Články v kategórii Elektronika

Už dávnejšie sa na jednom modelárskom fóre objavil dotaz, týkajúci sa presnosti prístroja "Watt Meter & Power Analyzer / Watts Up (Ver.2)", ktorý sa dá na HobbyKingu kúpiť za necelých 40 US Dolárov.

Zaujalo nás to a skôr, ako sa objavili odpovede, sme si povedali, že si to overíme sami.

A nie len presnosť tohoto jedného prístroja.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 29. 9. 2016, 08:49 | Prečítané: 5342x
Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.

Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár.

A tu je výsledok môjho snaženia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 22. 9. 2016, 09:08 | Prečítané: 12549x
Ešte niekedy pred piatimi rokmi ma náš menovec Roman O. zo Slovenskej Ľupče, ktorý na stretnutí "obrov" v Gôtovanoch nádherne lietal so sedem metrovým motorizovaným vetroňom, s netypicky umiestneným motorom nad špicou trupu, požiadal o radu ohľadne kabeláže k servám, umiestneným ďaleko od RC prijímača.

Trochu ma tým zaskočil, pretože hoci po takýchto modeloch tajne túžim, sám s "obrami" žiadnu praktickú skúsenosť nemám.

Nechal som to nejaký čas "uležať", ale potom som zrealizoval niekoľko pokusov a meraní.

autor: Janko O.

Komentáre: 38 | Kategórie: Elektronika | 16. 9. 2016, 08:51 | Prečítané: 7536x
Tento článok bol napísaný 19.4.2010:

..............................................

FUNGUJE TO !!!

Tak s takýmto nadšením som v nedeľu popoludní zhodnotil výsledok praktického letového overenia funkcie Pitotovej trubice pri meraní rýchlosti letu modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2016, 08:12 | Prečítané: 6267x
Tento článok bol napísaný 14.4.2010:

..............................................

Od našeho experimentovania s On-Line meraním rýchlosti pomocou Pitotovej trubice už uplynuli skoro dva mesiace a k realizácii som sa stále nedostal.

Ale tento víkend je pre Fantoma od Ripmaxu Víkend s veľkým "V".

Montáž Pitotovej trubice je realitou.

A nie len to.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2016, 08:10 | Prečítané: 4076x
Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".

Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 3. 9. 2016, 08:20 | Prečítané: 9385x
V mnohých našich článkoch na tejto Web stránke sa uvádza: "Odber z pohonnej batérie v modeli meriame pomocou prúdového senzora ...", alebo: "Priebeh prúdov tečúcich medzi batériou a regulátorom a tiež medzi regulátorom a motorom sme snímali pomocou prúdového senzora ...".

A v ďalších článkoch sme jednotlivé prúdy paralelne spojených BECov merali tiež pomocou prúdových senzorov.

Z toho jasne vyplýva, že je to naša obľúbená súčiastka, ale čo to vlastne prúdový senzor je a ako ho môže modelár využiť?

autor: Janko O.

Za povšimnutie stojí aj "roztomilá" diskusia, ktorú rozprúdil diskutér Roman.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 26. 8. 2016, 09:29 | Prečítané: 9342x
Pred časom som na internete viac-menej náhodou naďabil na článok s názvom: Moderné batérie vybíjajte len do 30 %. Vyťažíte najviac.

Zaujalo ma to a pozorne som si ho prečítal. Článok je obecne o LiIon batériách a konkrétnejšie sa venuje batériám pre mobilné telefóny a notebooky (autor článku asi nie je modelár).

Ale spomína sa tam aj napätie 4,2 Voltu, z čoho som usúdil, že ani LiPolky nie sú „vylúčené“.

Milo ma prekvapilo, že informácie z článku sú veľmi podobné tým, ktoré sme aj my uviedli v našej sérii článkov o predĺžení životnosti LiPol batérií.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Elektronika | 24. 8. 2016, 08:11 | Prečítané: 3668x
Pred asi šiestimi rokmi sme s bratom Miroslavom akosi omylom na HobbyCity kúpili tzv. 180-stupňové servá s kovovými prevodmi.

A keď sme ich už teda mali doma, začali sme premýšľať čo s nimi, kam ich použiť.

V rôznej literatúre sme sa snažili získať čo najviac informácií a došlo aj na otvorenie serva a pochopenie rozdielov voči servám bežným.

autor: Janko O.

Komentáre: 20 | Kategórie: Elektronika | 13. 8. 2016, 08:06 | Prečítané: 9835x
Nedávno se mi dostal do ruky světelný modul z Banggoodu, který je určen pro koptéry, ale dá se při troše fantazie použít i v jiných aplikacích.

Modul je nabízen pod označením Multifunction Buzzer Lost Finder/Low Voltage Alarm LED Controller a vyznačuje se tím, že je kombinován s obvodem pro akustickou signalizaci nízkého napětí akumulátoru a pro nalezení modelu v terénu.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 24. 7. 2016, 15:06 | Prečítané: 1406x
Dnes si ukážeme, že pomocou elektroniky serva, čoby spínača, môžeme ovládať nie len jedny svetielka, alebo len jedno elektronické zariadenie.

Môžeme spínať aj dve, tri, či štyri svetielka (alebo čokoľvek iné).

A v závere si ukážeme, že si takto môžeme vyrobiť automatické prižhavovanie spaľovacieho motora, alebo diaľkové ovládanie generátora dymu.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Elektronika | 22. 7. 2016, 09:09 | Prečítané: 13750x
Asi pred týždňom sme uverejnili článok „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: podrobne, aj s návodom“.

A považovali sme to za „vybavenú“ vec.

Skrátka, niečo v zmysle: tu je popis a návod a kto chce, nech si to postaví.

Lenže, v komentároch a občas aj v mailoch sa objaví prosba, aby sme to či ono zariadenie dotyčnému urobili.

Občas zvykneme (skôr zo srandy) odpovedať: „Dobre, vy namiesto nás píšte články (na tento web) a my vám to zariadenie postavíme.“

Zatiaľ ešte nikto nikdy nesúhlasil. Ktovie prečo?

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Elektronika | 16. 7. 2016, 11:45 | Prečítané: 2553x
V prvom dieli sme si ukázali, ako je zapojená elektronika serva a ako je možné ju použiť na spínanie svetiel, či nejakého iného elektronického zariadenia v modeli.

Dnes pokračujeme v našom snažení a ukážeme si, ako to urobiť čo najjednoduchšie, alebo čo najefektívnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Elektronika | 13. 7. 2016, 11:45 | Prečítané: 12769x
Názov „cevaro osvetlenie“ sme si nevymysleli, ale len prevzali. To raz, pri jednom podvečernom lietaní jeden náš modelársky kolega zahlásil: „To vaše cevaro-osvetlenie ...“

Už ani nevieme, ako veta pokračovala, ale podstatné je, že sa to ujalo a názov „nášho“ osvetlenia bol na svete.

Súčasne sme si uvedomili, že nikde na našej web-stránke nie je jeho ucelený popis, až to začalo vyvolávať dojem, že to nebodaj tajíme a žiadne detaily nechceme zverejniť.

A tak to teda dnes odtajníme a zverejníme aj so schémou, s návodom a programom pre mikrokontrolér, pre tých, ktorí by si to chceli sami zrealizovať.

Nie je na tom nič ťažké ani zložité, najprácnejšie je naťahať v krídlach a trupe modelu drôtiky k LED diódam.

autor: Janko O.

Komentáre: 14 | Kategórie: Elektronika | 10. 7. 2016, 13:02 | Prečítané: 4170x
V poslednom čase sa na modeloch dosť rozmohli kadejaké svetielka.

My sme na našich modeloch mali svetielka už dávno, ale vtedy to bola naša ranná telemetria, pretože svojim blikaním oznamovali stav pohonnej batérie. Potom sme prešli na rádiovú telemetriu a na svetielka sme zanevreli.

Ale vyzerá to tak, že sa k nim opäť vrátime.

Nie že by sme podľahli módnej vlne, ale s pribúdajúcimi rokmi tie naše modely vidíme stále horšie a horšie.

A tak by sa hodilo mať na modeli svetielka a ovládať ich nejakým spínačom.

Autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 4. 7. 2016, 08:49 | Prečítané: 17280x
Koncem února (februára) minulého roku jsem upozornil na zajímavý projekt Deviation.

Pro připomenutí, jedná se o alternativní firmware vytvářený pro RC vysílačky řady DEVO firmy Walkera, který nabízí podporu pro několik přenosových protokolů a umožňuje tak jednou vysílačkou ovládat mnoho typů přijímačů a modelů.

Přímo pro tento projekt lze nejen na Banggoodu zakoupit specializované multi RF moduly, které obsahují několik v RC soupravách masově používaných transcieverů.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 30. 6. 2016, 12:40 | Prečítané: 1123x
Možno ste už vo svojej modelárskej „praxi“ narazili na potrebu reverzovať (meniť smer otáčania) pohonného elektromotora vášho modelu.

Ak sa jedná o menší model, poháňaný jednosmerným motorom, tak je možné použiť „autíčkársky“ regulátor, ktorý „spiatočku“ spravidla umožňuje.

Ak je však váš model poháňaný tzv. striedavým motorom (BLDC), tak so „spiatočkou“ nastane veľký problém.

Je možné zohnať si vzácny „striedavý“ regulátor s reverzáciou, alebo pomocou relé „prehadzovať“ dve fázy motora, alebo použiť dva bežné regulátory v takom tom našom "cevaro - zapojení“, tak ako sme to urobili my.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Elektronika | 28. 6. 2016, 15:23 | Prečítané: 2072x
Ak sa vám ten nadpis zdá byť akýsi povedomý, tak možno preto, že sme minule uviedli článok s názvom: USB konektory prepojujúce krídla s trupom.

A ak sa pýtate, prečo nás zrazu trápia USB konektory z počítačovej branže, tak preto, že ich občas použijeme na prepojenie serv v krídlach s prijímačom v trupe, tak ako o tom píšeme v onom článku.

A ak sa (ešte stále) pýtate, čože nás to práve teraz tak trápi, tak vedzte, že je to reakcia na komentár (k tomu článku), ktorý napísal český modelár Miro. A jeho zvedavosť, že koľko asi tak znesú USB konektory, sa preniesla aj na nás a bola pre nás inšpiráciou k meraniu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 19. 6. 2016, 09:59 | Prečítané: 5008x
Osvetlenie modelu možno niektorí chápu ako parádu.

Ale keďže väčšina modelárov spadá do kategórie „geriatria“, tak sa z parády či frajeriny stáva skôr životná nutnosť.

My máme výkonné osvetlenie takmer na každom modeli a ak na niektorom ešte nie je, tak je to len otázka času.

Je fakt, že naše pozičné osvetlenie je obvodovo pomerne zložité: ovládané procesorom a so stabilizáciou prúdu (aby svit LEDiek nebol závislý na stave nabitia batérie).

Mnohí modelári by boli spokojní aj s niečím jednoduchším, ale ako taký obvod navrhnúť a vypočítať?

Náš kamarát Michal Nováček má na to výbornú „kuchárku“ (vrátane LED-kalkulátora).

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 9. 6. 2016, 13:20 | Prečítané: 1400x
Andrej B. je to, čomu v Čechách hovoria, že „zvídavý“.

Veciam, ktoré ho zaujímajú musí prísť za každú cenu „na kĺb“ a to je najlepšie tak, že si ich sám vymyslí, vyvinie a napokon aj vyrobí.

A tak si Andrej vymyslel, vyvinul a vyrobil: Optický otáčkomer, Jednosmerný letecký regulátor, Merač parametrov signálu z RC prijímača, Programátor USBasp pre nižšie napätia, vlastnú Modelársku telemetriu a teraz dokonca vlastný Letový stabilizátor (a ešte viacero vecí, ktoré ale s modelárstvom nesúvisia).

A aby to nebolo len tak nadarmo, tak si Letový stabilizátor zvolil ako tému svojej Diplomovej práce.

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Andrej B.

Komentáre: 2 | Kategórie: Elektronika | 5. 6. 2016, 17:43 | Prečítané: 1904x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32512.51 kb