Už v prvom našom článku o Katapulte: „Katapult (bungee launcher) ako z núdze cnosť“ sme konštatovali, že do stavby Katapultu sme sa pustili preto, lebo máme viacero modelov, u ktorých je štart z ruky vysoko-rizikovou záležitosťou, ktorú by práve Katapult mohol vyriešiť.
Ako prvý okúsil slasti štartu z Katapultu (relatívne malý - jedno kilový) model Black Sabbath.
Po dobrých skúsenostiach s ním sme sa rozhodli, že teraz je na rade niečo väčšie a ťažšie: (opäť ťažko skúšaný) model Mirage 2000-5 od firmy Flyfly.
autor: Janko O.
Niekto sa možno zarazí nad tým, že prečo zase „ťažko skúšaný“. Nuž, pravda je taká, že v mojich rukách je každý model ťažko skúšaný .
Ak by sme mali porovnať rany osudu, ktoré postihli Black Sabbatha s tým, čo postihlo Mirage, tak:
Black Sabbath zažil veľa variácií svojej podoby a funkčného usporiadania (určitý čas mal dokonca aj vektorovaný ťah), pričom absolvoval mnoho-mnoho letov, avšak mnohé sa neskončili dobre
Mirage sa počas svojho života príliš nemenil a (bohužiaľ) ani veľa nelietal (možno aj preto stále vyzerá ako nový), no ani z jedného lietania sa domov nevrátil celý: vždy bol o špicu kratší
Tu už je to najhoršie poškodenie opravené. Tmel treba obrúsiť a pripraviť novú špicu (je možné, že bude odnímateľná).
U Mirage problémy so štartovaním (hádzaním z ruky) vyústili do akejsi fóbie. Veď bodaj by nie: vždy prvý hod skončil „zapichnutím“ modelu do zeme . Zvyšné lety daného letového dňa Mirage absolvoval s „tupým výrazov v tvári“. Táto nemilosrdná štatistika mala za následok, že zhruba pred rokom (26.4.2016) som zo zúfalstva Mirage dokonca ponúkal na predaj.
Pohľad zo spodu. Vidno aj biele 3W LEDky pozičného osvetlenia.
A úplne posledný let čerstvo „osvetielkovaného“ Mirage skončil nie len (tradične) „o špicu kratší“, ale navyše s „rozpáleným“ motorom. Regulátor to prežil, motor nie.
Tak to je ten "upečený" motor. Do dúchadla pôjde iný.
Ak sa pýtate ako je to možné a čo sa to vlastne stalo, tak povedzme rovno, že ten motor (kúpený niekedy pred 8-mi rokmi) ani za mlada nebol žiadny zázrak. Myslíme si, že mal nekvalitné a možno aj slabé magnety, ktoré časom ešte viac strácali magnetizmus. Poďme sa pozrieť, čo sa vtedy s takým motorom vlastne deje:
Slabnutie magnetov u takéhoto motora má za následok zvyšovanie napäťovej konštanty kv motora a znižovanie jeho „sily“ - krútiaceho momentu (torque). A tu sa začína akási špirála smrti: zvýšenie kv motora znamená, že pri danej polohe plynovej páky (a pri danom prúde) by motor chcel rotor dúchadla roztočiť na vyššie otáčky (ako pred zoslabnutím magnetov), ale na to by potreboval väčšiu „silu“ (ako predtým). Lenže on má teraz „silu“ (krútiaci moment) ešte menšiu (ako predtým) a tak motor „nevládze“ a otáčky rotora mierne klesnú (čím následne stúpne prúd). Tým klesne aj ťah pohonnej jednotky a model začína klesať.
Aby tomu pilot zabránil, tak pridá plyn = zvýši prúd do motora. Lenže to znamená, že teraz motorom tečie o dosť vyšší prúd pri daných otáčkach (ako predtým). A tak sa motor začína prehrievať. Zvyšovaním teploty sa začína uplatňovať tzv. Curieho teplota a magnety strácajú svoj magnetizmus (Curieho teplota pre magnety zo vzácnych zemín je prekvapivo nízka – Neodymové magnety strácajú magnetické vlastnosti už pri teplote nad 80°C). Motor, ktorého magnety stratili magnetizmus, má síce obrovské (nekonečné) kv, ale zato malú (nulovú) „silu“. A kruh smrti (elektromotora) sa tak uzavrel.
Preto Mirage dostane iný – viacerými modelármi overený motor.
Ďalším dôvodom, prečo by bolo dobré, aby Mirage štartoval z Katapultu, je to, že doteraz bolo treba na jeho štart dvoch ľudí: jeden model hodil a druhý ho riadil. Preto som sa nemohol vybrať na lietanie sám, vždy som potreboval silného – vyšportovaného „hádzača“ (najlepšie majstra republiky v hode oštepom ).
Katapult tohto človeka nahradí a navyše: Katapult, ak je dobre nastavený, tak nemôže model „občas“ hodiť zle. Vždy ho „vystrelí“ rovnako, teda rovnako dobre.
Prikladáme pár fotografií, ktoré dokumentujú, v akom stave Mirage momentálne je a naznačujú zmeny, ktorými by mal v najbližších dňoch prejsť.
Celkový pohľad na model, ktorý je momentálne o niečo kratší vpredu aj vzadu.
Výstup vzduchu musel byť odrezaný preto, aby bolo možné vybrať dúchadlo. Žiaľ, postihlo to aj zadné - žlté pozičné LEDky, ktoré už boli aj zatmelené.
Kvôli odpojeniu silových vodičov od regulátora k motoru, muselo byť rozpárané aj brucho modelu.
Medzi kryty tiahiel od serv k elevonom budú (podobne ako na Black Sabbathovi) nalepené ("katapultové") vodiace sloty, ktoré okrem toho majú aj priaznivé účinky na letové vlastnosti modelu.