Takýto nápis sme nedávno objavili na obaloch LiPol batérií značky Turnigy, zakúpených na HobbyKingu.
Pravdu povediac, veľmi nás potešil.
Nuž koho by nepotešilo, keď po rokoch „handrkovania“ môže zahlásiť: „Vidíš, došlo na moje (v tomto prípade naše) slová!“
Ale čo to je za šifru? Čo to má ten nápis znamenať?
pripravil: Janko O.
Poďme tú „šifru“ teda rozlúsknuť, poďme si to preložiť a ozrejmiť si, „čo tým chcel básnik povedať“.
Začnime zozadu: ASAP je anglická (pôvodne zrejme armádna) skratka slov: As Soon As Possible, ktorá v takom tom tvrdom (doslovnom) preklade znamená: „akonáhle bude možné“, ale v civilnejšom poňatí: „čo najskôr“.
Potom už ten oznam začína mať zmysel ako: Čo najskôr vráťte do skladovacieho stavu (storage) nabitia.
No a „čo tým básnik myslel“?
No predsa, aby ste LiPolku hneď po zakúpení, ak treba (ale tie naše nebolo treba, lebo boli v perfektnom Store režime ), ale aj po každom lietaní nenechávali dlhodobo v podvybitom stave (menej ako 3,7 V/čl.), prípadne ak ste ju nabili a lietanie sa neuskutočnilo, tak v nabitom stave. Pretože obidva tieto stavy LiPolkám skracujú životnosť, o čom sme už dávno písali v našich článkoch: Predĺženie životnosti LiPol batérií, teda v jeho druhej časti. Konkrétne:
počas prevádzky aj počas skladovania neznášajú príliš nízke napätie: - počas prevádzky (pri odbere prúdu) pod 3,2 Voltu na článok (hraničná hodnota je 3,0 V/čl. samozrejme závisí na odbere), - počas skladovania by to nemalo byť menej ako 3,8 Voltu na článok. To znamená, že ak ste napr. prišli z lietania a vaše články majú pod 3,8 Voltu (a to väčšinou majú), nenechávajte ich tak, ale trochu ich "občerstvite", najlepšie na tých spomínaných 3,8 V.
nepriaznivo na ne pôsobí dlhodobé skladovanie v plne nabitom stave (4,2 V/čl.). To, že pojem "dlhodobé" je dosť relatívny, dokazuje aj to, že ja osobne uvádzam LiPolky do stavu STORE buď hneď, ak viem, že najbližší týždeň nepôjdem lietať, alebo po troch - štyroch dňoch, ak som plánovali ísť lietať na druhý deň, ale počasie mi to medzitým prekazilo. A to ma všetci kolegovia a dokonca aj môj brat Miroslav považujú za paranoika, pretože mnohí batérie do stavu Store neuvádzajú nikdy, alebo len na obdobie dlhšie ako niekoľko mesiacov, tzv. zazimovanie. Na svoju obhajobu opäť použijem názory tých najkompetentnejších: Šéf známej a renomovanej firmy Hyperion uviedol, že určite treba uviesť batérie do stavu Store aj vtedy, keď ju odkladáme na deň či dva. Režimom Store (skladovanie) je vybavená drvivá väčšina inteligentnejších nabíjačov a nabijú či vybijú LiPolku tak, aby každý článok mal 3,8 Voltu.
životnosť im skracuje udržiavanie plného napätia (4,2 V/čl.) trvajúce aj niekoľko málo hodín. Už spomínaný šéf firmy Hyperion odporúča na dosiahnutie maximálnej životnosti LiPol batérií, nabíjať ich len na 90 až 95 % kapacity. Po "prešmátraní" rôznych zákutí internetu nám vyšlo, že po vylietaní (ak druhý deň opäť pôjdeme lietať) je dobré LiPolku nabiť do tzv. Pohotovostného stavu tak, aby napätie jednotlivých článkov bolo v rozmedzí 4,00 až 4,10 Voltu a neskôr, tesne pred odchodom "do terénu" ju nabiť naplno. Ideálne by bolo, prísť na kopec alebo lúku s LiPolkou v tomto Pohotovostnom stave, tam ju "doliať" do plna a hneď vyštartovať. To by batéria vo Full režime bola len niekoľko minút alebo dokonca sekúnd. Túto procedúru je možné bez problémov realizovať, ak na miesto lietania chodíme autom. Ja na sásovský kopec alebo na ďatelinu chodím väčšinou peši a predstava, že okrem RC vysielača, rozloženého modelu a "súpravy prvej pomoci" som opásaný ešte aj akumulátorom z auta a dosť rozmerným nabíjačom HobbyKing Quattro 4x6 s káblami, je pomerne komická.
Hoci sme sa v tomto s mnohými modelármi (a dokonca aj našimi kamarátmi) nezhodli, a „svoju“ pravdu sme obhajovali len ťažko (pretože rukolapné dôkazy a hodnoverné tvrdenia sa nedajú len tak vytiahnuť „z rukáva“), tak tento nápis na obale LiPoliek je takpovediac po ruke hneď. A ťažko podozrievať výrobcu, že ho tam dal len preto, že mu zvýšil nejaký papier, lepidlo a farby a rozhodol sa krabičku vhodne „vyzdobiť“.
Nie, nie. Tá samolepka ho niečo stála a dôvod prečo ju tam dal, musí byť teda dostatočne závažný.