V niektorých lokalitách je lietanie s „čistým“ (rozumej bezmotorovým) vetroňom dosť často problém.
Z tohto dôvodu takmer všetky naše vetrone motor majú.
Povedzme si rovno, že motor v špici modelu je z hľadiska vlastností (klopivého momentu, ofukovania krídla a chvostových plôch) skvelým riešením, avšak vrtuľa sklopená pozdĺž trupu nie je vrcholom estetiky.
Ale motor na pylóne je oveľa horšie riešenie.
A tak už pred rokmi prišla nemecká firma Stemme AG vo svojom vetroni S10 s naozaj netypickým (a dosť komplikovaným) riešením.
Bolo jasné, že pre modely je to ťažko schodná cesta.
pripravil: Janko O.
Keď sme si pred asi piatimi rokmi pozreli toto video:
povedali sme si: „To by bolo elegantné motorizovanie našich modelov vetroňov!“
Potom sme si na internete našli ďalšie detaily tohto riešenia a bolo nám jasné, že v modeloch sa tento spôsob „skrývania“ (sklápania, zaťahovania, angl. Retractable propeller) vrtule len tak skoro neobjaví.
Navyše sme čakali, že to „na svetlo sveta“ vytiahne nejaký zazobaný Američan, či Nemec. No o to väčšie prekvapenie sme zažili, keď toto naozaj komplikované riešenie, použiteľné aj pre modely, na svojom YouTube kanáli predstavil „náš človek“ - slovenský modelár Juraj Novotný.
Musíme uznať, že toto nie je cesta pre každého. S týmto sa môže popasovať len človek podkutý vedomosťami, obdarený zručnosťou a vybavený vhodným strojovým „parkom“. Pretože to, čo sa skrýva „pod kapotou“ jeho modelu, to je „strojovňa“.
Ak by sme sa (nesmelo) mohli za niečo prihovoriť, tak v rámci zreálnenia funkcie by nebolo na škodu spomalenie pohybu serva vysúvajúceho špicu modelu (a tiež serva zaťahovania podvozku).
Video: Stemme S10
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)