XC-142 a CL-84 s nastaviteľným sklonom krídla

Už keď si Milan objednával svoj XC-142, tak mi prízvukoval, že mu musím model upraviť tak, aby sa sklon krídla mohol nastavovať vo viacerých uhloch, nie len 0 a 90 stupňov.

Síce som nevedel, či a ako sa to bude dať urobiť, ale sľúbil som mu to. Veď viete: Milanovi sa nedá odporovať.

Ale aj ja sám som si uvedomoval, že taká úprava by sa zišla aj do môjho CanadAira CL-84.

No a teraz nadišla tá správna chvíľa.

autor: Janko O.

 

Chvíľa ako chvíľa. Celý vývoj a realizácia trvali 13 dní (od 4. februára, do dnes – 16. februára 2016) .

Najprv som zrealizoval hardvér, teda takýto modul s mikrokontrolérom:

Nejaké SMD súčiastky sú aj zospodu modulu.

To bola malina, za jeden deň (4.2.2016) bol navrhnutý aj hotový.

Potom prišlo to horšie: vývoj softvéru. Ten okrem všetkých požadovaných funkcií musí „oblbnúť“ originálny mechanizmus naklápania krídla, ktorý pozná len dve polohy: 0 a 90 stupňov. Ten je riadený tiež mikrokontrolérom, ktorý navyše dovolí pohyb len raz jedným smerom a potom opačným smerom (logicky). Lenže my sme potrebovali napr. pohyb zastaviť a neskôr pokračovať tým istým smerom. Inokedy zase opačným. A navyše sa musí vedieť zastaviť vo viacerých „medzipolohách“, napr.: 30, 45, 60 a 75 stupňov.

Nebudem tu rozpisovať všetky patálie, ktorými som si prešiel, ale skončilo to tak, že som sklápací mechanizmus demontoval z už hotových modelov (to bola tiež „lahôdka“) a vyviedol z nich káblik s dvomi vodičmi z vnútorných koncových „dorazových“ kontaktov. Po úprave vyzerá sklápací mechanizmus takto:

Pribudol ten červený dvojžilový káblik.

Dnes (16.2.2016) som konečne úpravy dokončil. Model s krídlami naklonenými o 45 stupňov vyzerá takto:

Ako lieta model XC-142 s krídlom sklopeným práve o takýto uhol, môžete vidieť na videu: Scale Flying Model of XC-142 VTOL

Nie je to taký istý model ako má Milan a jeho krídlo je naklápané bežným servom (len v troch polohách: 0, 45 a 90 stupňov), ale v každom prípade je to paráda.

A ako vyzerá naklápanie krídla Milanovho modelu XC-142 našim modulom v polohách 0, 30, 45, 60, 75 a 90 stupňov, si môžete pozrieť na videu:

Model XC-142 s krídlom naklápaným vo viacerých polohách

Takže nám opäť nezostáva nič iné, ako počkať na vhodné počasie a odskúšať to vonku v praxi.


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 2. 2016, 18:49 | Prečítané: 1162x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. Soaron
Nejak som predpokladal, že aspoň v tom tvojom menšom lietadle je naklápanie riešené cez servo. Teraz vidím, že je tam špeciálny mechanizmus. Bol by problém prehodiť to na servo? Nemyslím mechanické bastlenie, ale skôr to, že 4 točiace sa vrtule musia mať poriadny gyro efekt.
Odpoveď | 2016-02-16 22:13:02
.:. J O.
Tiež mi to napadlo.
Muselo by tam byť dosť silné a pomalé servo (veľmi sprevodované).
A tiež by sa musel dať pozor na mechanické dorazy. Teraz to istia koncové dorazové kontakty.
Odpoveď | 2016-02-17 08:02:47
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28352.74 kb