Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.
Konkrétne osem, ale zato krátkych.
Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu.
Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline.
Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu.
Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti.
autor: Janko O.
Miroslavov konvertoplán Convergence je asi najmenší z tých, ktoré máme. Môj TransTol je o trochu väčší, potom nasleduje CanadAir CL-84 a najväčšia je jednoznačne 5-motorová XC-142-ka.
Faktom však je, že väčšie modely, teda CL-84, ale hlavne XC-142 sú svojim letovým prejavom, takou tou rozvláčnosťou (zvykneme hovoriť: „lekvárovitosťou“ ) pohybu, počas letu oveľa elegantnejšie a majestátnejšie, ako tie menšie.
Tie „malé“ sú zase oveľa obratnejšie, tak ako to dokazuje Miroslavovo „šantivé“ poletovanie:
Video: Miroslav a jeho Convergence: tesné oblety okolo kamery
Keď sa už trochu zotmelo:
Video: Miroslavovo podvečerné "šantenie" s Convergence
S Miroslavom sme sa v „predvádzaní“ (predvádzaní, nie predvádzaní sa) striedali: on mi predviedol, čo dokáže jeho Convergence, potom som mu ja predviedol, čo dokáže môj Katapult s Fantomom:
Video: Štart Fantoma (3Phase) z Katapultu – 1
A keď sa už trochu zotmelo:
Video: Večerný štart Fantoma (3Phase) z Katapultu
Pomedzi to mi Miroslav ukázal, ako elegantne dokáže jeho Convergence „konvertovať“, teda prechádzať zo vznášavého letu (ako koptéra) do priameho letu (ako klasické „krídlaté“ lietadlo, v tomto prípade s Delta-krídlom). Konverzia v čase 0:32
Video: Miroslavov Convergence: prechod do priameho letu (čas 0:32)
Prípadne v čase 1:00
Video: Miroslav a Convergence: prechod do priameho letu v čase 1:00
Na rozdiel od ostatných našich konvertoplánov, je prechod zo vznášavého do priameho letu (a samozrejme aj naopak) u Miroslavovho Convergence prakticky bezproblémový a povedal by som, že „hladký“
Aj toto je dôkazom nášho dávneho tvrdenia, že modely, ktoré majú svoju „veľkú“ predlohu, spravidla nelietajú tak dobre ako skutočné lietadlo. TransTol má svoju predlohu: X-19 od firmy Curtiss-Wright. U CanadAir-a CL-84 a XC-142-ky je to jasné: modely sa volajú rovnako ako ich predlohy.
Avšak Miroslavov Convergence žiadnu „dospelú“ predlohu nemá. Jeho vzhľad, no predovšetkým koncepcia bola smerovaná k tomu, aby tento model dobre lietal (v obidvoch režimoch, vrátane konverzií) a nie aby sa na „niečo“ čo najvernejšie podobal.
Ale vráťme sa zase k môjmu Fantomovi:
Video: Štart Fantoma (3Phase) z Katapultu - 2: bočný pohľad.
A na záver: „večerný“ pohľad na činnosť našej PC Telemetrie počas letu Fantóma (v druhej polovici videa Miroslav zmenil "uhol pohľadu" a záber je lepší):
Video: Pohľad na displej PC Telemetrie počas letu modelu Fantom