Nuž, ťažko povedať.
Vadí aj nevadí.
Na prvé zamyslenie by človek povedal, že vlhkosť, či priamo voda modelárskym elektromotorom jednoznačne škodia.
A takto to častokrát prezentujú aj renomované modelárske weby.
Na druhú stranu vám ukážeme fotografie, ako s elektromotormi zaobchádzajú lodičkári (a že tí majú s vlhkosťou a vodou svoje bohaté skúsenosti), že vám nad tým bude rozum stáť.
pripravil: Janko O.
Je zrejmé, že naozaj dlhodobé pôsobenie vlhkosti či vody sa na (nielen) modelárskom elektromotore vždy nejakým spôsobom nepriaznivo „podpíše“. Ale je treba sa obávať aj krátkodobého pôsobenia, tak ako pred tým varujú na (ne)jednom renomovanom modelárskom webe?
„... U modelov poháňaných elektromotorom je treba chrániť pred vlhkosťou motor. Ten je chladený vzduchom a ak obsahuje vzduch kvapôčky vody, tie sa dostávajú do motora a môžu spôsobiť skraty v motore. Rovnako tak zapichnutie modelu špicou s motorom do snehu, má podobné dôsledky ...“
Keď sme si toto prečítali, začali sa nám vykrúcať ústa, kadejako sme sa „ošívali“, nesúhlasne (či snáď nechápavo ) krútili hlavou a pod.
Skrátka: aký skrat? Veď medzi dvomi rozdielnymi potenciálmi (závitmi) sú vždy minimálne dve izolácie (izolácia – lak (smalt ) na jednom závite a to isté na druhom závite), ktoré sú navyše dimenzované na vinutia pripájané do elektrorozvodnej siete (stovky Voltov), takže nejakých 12, alebo 24 Voltov z pohonnej batérie ich nemôže „rozhádzať“.
Tiež si myslíme, že aj keby závity (ktoré by sa však nesmeli dotýkať) nemali žiadnu izoláciu, tak vodivosť vody (hoci aj slanej) je oveľa nižšia ako vodivosť medi, takže by väčšina prúdu tiekla vodičmi a nie vodou a motor by aj tak fungoval. Takže hovoriť o „skrate“ je v tomto prípade predsa len trochu od veci.
Cez to všetko sme si však mysleli, že motor ponorený vo vode by z toho nebol „nadšený“, že trenie-odpor „všadeprítomnej“ vody by ho neustále pribrzďoval a že by to skrátka nebolo dobre.
Toto sme si mysleli až dovtedy, kým sa (šťastnou zhodou okolností) na jednom modelárskom fóre neobjavilo vlákno s názvom: AC (3-drát) motory ve vodě. A úplne nás dostali skúsenosti ale hlavne nasledujúce fotografie, ktorých autorom je náš český (naozaj mimoriadne šikovný a zručný) modelársky kolega z prezývkou ufon13:
Je zrejmé, že nijako zvlášť neupravený bežný (čínsky) modelársky (striedavý) elektromotor je nie len že v priamom kontakte s vodou, on je v nej priam ponorený a takto musí aj pracovať, tak ako to ufon13 urobil na tzv. zavážacej loďke (RC súpravou riadená loďka – čln, ktorou sa ďaleko od brehu kŕmia ryby, aby potom lepšie „brali“):
Ak vám vŕta hlavou prečo je ozubený prevod medzi servom a otáčajúcim sa „lodným“ motorom práve taký, ako na nasledujúcom obrázku (do rýchla), tak vedzte, že je to preto, aby sa pri pootočení serva o štandardných cca 90 stupňov, pohon loďky (motor aj s lodnou skrutkou) otočil aj viac ako o 360 stupňov. Takto je možné loďku všemožne ovládať: môže plávať (normálne) dopredu, môže (normálne) zatáčať, ale môže zatáčať aj „nenormálne“, kedy sa zadok loďky otáča okolo stojaceho predku, alebo je možné aj cúvať (a pritom ešte aj zatáčať). A to všetko bez toho, aby bolo nutné reverzovať chod motora.
Takže, na základe predložených dôkazov je možné teóriu, o tom ako môže vlhkosť v modelárskych elektromotoroch spôsobovať skraty, spokojne zavrhnúť.
Na záver použime vyjadrenie jedného z diskutujúcich (Amper), ktorý na margo modelárskeho elektromotora vo vode napísal toto:
„... používá se to - našel jsem to na více místech, např. na zavážecí loďičce. Ve fórech o podvodních robotech jsem našel borca, co testoval vliv slané vody a kromě zvýšené možnosti koroze nic nezaznamenal. Takže stačí po vyndání z moře robota propláchnout sladkou vodou a máznou ložiska. U sladké stačí občas máznout ložiska ...“