Články v kategórii Iné

Na úvod: dronom v tomto prípade rozumieme bezpilotný prostriedok, ktorý operuje (plní vopred zadané úlohy (napr. prieskumné)) aj v priestore za hranicou priamej viditeľnosti.

Už za 2. sv. vojny si Nemci (aj u svojich protivníkov) získali nebývalý rešpekt, kvôli svojej vysokej technickej zdatnosti a úžasnej vynaliezavosti.

Okrem legendárnych V-1 („fau ains“), ktoré by sme z dnešného pohľadu mohli považovať za akéhosi predchodcu „striel s plochou dráhou letu“, V-2 („fau cvai“), čo boli vlastne prvé použiteľné balistické rakety a ďalších a ďalších „tajných“ či „zázračných“ zbraní, ktoré mali zvrátiť (pre Nemcov) nepriaznivý priebeh vojny, to bolo aj „niečo“ čo by sme mohli označiť za predchodcu súčasných prieskumných dronov.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 20. 7. 2016, 12:48 | Prečítané: 893x
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.

Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami.

Nechcelo sa nám veriť.

Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného.

Tento „Brus“ má maximum 40 minút.

Môže to tak byť?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 21. 6. 2016, 16:12 | Prečítané: 795x
Martin Pilný na svojom webe www.pina.cz píše:

"Až budete příště na letišti prohánět po obloze svého RC větroně, můžete se mezi přítomnými blýsknout znalostí správných názvů jednotlivých typů oblaků. Stačí si nastudovat info grafiku od Pearson Education.

Chcete-li se o tématu dozvědět více, doporučuji knihu Petra Dvořáka příznačně nazvanou Termika (aneb vyšší škola plachtění), která se počasí a oblakům věnuje mnohem podrobněji."

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 15. 6. 2016, 08:39 | Prečítané: 2750x
Touto informáciou sme asi nikoho neohúrili.

Ale ponúkame vám video, kde uvidíte nie len notoricky známe „vyšpičkované“ UAV, ale aj vojenské prieskumné zariadenia, ktoré vám budú silno pripomínať model, s ktorým ste možno pred rokmi s modelárstvom začínali.

Na druhú stranu treba podotknúť, že technika je to naozaj špičková, ale niektoré pilotné schopnosti jej obsluhy sú priam žalostné (čas 8:09 a 9:03).

Skrátka: čo sa týka techniky a technológií, tak sa my (modelári) môžeme učiť od nich, no čo sa týka pilotovania (obzvlášť pristávania), tak sa oni môžu učiť od nás.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 11. 6. 2016, 09:22 | Prečítané: 882x
No ja myslím, že ani nie, ale možno súčasné (už tak trochu archaické) kniple časom doznajú isté zmeny.

Čo ma k tomuto názoru vedie?

Veď len pred týždňom sme uviedli článok, v ktorom my sami zdôvodňujeme potrebu doplniť kniple o rôzne spínače, prepínače, „kroutítka“ a ďalšie pomocné „udělátka“.

A tak sa Číňania naštvali a ponúkli modelárom akési „multi-kniple“, na ktorých je takýchto doplnkov naozaj „přehršel“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 26. 5. 2016, 12:12 | Prečítané: 1286x
Začiatkom tohto roka sme zverejnili článok s názvom: „Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?“

Okrem iných sme tam ukázali fotografiu a dali aj odkaz na Wikipédiu supermoderného amerického bezpilotného bojového lietadla Northrop Grumman X-47B.

Dnes vám prinášame odkaz na video tohto stroja v činnosti.

Vzhľadom na to, že je to bezpilotný stroj, tak absencia kabíny (a pilota) vo mne stále vyvoláva pocit, že je to len taký trochu „prerastený“ model.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 20. 4. 2016, 17:42 | Prečítané: 780x
Když jsem koncem roku 2011 psal o loučení se značkou Sanyo, minimálně na populárních NiMH tužkových akumulátorech řady Eneloop s nízkým samovybíjením, netušil jsem, že se k problematice přechodu této značky pod Panasonic budu ještě vracet.

Potřeba náhrady většího množství již dosluhujících tužkových AA akumulátorů mne donutila provětrat internet a přijít tak na zajímavé informace, které v době psaní prvního článku nebyly úplně známé.

A jak s tím souvisí Fujitsu?

Víc, než si mnozí myslíte...

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 19. 3. 2016, 08:33 | Prečítané: 891x
Vždy sa nám (trom bratom) páčili modely, ktoré boli tak trochu „INÉ“: tvarom, usporiadaním, vlastnosťami … a keď už ničím iným, tak aspoň elektronickým vybavením.

A keď sa nám nejaké modely páčili, ale boli málo INÉ, tak sme ich upravili, skrátka sme si ich trochu „pre-INAčili“: väčšinou po stránke elektronickej.

Takto sme zažívali rôzne obdobia: obdobie pomalých vetroňov, obdobie rýchlych EDF-modelov, obdobie viac-motorákov, obdobie … Z obdobia na obdobie sme prechádzali ľahko, lebo sme chceli a mohli a bavilo nás to.

Ale niekedy človek aj vo sfére hobby niečo nemôže (nesmie) a niečo iné zase musí (mal by).

A tak „legendárne“ Rozhodnutie 1/2015 spôsobilo (dotlačilo nás), že vchádzame do obdobia konvertoplánov. A čuduj sa svete, takmer sme za to vďační.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 10. 3. 2016, 12:08 | Prečítané: 915x
Na web-stránke Martina Pilného som pred časom objavil článok s názvom „19 leteckých pravidel pro piloty“, ktorý sa mi mimoriadne zapáčil.

Pravidlá sú určené pre pilotov skutočných lietadiel, ale väčšina z nich platí aj pre nás – modelárov.

Okrem toho, že sú pravdivé, sú navyše aj vtipné.

Dominuje im taký ten rýdzi zemitý nevyvrátiteľný „sedliacky rozum“ a hlavne: sú písané ľúbezným „slováckym“ dialektom, kedy aj vážne mienené dobré rady vyznejú úsmevne.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 23. 2. 2016, 12:05 | Prečítané: 1068x
Začiatkom januára (ledna) sme uviedli článok „Čo všetko môže spôsobiť (iným lietadlom) zvírený vzduch“, v ktorom je aj video, dokumentujúce haváriu lietadla, spôsobenú práve takýmto vírom.

Za normálnych okolností sú takéto vzdušné víry neviditeľné, ale …

Niekedy môže škaredé počasie priniesť aj pozitíva, keď zviditeľní to, čo je inak neviditeľné.

A práve taká tá (hnusná) jesenná (podzimní) či zimná hmla je na to ideálna.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 21. 2. 2016, 09:08 | Prečítané: 628x
Už keď si Milan objednával svoj XC-142, tak mi prízvukoval, že mu musím model upraviť tak, aby sa sklon krídla mohol nastavovať vo viacerých uhloch, nie len 0 a 90 stupňov.

Síce som nevedel, či a ako sa to bude dať urobiť, ale sľúbil som mu to. Veď viete: Milanovi sa nedá odporovať.

Ale aj ja sám som si uvedomoval, že taká úprava by sa zišla aj do môjho CanadAira CL-84.

No a teraz nadišla tá správna chvíľa.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 16. 2. 2016, 18:49 | Prečítané: 943x
Tak s týmito slovami vošla manželka do mojej izby.

Mysliac si, že rozpráva o jednom našom nie veľmi obľúbenom susedovi, prisadil som si: „Keby len Obuch, Je to riadny …..!“ A použil som jedno také expresívne slovo na 5 písmen (čo sa v tajničkách nevyskytuje).

A ona: „Nemám na mysli Paľa, ale toho Obra, tú Opachu, tú Obludu, tú Ozrutu, čo je v suteréne nášho domu.“ (neviem presne, čo to je Obuch, ale všimnite si, že moja manželka obľubuje slová začínajúce na „O“).

A vtedy mi došlo, o čom manželka „točí“.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 8. 2. 2016, 17:44 | Prečítané: 952x
Po představení příslušenství pro konektory řady XT je čas podívat se na další přírůstky do žluté rodinky.

Konektor XT30 je prozatím nejmenší z řady XT. Dvě varianty konektoru XT60 - první s označením XT60+ přináší možnost použít krytku vodičů, druhá s označením XT60-L nabízí vedle krytky vodičů i pojistnou západku a možnost mechanické fixace.

Konektor XT60 PCB je určen hlavně do desek plošných spojů. MR30 je konektor se třemi kontakty, nabízený ve třech variantách.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 29. 1. 2016, 08:59 | Prečítané: 769x
Skipper už na snehu bol (viď článok „Skipper (aj na sneh) pripravený“), ale vtedy ešte nebol vybavený letovým stabilizátorom a ani pozičným osvetlením.

Na základe vtedy získaných skúseností som si povedal: „Lietať so Skipperom bez letového stabilizátora a pozičného osvetlenia – ani za nič!“

A tak som ho už dávnejšie vybavil letovým stabilizátorom. A čakal som na sneh. A ten aj prišiel.

Ale len včera (25.1.2016) som Skippera vybavil aj pozičným osvetlením.

A medzitým sa sneh pos.al. No skrátka pokazil.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 27. 1. 2016, 11:00 | Prečítané: 1664x
A obľúbený slogan skoro z každej reklamy: „Vy si to zaslúžite!“

….............................................................

Vonku je slušná zima a občas aj sneží.

A vyzerá to, že ešte nejaký čas bude.

Ale čo „skalní“ modelári?

Tí predsa MUSIA lietať aj v takom počasí.

A práve pre nich je určený tento zimný obal na vysielač s teplou kožušinkou vo vnútri.

Na BangGoode za necelých 16 US Dolárov.

No nekúp to.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 20. 1. 2016, 11:34 | Prečítané: 870x
Ako sme písali v článku „Cularis na iný spôsob“, modelár v rokoch si niekedy myslí, že už v tejto branži videl všetko.

Mňa však fascinuje to, že VŽDY sa po čase objaví niečo nové, čo ma prekvapí a potom krútim hlavou so slovami: „Tak toto by mi fakt nenapadlo.“

Rovnako je to aj s novou modelárskou „disciplínou“ s názvom WingBoarding.

No povedzme rovno, že je to zábavka drahá, náročná na technické vedomosti, zručnosti a technické vybavenie.

Ale potom je hneď (všetkým) jasné, že „toto“ nemá každý.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 17. 1. 2016, 11:18 | Prečítané: 1624x
Keď sme presne pred týždňom zverejnili článok „Raz (možno) budú naše psy slobodnejšie ako naše modely“, ani vo sne nám nenapadlo, že práve my sami budeme jedni z prvých, ktorí svoj model takpovediac „priviažu na reťaz“.

Keby na reťaz: skôr na ťažnú tyč (podobne ako nákladné autá).

Nie že by sme si tým chceli „predchádzať“ Dopravný úrad a jeho Rozhodnutie 1/2015 tak chceli doviesť do Ad Absurdum.

Nie, dôvody sú oveľa prozaickejšie:

Vyvíjame stabilizátor výšky letu pre model CanadAir CL-84.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 15. 1. 2016, 12:18 | Prečítané: 916x
Vetroň Cularis od Multiplexu je (nie len) medzi Slovenskými a Českými modelármi veľmi obľúbený a dosť rozšírený.

Však aj moji bratia: Miroslav a Milan, ich majú.

Avšak, úprava Cularisa, ktorú som videl na jednom modelárskom fóre, „ma dostala“.

Náš český modelársky kolega s prezývkou „Vážka“ na tento vetroň prirobil plaváky a na fóre zverejnil „letové“ video.

Ja viem, teraz je zima, k vode asi nepôjdeme, ale aj tak sa mi to páčilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 14. 1. 2016, 09:53 | Prečítané: 815x
Nasledujúce päť a pol minútové video ukazuje niekoľko desiatok záberov „nehôd“ RC modelov:

od RC aut, cez lietadlá, vrtuľníky až po drony.

Čo majú všetky tieto zábery spoločné?

Okrem toho, že všetky tieto „hračky“ sú rádiom (diaľkovo) riadené – RC (radio (remote) controlled), tak hlavným „pojivom“ je:

zlé vyváženie či zlé nastavenie modelu, veľmi často zlé riadenie modelu, ale HLAVNE ľudská hlúposť. Preto som slovo „nehody (nezdary)“ dal do úvodzoviek (nie som si totiž istý, či ľudská hlúposť je nezdar alebo nehoda).

Technická závada sa tam vyskytuje asi len v jednom zábere.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 12. 1. 2016, 11:47 | Prečítané: 1479x
„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžem si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Iné | 10. 1. 2016, 11:41 | Prečítané: 1612x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 25744.97 kb