Cesta k telemetrii - 6. časť

Od zverejnenia predchádzajúcej - 5. časti tohoto seriálu už uplynul nejaký čas a medzitým sa toho na "poli" telemetrie pomerne dosť udialo, ale nebolo to nič nečakané. Viacerí veľkí a renomovaní (Futaba, JR, Graupner, Multiplex, Hitec, Spektrum), ale aj menší (MZK servis) a pomerne neznámi (FrSky - pôvodne FriSky) výrobcovia RC súprav a RC vybavenia, predstavili svetu svoje nové výtvory, či už kompletné RC súpravy, alebo aspoň VF moduly (samozrejme 2,4 GHz) do už existujúcich vysielačov a k tomu prislúchajúce prijímače. A čuduj sa svete, každý z nich je vybavený telemetriou.

autor: Janko O.

 

  

 

Krok je to pomerne logický, obzvlášť z pohľadu toho, že komunikačné moduly, alebo aspoň integrované obvody pre pásmo 2,4 GHz, často na bázi XBee Pro s deklarovaným dosahom 1 míľa (1,6 km), umožňujú využitie spätného kanála nie len na riadenie komunikácie modulov, ale aj na prenos dát z modelu do vysielača RC súpravy. Súčasne je možné využiť vstavaný LCD displej vysielača RC súpravy na zobrazovanie telemetrických údajov. Tomu sa myslím hovorí: "Veľa muziky za málo peňazí".

Žiaľ, z nášho pohľadu je takáto telemetria, ktorú niektorí títo výrobcovia ponúkajú ako "základnú výbavu", príliš jednoduchá (bojíme sa použiť výraz hlúpučká), pretože sledovanie stavu napätia prijímačovej batérie je nedostačujúce (jeden z článkov sa môže "prepadnúť" pod kritickú hranicu, ale zvyšné články to "prekryjú" mierne vyšším napätím). Mnohí z týchto výrobcov našťastie ponúkajú, alebo sľubujú, že budú ponúkať rozširujúce moduly, ktoré by mali umožniť sledovanie stavu napätí jednotlivých článkov (väčšinou LiPol batérie), odoberaného prúdu a spotrebovanej energie, výšky letu, otáčok motora, teploty (motora alebo batérie) a pod. Tento postup by bolo možné smelo nazvať "komplexným riešením", otázkou ale zostáva, aké budú ceny týchto rozširujúcich modulov, pretože býva (ne)dobrým zvykom, že cena doplnkov vysoko prekračuje cenu hlavného systému.

_________________________________________________________________________

Ale vráťme sa k bližšiemu popisu telemetrie, ktorej vývoj je pomerne podrobne vykreslený v predchádzajúcich častiach. Konkrétne sa sústredíme na popis možností, teda meraných a zobrazovaných hodnôt a varovných zvukových signálov. Viac ako mnoho slov, povie obrázok.
 

Mikrokontrolér vo vysielacej časti telemetrie (v modeli) na základe meraní a vstavanej "logiky" nastaví jednotlivé bity stavového bytu, ktorý sme nazvali "Stav Modelu" tak, že sám rozozná (netreba nič nastavovať) nasledujúce situácie:

- napájanie modelu buď dvoj- alebo troj-článkovou batériou - zobrazenie dvoch alebo troch hodnôt napätí článkov

- vybavenie modelu prúdovým senzorom - zobrazenie odoberaného prúdu a spotrebovanej energie

- vybavenie modelu výškomerom - zobrazenie výšky letu v metroch

- vybavenie modelu meraním otáčok elektromotoru (aj EDF) - zobrazenie otáčok motora za minútu - RPM

- vybavenie modelu meraním rýchlosti Pitotovou trubicou  - zobrazenie rýchlosti letu modelu v km/h

- rezervné vstupy - pre budúce požitie

_________________________________________________________________________ 

Rozdielne zvukové varovné signály vydáva telemetrický prijímací modul v týchto prípadoch:

- prekročenie nastavenej hodnoty odoberaného prúdu

- prekročenie nastavenej hodnoty spotrebovanej energie

- pokles napätia ľubovoľného článku batérie pod 3,3 Voltu

- rozdiel napätí ľubovoľných dvoch článkov batérie väčší ako 0,3 Voltu

- prekročenie nastaveného času letu (lietanie na čas)

- prekročenie nastaveného "motorového" času (motominút)

_________________________________________________________________________

Zariadenie je vybavené aj zobrazovaním ďalších hodnôt a ďalšími zvukovými signálmi (napr. tzv. estimačný modul, ale aj ďalšie), ale ich význam s telemetriou priamo nesúvisí.

Pri použití mikrokontroléra s väčšou pamaťou (napr. PIC16F76) je možné prijímač doplniť o ďalšie funkcie, napr. vario a pod., prípadne ho vybaviť hlasovým modulom, ktorý by niektoré varovné signály nahradil varovným hlásením - ľudským hlasom.

 

Súvisiace články:

Cesta k telemetrii - 5.časť

Cesta k telemetrii - 4.časť

Cesta k telemetrii - 3.časť

Cesta k telemetrii - 2.časť

Cesta k telemetrii - 1.časť


DiY, Home Made Telemetry, RC Model, DIY Home Made Telemetry for Model Modeller  Amatérská Telemetrie  Telemetria per Modeller modello  Telemetri för modell Modeller  Telemetría para Modeller Modelo  Телеметрии для модели Modeller  Telemetria para Modeller Modelo  Telemetria dla modelu Modeller  Telemetri for Modell Modeller  Telemetrie für Model Modeller  Telemetria a modell modellezõ  Telemetrie voor Model Modeller  Télémétrie pour Modeller modèle  Telemetria mallia Modeller  Telemetri til Model Modeller  القياس لنموذج مصمم نماذج  טלמטריה עבור דגמן דגם 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 26. 1. 2011, 18:54 | Prečítané: 12438x | Kategórie: FrSky a Telemetria | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. Pitts
Bombova webovka:-) Skoda ze nama plnohodnotne RSS. Pokial mam prehlad tak ta telemetria predbehla profesionalnych vyrobcov. 8-o
Odpoveď | 2010-05-20 08:46:25
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50712.41 kb