Verný návštevník našej web-stránky Michal Bartek nám poslal svoju (z jedného návodu „vyčítanú“) skúsenosť s diferenciáciou krídeliek.
Nechcel to dať do komentárov k nášmu článku „(Lineárne) Gradovaná diferenciácia - čoby z núdze cnosť“ (a urobil dobre), takže sme z toho urobili samostatný kratučký „článoček“.
autor: Michal Bartek, úvod (a záver) pripravil: Janko O.
Keď som sa chystal dorobiť krídelká na môj elektrifikovaný Meteor (prastará stavebnica gumáku z balzy), chcel som ich ovládať jedným servom uloženým v trupe (pod krídlom). Lenže obojstranná páka na serve nemohla byť až taká dlhá, ako boli od seba krídelká vzdialené, takže tiahla od serva ku krídelkám viedli šikmo. Odkukal som to z návodu na montáž lietadla „Nieuport 17“ od VA-models, kde jedna z možností ovládania krídelok je jedným servom.
Keďže si všetky riešenia zvyknem najprv rozkresliť, prišiel som na to, že takéto riešenie s umiestnením jedného serva pod krídlom vedie k opačnej diferenciácii krídelok – výchylka krídelka smerom dole je väčšia, ako výchylka druhého krídelka smerom hore. Podľa videí na webe Nieuport od VA-models lieta pekne, ale určite ovládanie krídelok nie je jedným servom.
Jediné riešenie v prípade šikmých vedení tiahel je dať servo na hornú stranu krídla, vtedy nádherne funguje diferenciácia krídelok, alebo použiť dve servá s ovládaním ohnutého drôtu vedeného v krídle. A preto som od krídelok na Meteore upustil, dve servá sa mi dovnútra nezmestia a na vrchnú stranu krídla to nechcem dať.
Poznámka:
Ešte by tu bolo jedno riešenie: Obojstrannú páku (na hriadelke serva) otočiť o 180 stupňov. Teda tak, aby neboli jej ramená „ovisnuté“ (v tvare striešky (v tvare písmena A)), ale vztýčené - v tvare písmena V.
Ak by sa použila pôvodná (na obrázku zobrazená) páka, diferenciácia by nebola síce žiadna, ale stále lepšie ako „opačná“. Ak by sa však vyrobila nová páka, kde by ramená zvierali ostrejší uhol, tak by sme dostali takú tú „normálnu“ diferenciáciu, kedy výchylky krídeliek smerom dole sú menšie ako výchylky smerom hore.
Navyše sa nám javia byť ramená páky príliš dlhé, takže buď musia byť výchylky serva (nastavením vo vysielači) radikálne zmenšené (čo má svoje nevýhody), alebo sú výchylky krídeliek obrovské a lietanie s takým („pre-výchylkovaným“) modelom je (z nášho „pohodo-milovného“ pohľadu) desným zážitkom.