Zalietavanie Miroslavovho 3,5-metrového Blizzarda

Po niekoľkých rokoch striedavo pozvoľného ale aj úporného snaženia, môj brat Miroslav konečne pripravil k ďalším letom svojho Blizzarda.

Je to 3,5-metrový motorizovaný pohodový vetroň od firmy Reichard, s laminátovým trupom a krídlami s polystyrénovým jadrom, potiahnutým balzou a nažehlovacou fóliou. Jeho rozpätie je 3500 mm, dĺžka 1400 mm a Miroslav ho vybavil tak, že dosiahol hmotnosť 3200 g.

autor: Janko O.


Keďže počasie dlhodobo ignorovalo naše snahy o skorší termín prvého letu, postupným odsúvaním termínov sme sa "prepracovali" až k prvému júnovému víkendu, kedy konečne nastal deň "D" a Miroslav s rodinou a s "nejakými" modelmi prišiel do Banskej Bystrice.    Pravdu povediac, v skutočnosti sme sa prepracovali až ku dňu "D+1", pretože tým skutočným prvým dňom mala byť sobota, ale z "objektívnych" príčin bol prvý let posunutý až na nedeľu. 

Tou objektívnou príčinou bol s najväčšou pravdeopodobnosťou obrovský rešpekt zo zalietavania takéhoto modelu, ktorý sa u Miroslava prejavil častým chodením na miesta zriedkavého pobytu. Keď už bolo jasné, že zo sobotného zalietavania nebude nič, tak sme aspoň takto vzniknuté časové úseky využili na dôsledné vyváženie modelu (pozdĺžne aj priečne) a nastavenie výchyliek (exponenciál, dvojitých výchyliek, mixov a všetkého možného) všetkých ovládaných prvkov.

Blizzard má okrem dvoch serv v trupe (smerovka a výškovka), ešte ďalšie štyri servá v krídlach, pretože tak, ako to u vetroňov tejto kategórie býva bežné, okrem krídeliek má aj brzdiace (vztlakové, urýchľovacie) klapky.

Takže po napätej sobote konečne prišla uvoľnená nedeľa a krásne bezveterné ráno naznačilo smer našich ďalších krokov. "Nalodili" sme sa do auta a vydali sme sa na Ďatelinu - pre nás s bratom akési posvätné miesto. Na asfalt na ceste sme rozložili deku a na nej sme začali skladať Blizzarda. Okoloidúci dôchodcovia, ale aj "kolečkoví" korčuliari si mysleli, že si robíme piknik a klepkaním na čelo nám naznačovali, že sme nezvolili práve najlepšie miesto. Ale po chvíli bol Blizzard "assembled", deku sme rýchlo zbalili, pre istotu krátko overili dosah Assana a začali sme si dohovárať stratégiu nasledujúceho kritického deja.

Vynechám nepodstatné detaily, len zhrniem, že ono osvedčené vojenské: "Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku" má niečo do seba, pretože vďaka sobotňajšej starostlivej príprave bol samotný zálet bezproblémový. Prakticky sa nevyskytla akákoľvek kritická situácia a Miroslav sa mohol sústrediť (ja som bol len "hádzač" a "kibic") na postupné "dotrimovávanie" všetkých ovládacích prvkov.

Jediné, čo si Miroslav "tradične" neodpustil bol niekoľkonásobný prelet Blizzarda "cez Slnko" nasledovaný otázkou: "Nevieš, kde mám model?" Moja odpoveď bola rovnako "múdra": "Len čo ma prejde slnečná slepota a vráti sa mi zrak, tak ti to poviem."

Samotný prvý let trval viac ako pol hodinu a potom Miroslav v pohode pristál do Ďateliny. Okamžite sme "zhodili" kabínu a začali sme "ohmatávať" jednotlivé komponenty elektropohonu. Energiu zabezpečujú tri paralelne prepojené trojčlánkové LiPolky 2200mAh (2 x Turnigy, 1 x Zippy). Po absolvovaní prvého letu by som ich teplotu charakterizoval takto: "Studené".

Rovnaké hodnotenie "obdržal" aj regulátor a UBEC. Prístup k motoru (Turnigy 35-48) je trochu problematický, ale všetky príznaky viedli ku konštatovaniu, že ani on netrpel horúčkou.

Zmeraním napätí jednotlivých článkov LiPol batérií sme zistili, že nedošlo k "rozhodeniu" a že v nich zostala ešte asi polovica pôvodného množstva energie. To neskôr potvrdil aj Miroslav (to už telefonoval z Nového Mesta n/V), keď doma batérie dobil a zmeral dodanú energiu. (na 4 minúty motorového letu sa vyčerpalo 3x800mAh - pozn. mior)

Možno márne hľadáte fotografie zo samotného zalietavania. Obrázky, ktorými je "poprekladaný" text tohoto článku, totiž ukazujú Blizzarda už po zalietaní a sú "statické". Nuž, je to preto, lebo platí akási (naša) modelárska "povera", že model, ktorý je vyfotený skôr, ako sa dostal do vzduchu, je "prekliaty". Mirko Čamaj k tomu dodáva, že vraj príde k ujme. K ujme môže prísť model, alebo fotoaparát, ale už sa vraj stalo, že k ujme prišiel aj neodbytný fotograf.

(Doplnenie:

Model je samozrejme nutné ešte dlho "doladiť" - ako prvé treba potlačiť motor, lebo na plný plyn stúpa skoro kolmo hore, čo u vetroňov nemám rád. Treba doladiť ťažisko, a musel som ho akosi veľa trimovať na krídelká, lebo ho ťahalo doľava.

mior)


 

Súvisiace články: 

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50711.36 kb