Z celej škály RC modelov lietadiel budú zrejme kráľmi výšok vetrone.
Je jedno, či to sú "čisté" vetrone, teda bez pomocného pohonu, alebo to sú motorizované vetrone.
Väčšinou ich do tých výšok aj tak "vytiahne" termické alebo svahové prúdenie.
autor: Janko O.
Zatiaľ čo v prípade motorových modelov, obzvlášť poháňaných dúchadlami, modelára zaujíma ako rýchlo letí, v prípade vetroňov ho najviac zaujíma ako vysoko letí. Bez príslušného merania je odhad jedného i druhého značne problematický - väčšinou mimoriadne optimistický a povedzme rovno, v tomto sú modelári rovnakí ako rybári: Radi preháňajú.
Meranie výšky letiacich modelov sa väčšinou realizuje prostredníctvom GPS alebo pomocou merania atmosférického tlaku. Čo sa týka rozmerov a ceny potrebných zariadení, tak zatiaľ výhodnejšie vychádza meranie výšky metódou merania atmosférického tlaku.
Nechceme unavovať teóriami a fyzikálnymi tabuľkami, ale s narastajúcou výškou nad morskou hladinou, klesá atmosférický tlak podľa určitého spoľahlivého matematického vzťahu.
Problém je v tom, že bežne zohnateľné tlakomery firmy Freescale, tzv. absolútneho typu MPX4115A sú zrejme určené pre skutočné lietadlá, pretože dokážu merať tlak zodpovedajúci výškam od nula do 11 tisíc metrov. Výšky, v ktorých lietajú modely, sú pre tieto tlakomery "smiešne" a preto vyhodnocovanie výšky s presnosťou na jeden meter je technicky "trochu" problematické.
Neskôr sme na meranie výšky "objavili" vhodnejší senzor: MPL3115A2, ktorý všetko vypočíta za nás a na svojom výstupe poskytuje údaje rovno o nadmorskej výške.
Ako krásne jednoducho sa s ním pracuje, je popísané TU a TU.
Nedávno sa na jednom modelárskom fóre rozvinula diskusia práve na tému výšky, v akej lietajú modely. Konkrétne bol spomínaný model Easy Glider Pro od firmy Multiplex. Tento model s rozpätím krídiel 180 cm niektorí modelári "dostali" do výšky: 607 metrov. Niektorí modelári uviedli maximálne dosiahnuté výšky aj pre iné modely (aj menšie, ale aj väčšie), napr. Model LS-3 výška 850 metrov.
Naša vlastná skúsenosť s maximálnou dosiahnuteľnou výškou sa týka modelu Harmony od firmy Hacker model. Tento pomerne ľahký model (ten náš asi 1600g) má rozpätie 278 cm, takže má takmer o meter väčšie rozpätie krídiel ako spomínaný Easy Glider.
Tento model je v podstate celý biely, čo ho síce robí krásnym, ale súčasne je takýto model na belasom pozadí oblohy alebo bielom pozadí oblakov zle viditeľný.
Čo sa týka viditeľnosti, je na tom paradoxne najlepšie dúchadlový, úplne čierny Black Sabbath, ktorý ale zase nie je určený pre výškové lietanie. V každom prípade pre dobrú viditeľnosť na oblohe odporúčame, aby bol model zospodu tmavý.
Ale späť k modelu Harmony a jeho (pre nás) rekordnému výškovému letu. Bolo to pred pár rokmi v lete (no teraz už vlastne pred dvanástimi rokmi) na legendárnom sásovskom kopci, kde sme spolu s kolegom modelárom Milošom M. pohodovo lietali. Bol to deň, keď to, ako sa hovorí, dobre "nosilo" a čerstvo nainštalovaný výškomer s telemetriou nabádal k tomu, aby sme začali pokúšať čerta. A tak sme si dávali tzv. "magické" hranice: 300 metrov - to nebolo nič, 400 metrov - to už bolo lepšie, 500 metrov - to bola méta.
Potom som (Janko O.) zrazu poprosil Miloša, aby so svojim modelom pristál a že budeme môj model sledovať radšej obaja, veď štyri oči vidia viac ako dve a navyše pohľad na displej telemetrie a späť na oblohu znamenal veľké problémy pri hľadaní tej "bodky" tam hore.
No, dušičku sme mali malinkú a keď sme sa s Milošom zhodli, že s našimi (nie najmladšími očami) nie sme schopní model spoľahlivo odsledovať, stúpanie som ukončil. Displej ukazoval 629 metrov nad terénom, kde som pred štartom výškomer vynuloval.
Potom nasledovalo zdĺhavé a opatrné klesanie, a predtým nedosiahnuteľné méty - 500 metrov a 400 metrov boli zrazu "smiešne" nízko a pri 300 metroch by som odprisahal, že som zacítil zvírený vzduch spôsobený krídlami. Ale nie, to len tá relativita odhalila svoju pravú tvár.
Keď som konečne pristál, naozaj som si vydýchol a povedal som si: "Nikdy viac". Ale, ako sa hovorí, "Nikdy nehovor nikdy", veď brat Miroslav má tri a pol metrového Blizzarda od firmy Reichard a aj tomu bude treba "prevetrať pierka".
Súvisiace články:
Cesta k telemetrii - 6. časť
USB konektory prepojujúce krídla s trupom