Na web stránke Martina Pilného www.pina.cz sa objavil krátky článoček, niečo v zmysle:
„Čo sa môže stať (a aj sa stalo), keď ...“
Síce nie úplne súhlasíme s uvedenými závermi, ale príbeh je to poučný.
A našim životným krédom je radšej sa (po)učiť z chýb iných, ako z chýb vlastných.
pripravil: Janko O.
Odkaz na článok „Pike Perfection F5J a vybité baterie“ na web stránke Martina Pilného.
Martin uvádza, že keby bola v modeli nainštalovaná telemetria, alebo keby mal model okrem batérie pohonnej ešte aj tzv. batériu prijímačovú, prípadne keby si bol pilot strážil letový čas, tak by model nehavaroval.
My súhlasíme viac-menej len s prvou časťou (tretinou) vety, pretože poznáme niekoľko prípadov (aj skúsených a renomovaných modelárov), ktorí tak urputne spoliehali na to, že „prijímačová batéria istí všetko“, až učičíkaní týmto falošným pocitom zabudli kontrolovať jej stav (nabitia). A samozrejme havarovali a model rozbili .
Rovnako si nemyslíme, že by Eduard Rhönflieger (pilot inkriminovaného havarovaného modelu) stratil pojem o čase, len si myslíme, že (počas onoho lietania) zle odhadol situáciu. Pretože v rámci nejakého časového intervalu sa dá lietať a lietať: dá sa lietať pohodovo a úsporne, alebo svižne – športovo a pritom spotrebovávať niekoľko-krát viac energie.
Preto si myslíme, že nie je dobré spoliehať na pocity a odhady. Lepšie je dopriať si pocit pohody a kľudu pri lietaní tým, že máme v modeli zariadenie, ktoré stav batérie (či už pohonnej alebo tzv. prijímačovej) nejakým spôsobom kvantifikuje: buď priamo meria množstvo spotrebovanej (alebo zostávajúcej) energie v batérii, alebo aspoň meria napätie batérie, pretože LiPolky majú tú krásnu vlastnosť, že z hodnoty ich napätia sa dá pomerne spoľahlivo určiť stav ich nabitia (či skôr vybitia).
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)