Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.
A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud.
Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie.
V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život.
My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom.
autor: Janko O.
Už pred vyše mesiacom (konkrétne v polovici septembra) sme do programu našej PC Telemetrie (v minipočítači BenQ) doplnili subrutinu vyžiadaných hlásení, ktorej sme dali familiárne meno Asistent.
Aktivuje sa prostredníctvom tlačidiel Transkodéra (spotrebovanej energie, odoberaného prúdu, výšky letu, rýchlosti modelu, otáčok motorov ...) tak, že po (1 sekundovom) podržaní daného tlačidla, BenQ s cca jedno- až dvoj-sekundovým odstupom hlási vyžiadanú veličinu (tzv. hlasová asistencia). Napr.: pri Mirážovi, ale aj SkyMulovi, je pri pristávaní veľmi dôležité sledovať a dodržiavať tú správnu rýchlosť letu a jej pozvoľný pokles.
Že to má význam, dokazuje v septembri zverejnené video: Mirage 2000-5: asistované pristátie.
Video je síce fajn, ale vidno na ňom len priebeh pristátia, no nepočuť „činnosť“ Asistenta. Tú vtedy počul len pilot. Avšak po nainštalovaní kamerky GoPro Session5 na (vlastne pod ) pult vysielača, je možné okrem „vizuálu“ sledovať aj hlasové oznamy našej PC Telemetrie a teda aj činnosť (hlasového) Asistenta.
S príchodom Babieho leta, v prvej dekáde októbra (2017), sme začali intenzívnejšie lietať s „ohrdnutými“ modelmi, vybavenými kolesovými podvozkami: s Oscarom (Partenavia P-66 B Oscar) a so SkyMulom. Obidva tieto modely neboli vo vzduchu minimálne dva roky.
Najprv s Oscarom, ktorého som pripravoval hlavne na polietanie pri príležitosti Zatvárania neba.
Potom prišiel na rad SkyMule, ktorý je viac ako ostatné modely citlivý na nedodržanie minimálnej pristávacej rýchlosti. Ak to pilot podcení, tak v poslednej fáze, tesne pred dosadnutím, pekne naplocho (vďaka Letovému stabilizátoru nepadá po krídle) „capne“ z polmetra na dráhu. Väčšinou sa síce nič nestane, ale nevyzerá to pekne a o realističnosti takéhoto pristátia radšej nebudeme ani hovoriť .
Takže bolo jasné, že SkyMule je ďalším adeptom na vybavenie modelu rýchlomerom (Pitotovou trubicou) a zverenia jeho hladkých pristátí do „úst“ (hlasového) Asistenta.
Našťastie je inštalácia rýchlomera do modelu pomerne rýchla záležitosť (v porovnaní s inými senzormi): urobiť dieru tesne pod predkom modelu, natiahnuť bužírku – čoby prívod tlaku z Pitotovej trubice do tlakomera, pripojiť 3-žilový káblik s konektorom k vývodom tlakomera (MPXV5004GP) a konektor zasunúť do telemetrického modulu. Na záver treba v softvéri telemetrického modulu „povoliť“ meranie tlaku mikrokontrolérom, aby tento „vedel“, že je pripojený rýchlomer.
V softvéri pre minipočítač BenQ nie je nutné meniť nič, pretože na základe toho správneho bitu v dvoj-Byte s názvom „Stav modelu“ je program informovaný, že je pripojený rýchlomer. Program následne urobí potrebné výpočty a je pripravený kliknutím na tú správnu ikonku rýchlosť modelu zobrazovať a po stlačení (toho správneho) tlačidla Transkodéra vydávať jednorazové hlasové oznamy, alebo po podržaní tlačidla dávať hlásenia priebežne (viď nasledovné videá).
25. októbra (2017) nebol síce nejaký krásny deň, avšak túžba odskúšať Asistenta na SkyMulovi bola silnejšia. Prišiel som na plochu letiska Čerín-Čačín a bol som tam úplne sám. Začínajúci podvečer a temná obloha priam vzbudzovali pocit strachu. Navyše som si začal predstavovať, čo všetko by sa mohlo stať, keby sa tu z ničoho nič objavila črieda diviakov, či dáky medveď alebo stačila by aj svorka psov. Veď vôkol letiska sú len lesy a lúky.
A tak som bol naozaj veľmi rád, keď som si mohol (hlasového) Asistenta nechať zapnutého po celý čas, aby mi jeho rozvážny kľudný hlas dodával pokoja .
Najprv som si dal niekoľko pohodových štartov a pristátí, s dôrazom na ich „uhladenosť“, pričom som sa snažil nájsť rýchlosť, pri ktorej sa to podarilo:
Video: SkyMule: Let a pekné mäkké pristátie.
Potom som si vyskúšal aj nejaký rýchlejší let a so zvedavosťou som sa sústredil na rýchlosť, akou model v jednotlivých fázach letí:
Video: SkyMule: rýchlejší let so sledovaním rýchlosti (hlasovým) Asistentom
Po tých dvoch rokoch nečinnosti som aj zabudol, aký výkonný pohon má SkyMule a tak som bol milo prekvapený, ako bezproblémovo SkyMule stúpa takmer kolmo hore:
Video: Strmý (takmer kolmý) štart: ukážka výkonu pohonu modelu SkyMule
Tiež som si odskúšal, ako perfektne model „drží stopu“ vďaka Letovému stabilizátoru: stačí model na jednom konci dráhy naviesť na požadovaný kurz a potom môžem pustiť kniple.
Maximálne kde-tu plynom korigovať výšku, prípadne smerovkou „doťuknúť“ smer, ak som sa na začiatku dráhy „netrafil“ úplne presne. Do krídeliek a výškovky netreba „babrať“. No a na opačnom konci dráhy „prevziať“ riadenie od Letového stabilizátora.
Video: Sky Mule: Nízky prelet nad dráhou riadený Letovým stabilizátorom
Tu sa priebežné sledovanie rýchlosti letu modelu naozaj zíde, ak chcem, aby tento „kúsok“ skončil úspešne.
Video: SkyMule: Nízky prelet nad dráhou riadený Letovým stabilizátorom 2
V závere som sa sústredil na to, či sa priebežne hovoriaci (hlasový) Asistent „nebije“ s ostatnými (niekedy aj dôležitejšími) hláseniami:
Video: SkyMule: záver lietania vrátane hlásenia vyčerpania nastavenej energie