalcovala a tak keď sme my traja bratia (pomyselne) hlasovali o tom, že či „sa dáme“ na veľké modely, tak som bol 2/3-vou väčšinou prehlasovaný. autor: Janko O. |