Pred časom nám v práci pribudol nový kolega.
Po krátkom „oťukávaní“ sme dali aj dlhšiu reč a naraz sa ma spýtal: „Ty si modelár? Lebo aj môj brat je modelár.“ Trochu naivne som sa opýtal: „Kam chodí lietať, lebo na Ďateline ani na Čerín-Čačíne som ho nevidel?“ A on na to: „On na Ďatelinu ani Čerín-Čačín teraz nechodí. On je v Kanade. A má aj svoju Web stránku“ autor: Janko O. |
Nevieme čím to je, že „nepríjemné“ výročia sa akosi samovoľne sústredili okolo 20. augusta (srpna).
Hoci nezabúdame ani na 21. august, tak dnes máme na mysli 19. august 2016. Čo také sa tento deň stalo? Nuž, presne pred rokom v platnosť vstúpilo Rozhodnutie 1/2015, ktoré vydal Dopravný úrad a ktoré nám (nevinným) modelárom urobilo takú „radosť“. pripravil: Janko O. |
Minulý týždeň prebehli na slovenských stredných školách maturitné písomky.
Vtedy sa štvrtáci „potia“ a ostatní študenti, aby ich nerušili, tak v škole nie sú. To znamená, že ani jedni ani druhí nemajú telesnú. A to znamená, že telocvičňa je vtedy prázdna. A to teda znamená, že som mohol prakticky overiť vylepšený – dvojprocesorový stabilizátor výšky – VýškoStat 2. autor: Janko O. |
Keď sme boli malí, tak na Nový rok (1. januára) sme si vždy s nadšením predstavovali, aké úžasné „nové“ veci nás v novom (ďalšom) roku čakajú.
Postupom času sme skúsenosťami došli k (trpkému) poznaniu, že okrem „nových“ (a väčšinou nečakaných) starostí to zriedka býva niečo, na čo by sme sa mali s oným spomínaným nadšením nejak veľmi tešiť. A tak sme si len povzdychli a tíško (a smutne) zamrmlali: „Zase sme o rok starší“. pripravil: Janko O. |
Náš kamarát Bohdan pred nejakým časom premýšľal nad tým, že by bolo dobré postaviť maketu FW190 s rozpätím 1500mm x 1216mm s hmotnosťou do 2,6kg. S maximálnou rýchlosťou 120 až 150 km/h.
Trochu nás zarazila tá rýchlosť. Začali sme si predstavovať, na aké úskalia je možné naraziť. Dosiahnuť 120 až 150 km/h vo vodorovnom lete s elektrickým vrtuľovým pohonom nie je vôbec jednoduché. Spomeňme FAKTORY, ktoré sa modelárovi budú zarputilo stavať do cesty a hatiť jeho úsilie. autor: Janko O. |
Pred piatimi rokmi, teda 21.1.2010 sme spustili tento web.
Pravdu povediac, bol to viac-menej miroslavov nápad. Našim zámerom bolo vytvoriť web stránku orientovanú takmer výhradne na modelársku (elektro)techniku, či skôr elektroniku. To preto, že vtedy sme si mysleli (a teraz si to myslíme ešte viac), že elektronika v modelárstve bude nezadržateľne expandovať, rovnako ako expanduje v iných odvetviach techniky: v automobilovom priemysle, v komunikáciách, v robotike, … A kto sa jej úporne bráni, sám sebe zahatáva cestu do budúcnosti a dobrovoľne sa odsúva na „vedľajšiu koľaj“. pripravil: Janko O. |
Dnes nám Boris Krpelán (pán modelár, ktorého mám v úcte už vyše 35 rokov) poslal mail, v ktorom je link na dokument z GPS lietania v ČR, na ktorom sa zúčastnil aj Martin Pilko, syn nášho kamaráta modelára Joža Pilka, žijúci teraz v Kanade.
Okrem linku na článok v Náchodskom deníku je v maile aj viacero odkazov na súvisiace videá. My sa s vami o ne radi podelíme. pripravil: Janko O. |
Keď sme pred dvomi týždňami znenazdajky uviedli článok „Arduino a my“, asi sme tým trochu prekvapili (dúfame, že príjemne) autora v článku spomínaných konštrukcií s Arduinom, Lubora Schwarza z Prahy.
Teraz nás opäť (príjemne) prekvapil Lubor, keď nám poslal nejaké fotografie a doplnenie - upresnenie k vyvíjaným zariadeniam. Otvorene priznávame, že našou snahou je podporiť (aspoň morálne) takýchto invenčných „bastličov“ ako je Lubor a jeho syn Kuba, pretože elektroniky v modelárstve (ale aj v každodennom živote vôkol nás) stále pribúda a pribúdať bude. autor: Lubor Schwarz úvod pripravil: Janko O. |
Ako sme už v predchádzajúcom článku avizovali, v sobotu 11. októbra 2014 sa na letisku Sliač uskutočnil 1. ročník modelárskej akcie s názvom Modely nad Sliačom 2014.
Vlani sa uskutočnil nultý ročník tejto akcie, ktorý bol akýsi overovací, bez účasti verejnosti. No a keďže tohtoročná akcia umožňovala prístup verejnosti, tak sme tam boli, všetci traja: Milan, Miroslav a ja. A stretli sme tam prakticky všetkých modelárov zo stredoslovenského regiónu, ktorých poznáme, samozrejme aj mnohých tých, čo (zatiaľ) nepoznáme. pripravil: Janko O. |
Mail s takýmto označením sme pred pár dňami dostali od Lubora Schwarza z Prahy.
Možno by sa dal nadpis tohto článku upraviť na: Arduino a my (modelári). Čo je to Arduino, to asi vedia všetci (mikrokontroléroví) elektronici. Ale kdo je Lubor Schwarz? No, je to modelár, dobrý otec svojmu 9-ročnému synovi, ale nás zaujal svojimi názormi a bystrým úsudkom. pripravil: Janko O. |
O skutočný vetroň L-13 Blaník, či L-23 Super Blaník je vo svete stále veľký záujem a tak neutichajúci dopyt presvedčil ruského investora, skupinu S7, aby opäť zahájil výrobu, ktorá bola v roku 2006 zastavená.
Je zrejmé, že táto finančno-priemyselná skupina dobre vie čo robí a že sa jej to oplatí. A výroba bude pokračovať opäť na Morave, teda tam, kde bolo vyrobených vyše 6000 Blaníkov a jeho modifikácií, ktoré boli vyvezené do viac ako 40-tich krajín celého sveta. pripravil: Janko O. |
Cez víkend bol môj (mladší) brat Miroslav (mior) tu v Banskej Bystrici: po predchádzajúcich úpravách sme potrebovali overiť správanie sa jeho dvojmotorového Twin Ottera.
Zatiaľ čo sa v piatok podvečer Miroslav „potil“ za volantom na preplnených cestách, my s Milanom (našim starším bratom) sme si boli zalietať pod Suchým vrchom. Milan s Cularisom a ja s Vegou IIB. A tam sa to stalo. pripravil: Janko O. |
Výrazom „delo“ mám na mysli model naozaj mimoriadnych vlastností. A keď k tomu doplním slovíčko „vodné“, je jasné, že sa jedná o rýchlostný čln.
Niekde na internete sme našli konštatovanie, že Traxxas Spartan je najrýchlejší komerčný model lode. Naše doterajšie skúsenosti s modelmi lodí boli také, že po nejakom čase (pomerne pomalej) nudnej plavby na plný plyn nás to prestalo baviť. Ale so Spartanom sme tú nudu rýchlo „rozchodili“. autor: Janko O. |
Toto video som už dávnejšie objavil pri pravideľnom "prešmátravaní" mojich obľúbených modelárskych Webov. Konkrétne na stránkach Libora Kolmana.
Po jeho zhliadnutí som si povedal, že toto je tá správna frajerina (v dobrom slova zmysle) na zvládnutie neznesiteľných horúčav, ktoré nás v týchto dňoch trápia. Keby som sa nebál výšok, ako čert kríža, tak by som sa hádam aj nechal nahovoriť. Len neviem, kde by som to realizoval. (Žeby na Štrbskom plese?) pripravil: Janko O. |
V istej staršej, ale dobrej piesni sa spieva: "Jsou dny, kdy svítá o něco dřív".
Žiaľ, posledné dni sú také škaredé, akoby vôbec ani nesvitalo. A tak modelár trpí abstinenčnými príznakmi a depresiami. Ale našťastie existuje liek. pripravil: Janko O. |
Takmer štyri roky existencie našej, na modelársku techniku orientovanej web stránky, nás oprávňuje na určité bilancovanie, či snáď priam na štatistiku.
Pravdu povediac, modelárstvo na Slovensku je (mierne povedané) trochu konzervatívne. Na vlastnej koži sme mali tú česť okúsiť odpor mnohých modelárov pri presadzovaní - zavádzaní niektorých (v podstate nijak prevratných, skôr do tej doby málo obvyklých) technických noviniek. pripravil: Janko O. |
Nechcem si tu vylievať srdce pre nezdarenú dovolenku v Bulharsku, kde sa nakopilo niekoľko nešťastných náhod naraz – od zmoknutých kufrov v Burgase, cez štípajúci hmyz podobný stonožkám v mori až po niekoľkonásobnú návštevu bulharskej nemocnice pre úporné hnačky. Chcem tu popísať to, ako sa pohybujú rôzne plochy na krídle skutočného lietadla.
autor: mior |
Na web stránke Libora Kolmana som opäť našiel video, ktoré je balzámom pre modelárovu dušu.
V ňom toto obrovské lietadlo pristáva na letisku v Zurichu. V závere videa nádherne spracovaný model tohto lietadla lieta a pristáva s modelom raketoplánu Buran "na chrbte". V istom momente sa dokonca raketoplán počas letu "osamostatňuje". pripravil: Janko O. |
Môj bývalý kolega zo zamestnenia - Zdeněk, s ktorým sme sa nevideli vyše 32 rokov a ktorý teraz žije v Kalifornii v USA, mi poslal k novému roku 2013 prianie, ktoré sa mi veľmi páčilo.
A tak som časť z neho použil ako titulný obrázok. Súčasný modelársky kolega Newor mi tiež poslal prianie a navyše link na jeho modelárske videá na YouTube a tiež na jeho modelársku Web stránku. pripravil: Janko O. |
Keď som si pred takmer týždňom na HW serveri pozrel štúdiu toho „čuda“ a prečítal súvisiaci článok, povedal som si: Zase sme ich (my - modelári) predbehli.
O praktickom využití tohto zariadenia si síce myslím svoje, ale to nič nemení na tom, že X-koptery, či Multi-koptery spôsobili akúsi módnu vlnu. Či to je naozaj len módna vlna, alebo si nájdu svoje pevné miesto vo svete techniky, to ešte len uvidíme. Ale akosi mnou kmášu mocné pochybnosti, či v dohľadnej dobe (najbližších 20 rokov) budú takéto elektricky poháňané „Cyklo-koptery“ prakticky použiteľné. pripravil: Janko O. |