Keď Dron, tak kolmo-štartujúci Hybrid

Pôvodne sme mali pripravený iný nadpis: Ďalší „kolmo-štartujúci“ v rodine.

Ale zdalo sa nám to byť málo dramatické :) .

Na druhú stranu to viac odráža realitu s „kolmo-štartujúcimi“ VTOLmi u nás:

- Je to už môj tretí VTOL (Vertical Take Off and Landing = kolmý štart a pristátie).

- Medzi nami (tromi) bratmi dokonca už piaty.

- A aj s bratrancom Ďurim, už šiesty VTOL v rodine.

Vidíte, že nás to naozaj „draplo“ a že je to dosť nákazlivé.

pripravil: Janko O.

 

To, že už nejaký čas máme konvertoplány: kolmo-štartujúce trojmotorové CanadAir-y CL-84 a päťmotorové XC-142-ky, sme na našej web-stránke už spomínali a že s nimi „vystrájame“, to sme dokonca zdokumentovali aj na videách. Oba tieto typy konvertoplánov sú lietadlá so sklopnými krídlami. To znamená, že sa nenaklápajú len motory, ale aj celé krídlo. Okrem výhod to má aj nejaké nevýhody.

Na druhú stranu existujú aj konvertoplány, kde krídla zostávajú vo vodorovnej polohe a naklápajú sa len motory (napr. V-22 Osprey). Ich správanie a charakteristiky sú samozrejme iné, ako u predchádzajúceho typu.

Nie že by sme sa chceli stať expertmi na kolmoštartujúce plošníky, to nie, ale niekedy sa to tak vyvrbí. Konkrétne to vyvrbil náš kamarát Patrik S. (skriu), ktorý Miroslavovi poslal mail s odkazom na akúsi web-stránku:

http://www.modellhobby.de/RIPMAX-Transition-VTOL-695mm-PNP.htm?shop=k_staufenb_e&SessionId=&a=article&ProdNr=044ARMX200&t=1907&c=25625&p=25625, kde pod záložkou Video bolo možné si pozrieť, ako „to“ lieta.

Miroslav neváhal a tento mail mi preposlal. Nie že by som to „čudo“ z onej web-stránky nebol nikdy videl, ale tu bolo za oveľa lepšiu cenu, ako X-44 u Graupnera.

Nuž Patrik, ak nechceš, aby sme skončili na Prednej hore ako pacienti doktora Okruhlicu, tak nám už takéto maily radšej neposielaj!

Poznámka a vysvetlenie pre našich českých (a zahraničných) návštevníkov:

Predná hora je malá tichá stredoslovenská obec, kde „líšky dávajú Dobrú noc“. Ale hlavne je tam celoslovenský ústav na liečbu závislostí. A uznávaný, no cez to všetko vždy láskavý MUDr. Ľubomír Okruhlica je hlavný odborník MZ SR pre adiktológiu.

No a potom už to malo (tak ako všetky závislosti ) rýchly priebeh: Miroslav zistil, že (vraj ) majú posledný kus, zosumarizovali sme stav financií a o niekoľko dní bol „Transition VTOL“ (tak sa ten model pôvodne nazýva) takpovediac doma. Paralelne s tým Miroslav v európskom sklade HobbyKingu objednal zodpovedajúce LiPol batérie.

Ešte sme „Transtola“ (takéto skrátené meno má model teraz) nemali ani v rukách a už sme vedeli, že keď už bude náš, tak bude vyzerať inak. Nie len po stránke technickej, ale aj (alebo hlavne) po stránke dizajnovej. Samozrejme model dostal nepostrádateľnú telemetriu (verte nám: telemetria v modeloch, ktorých „pobyt“ vo vzduchu je bytostne závislý od dostatku energie v batérii, je naozaj nepostrádateľná). No a tiež bol vybavený našim (tzv. "cevaro") osvetlením.

Dôvod je ten, že (podľa nás) tá správna doba na pohodové lietanie je väčšinou podvečer. Letový stabilizátor sme do modelu inštalovať nemuseli, pretože všetky konvertoplány sú už od výrobcu vybavené špeciálnou stabilizačnou jednotkou. Bez nej by priemerná doba letu týchto náročných modelov bola niekoľko sekúnd: skrátka modelár nemá pre dosiahnutie stabilného letu modelu dostatočne rýchle a adekvátne primerané reakcie.

Po dizajnovej stránke bolo rozhodnuté, že onen maskáčový military look, ktorý do stavebnice výrobca v podobe samolepiek pribalil nie je to pravé orechové. Chceli sme skôr niečo „civilnejšie“, konkrétne niečo futuristické, no zas nie úplné sci-fi.

A tak model (namiesto "maskáčových" samolepiek) dostal na trup pozdĺžne ladné farebné linky s oblými prechodmi a niečo v podobnom duchu aj na krídla, doplnené o meno (na ľavom zadnom krídla) a typové označenie (na pravom zadnom krídle).

Na zdôraznenie „future looku“ bol model vybavený „plutvičkami“: jednou na hornej strane trupu a dvomi pármi na spodnej strane trupu: jeden pár vpredu, druhý vzadu.

Aby model nevyzeral ako dáka „chalúpka na stračej nôžke“, tak bol jednoduchý drôtený (zadný) podvozok „obutý do papučiek“ (teda skôr oblečený do "nohavíc", či nohavičiek ).

Jedinou chybou modelu je to, že je pomerne malý, hoci ja osobne veľké modely nemám veľmi rád a tvrdím, že:

Najvýraznejším rysom veľkých modelov sú veľké problémy s nimi.

Avšak keby bol model o nejakých 30 až 60% rozmerovo väčší a jeho hmotnosť by bola niekde medzi 2 až 3 kg, tak by aj jeho letový prejav bol realistickejší. Teraz je model príliš šikovný, rýchlo akceleruje, rýchlo zastavuje, rýchlo stúpa ... Dá sa síce vhodným štýlom lietania navodiť pocit akejsi „lekvárovitosti“ pohybu a teda realistického pocitu ako zo skutočného lietadla, ale správna konštrukčná konštalácia modelu vytvára tento dojem počas letu automaticky.

V konštrukcii a inštalácii modelu sme realizovali množstvo zmien či skôr doplnkov, o ktorých by sme chceli neskôr priniesť samostatný článok, doplnený názornými fotografiami.

Model má v súčasnosti za sebou 28 letov. Ono to nie je zase až tak veľa, ak si uvedomíme, že jeden let trvá asi 5 a pol minúty. Transformácia (prechod zo vznášavého do lietadlového módu a naopak) je v podstate bezproblémová (isto menej problémová ako u konvertoplánov s naklápaným krídlom), avšak ako sme predpokladali, „lietadlový“ mód tohto modelu je viac-menej nezaujímavý a tomuto módu zodpovedajúce letové vlastnosti modelu pomerne úbohé. Avšak vo vznášavom móde je to niečo iné. S modelom sa dá dostatočne „vyšantiť“. Žiaľ, keďže chodím lietať sám, nemám z lietania video, takže možno nabudúce.

Tento typ modelu vyrába viacero výrobcov a tak je (aj na YouTube) možné nájsť videá, kde stačí zadať Graupner X44, Ripmax 44, Ares V-Hawk X4, Xane V44 a pod.:

Video X 44 Video Full HD

Video Ares V-Hawk X4: Review and Flight

Video XANE V44


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 10. 2016, 12:12 | Prečítané: 1179x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.91 kb