V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.
Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav.
Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili.
Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu.
V podstate áno, ale …
pripravil: Janko O.
Áno, v modeli je nainštalovaný prijímač (FrSky D8R-II), letový stabilizátor Open stabilizer so softvérom Ed_11, osadený nový motor (dúchadlo je samozrejme nanovo vyvážené), nová silová kabeláž, ….., takže keď sa to tak vezme, tak model je naozaj letu-schopný.
Vyvažovanie točiaceho sa dúchadla (úplne vľavo) pomocou osciloskopu. Nízkofrekvenčné zložky (približne sínusového tvaru, indikujúce vibrácie rotoru) signálu úplne vymizli, zostal len signál "šumu" dobre vyváženého dúchadla. "Pred-vyvážené" dvanásť-lopatkové dúchadlo (vedľa osciloskopu) je určené do (mnou silno modifikovaného) modelu L-39 Albatros.
Dúchadlo ešte namontované na vyvažovačke. O chvíľu už bude osadené v (zatiaľ odrezanej) zadnej časti Mirage 2000-5.
Ale podľa našich predstáv Mirage na štart ešte úplne pripravený nie je. Treba:
nainštalovať niekoľko káblov telemetrie
na spodok trupu „primontovať“ (prilepiť) vodiace sloty, uľahčujúce štart z Katapultu
a plastový ťažný háčik, aby Mirage mohol byť "vystrelený" z Katapultu
Hoci drobné povrchové šrámy už boli „fejs-liftingované“ parným čističom (čo celý model vždy naozaj omladí), treba ešte dotiahnuť niektoré dizajnové drobnosti:
farbou opraviť všetky drobné odreniny na povrchu modelu
vyrobiť, nafarbiť a osadiť (zatiaľ chýbajúcu) najprednejšiu časť trupu (špice)
opravené miesta (vrátane novej špice modelu) nalakovať polomatným poly-uretanovým lakom (Purlet)
nainštalovať aerodynamické „plutvičky“ na bokoch nasávacích otvorov a na vrchu smerovky
na predku trupu doplniť tankovací nástavec, ktorý ale bude slúžiť ako Pitotova trubica rýchlomera
pomocou rôznych ozdobných „rýchlych“ pruhov zamaskovať prechody medzi pôvodnými a nahradenými časťami prednej časti trupu
Naposledy (pred 15-timi dňami) Mirage vyzeral takto:
Tu je zatiaľ Mirage bez predku a bez zadku (a samozrejme bez motora, bez dúchadla, bez prijímača ...).
Ako vyzerá teraz, je možné zistiť na nasledujúcich (väčšinou okomentovaných) fotografiách:
Predná časť trupu:
Mnohokrát (šľahaným tmelom) tmelená a mnohokrát brúsená predná časť trupu. Potom pretretá polyuretanovým lakom (lakom na parkety).
Chýbajúcu zužujúcu sa časť trupu som nahradil (vhodne "obrezanou") plastovou nádobkou z rozprašovača, zakúpeného v OBI.
Pohľad zo spodu.
Zadná časť trupu:
Tu už je dúchadlo osadené, prilepené a zapojené. Svietielka (žlté LEDky) osadené na pôvodných miestach, kábliky "zakopané" do trupu a všetko zatmelené šľahaným tmelom.
Motor s max. výkonom 1770 W poháňa 7-lopatkové dúchadlo.
Celkový pohľad:
Dlho som nemohol nájsť uspokojivé riešenie ohľadne zafarbenia opravených častí modelu, no najmä tých nanovo vyrobených - hlavne špice modelu. Potiahnutie matnou samolepiacou fóliou (vlastne plastovou tapetou) problém neriešilo, pretože fóliu s tou správnou farbou jednoducho nemám. A čo je ešte horšie: Mirage 2000 je kamuflovaný – tieňovaný dvomi odtieňmi modrej.
Potom som sa rozhodol: zájdem do firmy, kde mi namiešajú požadovanú akrylátovú farbu a basta! Lenže ktorý odtieň z tých dvoch vybrať?
Našťastie väčšina predku modelu mala tmavší nádych, tak padlo rozhodnutie v prospech tmavšieho odtieňa. Doma som potom s pomocou akýchsi vodou riediteľných (modelárskych ) farieb (zakúpených už dávnejšie v papierníctve) pridaním bielej, namiešal aj svetlejší odtieň „mirážovej“ modrej.
S návštevou firmy, kde mi namiešali farbu sa spája aj táto drobná zábavná historka:
Najprv som chcel, že si sám vyberiem odtieň len tak odhadom - „od pása“. To sa mi však zdalo šlendriánske a tak som Mirage naložil do auta v predstave, že predavača „vytiahnem“ na parkovisko a on tam podľa vzorkovníka vyberie tú správnu farbu.
Napokon som ale prekonal hanblivosť a s týmto pomerne veľkým modelom v náručí som „napochodoval“ rovno do predajne . Privítala ma taká celkom fešná zamestnankyňa so slovami, že konečne tam niekto priniesol niečo zaujímavé. Na to sa okolo mňa zhŕkli všetci chlapi a ja som (celý hrdý ) „musel“ poskytovať rôznorodé informácie, väčšinou v duchu:
aký je výkon toho (pomerne malého) motora
akou batériou sa „to“ napája
ako dlho „to“ s ňou lieta
akou maximálnou rýchlosťou môže skutočné lietadlo a model Mirage 2000 letieť
čo je tamto tá krabička (regulátor), čo táto (prijímač) a načo je dobré a ako funguje „toto oranžové“ (Letový stabilizátor)
čo hýbe ovládacími plochami (servá) a kde to je, keďže to nevidieť, atď, atď.
Už (tmavším odtieňom) natretá predná časť trupu, ktorá bola najviac poškodená.
Hádam sa nám podarilo "trafiť" tú správnu farbu. Pravá strana trupu.
Ľavá strana trupu.
Ďalším problémom, ktorý riešim, ale stále nemám definitívne vyriešený, je problém s pohonnou batériou. Podľa výpočtov by, pri použití „výstrelu“ z Katapaltu, na poletovanie mala stačiť 5-článková LiPolka a na štart z Katapultu, ale bez „výstrelu“ gumou, by bola vhodná 6-článková LiPolka.
5-článkové LiPolky nemám vôbec. 6-článkové mám, ale len s kapacitou 2650 mAh (do konvertoplánu XC-142), čo je pre „žravého“ Mirage dosť málo. Dve paralelné sú zase dosť ťažké.
A tak si zatiaľ musím pomôcť so „zranenou“ 6-článkovou LiPolkou 5000 mAh, ktorú mi dal Dano Finďo, tesne po tom, ako s ňou havaroval vo svojom EDF-kovom modeli na Čerín-Čačíne. Bola síce mierne ohnutá a na jednom konci „rozčapatená“, ale po určitom vypätom úsilí som ju napokon dostal do nasledujúceho stavu:
Najprv som musel "ohnutú" LiPolku opatrne narovnať a potom (ešte opatrnejšie) ponaprávať ľavú zdeformovanú časť. A samozrejme vymeniť konektor.
Potom som "zrovnanú" batériu pomocou horúco-vzdušnej pištole "zasmrštil" do vhodne upravenej (1 litrovej) PET fľaše a (pre lepšiu identifikáciu) nalepil pôvodný typový štítok.
Napriek všetkej opatrnosti táto batéria "spáva" samostatne, oddelene od ostatných LiPoliek, na mieste, kde by nemala nič podpáliť.
Takže je možné, že prvý štart z Katapultu absolvuje Mirage 2000-5 práve s touto batériou. A až potom budem riešiť prípadný nákup ďalších batérií, alebo "skladačky" z nejakých doma jestvujúcich.