„Singl“ šlapka

Na prvý pohľad sa môže zdať, že bude reč o osamotenej prevádzkovateľke najstaršieho remesla.

Ale nie. Reč - teda skôr obrázky budú o akomsi deriváte – o odvodenine nášho Katapultu.

Ide o to, že na uľahčený štart niektorých našich modelov (zo zeme) ani netreba kompletný Katapult, ale stačí len guma, silón, háčik …

A na „úsporu“ jednej ruky (a nerozptylovanie pilotovej pozornosti) sa vždy hodí pedál – šlapka.

autor: Janko O.

 

Hneď na začiatku treba povedať, že myšlienka na „štvor-kombináciu“: guma – silón – háčik – šlapka existovala skôr ako myšlienka na kompletný (a (hlavne výrobne) o dosť zložitejší) Katapult. Ale udalosti sa zbehli inak a tak sa stalo, že napokon bol (zložitejší) Katapult vyrobený skôr ako (jednoduchšia) „Singl“ šlapka. Takže Ján Ámos by s našim postupom „od zložitejšieho k jednoduchšiemu“ asi nebol veľmi spokojný .

Ako prvý si potrebu akéhosi „popostrkovadla“ vyžiadal už niekedy pred dvomi-tromi rokmi Skipper. Tento All Terrain Model, čiže model do každého terénu, dokáže odštartovať z vody (k tomu som sa vplyvom nedostatku vhodných vodných plôch v okolí akosi stále nedostal), zo snehu (viď článok „Mrazivé“ šantenie so Skipperom na snehu a video Skipper, Ďatelina, 27-28.1.2017), ale aj z trávy, ak je krátka a suchá. Ak je tráva čerstvá – taká „lepkavá“, tak sa Skipper po nej len ťarbavo „posúva“, ale potrebnú rýchlosť na štart nenaberie.

A tak nám už vtedy napadlo, že taký nejaký jednoduchý, nie príliš silný „gumicuk“ by túto situáciu mohol vyriešiť. A keď som následne doma urobil „inventúru“ modelov, zistil som, že podobnú „liečbu“ by potrebovali viaceré.

 


 

Ďalším adeptom na priateľstvo so Singl šlapkou je zaslúžilý EDF veterán Fantom od Ripmaxu. Tento model toho veľa skúsil, ale aj neuveriteľne veľa nalietal a my s Miroslavom ho považujeme za jeden z najvydarenejších modelov, aké sme kedy mali. Fantom však bol v minulosti poctený aj právom ako prvý „okúsiť“ viaceré naše novinky či experimenty:

Všetky tieto úpravy a experimenty sa však „podpísali“ na zvýšenej hmotnosti modelu. Toto malo za následok, že:

  • minimálna rýchlosť sa zvýšila

  • maximálna rýchlosť klesla

  • pristávacia rýchlosť (bohužiaľ) stúpla

  • a čo najhoršie, stúpla aj štartovacia rýchlosť, takže štarty modelu hodením z ruky sa stali adrenalínovou záležitosťou

A tak Singl šlapka dostala po Skipperovi ďalšieho potenciálneho zákazníka.

 


 

Posledným do tretice je legendárny Easy Star NET (Nosič Experimentálnych Technológií). Štart tohto modelu hodením z ruky je síce absolútne bezproblémová záležitosť, ale Easy Star NET má poslúžiť na odskúšanie - overenie niečoho nového, niečoho s čím zatiaľ nemáme skúsenosti: štart väčších vetroňov zo zeme za pomoci gumy:

Video Gumový start

alebo Rech-Hof Sayonara - Dimo’s swift Griffitz & friends

Ja osobne síce veľké modely nijako neobľubujem, takže žiadny taký model ani nemám, avšak moji bratia Miroslav aj Milan také „hebedá“ majú a pravdu povediac – majú veľké problémy s ich štartom. Miroslav svojho Blizarda pri štarte už párkrát poškodil a odvtedy vždy pri pomyslení na tú hrôzu mu vyskočí tlak a padne sebavedomie.

Milan má 4-metrového dvoj-motorového vetroňa DG-808 a 4,2-metrového ((jedným motorom) omotorovaného) veľkého Blaníka, avšak ani jeden ešte nebol vo vzduchu. A tak by Easy Star NET za pomoci Singl šlapky mohol poslúžiť ako experimentálny model a zdroj skúseností v tejto pre nás neprebádanej oblasti. Podobne ako v prípade Katapultu by sme chceli získať základné korelácie úspešného štartu veľkého vetroňa zo zeme za pomoci gumy, teda približne niečo v zmysle:

Na úspešný štart X-kilogramového vetroňa zo zeme treba použiť takúto-a-takúto gumu, napnutú na ťah Y-kilogramov (to znamená natiahnutú na Z-násobok svojej dĺžky).

Podobu Singl šlapky a a jej (zatiaľ statické) súžitie so spomínanými modelmi ilustrujú nasledujúce fotografie:


"Sada" Singl šlapky: guma, silón, (háčik je na modeli,) šlapka a kotviace klince dĺžky 180 mm.


 

Na výrobu Singl šlapky (ale aj Katapultu) som použil "prefabrikáty" z tejto sady, pred pár rokmi zakúpenej v Lidli.


 

Ukotvená šlapka v tráve: silón je už v pohotovostnej polohe.
 

Plastový vlečný háčik na Skipperovi (ten je hore bruchom).


 


Skipper pripravený na štart.


 

 Vyzerá to tak, že Skipper má ten správny "postoj", teda správny uhol nábehu krídla, aby s pomocou gumy bezproblémovo odštartoval.

 

 

 Vlečný háčik na "bruchu" Fantoma.

 


Fantom pripravený na štart. 




 

Postoj Fantoma pri štarte zo zeme.
 

 

 Poloha vlečného háčika na bruchu Easy Stara bola riešením v štýle: Z núdze cnosť. Keďže je tento model principiálne prispôsobený na testovanie nových technológií a nových palubných zariadení (v súčasnosti tam je inštalovaný modul Umelého Horizontu), tak sa pohonná batéria (na rozdiel od originálu) zakladá zospodu trupu (viď dve poistné skrutky). 

 

 

 Easy Star NET pripravený na testovacie štarty.

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 21. 6. 2017, 15:52 | Prečítané: 391x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26305.39 kb