Milan ma po zverejnení minulého článku upozornil, že hoci tvrdíme, že XC-142 je pripravený k letu, tak vlastne ešte nemáme vyriešené uloženie (2 typov) pohonných batérií.
Keď totiž Miroslav objednával LiPolky do modelu XC-142, tak sme sa dohodli, že vyskúšame dva typy: Zippy a Turnigy NanoTech. Aby sme ich trochu „opáčili“.
A rozhodol som sa, že ešte pred prvým letom v telocvični XC-142 predbežne vytrimujem na „testovacej stolici“.
autor: Janko O.
Model amerického vojenského konvertoplánu XC-142 má v prednej časti (pod kabínou) pripravený priestor pre pohonnú 6-článkovú LiPol batériu s kapacitou 2650 mAh. Opäť som mal snahu „učesať“ aj silovú kabeláž, aby nezavadzala, aby bola prehľadná a aby to aj dobre vyzeralo:
Avšak batérie, ktoré sme Milanovi zadovážili, majú rozdielne rozmery, teda hlavne šírku, a tak som „lôžko“ pre LiPolku urobil stupňovité. Širšia, väčšia, ťažšia a drahšia Zippy Compact 2700/35C (so skutočnými Céčkami okolo 20) je pevne zovretá v širšom lôžku a je mierne viac vzadu:
Užšia, menšia, ľahšia (o 27 gramov) a lacnejšia Turnigy NanoTech 2650/25-50C (so skutočnými Céčkami vyše 25) je zovretá v užšej časti lôžka a je vpredu takmer úplne na doraz (plastového držiaka predného kolesa):
Potom prišlo na rad predbežné vytrimovanie modelu. Tu mi opäť pomohli predchádzajúce skúsenosti s trimovaním môjho CanadAir-u CL-84 a samozrejme veľmi sa osvedčila „testovacia stolica“ (vodiace rameno, ktoré Milan nazval „bakuľou“ ):
Pri tej príležitosti som hneď aj v praxi overil telemetriu v Milanovom vysielači Turnigy i10:
Po vytrimovaní sa model „na bakuli“ vznáša tak, ako je ukázané na nasledujúcom krátkom videu:
Video: Milanov XC-142 na tréningovej tyči
Na objasnenie činností zachytených na videu: po spustení kamery najprv ľavou rukou vychýlim smerovku úplne doprava, až stabilizačná jednotka odblokuje motory (na krídlach sa rozsvieti červená a zelená LEDka). Potom ľavou rukou zapnem letový stabilizátor a pravou odblokujem plyn.
Potom nasleduje let modelu - model sa "vznáša", pričom výšku korigujem plynom (ľavou rukou).
No a po pristátí nasledujú spätné procedúry: zablokovanie plynu, vypnutie letového stabilizátora a (smerovkou úplne doľava) stabilizačná jednotka zablokuje motory (LEDky zhasnú).
Je zrejmé, že potom v telocvični prebehne finálne jemné vytrimovanie modelu.
Milan si už aj vyskúšal vznášanie „na bakuli“ (v prízemí nášho domu) a na telocvičňu sa vraj veľmi teší .