![]() |
Možno sa to zdá ako hlúposť, ale kto si rád zalieta aj v chladnejších dňoch to pozná.
V studenom dni sa dá zima celkom vydržať, dokonca aj mínusová, za podmienky, že sme teplo oblečení, obutí a nefúka žiadny vietor. Ale ruky – tie trpia vždy. autor: mior |
![]() |
Druhým nápadom roka 2018 možno nazvať aerodynamické brzdenie modelu.
Tento nápad vznikol ako potreba vyriešiť brzdenie modelu na dráhe. Použili sme ho na modeli LearJet. autor: mior video: Janko O. foto: Mirka Mirina O. |
![]() |
Takto pred rokom sme sa rozhodli, že zosumarizujeme určité dobré myšlienky a nápady za uplynulý rok a uvedieme ich na našej stránke. A tak sa stalo, že sme ich uviedli dokonca na pokračovanie v štyroch častiach.
A tak po vzore roku 2017 uvádzame nápad(y) roka 2018.
autor: mior foto: Janko O. |
![]() |
Nemyslím, že by som týmto mojim nápadom niekoho ohúril. Skôr som chcel poukázať na pravdivosť českého príslovia, že „Bída naučila Dalibora housti“.
Nie že by som trel biedu, ale nie som ani boháč a zvyknem každé Euro zo všetkých strán riadne vyobracať, kým ho so slzami v očiach podám predavačovi. A tak mi prišlo ľúto, že by moja obľúbená AkuVŕtačka mala vďaka „vylágrovaným“ baterkám skončiť na smetisku (dejín) alebo niekde v pivnici, v kúte zabudnutia. autor: Janko O. |
![]() |
Jozef Horňák, ktorý svoje modely preháňa na letisku Ražňany, nám poslal jednoduché, ale vtipné riešenie, ktoré sme zaradili do sekcie Drobné nápady.
autor: Jozef Horňák pripravil: Janko O. Určite každý „bežný“ modelár pri stavbe modelov hľadá tie najlepšie, najlacnejšie a najefektívnejšie riešenia, lacné súčiastky a hlavne mu ide o to, aby model lietal. Nemám pravdu? |
![]() |
Pred nejakým časom sa mi vďaka súhre blbých náhod „podarilo“ odpáliť môj 25 ampérový napájací zdroj (jeho vstupnú časť) pre modelársky nabíjač.
Nebol som z toho dvakrát šťastný, ale povedal som si, že ho treba opraviť a pustil som sa do toho. Avšak po zistení, že len cena súčiastok bude vyššia ako nový zdroj, som si povedal: Tak to teda nie. pripravil: Janko O. |
![]() |
Teraz nemáme na mysli model kategórie F3K, ale náš (starý dobrý) Katapult, ktorý sme z určitých dôvodov vybavili novými – o dosť dlhšími „rampami“.
Čo sme tým sledovali? Čo si od toho sľubujeme? Pred dvomi týždňami sme uviedli článok „Štart ťažšieho modelu: mať silnejšiu gumu alebo dlhší katapult?“, ktorý trochu prezrádza, akým smerom sa v poslednom období uberali naše myšlienky. Zatiaľ čo tento článok je rýdza teória, tak teraz sme konečne pristúpili k praxi. pripravil: Janko O. |
![]() |
Experimenty so štartom (niektorých) modelov z katapultu pomocou gumy sme zahájili pred rokom a od tej doby okúsili „slasti“ tohto spôsobu štartu viaceré naše modely.
A tohto roku sa rozhodol pre realizáciu katapultu aj Miroslav. To preto, že tiež má niekoľko modelov, u ktorých je štart hodom z ruky veľmi problematický, ak nie priam nemožný. Lenže: niektoré naše modely sú pomerne veľké a hlavne ťažké, takže na ich štart by bolo potrebné paralelne „spriahnuť“ viacero (6 a viac) gúm. Tu sa však natíska otázka, či by sa to nedalo vyriešiť inak, napr. dlhším katapultom. autor: Janko O. |
![]() |
Možno si teraz niekto povie: Prečo by som mal kalibrovať svoju (starú - dobrú) nabíjačku?
No povedzme si rovno: Novú nabíjačku väčšinou kalibrovať netreba, tú nedávno kalibroval jej výrobca. Lenže, súčiastky starnú a menia svoje hodnoty a parametre. A čínske súčiastky akoby starli akosi rýchlejšie, ako súčiastky renomovaných výrobcov. To nám verte: s tým máme svoje skúsenosti! autor: Janko O. |
![]() |
Už dávnejšie to spomínal náš kamarát – český modelár Pepin:
prekvapilo ho, ako málo môže byť pin servo-predlžováka zasunutý v dutinke servo-konektora. Odhadol to na „něco nad 1mm“. Už vtedy sme si povedali, že by nebolo zlé, overiť to – zmerať to. No a tak sme to s odstupom času naozaj zrealizovali. A výsledok: Pepin, Pepin, ani netušíš, ako blízko si bol pravde. pripravil: Janko O. |
![]() |
Áno, veď v podstate o tom je celá modelárčina!
Práve modelár dokáže urobiť veci, ktoré svojou krásou, kvalitou či funkčnosťou predčia aj také, ktoré vyrobili v továrni tzv. „naslovovzatí“ odborníci na profesionálnych zariadeniach. A o tom je dnešný článok, kde porovnáme vyhrievacie vložky do topánok (bot). Autor: mior Foto: Mirina O. a Katka O. |
![]() |
Aj keď sme uviedli tri časti tohto miniseriálu a tretiu sme avizovali ako záverečnú časť, cez to všetko nám nedá nespomenúť ešte jeden – celkom jednoduchý a o to zaujímavejší nápad (roka).
autor: mior foto: Mirina O. autor nápadu: Dušan S. |
![]() |
Už v článku „(Zimný) Rukáv na vysielač“ sme konštatovali: „To, že radi lietame nielen v lete ale aj v zime, nie je žiadne tajomstvo.“
Lenže … Počas tej hodinky (niekedy aj dvoch) na lúke, či kopci, môže modelár pociťovať zimu nie len na rukách ale aj na nohách. A toto môže byť dokonca ešte horšie. Veď nie nadarmo nám naša mama zdôrazňovala, že teplo od nôh je základom nie len zdravia, ale aj momentálnej pohody – pocitu príjemného tepla. Na HobbyKingu síce ponúkajú „Rukáv“ na vysielač, ale nikde tam nenájdete „Noháv“ na nohy?! A tak sme si museli pomôcť sami. autor: Janko O. |
![]() |
To, že radi lietame nielen v lete ale aj v zime, nie je žiadne tajomstvo.
Rukolapným dôkazom je náš predchádzajúci článok („Mrazivé“ šantenie so Skipperom na snehu), vrátane fotografií a vydareného videa, za ktoré vďačíme Stanovi. Ale lietať v zime, obzvlášť za mrazu, je predsa len náročnejšie ako v lete, alebo počas „teplotne znesiteľných“ dní. A tak sme si na naše „staré kosti“ zaobstarali Rukáv na vysielač. Všetci traja: Miroslav, Milan a aj ja. pripravil: Janko O. |
![]() |
V tomto prípade výrazom „na pulte“, či dokonca „pod pultom“ nemáme na mysli pulty obchodov a v druhom prípade nedostatkový tovar predávaný „po známosti“, ale pult modelársky, teda pult na RC vysielač.
Ale asi by bolo dobre, aby sme veci uviedli na pravú mieru. autor: Janko O. |
![]() |
Většina modelářů, jakmile “uchlastá” motor svého modelu, vyšroubovává svíčku a vysouší válec i svíčku, aby ji pak znovu zašroubovávali. Je to jednak časově náročné a jednak to v sobě nese nebezpečí poškození svíčky nebo závitu v hlavě válce.
Jak jsem zjistil, ne vše, co platí pro velké motory, lze uplatnit na ty maličké, ale způsob “vysušeni” válce a svíčky startováním s plně sešlápnutým pedálem “plynu”, který jsem v minulosti nesčetněkrát úspěšně použil u své staré škodovky s karburátorovým motorem, stejně jako teď u svého 2,5ccm Kyosha, platí i tady. autor: Jan Cinger pripravil: Janko O. |
![]() |
Nie, nie.
Režim store (hovoríme o LiPolkách) nie je nebezpečný. Skôr naopak. Ale niekedy môže byť nebezpečná „cesta k nemu“. A to sa ešte musí zbehnúť niekoľko nepriaznivých okolností naraz. Ale, ak sa (zbytočne) neponáhľate, tak aj cesta, vedúca k režimu Store, môže byť bezpečná, pohodlná a kľudná. autor: Janko O. |
![]() |
Nie že by sme chceli pojmom „Lineárne gradovaná diferenciácia“ niekoho ohúriť.
To nie, ale nepodarilo sa nám vymyslieť lepší alebo výstižnejší názov. A navyše: znie to tak sexy (žmurk)! Ale ani tento honosný názov nič nemení na tom, že sa to celé začalo „núdzou“ - problémom, ktorý sme sa v danej chvíli rozhodli riešiť akousi „fintou“ - náhražkou niečoho plnohodnotného. A ako to tak niekedy býva, núdzové riešenie sa ukázalo byť v mnohom lepším, ako pôvodné „seriózne“ riešenie. autor: Janko O. |
![]() |
Za necelý mesiac som s Mirážom absolvoval už 16 letov.
Poviete si: „Čo to je, 16 letov?“ A máte pravdu, lenže za ostatných sedem rokov Mirage letel dokopy len štyri krát. Takže 16 letov za mesiac, to je (musíte uznať) úctyhodný výkon. Lenže … Ako som už skôr spomenul: s Mirážom sa stále bojím lietať. Mám pred ním – pred jeho veľkosťou, hmotnosťou a rýchlosťou, rešpekt. Teraz už viem prečo! autor: Janko O. |
![]() |
Každý začínajúci modelár, ktorý sa rozhodne postaviť si model sám, stojí hneď pre prvou prekážkou - získať výtlačok plánu modelu, ktorý si vybral.
Niekedy to nebolo tiež jednoduché – plánikov rady Modela bolo síce vydaných dosť (základná a špeciálna rada), ale získať niektorý z nich bolo v tých časoch tiež umenie. autor: Vladimír Perešíni pridal: mior |