Mnohí modelári síce v zime lietajú (a zase iní zásadne nie), ale nie všetky modely sú na zimné lety vhodné a tak aj ich pohonné LiPol batérie sa ukladajú na "zimný spánok".
Pravdu povediac, na zimný spánok by ich mali "pekne krásne" uložiť ich majitelia, ak chcú, aby im na začiatku nasledujúcej letovej sezóny ich LiPolky spoľahlivo slúžili.
Sú aj takí, čo na to "kašlú", ale my ostatní, čo zvykneme na rozlúčku "vybozkávať" a slzami zvlhčiť každé Euro alebo korunku, kým ich pustíme z ruky, radšej nasledujúce riadky berieme vážne.
autor: Janko O.
Ja som už niektoré baterky zase "zazimoval", pretože počasie mi nedáva záruku, či v dohľadnej dobe pôjdem lietať a s čím. Vychádza mi to na iné dni. Buď keď bude suchšie, alebo zamrznuté a v ideálnom prípade sneh. Vtedy by mohol prísť aj Miroslav (mior). A dovtedy musím dať do poriadku modely, ktoré sa mi podarilo "obúchať".
Zazimovanie LiPol batérií robíme na základe odporúčaní skúsenejších a kompetentnejších (myslím, že šéf renomovanej firmy Hyperion Godfrey Sullivan je dostatočne kompetetntný aj pre zarytých odporcov akejkoľvek starostlivosti (péče) o batérie), ale aj vlastných skúseností:
- Neodporúča sa nechať LiPolky dlhodobo uložené v plne nabitom stave. A už vôbec nie dlhodobo, v plne nabitom stave a súčasne v chlade.
- Mali by byť v čiastočne nabitom stave - asi 3,80 Voltu na článok (tzv. režim STORE na väčšine nabíjačov) a odložené na chladnom a suchom mieste, môže byť aj chladnička alebo špajza. Nie mrazák, teploty nižšie ako +5 až +10 stupňov (údajne) škodia.
Z vlastnej skúsenosti: nechal som od jesene do jari drahé značkové Polyquesty plne nabité (v chladničke). Potom som zmeral ich parametre a porovnal s predchádzajúcimi hodnotami: stúpol vnútorný odpor (tj. klesli "Céčka" - tj. nedali taký prúd ako predtým).
- V úvode sme spomenuli, že na LiPol batérie nepriaznivo pôsobí dlhodobé skladovanie v plne nabitom stave (4,2 V/čl.). To, že pojem "dlhodobé" je dosť relatívny, dokazuje aj to, že ja osobne uvádzam LiPolky do stavu STORE buď hneď, ak viem, že najbližší týždeň nepôjdem lietať, alebo po troch - štyroch dňoch, ak som plánoval ísť lietať na druhý deň, ale počasie mi to medzitým prekazilo.
A to ma všetci kolegovia a dokonca aj môj brat Miroslav považujú za paranoika, pretože mnohí batérie do stavu Store neuvádzajú nikdy, alebo len na obdobie dlhšie ako niekoľko mesiacov, to je už skutočné "zazimovanie". Na svoju obhajobu opäť použijem názory tých najkompetentnejších: Šéf známej a renomovanej firmy Hyperion uviedol, že určite treba uviesť batérie do stavu Store aj vtedy, keď ich odkladáme na deň či dva. Režimom Store (skladovanie) je vybavená drvivá väčšina inteligentnejších nabíjačov a nabijú či vybijú LiPolku tak, aby každý článok mal 3,8 Voltu.
Nespochybniteľným faktom je, že (možno aj preto, že sa ku svojim batériám správam oveľa "ľudskejšie" ako môj brat Miroslav) moje zdroje (či už v ranných dobách NiCd alebo neskôr LiPol) mali vždy lepšiu "kondíciu" a dlhšiu životnosť, ako tie Miroslavove.
- Prečo ich skladovať v chlade? Nuž, lebo: Nižšia teplota = pomalšie chemické reakcie (samovybíjanie a starnutie - postupné zmeny v štruktúre použitých materiálov). Napríklad pri polovodičoch: každých 7 stupňov Celsia zvýšenia teploty zdvojnásobí neužitočný zvyškový prúd súčiastkou. Nárast o 14 stupňov = štvor-násobný, nárast o 21 stupňov = osem-násobný, atď.
Zmeral som teplotu v našej chladničke na spodných priečkach: 8 až 10 stupňov nad nulou. Teplota v miestnosti: 22 stupňov. Tých 14 stupňov stojí za trochu úsilia o vyhradenie si trochu miesta v chladničke. Už 3 roky vediem "studenú vojnu" s manželkou o právo uchovávať LiPolky v chladničke. Zatiaľ je to nerozhodne: síce asi raz za týždeň počúvam "pindanie", ale baterky sú stále tam. A nenápadne ich pribúda (momentálne ich tam je 53 kusov, takže manželkino "pindanie" je pomerne opodstatnené ).
V našich úvahách alebo výpočtoch sme predpokladali, že batérie majú stále také Céčka, ako je na nich napísané. Ale že to tak nie je, o tom pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov. Aké Céčka vaše LiPol batérie skutočne majú môžete bez aj bez špeciálnych meracích prístrojov jednoducho zistiť, tak ako to popisuje článok Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov. Pre bežného modelára je toto zrejme najlacnejšia a najschodnejšia cesta, ako zistiť "kondíciu" pohonných batérií, ačkoľvek na našej Web stránke uvádzame aj návod na výrobu Merača vnútorného odporu LiPol batérií.
Súvisiace články:
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť
Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov
Hibernation (long-term storage) Li-Po battery maintenance Ibernazione (stoccaggio a lungo termine), batteria Li-Po di manutenzione Hibernation (långtidslagring) Li-Po batteri underhåll Hibernación (almacenamiento a largo plazo) el mantenimiento de la batería de Li-Po Спящий (длительного хранения) Li-Po батарея обслуживания Hibernação (armazenamento de longo prazo), Li-Po manutenção da bateria Hibernacja (długotrwałe składowanie) utrzymanie baterii Li-Ion Dvalemodus (langtidslagring) Li-Po batteri vedlikehold Hibernation (Langzeitspeicher) Li-Po Akkupflege Hibernálás (hosszú távú tárolás), Li-Po akkumulátor karbantartás Slaapstand (lange-termijn opslag) Li-Po batterij onderhoud Hibernation (stockage à long terme) de maintenance des batteries Li-Po Horros (pitkäaikainen varastointi) Li-Po akku huolto Dvale (langtidslagring) Li-Po batteri vedligeholdelse الإسبات (تخزين طويل الأجل) لى بو صيانة البطارية תרדמת חורף (אחסון לטווח ארוך) ליטיום תחזוקה הסוללה