Touto otázkou sa zaoberá nejeden modelár.
Je viacero možností. Najbežnejšou je využiť batériu v aute. No v novších typoch aut je to komplikované, nakoľko akumulátor je zaprataný elektronikou a je takmer neprístupný.
Ďalšia možnosť je elektro-centrála, no to je trochu pridrahé.
A tak ostala tretia možnosť: malý gélový 12V akumulátor. Táto možnosť je dosť často používaná modelármi na letisku.
autor: Ľubo Roziak
Používať ale akumulátor len tak - naholo je dosť riskantné. Jednak z hľadiska skratu, ale aj prevádzkového napätia, ktoré je bez kontroly. Podbitie gélového akumulátora pod 50% jeho kapacity znamená prudké zníženie počtu jeho nabíjacích cyklov. A tak jedno z mojich kritérií bolo: mať tento proces pod kontrolou. A čo tak ho dobíjať priamo na letisku slnkom?
A tak keď som na stránke TME Slovakia našiel 14V/10W solárny panel za takmer ľudovú cenu 12,- €, bolo rozhodnuté, že pôjdem touto cestou.
V podstate sa jedná o akúsi mini fotovoltaickú elektrárničku /ostrovného typu/. Srdcom zdroja 12V napájača je mikroprocesorom riadený regulátor, ktorý riadi nabíjanie akumulátora zo solárneho panela a kontroluje aj jeho vybíjanie - keď klesne jeho hodnota na polovicu, začne blikať červená LED dióda. Má tiež kontrolu výstupu: pri preťažení sa automaticky odpojí výstupné napätie.
K stavbe som použil: spomínaný fotovoltaický panel 14V/10W, regulátor nabíjania CA06, gélový akumulátor a bižutériu v štýle čo šuplík dal. Krabica je zhotovená z 10 mm bukasu. Stavba je jednoduchá: takmer všetky kontakty sú na svorkovniciach, takže si úplne vystačíme so skrutkovačom .
Celé zariadenie som testoval pri polo zamračenej oblohe - panel dával cca 8W /0,6A/ Akumulátor /2S/.
Bol vybitý pri lietaní na malom vetroni, cca 30min lietania bez termiky . Chcel som poznať, koľko dodá pri nabíjaní panel a koľko akumulátor, tak som zvolil nabíjací prúd len 0,5A. /použitý nabíjač GRAUPNER a z panelu W-met WM-100/. Nabíjaný akumulátor sa nabil cca za 50 minút, celková odovzdaná kapacita bola 460mAh, z toho zo slnka išlo 420mAh /viď obr./. Nakoľko používam AKU max 2S /2200 a nabíjam prúdmi do 1A, tak mi to vyhovuje. No pre vyššie prúdy by bol potrebný 20W panel. Ten má tiež spomínaná firma v ponuke, no je o niečo väčší a aj drahší.
Časom som ešte doplnil merací prístroj, ktorý cez prepínač kontroluje napätie akumulátora a napätie fotovoltaického panela. Pripojenie panela som realizoval cez 5,5 napájací konektor. To umožňuje v prípade potreby nabíjať gélový akumulátor v noci cez bežný adaptér 16V/1A /napr. od notebooku/. Keďže nabíjanie riadi regulátor, netreba žiadna iná nabíjačka. V budúcnosti plánujem doplniť akustický modul kritického napätia a panel dostane svoje miesto na veku kufra vysielača.
Na výstupe sú zdierky pre 12V a auto-zásuvka, aby sa dalo pripojiť rôzne príslušenstvo: napr. USB nabíjačka na telefón, LED osvetlenie, malý menič na 220V atď.