Ďalší konvertoplán v rodine

Pôvodne som mal nutkanie napísať: “Druhý konvertoplán v rodine“, ale kdeže. Toto nie je druhý, toto je už tretí konvertoplán v našej rodine.

Prvý je môj CanadAir CL-84, o ktorom sme už písali.

Nadšený tým, čo videl, kázal si aj náš bratranec Ďuri zo Zvolena, objednať CanadAir-a. Už ho pár týždňov má, no žiaľ nemám žiadne informácie o tom, v akom štádiu pripravenosti model je.

No a aj náš brat Milan: tiež nadšený tým, čo videl, chcel aj on model lietadla s kolmým štartom (VTOL).

Ale Milan je Milan a tak pre neho bol CanadAir vraj malý, príliš jednoduchý a „slabý“. A tak teraz má väčší, zložitejší a silnejší: päť-motorový XC-142.

autor: Janko O.

 

Aby sme si pripomenuli, aké „zásluhy o modelárstvo“ na Slovensku Ďuri má, tak si povedzme, že to práve jeho zásah v kauze 2,4GHz spôsobil, že sa veci v legislatíve uviedli na pravú mieru.

 



Ale poďme k Milanovej XC-142-ke:

Milanovi sa môj CanadAir CL-84 tak zapáčil, že (podobne ako Ďuri) aj on zatúžil mať niečo také. Avšak medzi rečou Miroslav (nedopatrením ) spomenul, že okrem Kanaďanov aj Američania vyvíjali lietadlo s kolmým štartom (VTOL) s preklápacím krídlom: typ XC-142.

A zhodou okolností (alebo skôr z praktických dôvodov ) tá istá firma (Unique Model), ktorá vyrába model CanadAir-a, vyrába aj model koncepčne veľmi podobnej XC-142-ky. Zatiaľ čo CL-84-ka sa už dá kúpiť na HobbyKingu, tak XC-142-ka sa dá kúpiť len na BangGoode.

Výborné je to, že obidva modely používajú tú istú stabilizačnú jednotku aj ten istý mechanizmus preklápania krídla. Z toho vyplýva, že obidva modely sa budú aj približne rovnako ovládať a správať. To je dôležité z pohľadu toho, že s CanadAirom CL-84 sme si už niečo „preskákali“ a získali s ním aj určité skúsenosti.

A tak Miroslav na BangGoode objednal model, Milan to zaplatil a ja ho zlepím, postavím, skompletujem a osadím elektronikou (všimnite si tú „deľbu“ práce medzi bratmi ). Pravdu povediac, v tomto čase, keď píšem tento článok, je už model hotový, zlepený, skompletovaný a osadený elektronikou, ale musím vás trochu napínať a aj dodržiavať chronologický sled udalostí.

Po otvorení krabice a vybalení jednotlivých komponentov som zistil, že model je (presne tak ako Milan chcel) väčší, trochu zložitejší, ale hlavne: celá stavebnica je vyrobená trochu pedantnejšie ako (moja) stavebnica CL-84-ky.

Jednotlivé časti mechanizmu preklápania krídla som nemusel znovu (pre istotu) lepiť, tak ako pri mojom CanadAir-i. Tiahla od pák serv k ovládacím plochám modelu sú všetky realizované pomocou guľových čapov, čo je z hľadiska nežiadúcich vôlí riadenia oveľa lepšie, ako tiahla z drôtu, zakončené ohybom v tvare „Z“, ako to má môj CL-84. Ja som vôle riadenia na mojom CanadAir-i napokon nejak eliminoval, ale na XC-142 som v tomto smere nemusel robiť nič.

Nič to nemení ale na tom, že aj táto stavebnica je predsa len v štýle „DoDo“ (Dorob Doma). Stabilizačná jednotka nebola v modeli umiestnená vodorovne, ale (rovnako ako pôvodne v mojej CL-84-ke) tvorila akúsi (čínsku) „naklonenú rovinu“. A tak ju tiež bolo treba „levelovať“.

Po kontrole geometrie modelu, konkrétne geometrie vrtúľ som zistil obligátnu vec: jedna z vrtúľ (úplne ľavá) trochu „škúlila“ (šilhala) dole. A tak bolo treba odlepiť (odtrhnúť) plastový kryt motorovej gondoly, demontovať štyri skrutky uchytenia motora, vyrobiť vhodnú podložku, tú umiestniť a celok zase pekne skompletovať. Rýchlo sa to píše, ešte rýchlejšie hovorí, ale aj tak to (aj vrátane niekoľko-násobnej kontroly geometrie) zabralo vyše hodiny práce. Ale vďaka skúsenosti s mojim CanadAirom (kde bolo treba pred mesiacom urobiť to isté) to bola „brnkačka“.

No a teraz sa poďte pozrieť, čo obsahovala stavebnica ešte predtým, ako som ju skompletoval:

Obsah krabice vyložený na stôl.
 

Drobnejšie diely a príslušenstvo.
 

Trup.
 

Bez kabíny.
 

Montážny otvor v zadnej časti trupu, prístupný zospodku.
 

Horný montážny otvor sprístupňuje palubnú elektroniku.
 

Pohľad na trup s dôrazom na zadný naklápateľný motor.
 

Krídlo so štyrmi motormi a mechanizmom preklápania.
 

Pohľad zospodu: v strede mechanizmus preklápania krídla.
 


 A na záver dve videá modelu XC-142 v akcii:

 Unique Models LTV XC-142 Experimental RC Airplane PNP-banggood.com

a

IN ACTION - Unique Models LTV XC-142
 

 

  


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 30. 1. 2016, 12:22 | Prečítané: 7550x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 9
.:. Soaron
Zasa ďalšia super séria článkov. Priznám sa, že odkedy som uvidel a vyskúšal virtuálnu RC verziu V-22 vo Phoenix flight simulátore, tak mi to nedáva spávať. Už vtedy som koketoval s podobnou myšlienkou, akú teraz realizujete. Pravdupovediac sa mi nepozdáva ten pomocný motor vzadu. Viem, je to takto jednoduchšie na stabizilizáciu, ale kazí to celkový dojem z lietadla. Dnes som narazil an toto, ale cena je astronomická. odkaz
Odpoveď | 2016-01-31 16:02:51
.:. J O.
Absolútny súhlas.
Ten prechod z H režimu do V režimu a naopak je úplne iný (krásne hladký) ako pri tých našich strojoch.
Ale aj cena je úplne iná.
Tá je daná samozrejme zložitosťou: Tie naše stroje (CL-84 aj XC-142) sú blízke skôr dronom (myslím X-kopterom): ovládanie zmenou otáčok motorov a pod., kdežto toto je skôr blízke helikoptéram: ovládanie naklápaním listov vrtúľ, cyklika ...
Model za 1699 USD si asi tak skoro (alebo asi nikdy) nekúpim. Nie že by som nechcel, ale v podstate si to nemôžem dovoliť. Stále sa považujeme za rekreačných modelárov, ktorí môžu "vyskakovať" len do určitej (našim príjmom primeranej) výšky.
Ale nedaj sa odradiť, človek by mal mať vyššie ciele (a sny), ako sú jeho momentálne možnosti.
Odpoveď | 2016-01-31 17:40:46
.:. Soaron
Asi som sa zle vyjadril. Ten model sa mi páči, no tiež si myslím, že si také niečo nikdy v živote nekúpim, rep. nie za také peniaze. Kto nepadá, nie je modelár a už len predstava, že by som rozflákal model za 1700 dolárov, ma desí.
Odpoveď | 2016-02-01 19:20:55
.:. mior | mail
Ale tie chvostové motory majú aj skutočné stroje, nie?
Odpoveď | 2016-01-31 18:16:53
ahojte, vase stranky sledujem pravidelne, vidiet, ze sa tu vzdy nieco deje, je tu kopec napadov a tak podobne...

k dnesnej teme, ked dozrie cas a prestane ma bavit poletovanie s bixlerom tak planujem vyskusat toto:
odkaz

- komponenty uz su doma, no po tom co zazivam s bixlerom, je mi luto natrvalo ho takto prerobit, no kridla maju zatial len v Cine... skoda, ze chcu za postu take nekrestanske peniazky...
Odpoveď | 2016-01-31 23:12:30 | Príspevok upravený: 2016-01-31 23:13:35
.:. Pavol
Ahoj,
na takuto prerabku existuje kit, alebo je to home made? co vsetko k tomu treba? a aky stabilizacny system to pouziva?

Sledujem tiez nahradne diely na bixlera a tie kridla sa casom objavia v EU sklade neboj :-)
Odpoveď | 2016-02-01 09:12:01
je to home-made, tu je komplet navod v pdf
Bixler VTOL
Odpoveď | 2016-02-01 11:40:07 | Príspevok upravený: 2016-02-01 11:43:24
Nebol by ten model na predaj?
Mal by som záujem....Ak áno prosím kontakt na môj e-mail.
Ďakujem
Peter
Odpoveď | 2017-08-21 18:46:36
Zdravím,
dnes bol tem VTOL so zľavou na BangGood a tak som neodolal a kúpil.......Tým je moja predošlá otázka bezpredmetná..
Peter:-)
Odpoveď | 2017-08-22 21:09:24
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.45 kb