Elektroinštalácia viacmotorových modelov - 1.časť
Mnohí modelári túžia postaviť si viacmotorový model, či už vrtuľový alebo dúchadlový.
Vyvstáva tu však problém silového rozvodu - elektroinštalácie, pretože je síce isté, že motor nebude len jeden, ale môže byť len jeden regulátor alebo len jedna pohonná batéria?
A keď nebude jedna, ako ich zapojiť, alebo dokonca, ako ich prepojiť?
autor: Janko O.
Pre lepšiu orientáciu v problematike, poďme si situáciu trochu zjednodušiť: Namiesto pojmu viacmotorový, zaveďme pojem dvojmotorový model. To, či je model vrtuľový alebo dúchadlový, nie je vôbec podstatné, pretože novovzniknuté problémy sú rovnaké. Čo však je podstatné, je to, či budú použité motory jednosmerné alebo striedavé.
Pri jednosmerných motoroch je situácia jednoduchšia, pretože na jeden (jednosmerný) regulátor je možné pripojiť niekoľko motorov. Motory môžu byť radené paralelne alebo sériovo .
Je zrejmé, že pri paralelnom zapojení, sú obidva motory dimenzované na rovnaké napätie, ako je napätie pohonnej batérie a regulátorom môže tiecť až dvojnásobný prúd, ako je maximálny prúd jedného motora.
Pri sériovom zapojení, musí mať pohonná batéria dvojnásobné napätie, ako je menovité napätie jedného motora, ale regulátorom potečie len prúd, zodpovedajúci maximálnemu prúdu jedného motora.
Cez to všetko je možné aj jednosmerné motory ovládať samostatnými regulátormi, čo síce zvyšuje cenu zariadenia, ale otvára niektoré nové možnosti.
Takto sme to urobili na našom dvojmotorovom Twin Starovi, ktorý je poháňaný dvomi jednosmernými motormi Permax 400.
Prvotným dôvodom, prečo sme tu použili dva regulátory, bol fakt, že BEC (Battery Eliminating Circuit) len jedného regulátora "neutiahol" štyri servá, ktorými bol model osadený.
Počas jedného kritického letu, keď sme "bojovali" s vetrom, došlo k preťaženiu regulátora a neriadený model z výšky asi 4 metre havaroval. Uvažovali sme o použití silnejšieho BECu, ale keďže sme model dovybavili ďalšími dvomi servami na ovládanie vztlakových klapiek, rozhodli sme sa použiť regulátory dva.
Ako sú zapojené ich BECy, je popísané v článku "Paralelné zapojenie BECov". Keďže sme mali každý motor ovládaný samostatným regulátorom, rozhodli sme sa urobiť "z núdze cnosť" a na RC vysielači sme si nastavili také mixy, že pri pojazdoch na zemi (ale je to možné aj počas letu) sa menia otáčky motorov podľa zatáčania.
Pri zatáčaní doľava, ľavý motor zníži otáčky a pravý motor ich zvýši a pochopiteľne aj naopak. Čím ostrejšie zatáčanie, tým väčší je rozdiel otáčok motorov. Zároveň samozrejme motory plynule reagujú na polohu páky plynu.
Pri striedavých motoroch je situácia jednoznačná, pretože každý motor musí mať samostatný regulátor. Tieto motory nie je možné zapojiť sériovo a ak sa aj náhodou niekomu podarilo "rozchodiť" paralelne zapojené striedavé motory na jeden regulátor, tak mu zaručujeme, že raz sa mu to isto nepodarí a niečo "zadymí".
Poďme sa pozrieť na problematiku pohonnej batérie (pohonných batérií), pretože tu sa názory modelárov najčastejšie rozchádzajú.
Ideálnym riešením je použiť jednu pohonnú batériu s energetickou kapacitou zodpovedajúcou počtu motorov. To znamená, že pri použití dvoch striedavých motorov (alebo dvoch paralelne zapojených jednosmerných motorov) treba použiť batériu rovnakého napätia, ale dvojnásobnej kapacity, ako pri jednom motore.
Niekedy je však výhodné použiť pohonné batérie dve (alebo viac), ktoré by v každom prípade mali byť nejakým spôsobom prepojené.
Ak batérie nebudú prepojené, tak v závere letu sa jedna z nich vybije o chvíľu skôr (stačí aj niekoľko sekúnd) ako tá druhá a následný pokles ťahu alebo úplný výpadok jedného z motorov znamená pre viacmotorový model spravidla pád po krídle.
Máloktorý viacmotorový model sa dá "uriadiť" so zastaveným jedným motorom a ak aj dá, tak máloktorý pilot to bez tréningu dokáže a ak aj dokáže, tak naozaj málokto dokáže v nečakanej situácii zachovať chladnú hlavu a "nezblbnúť". Vzájomné prepojenie batérií zaručí, že pri náhlom vybití batérií obidva motory "zvädnú" súčasne.
Najčastejšie sa dve batérie a dva regulátory prepájajú do H (alebo dvojitého X), ktoré je znázornené na schéme, ale aj na na fotografii elektroištalácie modelu Twin Star. Hrúbky čiar na schéme by mali naznačovať zodpovedajúce rozdielne prierezy reálnych vodičov.
Napájanie dvoch motorov dvomi batériami prepojenými do T (alebo ležatého H) je možné využiť v modeloch, v ktorých sú pohonné batérie umiestnené priamo v motorových gondolách (aj s regulátormi). Vzájomné prepojenie batérií môže byť urobené aj tenšími vodičmi (asi polovičného prierezu, ako hlavné silové vodiče), pretože nimi tečú len vyrovnávacie prúdy. Inak povedané, tá lepšia batéria v závere letu mierne "prikrmuje" tú slabšiu, až nakoniec (v tom najhoršom prípade) skolabujú obidve súčasne.
Spomínali sme síce dvojmotorové modely, ale na základe spomínaných zásad je možné realizovať elektroinštaláciu aj v modeloch skutočne viacmotorových (najčastejšie štvormotorových).
Súvisiace články:
Snímanie otáčok elektromotorov
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 10. 5. 2021, 09:36 |
Prečítané: 19773x |
Kategórie: Pohony |
Napísal: admin |
Komentáre: 22
ahoj Janko,toto je tema aj pre mna,vdaka za uzitocne rady,no ako to bude,ked motory budu 4 v mojom pripade edf-ka a 2 lipo,alebo dat 4 lipo ?? ked pocitam ze jedno edf spapka okolo 20A a mozno aj viac ???
Odporúčal by som tzv. H-zapojenie, ale také modifikované, keď spojíš plus-vývody bateriek a zvlášť aj mínus-vývody bateriek. To prehlásime za plus a mínus vývody nejakého "veľkého" zdroja. Potom poprepájaš všetky (4) plus-prívody a (4) mínus-prívody regulátorov. To prehlásime za plus a mínus prívody "veľkej" pohonnej sústavy. No a potom jednoducho prepojíš plus vývod "veľkého" zdroja s plus prívodom "veľkej" pohonnej sústavy a to isté s mínusmi. Vlastene je to potom rovnaké ako pri "jednoduchej" baterke a "jednoduchej" pohonnej sústave.
Ahojte. Vlastním 2 metrovku C 130 hercules. Sú v nom 4 striedaky. Okolo elektriky v ňom bola dost velká veda. Na výber boli dve možnosti zapojenia. S bateriamy ktore bi napajali aj motory aj príjimač alebo samostatne motory - samostatne príjimač. Ďalej sa riešila otázka tipu batérii. NiCd - kvalita výkonu no velka váha. LiPo ľahké , vysoká kapacita , krátka životnost pri velkých odberoch. Vyšli z toho výtazne A123 . Nízka hmotnost, vysoké vybíjaie prudy , ale pozor! Pri podvybití nulové napätie na príjimač - smrť modelu. Je toho moc. a na dlhé písanie.
Pán Kolárik,
vaše skúsenosti by zrejme zaujímali viacerých. To, čo ste tu rozpísal v štyroch riadkoch, skúste opísať podrobnejšie s dôrazom na konkrétne hodnoty (hmotnosti, prúdy, napätia). A je z toho článok. Ak je toho veľa, môže z toho byť seriál článkov. Články nemusia vychádzať hneď jeden po druhom, ale aj s určitými pauzami. Budeme radi. Skúste to. Radi to zverejníme. Mail: rcmodely@cevaro.sk
ahojte ludkovia,
davnejsie zvazujem osadit 2 striedave motory na lietadlo tak aby mali protibezny chod a rovnaku rychlost otacania. nasiel som tu vela odpovedi ktore som iba tusil, uz mi je jasne ze treba 2 regulatori, napajat to budem 1 bateriou.
kedze mam 4ch supravu, mozem signal plynu s vysielaca poslat cez Y kablik do regulatorov?
protibezny chod dosiahnem prepolovanim jedneho motora? alebo musia byt odlisne motory?
Motory môžu byť rovnaké. Prepóluj jeden z motorov a kľudne môžeš použiť Y-kábel.
H alebo X zapojenie je uplne rovnake,ci pouzijete jednu bateriu alebo desat baterii je tiez uplne jedno.Skor mi v clanku chyba(alebo som zle cital)ako zapojit regulatory pri striedavych motoroch do primaca.Urcite je viac moznosti pokial viem z jedneho regulatoru treba odstranit pripojenie +alebo prerusit a vtedy sa daju cez Y kabel napojit na jeden kanal.majitelia digitalnych radii ale mozu regulatory napojit aj zvlast a vo vysielacke si nastavit aby motory menily otacky napriklad pri pohibe smerovky jeden motor zvysi otacky a druhy uberie.
Nesúhlasím s tebou:
Skús si urobiť (alebo aspoň predstaviť) "H" alebo "X" zapojenie v modeli, ktorý má v motorových gondolách nie len motory a regulátory, ale aj batérie (takto to má môj brat Miroslav vo svojom (veľkom) TwinOtterovi:
odkaz ) a hneď prestaneš tvrdiť, že tie zapojenia sú rovnaké. A tiež by ma zaujímalo, ako by si tu použil jednu batériu.
No a v článku nechýba (čiže si naozaj zle čítal), ako zapojiť regulátory do prijímača, citujem z tohto článku:
Ako sú zapojené ich BECy, je popísané v článku "Paralelné zapojenie BECov". Keďže sme mali každý motor ovládaný samostatným regulátorom, rozhodli sme sa urobiť "z núdze cnosť" a na RC vysielači sme si nastavili také mixy, že pri pojazdoch na zemi (ale je to možné aj počas letu) sa menia otáčky motorov podľa zatáčania.
Pri zatáčaní doľava, ľavý motor zníži otáčky a pravý motor ich zvýši a pochopiteľne aj naopak. Čím ostrejšie zatáčanie, tým väčší je rozdiel otáčok motorov. Zároveň samozrejme motory plynule reagujú na polohu páky plynu.
+vývod z konektora regulátora prerušiť netreba: je o tom celá séria článkov o paralelnom radení BECov na tomto našom webe (
odkaz ). Neteoretizujem - mám to tak vo viacerých svojich modeloch.
Ak sa pozries na schemu zapojenia tych bateriek vlastne si neurobil nic ine iba zvysil kapacitu cize ak pouzijem jednu bateriu vecsej kapacity dosiahnem to iste mal som to tak v twinstarovi jedna baterka 3S 2200mah a lietal v pohode
Obávam sa, že každý hovoríme (vlastne píšeme) o niečom inom.
Keď je v modeli jedna batéria a model má dva motory, je to jednoduché: silové vodiče od batérie (alebo aj dvoch batérií, ktoré sú priestorovo blízko seba) vedúce trupom sa pred regulátormi rozvetvia. Hotovo, nie je čo riešiť. Ak sú batérie naozaj dve, dostali sme zapojenie "X".
Ale ak sú batérie v motorových gondolách (už spomínaný prípad Twin Otter), kde sú aj regulátory (a samozrejme aj motory), tak nastáva problém. Ako by si to zapojil ty?
Priznam sa ze som este nemal lietadlo kde bi boly baterie v motorovych gondolach,takze neviem ako by som to riesil.A urcite nemam tolko skusenosti ako ty ale ja som to pisal z elektronickeho hladiska ze je jedno ako je to zapojene stale je to rovnake spojene + poly a - poli
V tom je práve tá krása elektrotechniky.
Z hľadiska kapacity a plus-pólov a mínus-pólov je to akože jedno, ale z hľadiska bezpečnosti modelu pri časovo rozdielnom poklese napätia jednej z batérií to jedno nie je.
Super clanok velmi mi pomohol ale chcem sa opytat ci by bolo mozne napojit pri Tckovom alebo Hckovom zapojeni regulatory do jedneho kanalu t.j. kanal 3 (uvazujem o dvojmotorovom lietadle) za rady a odpovede Vam vopred dakujem.
Bez problémov. Jedno aj druhé zapojenie.
Dobrý deň,
do elektroniky sa moc nevyznám preto sa radšej opýtam. Jedná sa mi o to že mám dvojmotorové lietadlo na jednosmerné motory
na nich je napísané 3,7 - 7,4 V a chcel by som ich zapojiť akurát neviem ktoré zapojenie bude výhodnejšie. premýšľal som nad seriovým zapojením a dal to na 3S baterku (keďže mi viac regulátor nepustí), ale výhodné bude pre mňa aj paralerne keďže motory berú max. 5A a regulátor je až na 20A no tam by som použil už 2S lenže pri paralernom sa bojiím vety (citujem) : regulátorom môže tiecť až dvojnásobný prúd, ako je maximálny prúd jedného motora. A keďže môj jednoduchý rozum si pod tým predstavý že motory budú odoberať max. 10A čo podla mňa znamená kratšia doba letu 5A<10A.
Ide mi o to aby mi baterka vydržala čo najdlhšie a aby som si aj trochu z toho lietania užil.
Za skorú odpoveď ďakujem.
Ahoj Domino.
Keďže (ako píšeš) motory žerú max. 5A, tak keď ich zapojíš paralelne, tak regulátorom potečie 10A (2 x 5A).
Samozrejme: ak by si použil rovnako kapacitnú baterku pre sériové aj pre paralelné zapojenie, tak je jasné, že pri paralelnom zapojení by bola letu kratšia.
Lenže: ak sú motory (každý) na max. napätie 7,4V, tak pri paralelnom zapojení na baterku 2S to bude perfekt, ale pri sériovom zapojení na baterku 3S budú mať motory nižšie napätie (asi 5,6V (11,1V / 2)), motory nebudú môcť podať potrebný výkon, ťah vrtúľ bude nedostatočný a možno ti lietadlo ani nevyštartuje.
Tiež je jasné, že ak použiješ 2S baterku namiesto 3S, tak by si mal použiť vyššiu kapacitu (1,5-násobne, ak by si chcel, aby male 2S aj 3S rovnakú hmotnosť). Ale ak môžeš použiť ťažšiu baterku, tak použi 2S s 2-násobnou kapacitou voči 3S.
Hm, více než 5 roků používám tu zavrženou, škrtnutou variantu...
Ctím zásadu že v baterkách musí zbýt alespoň 20% energie, regulátor nesmí odstavit motor za letu na podpětí.
Základom je jedna batéria, nie dve spojené či nespojené. Netreba sa škrabať ľavou rukou za pravým uchom.
To je tvoj názor.
Náš môže byť iný.
Ak to nie je potrebné, tak ani my nedávame do modelov len tak mírnix-dírnix viac ako jednu batériu.
Ale ak je to opodstatnené (a myslím, že sme dostatočne kompetentní na rozhodnutie, či to je alebo nie je opodstatnené), tak nevidím dôvod na držanie sa nejakého "vyššieho princípu" - nedopustiť v modeli viac ako jednu batériu.
Príklad:
Akú JEDNU (jedinú) batériu by si použil (takú, čo sa dá bežne kúpiť) napr. do tohto modelu:
odkaz
A môžeš sa škrabať ľavou aj pravou rukou kde len chceš
.
To si jen myslíš. Tvoje pravda nemusí být absolutní. U všech dvoumotorů kolem 2m jsem to měl se dvěma bateriemi. A nespojené
Ahoj, pořídil jsem si kompletní dvoumotorový Turbolet od KOR-model, střídavé motory/regulátory/vrtule jsou dimenzovány na 3 s Lipo. Rád bych ale využil 6S Lipo baterie, kterých mám doma spoustu nevyužitých. Napadlo mne jestli by šlo zapojit regulátory seriově na 6S aku? BEC pro napájení přijímače by byl jen jeden samostatný externí. Když si to namaluji, tak mně ale vychází, že by se asi vyzkratoval akumulátor přes ty černé vodiče řídících kabelů regulátorů....? Poradí někdo, dá se to nějak zrealizovat, obejít? Případně okomentovat proč určitě ne...
Toto zapojenie je v podstate nemožné. Problém bude v tom ako píšete, že mínusy (od signálov) budú skratovať baterku, konkrétne ten jeden prepoj, čo bude bližšie k mínusu. jednoducho by to šluslo.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)