Hoci sme svojho času Aladina a jeho predpovede veterných pomerov dosť „zopsuli“, tak na jeho predpovede daždivých dní sa väčšinou bezproblémovo spoliehame.
A tak keď Aladin pred časom zrazu „hlásil“ relatívne pekný deň (bez dažďa, slabý vietor, kde-tu aj slnko) a na nasledujúce dni skôr dážď, povedal som si: „Buď teraz, alebo nikdy!“
Taktiež bolo treba odskúšať Mirážovo „rozšírené“ pozičné osvetlenie, neustále zdokonaľovaný záznam letových dát a tiež tzv. „letovú asistenciu“.
Okrem toho, Milan má stále v pamäti ten nevydarený štart Miráža z (jeho) ruky a tak bolo treba „vyliečiť“ túto jeho fóbiu (vždy úspešnými) štartmi z Katapultu.
autor: Janko O.
Takže: v "deň D" som sa už od rána pripravoval na podvečerné lietanie. Pomedzi drobné práce v záhrade a okolo domu, som nabíjal batérie vo vysielači, vo „vložke“ RF-modulu, v BenQovi a v tablete (ktorý poslúži čoby kamera) a keď sa do solárnych (fotovoltaických) panelov slnko oprelo naplno, tak som začal nabíjať aj 5 pohonných batérií: 4 kusy „slabších“ 2650mAh/20C (z XC-142ky) a 1 ks „silnú“ 5000mAh/40C od Dana Finďa.
Pomedzi to som ešte dokončoval úpravy softvéru našej PC Telemetrie pre minipočítač BenQ S6:
okrem doplnenia „Sumáru“ v závere každého záznamu (ktorý teraz vyzerá takto:)
Poznámka: Pre tých, ktorí majú záujem si pozrieť kompletný letový záznam Miráža so "silnejšou" batériou, si ho môžu pozrieť v sekcii Download alebo TU. Pri sledovaní odberu (stĺpec Prud), Príkonu, Rýchlosti (stĺpec Rych), alebo Otáčok motora (stĺpec RPM) je dobré riadiť sa tým, v akej polohe vtedy bola páka plynu (stĺpec Plyn): Prvý plný plyn (Plyn = 10) v čase 17 až 21 sec. je pri štarte. Ďalší plný plyn (8-krát) bol pri "sviečke".
upravil som subrutinu vyžiadaných hlásení prostredníctvom tlačidiel Transkodéra (spotrebovanej energie, odoberaného prúdu, výšky letu, rýchlosti modelu) tak, že po (1 sekundovom) podržaní daného tlačidla, BenQ s cca jedno- až dvoj-sekundovým odstupom hlási vyžiadanú veličinu (tzv. hlasová asistencia). Napr.: pri Mirážovi je pri pristávaní veľmi dôležité sledovať a dodržiavať tú správnu rýchlosť a jej pozvoľný pokles. Že to má význam, dokazujú videá, ktoré Milan ale aj Stano O. (Stano, veľká vďaka) počas môjho poletovania urobili: jedno kratučké (8 sekundové) video (asistovaného) pristátia ako „ochutnávka“:
Keď boli spomínané úpravy softvéru (na ktorých som sa dva týždne „vybíjal“ ) hotové, „naloudoval“ som program do BenQ-a a „na sucho“ (v kuchyni na stole) overil, či všetko funguje nie len v simulovanom režime, ale aj v „spolupráci“ s modelom. Všetko bolo OK a tak som sa na podvečerné lietanie začal pripravovať aj psychicky (to robím skoro vždy, ale nepotrebujem mať pri tom aj nejakých svedkov ).
S Milanom sme boli (tak približne) dohodnutí na 17:00 hod. na Ďateline, lebo Milan bol ešte stále v práci. Ja som o 17:00 práve štartoval auto, keď volal Milan, že kde som (že on už je na Ďateline). Vidíte ho: ušiel z roboty a ani to nepovedal šéfovi .
O sedem minút som bol aj ja na Ďateline a podľa už zabehnutého stereotypu som rutinne začal stavať Katapult. O pár minút bolo všetko pripravené a tak som prvý krát odštartoval. Na úvodné „rozlietanie“ (aj to robím vždy) som použil len jednu zo štyroch „slabších“ batérií (Turnigy 6S 2650mAh/20C).
Video: Mirage 2000-5: Štart, let a na záver "sviečka".
V priebehu tohto (prvého) letu prišiel aj Stano O. (viď video v čase 1:22), ktorý neskôr urobil tiež niekoľko videí. To sa ukázalo ako kľúčové, keďže až večer doma som zistil, že mnohé videá (realizované na mojom tablete) sa Milanovi „nevydarili“.
Milan samozrejme chcel vidieť aj legendárne Mirážove „sviečky“, o ktorých som mu posledný mesiac stále „básnil“. A tak som mu ich dal hneď niekoľko (ale nie krátko po sebe, pretože každá takáto sviečka je poriadny „záhul“ pre batériu (najmä tú slabšiu )):
Video: Mirage 2000-5: Štart a "sviečka" - "silnejšia" batéria 5000mAh/40C
Video: Mirage 2000-5: "sviečka".
Je zrejmé, že „sviečka“ urobená so slabšou batériou 2650mAh/20C je iná (v jej závere ťah motora citeľne zvädne), ako „sviečka“ so silnejšou batériou 5000mAh/40C (motor ťahá „do bezvedomia“).
V ďalších (kratučkých) videách môžete vidieť väčšinou štarty, „sviečky“ a pristátia Miráža, niektoré dokonca z viacerých uhlov (jeden uhol: Milan, druhý uhol: Stano).
Video: Mirage 2000-5: pomalší nižší prelet
Video: Mirage 2000-5: Stanovo video 1
Video: Mirage 2000-5: Stanovo video 2
Video: Mirage 2000-5: Stanovo video 3
Video: Mirage 2000-5: Stanovo video 4
Asi okolo 18:00 Milan kvôli povinnostiam musel odísť a tak sme na Ďateline zostali so Stanom až do zotmenia sami. Polietal si aj Stano (so svojim Zoomom) a pomedzi lietanie sme si samozrejme trochu pokecali.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)