Články v kategórii Iné

Nuž, o pár dní tu máme Silvestra a tak zostáva pár dní pre tých, čo majú radi „nové pohľady“ na notoricky známe veci.

Ohňostroj sme videli všetci. Ale vždy to bolo „zospodu“ - stojac na zemi.

Ale ako taký ohňostroj vyzerá v „epicentre“? Takpovediac v jadre diania?

Tu máte tip, ako na to (ale nie na Slovensku):

Prirobte na model kameru a trpezlivo čakajte na silvestrovskú noc, najlepšie polnoc.

A potom to (radšej anonymne) „zaveste“ na YouTube.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 25. 12. 2018, 10:00 | Prečítané: 860x
Niekedy pred dvomi rokmi - koncom decembra (prosince) 2016 sa známy americký YouTuber a recesista Casey Neistat so skupinou ďalších recesistov (Prank versus Prank) vybral do Fínska, do dedinky - sídla Santa Clausa.

Cieľom bolo naznačiť Santovi, že je najvyšší čas skoncovať s archaickým spôsobom dopravy, ktorý Santa (so svojimi sobmi) už dlhé roky praktizuje.

A aby sa (Santa) nemohol vyhovárať, tak mu priamo v jeho domovine názorne predviedli, ako by to v budúcnosti mohlo (malo) vyzerať, tak aby bolo zrejmé, že Santa kráča s dobou a že jeho nový spôsob prepravy je hodný výdobytkov techniky 21. storočia.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Iné | 24. 12. 2018, 08:23 | Prečítané: 1603x
Inšpiráciou k napísaniu tohoto článku bol dotaz začínajúceho modelára na RC Mánii, ktorý sa pýtal, či mu na pohon vetroňa s hmotnosťou 900 gramov bude stačiť pohonná jednotka s ťahom (statickým) 700 gramov.

Niektorí mu tvrdili, že nebude, ale to samozrejme záleží od toho, čo od takého modelu očakáva. Keďže to je začínajúci modelár, tak podľa nás mu stačiť bude až-až.

Ale možno by bolo dobré mať presnejšiu predstavu, alebo takmer rukolapný dôkaz, ako sa taký model s touto pohonnou jednotkou bude správať.

A vtedy sme si spomenuli, ako sme pred desiatimi rokmi experimentovali s elektropohonom pre nejaký model a ako výdatne nám pri tom pomohol simulátor FMS.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | Kategórie: Iné | 15. 12. 2018, 12:29 | Prečítané: 6285x
Kanadský startup Opener predstavil ultralajt pre jednu osobu, poháňaný ôsmimi elektro-motormi a vybavený dvomi (pomerne malými rovnakými) krídlami.

Ovláda sa joystickom a v USA na lietanie s ním nepotrebujete žiadnu licenciu, či pilotný preukaz.

Nemá naklápacie krídla ani motory ani iné mechanické komplikácie, cez to všetko štartuje a pristáva kolmo.

Zakladateľ Googlu, Larry Page projektu verí natoľko, že doň „vrazil“ slušnú hrču peňazí.

Nás na tom zaujalo to, že koncepcia BlackFly je mechanicky jednoduchá a takýto model by dokázal štartovať a pristávať z miesta, a lietať krásne pomaly, ale aj celkom rýchlo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 2. 12. 2018, 09:45 | Prečítané: 970x
História počiatkov diaľkového ovládania modelov vždy priťahuje záujem. Je to v každom z nás - evokuje nostalgické spomienky na dobu, keď sa modelár musel popasovať s rôznymi technickými problémami, s nedostatkom prístrojov a nástrojov a samozrejme aj s nedostatkom súčiastok. A ruku na srdce - mnohí z nás spomínajú na doby, keď sa akosi žilo pomalšie, kľudnejšie a bezstarostnejšie. Na našich stránkach sme ukázali niekoľko historických kúskov RC súprav aj s ich príbehmi. Náš stály čitateľ a prispievateľ Ľubo nás upozornil na unikátnu sieň slávy RC súprav. Tak vstúpte!

pridal: mior

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 29. 10. 2018, 07:46 | Prečítané: 2552x
Pamatuji se, kterak ve škole při hodině dílen na mistrovu otázku "Kolik si tou šuplérou naměřil?" někdo začal odpověď slůvkem "Asi...", byl okamžitě odeslán do hnědých míst s dovětkem "Jsi blbej krejčí nebo co?!"... nic proti krejčím :) ... Posuvné měřítko nebo-li šupléra je neocenitelný pomocník v každé správné modelářské dílně. Existuje spousta případů, kdy potřebujeme něco změřit přeci jen přesněji než obyčejným pravítkem. Právě tehdy sáhneme po šupléře, která je schopna měřit s přesností na setiny milimetru. Vedle klasických šuplér se nyní dají za poměrně rozumný peníz pořídit i šupléry digitální, vybavené displejem. Na jednu takovou se blížeji podíváme.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 6 | Kategórie: Iné | 28. 10. 2018, 12:59 | Prečítané: 5763x
Tým mladším to meno možno nič nehovorí, ale faktom je, že Brazílčan Ayrton Senna bol jedným z najlepších jazdcov vo Formuli 1. Dokonca samotní jazdci F1 ho prehlásili za najlepšieho pilota F1 všetkých čias.

Málokto však vie, že Ayrton Senna bol aj rovnako dobrým modelárom (ani ja som to nevedel, ale vďaka Stanovi O. to teraz budeme vedieť viacerí. (Stano, vďaka)).

Taký, aký bol Ayrton vo Formuli 1, taký bol aj v modelárstve: trpezlivý, pedantný, presný. S citom pre perfektnú jazdu, alebo perfektný let.

Veď pozrite si videá.

Pripravil: Stano O. a Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 10. 10. 2018, 15:11 | Prečítané: 2414x
Dnes „opustíme“ rodinu profilov, ktoré sa na krídlach rekreačných modelov príliš často nevyskytujú, teda už sa nebudeme venovať profilom symetrickým.

Doteraz nám dobre poslúžili, aby sme na ich jednoduchosti vysvetlili základné vlastnosti aj ostatných skupín profilov.

Skrátka: vezmeme symetrický profil a mierne ho prehneme (podobne ako luk). A dostaneme profil nesymetrický.

A práve takéto profily sa na krídlach modelov, ale aj skutočných lietadiel, vyskytujú najčastejšie.

Takže asi na to bude nejaký závažný dôvod?!

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 2. 10. 2018, 13:20 | Prečítané: 1358x
Leto sa skončilo, pekné dni s teplotami nad 25°C sú za nami, najbližšie také nastanú tak o pol roka.

Asi musíme počkať 10 dní až dva týždne a snáď príde aj Babie leto a teplota nad 20°C sa nám bude zdať úžasná.

Ale zatiaľ sa lietať nedá a tak sa poďme venovať aspoň modelárskej teórii – profilom. Opäť zdôrazňujeme, že náš pohľad na profily nebude príliš teoretický, ale tak ako sme už v prvej časti uviedli:

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 23. 9. 2018, 08:39 | Prečítané: 1350x
Američan Burt Rutan je členom skupiny vynálezcov, inžinierov, technikov či pilotov, ktorá nesie oficiálne meno „Žijúce legendy aviatiky“.

Tento „týpek“, pred ktorým ja hlboko smekám, je autorom takých lietadiel ako napr: Voyager, SpaceShipOne, Virgin Atlantic GlobalFlyer, Quickie, VariEze.

Jeho lietadlá sú povestné svojou originalitou nielen tvarovo, ale aj koncepčne.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 22. 9. 2018, 08:20 | Prečítané: 2225x
Mali sme pripravený aj záložný názov: Vlastnosti profilov lietadiel (modelov) videné „jednoduchými očami“, ale obávali sme sa, že by to niekto chápal ako voľné pokračovanie seriálu o jednoduchej Márii.

A tak sme radšej zvolili tento „oficiálnejší“ názov.

My vám však nechceme ukázať vlastnosti profilov prostredníctvom „oficiálnych“ (zložitých a otravných) teórií.

Skôr použijeme taký ten „sedliacky“ rukolapný spôsob: ak zmením „nejaký“ parameter profilu (napr. symetriu, hrúbku, prehnutie a pod.), ako to zmení jeho vlastnosti a na aký model bude takýto profil vhodný?

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 4. 9. 2018, 16:34 | Prečítané: 1441x
Cez to všetko, že účelom modelov lietadiel je hlavne lietať, už dávnejšie sme spolu s mojim bratom Miroslavom postrehli, že najproblematickejšou časťou určitej skupiny modelov nie sú krídla, alebo trup, či chvostové plochy. Ba ani motor to nieje.

Na základe vlastných (často neblahých) skúseností, ale aj pozorovaním modelov našich kamarátov, kolegov, či dokonca majetných zahraničných modelárov sme usúdili, že najväčším problémom je podvozok.

Vyšlo nám, že DOBRÝ podvozok predstavuje významnú časť ceny, zložitosti alebo pracnosti celého modelu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 29. 8. 2018, 09:19 | Prečítané: 5598x
Vetroň Cularis od Multiplexu je (nie len) medzi Slovenskými a Českými modelármi veľmi obľúbený a dosť rozšírený.

Však aj moji bratia: Miroslav a Milan, ich majú.

Avšak, úprava Cularisa, ktorú som videl na jednom modelárskom fóre, „ma dostala“.

Náš český modelársky kolega s prezývkou „Vážka“ na tento vetroň prirobil plaváky a na fóre zverejnil „letové“ video.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 14. 8. 2018, 15:51 | Prečítané: 1984x
Nemáme teraz na mysli nové pracovné možnosti, hoci práve kvôli nim bol priemyselný park Banská Bystrica – Majer vytvorený.

Máme na mysli možnosti pre modelárov.

Ak krútite hlavou, že ako môže priemyselný park poslúžiť modelárom, tak pokračujte v čítaní.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 7. 8. 2018, 18:16 | Prečítané: 1124x
Touto informáciou sme asi nikoho neohúrili.

Ale ponúkame vám video, kde uvidíte nie len notoricky známe „vyšpičkované“ UAV, ale aj vojenské prieskumné zariadenia, ktoré vám budú silno pripomínať model, s ktorým ste možno pred rokmi s modelárstvom začínali.

Na druhú stranu treba podotknúť, že technika je to naozaj špičková, ale niektoré pilotné schopnosti jej obsluhy sú priam žalostné (čas 8:09 a 9:03).

Skrátka: čo sa týka techniky a technológií, tak sa my (modelári) môžeme učiť od nich, no čo sa týka pilotovania (obzvlášť pristávania), tak sa oni môžu učiť od nás.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 31. 7. 2018, 08:48 | Prečítané: 2067x
„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžeme si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Iné | 10. 7. 2018, 09:19 | Prečítané: 3081x
Pred vyše dvomi rokmi sme zverejnili článok s názvom: „Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?“

Okrem iných sme tam ukázali fotografiu a dali aj odkaz na Wikipédiu supermoderného amerického bezpilotného bojového lietadla Northrop Grumman X-47B.

Dnes vám prinášame odkaz na video tohto stroja v činnosti.

Vzhľadom na to, že je to bezpilotný stroj, tak absencia kabíny (a pilota) v nás stále vyvoláva pocit, že je to len taký trochu „prerastený“ model.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Iné | 6. 7. 2018, 17:37 | Prečítané: 2037x
No ja myslím, že ani nie, ale možno súčasné (už tak trochu archaické) kniple časom doznajú isté zmeny.

Čo ma k tomuto názoru vedie?

Pred časom sme uviedli článok, v ktorom my sami zdôvodňujeme potrebu doplniť kniple o rôzne spínače, prepínače, „kroutítka“ a ďalšie pomocné „udělátka“.

A tak sa Číňania naštvali a ponúkli modelárom akési „multi-kniple“, na ktorých je takýchto doplnkov naozaj „přehršel“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Iné | 13. 6. 2018, 12:55 | Prečítané: 3031x
Náš modelársky kolega sa rozhodol do modelu "nasadiť" letový stabilizátor Orange RX3S so softvérom ED_11.

Na HobbyKingu sú však dlhodobo nedostupné a ani my nemáme žiadny voľný, pretože všetky naše sú v modeloch - "v plnom nasadení".

Preto nás požiadal, či by sme mu nevedeli nejaký - aj s pôvodným softvérom, zohnať, my už mu ho potom preflešujeme.

Preto vás prosíme, ak nejaký Orange RX3S máte a neplánujete ho použiť, ozvite sa buď do komentárov, alebo mailom na adresu rcmodely(z)cevaro.sk, náš kolega ho od vás kúpi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | Kategórie: Iné | 9. 6. 2018, 10:24 | Prečítané: 1104x
Hoci multikoptéram neholdujeme, tak otázka z nadpisu nám občas vŕta hlavou.

Niektorí hovoria, že „im to lieta“ štvrťhodinu – dvadsať minút, iní spomínajú pol hodiny, ale niekto sa chvastal aj dvomi hodinami.

Nechcelo sa nám veriť.

Ale inšpiráciou k zamysleniu a akémusi „kvalifikovanému odhadu“ bol článok „BRUS - dron Policie České republiky“ na web-stránke Martina Pilného.

Tento „Brus“ má maximum 40 minút.

Môže to tak byť?

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Iné | 27. 5. 2018, 08:57 | Prečítané: 1910x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35415.44 kb