V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.
Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.
Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.
A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.
autor: Janko O.
Od doby, keď sme (s pomocou skúšania, merania a matematiky) snáď namiešali tie správne ingrediencie pre úspešný štart modelov z katapultu, uplynulo niekoľko dní a tak vždy, keď to počasie dovolilo, som bol s Katapultom trénovať.
No, trénovať – trénovať. Ono ani nie je čo trénovať: Katapult je „stroj“, ktorý keď správne nastavíte, tak bude to, čo od neho žiadate, robiť stále rovnako perfektne. Takže ono je to trochu inak: nie že by som išiel trénovať, skôr som sa nemohol nabažiť tej prazvláštnej zmesi adrenalínu a endorfínu, ktorú vám (úspešný) štart z katapultu poskytne.
Ono tá dynamika „výstrelu“, kedy sa pár sekúnd od zošliapnutia pedálu veci dejú viac-menej samé a vy môžete len mierne korigovať „dráhu strely“ - teda letu modelu a dúfate, že to dobre dopadne, a ono to potom naozaj dobre dopadne, tak práve to je ten úžasný pocit. Nemáte ani chuť „zbytočne“ lietať ďalej, ale ponáhľate sa čo najskôr pristáť, aby ste znovu a znovu mohli prepadnúť tej novej vášni - tej závislosti, o ktorej zatiaľ ani odborník na závislosti - doktor Okruhlica nevie - závislosti s názvom: štart modelu z katapultu .
Hoci považujeme náš Katapult prakticky za hotový, cez to všetko za posledné dni prešiel niekoľkými drobnými zdokonaleniami: na otočnej priečke (pri „vyššej“ strane katapultu) pribudli dva (červené) vodiace krúžky. Ich úlohou je nedovoliť silónu vybočiť, obzvlášť ak štartujúci model nebude mať vodiace sloty (ale Black Sabbath ich má):
Teraz po úpravách už Black Sabbath na "bruchu" nemá priehľadnú krabičku so svetielkami (tak ako na tejto fotografii), ale na jej miesto sa presunul (plastový biely) vlečný háčik.
Na „nohách“ rampy pribudli červené značky, ktoré signalizujú správne nasunutie „nôh“ rampy do otvorov v základni.
Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 1
Ale hlavne, na základe mailu, ktorý nám v reakcii na náš článok „Katapult: správne napnutá dobrá guma pekne „vystrelí“ váš model“ poslal náš český modelársky kolega Petr Pokluda, sme predĺžili silón na konci ťažnej gumy. Totiž: v závere tohto článku konštatujeme: „Po 2 metroch – tesne po opustení „štartovacej rampy“ musí mať Black Sabbath (v danom letovom režime) naplno pritiahnutú výškovku, pretože vtedy jeho rýchlosť ešte nie je dostatočná, navyše aj váha gumy ho ťahá k zemi.“
Pôvodne sme na konci gumy mali „dvojchvostikový“ silón o dĺžke 1,5 metra (k pedálu) a 1 meter (k háčiku na modeli). Bola to čistá „z núdze cnosť“: proste sme v danej etape realizácie Katapultu dlhší silón k dispozícii jednoducho nemali. Na základe Petrovho „nakopnutia“ som prešmátral celý dom a napokon som objavil tajné zásoby silónu. Teraz je tam 5 metrov silónu od gumy k pedálu a druhý „chvostík“ je 1 meter k háčiku modelu. Ten 5 metrový úsek sme pôvodne zvažovali aj dlhší, ale na základe analýzy našich „plochých“ štartov sme ustálili túto dĺžku na 5 metrov: veď aj naše videá dokazujú, že v momente odpojenia silónu z háčika modelu, tento nie je vyššie ako 5 metrov nad zemou, teda guma svojou váhou neťahá model k zemi. Takže Petře: ďakujeme za „nakopnutie“ .
Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 2
Za účelom hladšieho sťahovania gumy (neverili by ste, ako významne môže vyrastená „lepkavá“ ďatelina brzdiť sťahujúcu sa gumu ) a zmenšenia uhlu, pod ktorým je model ťahaný, sme zhotovili jednoduchú (drevenú skladaciu) podperu. Na videách vidno, ako táto podpera zhruba niekde v polovici dĺžky nadvihuje napnutú gumu a po zošliapnutí pedálu sa postupne sklopí.
Video: Black Sabbath: štart z katapultu (bungee launch) video 3
Ďalším zlepšením bola tentokrát zmena nie na Katapulte ale na modeli. Odstránili sme spodné (slabé a tak v podstate nefunkčné) osvetlenie na „bruchu“ Black Sabbatha a na jeho miesto sme premiestnili plastový vlečný háčik, ktorý bol pôvodne o 12 centimetrov viac vpredu. Treba priznať, že táto zmena sa tiež pozitívne podpísala na správnom „postoji“ modelu tesne po opustení rampy:
Tu model letí ešte relatívne malou rýchlosťou a preto má aj zreteľne väčší uhol nábehu ako počas normálneho letu.
A tak som po všetkých tých vylepšeniach v pondelok 1.5.2017 o 17.30 hod vyrazil na Ďatelinu za účelom overiť ich opodstatnenosť. Žiaľ fúkal dosť nepríjemný nárazový vietor, ktorý Black Sabbath počas letu nijako neobľubuje, avšak pri štarte z katapultu mu napodiv nijako nevadil. Časom vietor zmenil smer, takže nefúkal oproti modelu, ale z boku a nakoniec fúkal od chrbta. Ani to sa na štartoch z katapultu badateľne neprejavilo.
Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 4
Do kufríka som „pribalil“ aj tablet, aby bolo možné v prípade potreby (a prítomnosti nejakého potenciálneho „kameramana“) niečo natočiť. S modelom na Ďateline nelietal nikto, ale bol tam Duško Bugáň a aj pán Sršeň: nič lepšie som si nemohol priať - veď obaja sú skúsení modelári. Véééľmi som sa potešil ich prítomnosti: vedel som, že Duško je vášnivý kameraman a z pána Sršňa sa zase „vykľul“ schopný dramaturg - scenárista.
Ony spomínané videá sme hodlali natočiť hlavne „zo študijných“ dôvodov. Chceli sme si totiž v kľude – bez stresu pozrieť a overiť nasledujúce etapy katapultového štartu:
„postoj“ modelu tesne po opustení rampy
ako hlboko sa model „prepadne“ po opustení rampy, pokiaľ naberie dostatočnú rýchlosť
načasovanie sklopenia (drevenej) podpery
čo sa deje s uvoľneným „chvostíkom“ silónu po zošliapnutí pedála
moment odpojenia druhého „chvostíka“ z háčika na modeli
odhad času trvania a priebeh rýchlosti modelu po štarte z katapultu
Tento záber sme príznačne nazvali: Meter za rampou.
Krásne vidno, čo sa deje s "chvostíkom" práve uvolnivším sa z pedála. Práve preto sme tam nedali ani krúžok ani stužku či padáčik.
Kúsok ďalej vidno drevenú podperu (biele obrátené V), ktorá práve mení svoju polohu z vertikálnej na horizontálnu.
Doma sme si potom jednotlivé videá (v pôvodnej vysokej kvalite) rôzne roz-fázovávali a hľadali tak odpovede na otázky, ktoré sme predtým nastolili.
Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 5
Okrem správania sa modelu, silónu, gumy, podpery atď. počas samotného štartu z katapultu, nás zaujímalo aj to, ako sa vtedy správa pilot. Teda čo robí s rukami, pretože pri riadení modelu akosi nemá čas to vnímať:
Video: Pohľad na kniple (a telemetriu) počas štartu modelu z katapultu
Taktiež nás zaujímalo, aké sú zmeny parametrov elektrických zariadení modelu (otáčky dúchadla, napätie BECu, stav jednotlivých článkov batérie, odoberaný prúd ...) počas štartu z katapultu:
Video: Pohľad na telemetriu (a kniple) počas štartu modelu z katapultu
Keď sa už trochu zotmelo, Duško sa ma spýtal, prečo na tomto modeli nemám to naše (cevaro) osvetlenie, že teraz by sa celkom hodilo. Odpovedal som mu, že Black Sabbath je (už niekoľko rokov ) určený na odpis a že inštalovať doň komplikovanú kabeláž a elektroniku osvetlenia by bola vlastne škoda. Zvláštne je to, že vždy keď od Black Sabbatha chcem, aby plnil nejakú nevďačnú úlohu, tak si v duchu (aby to BS nepočul) hovorím, že je posledná, že to je jeho „labutia pieseň“ a že potom už isto pôjde „do šrotu“ (pretože by mi Black Sabbatha – v porovnaní s ostatnými mojimi modelmi bolo najmenej ľúto). Zvláštne je aj to, že toto si (v duchu) hovorím už asi tak 6 rokov.
Ešte zvláštnejšie je to, že tento (modelárskym) osudom ťažko skúšaný model sa vždy vypne priam k heroickému výkonu, aby dokázal, že si zaslúži ešte tých pár letov navyše a predĺži si tak svoj neľahký život. A úplne najzvláštnejšie je to, že Black Sabbath to osvetlenie hádam nakoniec aj dostane (ale to sa tento model zatiaľ nesmie dozvedieť, lebo by spyšnel a nebol by už taký výnimočný) .
Keď sme sa zamýšľali nad stavbou nášho Katapultu, povedali sme si, že by sme chceli, aby štarty našich modelov z neho boli, jednoduché, pohodové a bezpečné, skrátka ako hovorí klasik, aby to bola "Stávka na istotu".
Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 6
No okrem funkčnej stránky štartov sme chceli, aby súčasne boli aj také uhladené - lahodiace oku, aby si pilot ale aj nezúčastnený pozorovateľ mohol povedať: To bol pekný štart!
Video: Štart Black Sabbatha z Katapultu (bungee launch) - video 7
Chceme veriť tomu, že sa nám to podarilo. V to odpoľudnie (až podvečer) Duško za réžie pána Sršňa natočil dve technické videá (Pohľad na kniple a Pohľad na telemetriu) a sedem videí štartu modelu. Všetky sme zverejnili, ani jedno sme neodložili (nezatajili) s tým, že ten štart sa nevydaril alebo nebol pekný. Treba ale poznamenať, že sme mali mocného pomocníka: v Black Sabbathovi (tak ako v každom našom modeli) máme letový stabilizátor Open Stabilizer so softvérom Ed_11 (Jožko (JN), prepáč. Zase to "šidítko" ).