Články v kategórii Elektronika

Niektorí modelári vo svojich modeloch používajú HV (High Voltage) servá na napätie 7,2 Voltu.

Niekedy sa zase „zíde“ nejaké iné – vyššie (stabilné) napätie, ako bežne dostupných 5 Voltov z palubnej inštalácie.

Ale otázka znie: Kde ho vziať, keď väčšina bežných BECov a UBECov poskytuje len +5 či +6 Voltov.

Inokedy zas treba „niečo“ (na 5 či 6V) v modeli diaľkovo zapínať z RC vysielača. Vtedy sa hodí UBEC s RC vypínačom (jeho ovládací káblik sa „pichne“ do zodpovedajúceho servo-konektora v prijímači).

Michal Nováček o tom pripravil perfektný článok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | Kategórie: Elektronika | 1. 11. 2016, 09:26 | Prečítané: 2425x
Každá minca má dve strany.

Niektoré modely nestihnú ani zostarnúť, pretože s nimi havarujeme ešte v čase, keď všetky časti sú takmer nové.

Iné modely, tie vydarené, začnú po mnohých a mnohých krásnych letoch trpieť "geriatrickými" ťažkosťami.

Jednou takou najčastejšou chorobou je vybehané servo.

Otázka znie: Dá sa to liečiť?

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | Kategórie: Elektronika | 26. 10. 2016, 09:10 | Prečítané: 8500x
Náš verný návštevník Tomáš Tomis asi pred šiestimi rokmi staval väčší model (ktorý môže niesť kvalitný fotoaparát), kde sú servá a prijímač napájané BECom, ale navyše chcel napájanie zálohovať Nixx batériou.

Preto hľadal nejaké jednoduché zariadenie, ktoré by v prípade poruchy alebo preťaženia BECu automaticky preplo na záložnú batériu.

Z rozmerových, ale aj z cenových dôvodov, sa chcel vyhnúť použitiu Power Boxu, a tak hľadal jednoduché riešenie, vhodné aj pre neelektronika.

autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 24. 10. 2016, 09:21 | Prečítané: 12388x
Vo viacerých článkoch na tejto Web stránke sme riešili problematiku BECov, Záložných zdrojov, Power Boxov, ale akosi "potichu" sme predpokladali, že konektory, ktorými sú tieto zariadenia zakončené, znesú všetko a preto nie je potrebné sa nimi vôbec zaoberať.

Ale v modeloch s viacerými servami alebo vo väčších modeloch môžu konektorom, napájajúcim celý palubný systém, tiecť naozaj značné prúdy a nás zaujímalo, ako to znášajú bežne používané modelárske (servo-) konektory.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 9. 10. 2016, 08:59 | Prečítané: 7216x
Už dávnejšie sa na jednom modelárskom fóre objavil dotaz, týkajúci sa presnosti prístroja "Watt Meter & Power Analyzer / Watts Up (Ver.2)", ktorý sa dá na HobbyKingu kúpiť za necelých 40 US Dolárov.

Zaujalo nás to a skôr, ako sa objavili odpovede, sme si povedali, že si to overíme sami.

A nie len presnosť tohoto jedného prístroja.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 29. 9. 2016, 08:49 | Prečítané: 5069x
Krátko po tom, ako som si vyrobil merač vnútorného odporu LiPol batérií, tak ma môj brat Miroslav stále urgoval, aby som aj jemu vyrobil taký prístroj, aby vedel v akej kondícii sú pred začiatkom modelárskej sezóny jeho LiPolky.

Keďže taký prístroj nie je zase až taký jednoduchý, hľadal som spôsob, ako by si Céčka a vnútorný odpor (Ri) svojich batérií mohol zistiť v podstate každý modelár.

A tu je výsledok môjho snaženia.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | Kategórie: Elektronika | 22. 9. 2016, 09:08 | Prečítané: 11978x
Ešte niekedy pred piatimi rokmi ma náš menovec Roman O. zo Slovenskej Ľupče, ktorý na stretnutí "obrov" v Gôtovanoch nádherne lietal so sedem metrovým motorizovaným vetroňom, s netypicky umiestneným motorom nad špicou trupu, požiadal o radu ohľadne kabeláže k servám, umiestneným ďaleko od RC prijímača.

Trochu ma tým zaskočil, pretože hoci po takýchto modeloch tajne túžim, sám s "obrami" žiadnu praktickú skúsenosť nemám.

Nechal som to nejaký čas "uležať", ale potom som zrealizoval niekoľko pokusov a meraní.

autor: Janko O.

Komentáre: 38 | Kategórie: Elektronika | 16. 9. 2016, 08:51 | Prečítané: 7238x
Tento článok bol napísaný 19.4.2010:

..............................................

FUNGUJE TO !!!

Tak s takýmto nadšením som v nedeľu popoludní zhodnotil výsledok praktického letového overenia funkcie Pitotovej trubice pri meraní rýchlosti letu modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2016, 08:12 | Prečítané: 5937x
Tento článok bol napísaný 14.4.2010:

..............................................

Od našeho experimentovania s On-Line meraním rýchlosti pomocou Pitotovej trubice už uplynuli skoro dva mesiace a k realizácii som sa stále nedostal.

Ale tento víkend je pre Fantoma od Ripmaxu Víkend s veľkým "V".

Montáž Pitotovej trubice je realitou.

A nie len to.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | Kategórie: Elektronika | 12. 9. 2016, 08:10 | Prečítané: 3855x
Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".

Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 3. 9. 2016, 08:20 | Prečítané: 9071x
V mnohých našich článkoch na tejto Web stránke sa uvádza: "Odber z pohonnej batérie v modeli meriame pomocou prúdového senzora ...", alebo: "Priebeh prúdov tečúcich medzi batériou a regulátorom a tiež medzi regulátorom a motorom sme snímali pomocou prúdového senzora ...".

A v ďalších článkoch sme jednotlivé prúdy paralelne spojených BECov merali tiež pomocou prúdových senzorov.

Z toho jasne vyplýva, že je to naša obľúbená súčiastka, ale čo to vlastne prúdový senzor je a ako ho môže modelár využiť?

autor: Janko O.

Za povšimnutie stojí aj "roztomilá" diskusia, ktorú rozprúdil diskutér Roman.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 26. 8. 2016, 09:29 | Prečítané: 9012x
Pred časom som na internete viac-menej náhodou naďabil na článok s názvom: Moderné batérie vybíjajte len do 30 %. Vyťažíte najviac.

Zaujalo ma to a pozorne som si ho prečítal. Článok je obecne o LiIon batériách a konkrétnejšie sa venuje batériám pre mobilné telefóny a notebooky (autor článku asi nie je modelár).

Ale spomína sa tam aj napätie 4,2 Voltu, z čoho som usúdil, že ani LiPolky nie sú „vylúčené“.

Milo ma prekvapilo, že informácie z článku sú veľmi podobné tým, ktoré sme aj my uviedli v našej sérii článkov o predĺžení životnosti LiPol batérií.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | Kategórie: Elektronika | 24. 8. 2016, 08:11 | Prečítané: 3432x
Pred asi šiestimi rokmi sme s bratom Miroslavom akosi omylom na HobbyCity kúpili tzv. 180-stupňové servá s kovovými prevodmi.

A keď sme ich už teda mali doma, začali sme premýšľať čo s nimi, kam ich použiť.

V rôznej literatúre sme sa snažili získať čo najviac informácií a došlo aj na otvorenie serva a pochopenie rozdielov voči servám bežným.

autor: Janko O.

Komentáre: 20 | Kategórie: Elektronika | 13. 8. 2016, 08:06 | Prečítané: 9445x
Nedávno se mi dostal do ruky světelný modul z Banggoodu, který je určen pro koptéry, ale dá se při troše fantazie použít i v jiných aplikacích.

Modul je nabízen pod označením Multifunction Buzzer Lost Finder/Low Voltage Alarm LED Controller a vyznačuje se tím, že je kombinován s obvodem pro akustickou signalizaci nízkého napětí akumulátoru a pro nalezení modelu v terénu.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 24. 7. 2016, 15:06 | Prečítané: 1133x
Dnes si ukážeme, že pomocou elektroniky serva, čoby spínača, môžeme ovládať nie len jedny svetielka, alebo len jedno elektronické zariadenie.

Môžeme spínať aj dve, tri, či štyri svetielka (alebo čokoľvek iné).

A v závere si ukážeme, že si takto môžeme vyrobiť automatické prižhavovanie spaľovacieho motora, alebo diaľkové ovládanie generátora dymu.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Elektronika | 22. 7. 2016, 09:09 | Prečítané: 13257x
Asi pred týždňom sme uverejnili článok „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: podrobne, aj s návodom“.

A považovali sme to za „vybavenú“ vec.

Skrátka, niečo v zmysle: tu je popis a návod a kto chce, nech si to postaví.

Lenže, v komentároch a občas aj v mailoch sa objaví prosba, aby sme to či ono zariadenie dotyčnému urobili.

Občas zvykneme (skôr zo srandy) odpovedať: „Dobre, vy namiesto nás píšte články (na tento web) a my vám to zariadenie postavíme.“

Zatiaľ ešte nikto nikdy nesúhlasil. Ktovie prečo?

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | Kategórie: Elektronika | 16. 7. 2016, 11:45 | Prečítané: 2106x
V prvom dieli sme si ukázali, ako je zapojená elektronika serva a ako je možné ju použiť na spínanie svetiel, či nejakého iného elektronického zariadenia v modeli.

Dnes pokračujeme v našom snažení a ukážeme si, ako to urobiť čo najjednoduchšie, alebo čo najefektívnejšie.

autor: Janko O.

Komentáre: 11 | Kategórie: Elektronika | 13. 7. 2016, 11:45 | Prečítané: 12208x
Názov „cevaro osvetlenie“ sme si nevymysleli, ale len prevzali. To raz, pri jednom podvečernom lietaní jeden náš modelársky kolega zahlásil: „To vaše cevaro-osvetlenie ...“

Už ani nevieme, ako veta pokračovala, ale podstatné je, že sa to ujalo a názov „nášho“ osvetlenia bol na svete.

Súčasne sme si uvedomili, že nikde na našej web-stránke nie je jeho ucelený popis, až to začalo vyvolávať dojem, že to nebodaj tajíme a žiadne detaily nechceme zverejniť.

A tak to teda dnes odtajníme a zverejníme aj so schémou, s návodom a programom pre mikrokontrolér, pre tých, ktorí by si to chceli sami zrealizovať.

Nie je na tom nič ťažké ani zložité, najprácnejšie je naťahať v krídlach a trupe modelu drôtiky k LED diódam.

autor: Janko O.

Komentáre: 14 | Kategórie: Elektronika | 10. 7. 2016, 13:02 | Prečítané: 3621x
V poslednom čase sa na modeloch dosť rozmohli kadejaké svetielka.

My sme na našich modeloch mali svetielka už dávno, ale vtedy to bola naša ranná telemetria, pretože svojim blikaním oznamovali stav pohonnej batérie. Potom sme prešli na rádiovú telemetriu a na svetielka sme zanevreli.

Ale vyzerá to tak, že sa k nim opäť vrátime.

Nie že by sme podľahli módnej vlne, ale s pribúdajúcimi rokmi tie naše modely vidíme stále horšie a horšie.

A tak by sa hodilo mať na modeli svetielka a ovládať ich nejakým spínačom.

Autor: Janko O.

Komentáre: 18 | Kategórie: Elektronika | 4. 7. 2016, 08:49 | Prečítané: 16557x
Koncem února (februára) minulého roku jsem upozornil na zajímavý projekt Deviation.

Pro připomenutí, jedná se o alternativní firmware vytvářený pro RC vysílačky řady DEVO firmy Walkera, který nabízí podporu pro několik přenosových protokolů a umožňuje tak jednou vysílačkou ovládat mnoho typů přijímačů a modelů.

Přímo pro tento projekt lze nejen na Banggoodu zakoupit specializované multi RF moduly, které obsahují několik v RC soupravách masově používaných transcieverů.

autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | Kategórie: Elektronika | 30. 6. 2016, 12:40 | Prečítané: 851x
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.73 kb