Týmto tak trochu kontroverzne nadväzujeme na naše nadšené články o využití SuperKondenzátorov v modelárstve.
Čo nás k tomu vedie? autor: Janko O. |
No, dá aj nedá.
Ale takúto odpoveď ste asi nepotrebovali. Takže poďme sa na to pozrieť podrobnejšie. autor: Janko O. |
Pôvodne toto nemal byť samostatný článok, ale mailová odpoveď jednému nášmu vernému návštevníkovi.
Pán Vojtech Hájek z Bratislavy sa na nás obrátil s dotazom v duchu nadpisu tohto článku. My sme mu aj odpoveď pripravili, ale ani za nič sa nám nedarilo poslať pánovi Hájekovi spätný mail. A tak sme zvolili túto cestu s odôvodnením, že spomínaná problematika môže zaujímať aj ostatných modelárov. autor: Janko O. |
Keď sme pred vyše siedmimi rokmi na našej Web stránke uverejnili článok Stana Valenta s názvom "Blikač na 5V pre lietadlo", netušili sme, že to bude jeden z najúspešnejších článkov so závratným nárastom čítanosti.
Nečudo. Veď aj my s mojim bratom Miroslavom sme si povedali, že niečo také "ďalekonosné" s výkonovými LED diódami na našich modeloch plánujeme. Akurát nám jedna LED dióda "bola málo" a v niektorých prípadoch sme požadovali, aby aspoň jedna svietila trvale. A preto nám bolo jasné, že napájanie z 5-Voltového "palubného" rozvodu vyhovovať nemusí. autor: Janko O. |
Veď to poznáte: pripojíte batériu k regulátoru a zaiskrí to. Niekedy to riadne „plesne“.
Čím viac-článková batéria, tým silnejší je tento efekt.
Okrem toho, že sa človek niekedy až zľakne, tak to (elektrický výboj) devastuje povrch konektorov. Existujú síce rôzne „udělátka“ na konektory, ale čoraz častejšie sa objavujú regulátory, ktoré už v sebe majú zabudovaný obvod, zamedzujúci iskreniu (Anti-spark circuit). Zaujímalo nás, ako funguje. autor: Janko O. |
Tak. A teraz si niekto povie: „Zas nejaké inotaje! Zas dáke dvojzmyselné narážky!“
Veru áno, lebo my takéto slovné hračky máme radi. No na druhú stranu, nie je v tom žiadne zavádzanie: v tom nadpise je každé slovo pravda, každé slovo sedí. Pretože tento článok bude naozaj o pozičnom osvetlení, v ktorom bude 12 výkonových (3-Wattových) LEDiek, takže ich tam bude tucet. …........................................ Totiž: v priebehu času sme dostali viacero dotazov, ako zapojiť „protisvetlá“, ako zapojiť „tajomné“ modré svetielka, ako v pozičnom (cevaro) osvetlení zapojiť to či ono? Skrátka ako to celé zapojiť? autor: Janko O. |
Keď sme uviedli druhú časť minisérie o spínaných BECoch, boli tam nejaké čísla, tabuľky, zopár grafov a fotografie tých „lepších“ UBECov.
Ale ako sa na celú problematiku „pozerá“ samotný RC prijímač, to bolo pre nás záhadou. Dnes sa vďaka modelárskemu spektrálnemu analyzátoru skúsime „vcítiť“ do situácie, v akej sa RC prijímač pre pásmo 40MHz nachádza, keď je „nablízku“ spínaný BEC. autor: Janko O. |
Na napájanie palubnej inštalácie v našich modeloch čoraz častejšie používame UBECy, čiže spínané BECy v samostatnom vyhotovení - čiže nie ako súčasť regulátora (ESC).
Hlavným dôvodom je bezpečnosť – spoľahlivosť napájania komponentov modelu, obzvlášť pri použití dvoch UBECov a zlúčení ich výstupných napätí pomocou dvojitej Schottkyho diódy. Spínané BECy, či už ako UBECy alebo SBECy (ako súčasť regulátora), majú totiž voči lineárnym BECom výhodu (väčšinou) vo vyššej prúdovej zaťažiteľnosti, ale hlavne v tom, že sa oveľa menej hrejú, takže zvýšený prúdový odber zvládajú dlhodobejšie. autor: Janko O. |
Nie, nejedná sa vyložene o meranie otáčok elektromotorov, ale o ich snímanie za účelom ich ďalšieho spracovania.
Spracovaním je možné rozumieť ich hodnotové (číselné) vyjadrenie - tu sa už jedná naozaj o meranie, alebo sa zosnímané otáčky môžu prenášať na diaľku telemetriou (diaľkové meranie) alebo sa môžu spracovávať iným spôsobom, napr. za účelom ich stabilizácie v tzv. governor móde, alebo synchronizácie niekoľkých motorov vo viacmotorových modeloch. autor: Janko O. |
Jelikož se mi nechtělo více natahovat už poměrně dlouhý článek věnovaný výběru typů a průřezů vodičů, vzniklo toto další pokračování, které s tématem vodičů přímo souvisí.
V tomto článku se tedy podíváme, jak na barvy vodičů. autor: Michal Nováček |
V prvej časti tejto minisérie sme spínaný BEC "pochválili" za to, ako dobre a efektívne plní svoju úlohu zdroja stabilného jednosmerného napätia pri meniacom sa odoberanom prúde.
No tiež sme ho riadne "pohanili" za jeho potenciálnu schopnosť pomerne bezohľadne zarušiť RC prijímače v pásmach 35/40 MHz. Dnes porovnáme efektivitu spínaného a lineárneho BECu pri meniacom sa vstupnom napätí a čo sa týka odstránenia rušenia, tak sa pozrieme na to, "ako to robia iní". autor: Janko O. |
Oddávna si myslíme, že (z času na čas) zmerať vnútorný odpor (Ri) jednotlivých článkov našich LiPol batérií je dobrý nápad.
Správna starostlivosť predlžuje LiPolkám životnosť (a nám šetrí peniaze). Keďže sa prístroj na meranie Ri nedá len tak úplne bežne kúpiť, tak sme si taký pred vyše 10-timi rokmi sami vyvinuli a aj vyrobili. Najprv verziu pre dvoj- a troj-článkové LiPolky, no a potom aj „veľkú“ verziu, pre dvoj- až šesť-článkové LiPol batérie. A podklady na ich výrobu sme dali voľne k dispozícii. Máme vedomosť, že si tento náš Merač Ri naozaj aj niekoľko (či snáď viacero?) slovenských, českých a dokonca aj nemeckých modelárov vyrobilo. Len sme nevedeli, nakoľko vierohodné jeho merania sú v porovnaní s inými meračmi. autor: Janko O. |
"Stretnúť" sa s ním môžeme skôr v stredných a väčších modeloch.
Dôvod? Regulátory pre väčšie prúdy už vlastný BEC väčšinou nemajú a navyše môžu byť vo verzii OPTO. A druhý dôvod je ten, že vo väčších modeloch býva viac serv, ktorých spotreba prúdu prevyšuje možnosti lineárnych BECov. A tak "na scénu vstupuje" spínaný BEC (ale niekedy je samostatný palubný zdroj lepším riešením) so všetkým, čo k tomu patrí: teda so svojimi prednosťami ale aj s nedostatkami. autor: Janko O. |
To, že sa o využitie gýr a letových stabilizátorov v modeloch lietadiel už roky zaujímame, nie je žiadnym tajomstvom.
Viacero takých zariadení nám prešlo rukami a pred pár rokmi, nespokojní s ich vlastnosťami a možnosťami, sme si na báze Orange Flight Stabilizera RX 3S postavili a napísali program pre vlastný 3-procesorový letový stabilizátor, ktorému sme dali meno AssOrx. Potom sa objavil Open Flight Stabilizer (opäť na báze RX3S) a napokon náš kamarát Edo Bovan na základe našich podkladov upravil program JohnaRB „k obrazu nášmu“. Od tej doby máme Letové stabilizátory so softvérom „Ed“ namontované vo všetkých našich modeloch. Medzi tým sa však objavili ďalšie letové stabilizátory, napríklad aj od (našej obľúbenej) firmy FrSky, zaintegrované do RC prijímača S8R. autor: Janko O. |
Spotrebovanou energiou v modeli s elektropohonom rozumieme z pohonnej batérie odobratý (elektrický) náboj v mAh, hoci to nie je úplne to isté.
Ale modelárov - milovníkov strelných zbraní by výraz „odobratý náboj“ mohol desiť, pretože by v nich možno evokoval možné nepríjemné legislatívne opatrenia :) . ….................... Je zrejmé, že LiPol batériu nie je vhodné „vycucať do mrte“, pretože by to mohlo mať za následok jej nezvratné poškodenie. Ale koľko energie (náboja) je možné spotrebovať, aby bol let síce čo najdlhší, ale súčasne v LiPolke zostalo dostatočné množstvo mAh, aby jej to neskracovalo životnosť? autor: Janko O. |
alebo sériovo-paralelné spájanie článkov (napájanie vysielača LiIon-kami).
autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |
Pred pár rokmi sme zisťovali teplotnú závislosť kľudovej polohy viacerých bežných modelárskych serv.
Potom sme u nich merali presnosť, citlivosť alebo pásmo necitlivosti. Jeden známy slovenský modelár nás síce vyzval, aby sme zmerali aj ich rýchlosť, ale vtedy sa nám to javilo ako ťažko splniteľná úloha. Nebolo nám jasné, ako ju merať bez komplikovaného technického vybavenia a tak sme problém odložili na neurčito. Ale potom to prišlo: myšlienka – nápad. Možno nemusíme merať rýchlosť pohybu serv presne podľa špecifikácie nejakej normy. Možno stačí realizovať orientačné zrovnávacie merania za použitia vlastnej meracej metódy. A tá bola veľmi jednoduchá. autor: Janko O. |
Vo viacerých našich článkoch sme uviedli, že pri meraní parametrov, pri sledovaní osciloskopických priebehov a pod. sme zistili, že LiPol články sa správajú tak, akoby bol vo vnútri okrem zdroja (s vnútorným odporom) aj kondenzátor.
Dá sa to nejako vysvetliť? Dá sa s tým nejako vysporiadať? Alebo nebodaj, dá sa to nejako využiť? autor: Janko O. |
Overovaniu vlastností modelárskych serv, konkrétne teplotnej stability ich kľudovej polohy, sme sa na našej Web stránke venovali v niektorých minulých článkoch.
Dnes sme sa sústredili na ich presnosť, citlivosť alebo inak povedané šírku pásma necitlivosti modelárskych serv. Poznáte to sami: niektoré servá verne sledujú pohyb knipla vysielača, citlivo reagujú aj na ten najmenší pohyb. Iné reagujú len na väčšie zmeny šírky ovládacieho impulzu, niekedy sa pohybujú trhane, my s bratom Miroslavom sme to nazvali, že „kvantujú“. autor: Janko O. |
Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".
Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili. Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne. autor: Janko O. |