Video (vlastne je to krátky film), ktoré vám dnes ponúkam, som našiel na web-stránke Libora Kolmana.
Niekoľko úvodných záberov mi navodilo mylný dojem, že reč bude o „modelárskej dobe kamennej“, teda roky 40-te, 50-te, v najlepšom 60-te. Teda voľné modely, gumovým zväzkom poháňané modely, modely s detonačnými motormi, možno elektrónkové RC vysielače a prijímače a k tomu všetkému smiešne „prehistorické“ tvary modelov. Ale nie. Sú tam aj modely a modelárske „technológie“, ktoré aj ja ešte pamätám. …............ Alebo že by som sa aj ja mal dobrovoľne zaradiť medzi modelárskych dinosaurov? pripravil: Janko O. |
Náš modelársky kolega Ľubo Roziak nám už dávnejšie opäť (za čo mu samozrejme ďakujeme) poslal zaujímavý mail.
A v tom maile bol sken štyroch strán z modelárskeho časopisu z roku 1963. mail a sken: Ľubo Roziak Pripravil: Janko O. |
Športovci o význame tréningu isto nepochybujú, veď sval, ktorý nie je používaný zoslabne a atrofuje, inak povedané zakrpatie.
Ale platí to aj pre ľudský mozog? Áno platí, ačkoľvek to nie je sval a predstava, že by v lebke "hrkotal" je úžasná. Ale zajdeme ešte ďalej: platí toto pravidlo aj pre modelárov mozog a modelárove "ručičky"? O tom sa štatistiky zrejme nevedú, ale ako príklad sme použili jednu vojenskú špecializáciu, ktorá bola "ostro sledovaná" a kde sa štatistiky viedli veľmi presne a prísne. Tá vojenská špecializácia sa volá: Navádzač PTRS-1 (protitankových riadených striel). autor: Janko O. |
Myslím, že nikoho "neoblbneme" a teda nemusíme tajiť, že pre značku FrSky máme istú slabosť.
Začalo sa to asi pred jedenástimi rokmi, keď sme v článku "Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky" konštatovali, že táto firma ponúka presne to, čo už sme nejaký čas hľadali. Hoci sme o FrSky a ich výrobkoch (vtedy to boli len vysielacie moduly a 8-kanálové prijímače) nemali žiadne referencie, riskli sme to a "išli sme do toho". A po jedenástich rokoch môžme hrdo prehlásiť: neľutujeme. Dnes vám prinášame video, takpovediac "z útrob" firmy, ktoré natočil Jan "JanekX" Urbánek z firmy RC Studio. pripravil Janko O. |
Pravdu povediac, sedieť by som chcel v každom z tých kokpitov, ale uznajte sami, že pocity by boli rozdielne.
Na jednej strane nevľúdny stiesnený priestor bez možnosti pohybu, tvrdé plechové sedadlo, pomerne mizerný výhľad a pred sebou plno-plno "budíkov". Na druhej strane komfortné kreslo, nádherný výhľad, namiesto budíkov farebné obrazovky a možnosť postaviť sa, poprechádzať sa, prípadne si "odskočiť". A pritom som stále v kokpite. autor: Janko O. |
Video z prostredia amerických vojenských lietadiel, leteckých základní a lietadlových lodí.
Za pozornosť stojí aj činnosť ovládacích plôch lietadla počas obratov a pod. Pohybujú sa (a tým vlastne menia tvar profilu krídla) nie len ovládacie plochy na odtokovej hrane, ale aj na nábežnej hrane krídla. A to nie len počas štartu a pristátia, ale prekvapivo aj v priebehu letu počas manévrovania. Samozrejme, "na svedomí" to má skôr palubný počítač, ako vedomý zásah pilota. pripravil: Janko O. |
Raz sme spomenuli, ako "videl" Gôtovany Vpershing pred deviatimi rokmi. Dnes si však my pripomenieme, ako sú Gôtovany zapísané v našich mysliach už takých 38 rokov.
............................................................ Keď my začujeme slovo „Gôtovany“, tak sa nám v mysliach vybaví niečo celkom iné, než čo Gôtovany znamenajú dnes. Žiadne obrie modely, žiadne spaľovacie turbíny, žiadne skupiny modelárov, žiadni návštevníci. V mysliach sa nám vynoria romantické spomienky spred mnohých rokov, keď modelárska technika bola slabučká, zato my sme boli plní sily. Dnes je to presne naopak. pripravil: Janko O. |
Opäť je to vzorka našej mobilno-telefónnej komunikácie.
….............. Model amerického ťažkého bombardéra B-24 Liberátor má celkom 6 strieľní, pričom štyri (horná, dolná, predná a zadná) sú už od výrobcu prispôsobené na to, aby boli otočné pomocou serv. Ale moji bratia (Milan a Miroslav) trvali na svojom: „To, že sú strieľne otočné, je málo. Hlavne zbraní sa musia pohybovať hore aj dole! A tie pohyby musia vyzerať vierohodne, ako u skutočného lietadla!“ pripravil: Janko O. |
Človek (rozumej aj modelár) nie je objektívny.
Kadečo si navráva, väčšinou to, čomu by rád veril. A sám seba vidí inak, než aká je (poväčšinou krutá) realita. …................................ A tak mu občas treba nastaviť zrkadlo. Aby bol, takpovediac „v obraze“. autor: Janko O. |
Tradície sa vraj majú dodržiavať, hoci zrovna ja patrím medzi tých, čo tradície s obľubou porušujú.
Navyše: ak sme dva roky po sebe niečo podobné robili, dá sa to prehlásiť za tradíciu? Sotva! Cez to všetko aj teraz – na prelome rokov 2019 a 2020 spomenieme nápady alebo rozhodnutia, ktoré sme (možno aj s odstupom času) prehlásili za významné pre naše modelárske „hrajkanie“. A tak po (štyroch) Nápadoch roka 2017 a (dvoch) Nápadoch roka 2018 postupne prinesieme Nápady roka 2019. Ešte nevieme koľko ich vlastne bude, ale možno „trhneme“ aj rekord, hoci sa to na prvý pohľad nezdá. pripravil: Janko O. |
Veľa pracovných, osobných ale aj modelárskych úspechov v roku 2020.
_______________________________________ Ak neviete správne otvoriť šampanské, nechajte sa inšpirovať videami vo vnútri "článku". Ak neviete správne oddychovať, platí tá istá rada. Ak sa budete držať uvedených rád, rok 2020 bude pre vás nezabudnuteľný. ______________ pripravil: Janko O. |
Ak sa pýtate, ako to tak presne viem, tak vám musím prezradiť, že táto vedomosť je u mňa spojená s nezabudnuteľným modelárskym zážitkom.
Samozrejme, celé je to podmienené tým, že musí platiť informácia, získaná pred mnohými rokmi v škole, že chrústy sa v hojných množstvách vyskytujú raz za štyri roky. To isto nikoho neprekvapuje, ale prekvapujúce môže byť to, prečo si tak dobre pamätám, že práve tento rok - táto jar by mala byť na chrústy bohatá. autor: Janko O. |
Pravdu povediac, od leta 2015 – konkrétne od „DoPlatnostiVstúpenia“ Rozhodnutia 1/2015, čoby modelár, nemám dobrú náladu.
Vízia „temných zajtrajškov“ ani nezavdávala príčinu na nejaké jasanie. Všetkým bolo jasné, že „blbnutie“ dronistov spôsobilo, že niekto sa rozhodol, že „krídelká pristrihne“ aj modelárom. Prečo? Lebo ten „niekto“ nerozoznal (zásadný) rozdiel medzi (aspoň jakš-takš) disciplinovanými modelármi a „besnými“ dronistami. Ale možno sa (v zahraničí) našiel niekto vplyvný, čo má oči (a rozum) v poriadku. pripravil: Janko O. |
Dnes – v nedeľu 7.10.2018 na pravé poludnie, sme sa stali milionármi.
Nebudeme falošne skromní a povieme rovno, že sme to (už nejaký čas) čakali. …............................. Nuž, aby vás nespaľovala tá nefalšovaná prajnosť či nebodaj pravá ľudská závisť, tak vám musíme so zármutkom v (našom) srdci oznámiť, že sa nejedná o sumu (v Eurách) na našich účtoch. Ide o počet návštev našej web-stránky od jej založenia. A pravdu povediac, celkom nás to teší (hoci ten milión Eur na účte by tiež nebol márny...). pripravil: Janko O. |
Začalo sa to tak „nevinne“, asi pred jeden a pol rokom (začiatkom januára 2017), keď sme uviedli článok s názvom „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“.
Zaujal nás spôsob, akým francúzsky modelár Gerry „omotoroval“ 8-metrový vetroň ASH-25: dva motory so sklápacími vrtuľami v tlačnom usporiadaní, umiestnené nad odtokovými hranami krídiel, blízko trupu. Toto riešenie nás natoľko „oslovilo“, že po nejakom čase sme sa rozhodli rovnakým spôsobom motorizovať aj Milanov 4-metrový model vetroňa DG-808S Competition. Urobili sme zopár výpočtov, nejaké simulácie na počítači a pustili sme sa do toho. pripravil: Janko O. |
Veď to poznáte: náhoda je blbec.
Asi pred týždňom, v rámci letových skúšok štvormotorového TwinStara (vlastne teraz už QuattroStara) v Majeri – v priemyselnom parku, som pri poslednej baterke stratil jednu krajnú vrtuľu. Nasledovalo núdzové pristátie s miernym poškodením modelu. A keďže sa už stmievalo, tak som sa rozhodol, že odletevšiu vrtuľu budem hľadať až nasledujúci deň – teda za vidna. Nuž, druhý deň som prišiel, ale ani po usilovnom hľadaní, som pomerne malú (5-palcovú) vrtuľu, v šúpolí na kukuričnom strnisku, nenašiel. Ale našiel som koptéru. pripravil: Janko O. |
Len na pripomenutie:
„Kauzou“ Rozhodnutie 1/2015 rozumieme rozruch, ktorý nastal medzi modelármi koncom leta 2015. Rozhodnutie 1/2015 vtedy vydal Dopravný úrad (okrem iného) zrejme aj ako reakciu na akýsi síce nechutný, ale predsa len nepodstatný „dronový“ incident („šmírovanie“ okolo premiérovho bytu a následné zverejnenie nejakého videa na YouTube). A výsledok: nespratní dronisti si aj tak z ničoho nič nerobia a nejaké Rozhodnutie majú „na háku“, avšak pre slušných a zodpovedných modelárov nastala doba temna. pripravil: Janko O. |
Tento článok je typickým príkladom situácie, keď sme síce zverejnili nejaký náš postreh, ale nemali sme v úmysle, že by to snáď malo mať nejaké pokračovanie.
Ale veci sa vyvinuli inak a tak aj tento článok má svoje nechcené pokračovanie. …............................................ Minule sme upozornili na neistú kvalitu prúdových senzorov Allegro, zakúpených na eBayi, dnes vám predkladáme našu skúsenosť s tranzistormi, zakúpenými na eBayi. Aká je ich kvalita, už asi začínate tušiť. pripravil: Janko O. |
Absolvovať extra nízky prelet ponad Budapešť v dopravnom prúdovom lietadle, tak tomu ja hovorím „frajerinka“. To by sa mi páčilo.
Treba však priznať, že to zo strany pilotov nebola snáď nejaká mladícka nerozvážnosť. Všetko bolo dopodrobna naplánované, pripravené (kamery v lietadle aj pozdĺž trasy letu ...) a samozrejme schválené. A zo strany mechanikov tam musela byť pred pilotmi „odprisahaná“ 100% spoľahlivosť toho lietadla. pripravil: Janko O. |
Môj bývalý kolega a dávny kamarát Zdeněk, roky žijúci v USA - v Kalifornii, mi opäť - tak ako každý rok poslal novoročné želanie.
A keďže sa mi tá "grafika" páčila, tak sme ju použili na titulku. Aj Peter Novoroľník z Popradu - alias Newor nám tiež poslal novoročné želanie. A ako vždy, bola to podarená - dobrá fotografia (v "článku"). pripravil: Janko O. |