Príbeh premeny dvojmotorového TwinStara na štvormotorového QuattroStara je učebnicovým príkladom situácie, ktorej sa hovorí:
Urobiť z núdze cnosť.
.................................................
Inak povedané: vôbec som nemal v úmysle „povýšiť“ tento poslušný dvojmotorový model na „nadupanú“ štvormotorovú stíhačku.
To skôr problémy s experimentovaním s batériami a vrtuľami vyústili do stavu, kedy (paradoxne) najjednoduchším riešením bolo pridanie ďalšieho páru motorov.
autor: Janko O.
Ale poďme pekne poporiadku: Elaporový dvojmotorový model TwinStar II od firmy Multiplex som kúpil ešte dávno – pred nejakými 9 – 10 rokmi. Od výrobcu bol vybavený dvomi (slabučkými – 50 Wattovými (6V, 8A)) jednosmernými motormi Permax 400/6V, ktoré poháňali dve (maličké) 5-palcové vrtule. Napájanie bolo predpokladané zo sedem- alebo osem-článkovej (pomerne ťažkej) 3000mAh NiMh batérie.
Toto predpotopné riešenie sa nám (lebo aj Miroslav má TwinStara ) príliš nepozdávalo a tak sme sa rozhodli pre napájanie LiPolkami. A tu začal prvý z celej série problémov, ktoré nám naše experimentovanie prinieslo (ale zase sme otestovali mnohé varianty elektropohonu, ku ktorým by sme inak asi nepristúpili ).
Napätie dvojčlánkovej LiPol batérie sa nám zdalo byť pre pohon TwinStara nepostačujúce a napätie 3-článkovej (cca 12 Voltov) sa nám pre zmenu javilo (pre 6 Voltové motory Permax) doslova zničujúce. Napokon sme sa rozhodli predsa len pre 3-článok s tým, že plný plyn budeme motorom dávať čo najmenej a čo najkratšie. Lenže ako sa hovorí: reči sa hovoria a chlieb sa je (a plyn sa naplno pridáva ). A tak sme chtiac-nechtiac dávali motorom občas riadne zabrať.
Potom sme, vďaka širokej ponuke vrtúľ na HobbyKingu, zatúžili otestovať TwinStara s (dvojlistými) protibežnými vrtuľami. Výsledkom sme boli unesení a čo horšie, v ponuke sa objavili aj perfektne maketové 4-listé či dokonca 6-listé protibežné vrtule. Samozrejme sme neodolali a kúpili ich.
Lenže: viaclisté vrtule zaťažujú motor viac ako vrtule dvojlisté. S tým máme svoje skúsenosti, veď pred pár rokmi sme k tejto problematike realizovali viacero meraní a pripravili o tom samostatný článok: Porovnanie výkonov dvojlistých vrtulí s vrtuľami viaclistými.
Cez to všetko som môjho TwinStara vybavil dvojicou štvorlistých protibežných vrtúľ a hor sa na testy. No, vyzeralo to fajn, „hučalo“ to fajn, lietalo to fajn, ale aj „žralo“ to fajn. Naša PC Telemetria ukázala pri plnom plyne odber vyše 34 Ampérov. Z toho vychádza, že každý motor bol prúdovo viac ako dvojnásobne preťažovaný a výkonovo asi štvornásobne preťažovaný. Bolo jasné, že je len otázkou (krátkeho) času, kedy sa motory odoberú do „večných lovíšť“ .
A tak som sa ocitol a akejsi patovej situácii: s modelom (jeho letovými vlastnosťami) som bol spokojný, ale nelietal som s ním, z obavy o osud jeho elektropohonu.
Jasné – jednoznačným riešením by bola výmena jednosmerných motorov za motory striedavé, lenže to by vyžadovalo aj výmenu regulátorov, ale hlavne: zmenu (najmä silovej) kabeláže, vrátane konektorov medzi trupom a krídlami. Brrrr. Strašná predstava. Keď si pomyslím, ako som sa natrápil s tým, kým som to „učesal“ do nejakej tej funkčno-estetickej podoby. A teraz to celé prekopať? Tak to teda nie!
A tak čas plynul a ja som stále nelietal, pretože som nevedel, ako to vyriešiť.
Až asi tak pred vyše dvomi rokmi sa z podvedomia vynorilo pomerne nečakané riešenie: Na krídla TwinStara pridať ďalšie dva (také isté jednosmerné 6-Voltové) motory, ktoré budú s tými pôvodnými (v rámci každého krídla) zapojené do série. Výsledkom bude to, že hoci je dvojica napájaná 12-timi Voltami, tak každý (6-Voltový) motor bude napájaný 6-timi Voltami, takže motory nebudú preťažované a tým pádom budú vykazovať štandardnú účinnosť a životnosť. Odber prúdu by mal významne klesnúť (odhadol som to asi na polovicu zo spomínanej hodnoty (34A)), avšak pokles ťahu optimálne zaťaženej štvorice, voči preťaženej neefektívnej dvojici motorov, by nemal byť nijako dramatický. Navyše by sa na letové vlastnosti malo priaznivo prejaviť lepšie „rozloženie“ prúdu vzduchu od štyroch motorov pozdĺž krídla.
Toľko naznačovala teória, ale bolo treba prejsť k realizácii. Jeden (rezervný) motor Permax 400/6V som mal, ale bolo treba dva. Našťastie Miroslav mal tiež jeden rezervný Permax do svojho TwinStara a tak som ho oň pripravil.
Lenže … Ako ich uchytiť? Ideálne by bolo mať rovnaké motorové gondoly, také isté aké má originálny TwinStar. Tie sú integrálnou súčasťou krídiel a tak sme dali inzeráty na kúpu (poškodených) krídiel na TwinStara na RC mánii aj na RC portál. Po niekoľkých dňoch nulovej odozvy sme pochopili, že tadiaľto cesta nevedie a budeme si musieť (tak ako vždy) poradiť sami .
Doma som manželke prebŕlal „drogériu“ a do oka mi padol Johnsons baby púder. Teda nie samotný púder, ale jeho nádobka sa mi javila ako vhodný adept na krajnú motorovú gondolu štvormotorového TwinStara. Nasledujúci deň manželka kúpila dva takéto púdre, ja som ich obsah presypal do inej krabičky a dal som sa do práce: kreslenia, vyrezávania, vystrihávania, lepenia ...
Ako to napokon dopadlo, môžete vidieť na priložených fotografiách. Len podotýkam, že okrem iného bolo tiež treba vyriešiť otázku chladenia motorov, teda prívod chladného vzduchu na vstupe gondoly
a tiež výduchy na hornej
a dolnej strane krídla:
Úprava silovej kabeláže: to bola brnkačka, ani som nemusel zložiť krídla z trupu (a o to mi išlo). Nasadenie a zalepenie vrtúľ – to bola rutina, ktorú som (aj na TwinStarovi) už mnohokrát absolvoval.
Takže nasledovalo to najdôležitejšie: praktické overenie, čiže zmeranie statického ťahu a odoberaného prúdu.
Ak by teraz niekto chcel argumentovať tým, že statický ťah mi je nanič, pretože ten letový – čiže dynamický ťah je úúúúúúplne iný, tak by som ho rád nasmeroval na článok „Aký je ťah elektro-pohonnej jednotky počas letu modelu?“.
Samozrejme ešte pred tým ako som z dvojmotorového TwinStara urobil štvormotorový, som tieto dve hodnoty (statický ťah a odber) zmeral. Takže dvojmotorový TwinStar, vážiaci 1530 gramov, napájaný (do polovice nabitou) 3-článkovou LiPol batériou, dosahoval statický ťah asi 900 gramov, pri odbere 31,4 Ampérov. Z toho vypočítaný príkon dvojmotorovej pohonnej jednotky bol 345W a účinnosť ťahu pohonu vychádzala na 2,6 g/W (mizerná hodnota, asi polovičná z bežnej).
Štvormotorový TwinStar, ktorý som už potom nazýval ako QuattroStar, vážiaci 1735 gramov, pri rovnakom stave pohonnej batérie dosahoval statický ťah asi 720 gramov pri odbere 14,4A. Z toho vypočítaný príkon štvormotorovej pohonnej jednotky je (už len) 160W a oveľa lepšia účinnosť ťahu pohonu je 4,5 g/W (čo je vlastne štandardná hodnota).
Z tohto hľadiska som dosiahol to, čo som chcel. Avšak podstatné budú letové skúšky a zistenie, či pridanie ďalšej dvojice motorov nespôsobilo nežiadúcu zmenu letových vlastností modelu.