Vo viacerých našich článkoch sme uviedli, že pri meraní parametrov, pri sledovaní osciloskopických priebehov a pod. sme zistili, že LiPol články sa správajú tak, akoby bol vo vnútri okrem zdroja (s vnútorným odporom) aj kondenzátor.
Dá sa to nejako vysvetliť? Dá sa s tým nejako vysporiadať? Alebo nebodaj, dá sa to nejako využiť? autor: Janko O. |
Overovaniu vlastností modelárskych serv, konkrétne teplotnej stability ich kľudovej polohy, sme sa na našej Web stránke venovali v niektorých minulých článkoch.
Dnes sme sa sústredili na ich presnosť, citlivosť alebo inak povedané šírku pásma necitlivosti modelárskych serv. Poznáte to sami: niektoré servá verne sledujú pohyb knipla vysielača, citlivo reagujú aj na ten najmenší pohyb. Iné reagujú len na väčšie zmeny šírky ovládacieho impulzu, niekedy sa pohybujú trhane, my s bratom Miroslavom sme to nazvali, že „kvantujú“. autor: Janko O. |
Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".
Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili. Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne. autor: Janko O. |
Ešte pred vyše niekoľkými rokmi, keď sme do praktického používania nasadili našu PC Telemetriu, bolo nutné trochu „čarovať“ s anténou RC vysielača.
A keďže sme mi pri tom čarovaní museli úplne rozobrať pripojovací konektor, tak sme si povedali, že keď už sme videli, ako vo vnútri vyzerá konektor, tak by bolo dobré vidieť, ako vyzerá samotná anténa, čiže čo je vo vnútri toho čierneho „pendreku“. autor: Janko O. |
Tento článok je akýmsi plynulým prechodom medzi 3. časťou minisérie venovanej stabilite kľudovej polohy serv v závislosti od teploty a novou minisériou, ktorá sa bude zaoberať porovnaním vlastností digitálnych serv a serv analógových.
Takže je celkom pochopiteľné, že budeme porovnávať teplotnú stabilitu serv, s tým, že v závere bude poukázané, kde je „zakopaný pes“ a prečo sú digitálne servá o toľko lepšie ako servá analógové. ____________ autor: Janko O. |
S tým, ako postupne rastú „Céčka“ novo-vyvíjaných a novo-vyrábaných LiPoliek, skracuje sa aj čas ich nabíjania. Pretože výrobcovia takýchto batérií (Hyperion, Polyquest, Turnigy a ich „nano“ a ďalší) nesľubujú len vyššie vybíjacie prúdy, ale aj vyššie nabíjacie prúdy, teda v konečnom dôsledku skrátenie času nabíjania.
Takže si niekto môže povedať: „Bežnú LiPolku som nabíjal jedným „Cé“ niečo vyše hodiny, tak túto najnovšiu mám pri ôsmych „Cé“ za dákych osem minút nabitú.“ Ale dotyčný môže byť pekne sklamaný. A to možno hneď dva-krát: Nabíjanie bude trvať o dosť dlhšie ako osem minút a napätie batérie (a tým aj množstvo náboja - energie) nedosiahne takú hodnotu, ako pri pomalom nabíjaní. autor: Janko O. |
Inými slovami povedané, otázka znie:
Je možné bežným nabíjačom zrovnať (tak, aby jednotlivé články mali rovnaké napätia) LiPolku, ktorá je dosť „rozhodená“, čiže rozdiely napätí jednotlivých článkov dosahujú aj niekoľko desatín Voltu? Nóóó, mysleli sme si, že režim BALANCE v modelárskych nabíjačoch to hravo zvládne, ale praktická skúška nám ukázala, že to nemusí byť až také jednoduché. autor: Janko O. |
Ešte niekedy pred siedmimi rokmi prebehla na RC mánii vášnivá diskusia vo vlákne s názvom „Jak spadnout na Futabu.“ Jadrom problému bola skutočnosť, že niektoré prijímače tejto značky ťažko znášajú teploty nad 50 °C.
A najväčšie vášne sa rozpútali v polemike o tom, za akých podmienok môže palubná inštalácia takúto teplotu dosiahnuť. A je samozrejmé, že v letnom počasí tu významnú rolu hrá farba povrchu modelu. A keďže v záplave jalových akademických (skôr jalových ako akademických) prekáračiek bolo ťažké nájsť hodnotné informácie, rozhodli sme sa, že si aspoň niečo zmeriame radšej sami. autor: Janko O. |
Trochu sme si pomohli parafrázou na „šejkspírovskú“ filozofickú tému, ale to nič nemení na naliehavosti problému, či je nutné zakaždým pri nabíjaní LiPol batérií zapájať aj servisný konektor a nabíjač nastavovať do režimu „Balance“.
Tak ako to už v živote býva, nie je vhodný ani jeden extrém, teda balancovať VŽDY alebo nebalancovať NIKDY, ale najvhodnejšia je ona povestná „Zlatá stredná cesta“. Čiže balancovať občas. Autor: Janko O. |
Prvý článok o vyžarovacích charakteristikách modelárskych antén, ktorý sa zaoberal len jedinou, v priestore samostatne umiestnenou anténou, vyvolal veľký záujem, o čom svedčí aj počet komentárov.
Súčasne sa na jednom z najznámejších česko-slovenských modelárskych fór (už tradične) zdvihla vlna rozvášnených debát, ktorá nás tématicky trochu „predbehla“, pretože sa týkala hlavne polarizácie, o ktorej budeme v súvislosti s anténami hovoriť až teraz. autor: Janko O. |
Na prvý pohľad je odpoveď na túto otázku jasná.
Ale bude taká jasná aj pri druhom pohľade, alebo pri podrobnejšej analýze? No, nie sme si istí. Máme na mysli alarm poklesu napätia pohonnej LiPol batérie a máme na mysli, že táto hodnota je/bude nastavená na telemetrii alebo aspoň na nejakom vhodnom akustickom signalizátore v modeli. autor: Janko O. |
Inšpiráciou pre blikač mi bol článok na stránke http://www.rcmodely.cevaro.sk - Blikač na lietadlo s viacerými výkonovými LED.
autor: Ján Bajus pripravil: Janko O. |
Elektronike sa venujem už viac ako päťdesiať rokov, ale prekvapenia, ktoré mi v súvislosti s rušením RC prijímača (40 MHz) pripravil regulátor v modeli Easy Star, boli nečakané.
Dôvodom boli pomerne vysoké prúdy, ktoré sú v elektropohonoch úplne bežné, ale pre klasického slaboprúdového elektronika sa zdali byť priam závratné. autor: Janko O. |
Väčšina modelárov „neholduje“ elektronike (a keď, tak viac-menej z donútenia) a preto je pochopiteľné, že pojem „vyžarovacia charakteristika antény“ je pre nich nezaujímavá vec.
O tom svedčí aj mnoho nesprávne umiestnených antén, hlavne na RC vysielačoch, hoci by často stačilo ich len pootočiť. Preto som zašiel za mojim bývalým kolegom Ondrejom, ktorý dobre „vládne“ programu AutoCad a poprosil ho o pomoc. On bez zaváhania vytiahol peňaženku a uprel na mňa „tázavý“ pohľad, preto som mu radšej hneď naznačil, že nie takúto pomoc mám na mysli. autor: Janko O. |
Jaký je rozdíl mezi střídavými motory s dodatečnými senzory a bez nich?
Tento článek Vám rozdíly alespoň trochu přiblíží. autor: Dr.LuckyLuke pripravil: Janko O. |
Povedzme si rovno, že koncepcia a vzhľad – dizajn modelárskych nabíjačiek, to je za posledné roky dosť nuda, takmer uniformita.
Básnik by povedal: ako by ich jedna mater mala. A tak keď sa objaví niečo, čo vybočuje zo zabehaných „koľají“, samozrejme to vyvolá našu pozornosť. Pred časom si náš záujem vyslúžil: Charsoon 100W 10A Magical Core MINI LCD Battery Charger. autor: Janko O. |
Ešte pred vyše desiatimi rokmi sa nám podarilo získať ďalšieho externého spolupracovníka, ktorý sa vyzná v elektronike.
Stana Valenta som „objavil“ jedného krásneho večera lietať s modelom na Ďateline. Trochu sme pokecali, slovo dalo slovo a ďalšieho krásneho večera prišiel na adresu rcmodely@cevaro.sk mail (a môže tak urobiť ktokoľvek) s návodom na stavbu modelárskeho „ďalekonosného“ blikača, ktorý vám teraz predkladáme. autor: Stanislav Valent pripravil: Janko O. |
Pred časom na jednom modelárskom fóre akýsi modelár položil túto otázku:
"Jak mohou být dlouhé kabely od přijímačovek do přijímače? Potřebuju je posunout o cca 50 cm. Je v tom nějaký problém?" Dostal (podľa nás) v podstate správnu odpoveď, niečo v zmysle: "Dej tam filtrační kondík." Ale na záver jeden notorický "diskutér" celú tému spochybnil otázkou: "Proč?" Len tak, bez vysvetlenia, bez zdôvodnenia a bez čoby len náznaku akéhokoľvek alternatívneho riešenia. Tým vlákno skončilo. My sa tu pokúsime priniesť naše: Preto! autor: Janko O. |
Týmto článkom nechcem robiť žiadnu reklamu, ale oboznámiť s možnosťami tohto
malého meracieho prístroja.
autor: Ľubo Roziak pripravil: Janko O. |
Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.
Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu. pripravil: Janko O. |