„Osvietený“ Skipper na snehu: prepásol som tohoročnú šancu?

Skipper už na snehu bol (viď článok „Skipper (aj na sneh) pripravený“), ale vtedy ešte nebol vybavený letovým stabilizátorom a ani pozičným osvetlením.

Na základe vtedy získaných skúseností som si povedal: „Lietať so Skipperom bez letového stabilizátora a pozičného osvetlenia – ani za nič!“

A tak som ho už dávnejšie vybavil letovým stabilizátorom. A čakal som na sneh. A ten aj prišiel.

Ale len včera (25.1.2016) som Skippera vybavil aj pozičným osvetlením.

A medzitým sa sneh pos.al. No skrátka pokazil.

autor: Janko O.

 

Poďme trochu chronologicky:

Ako som prišiel ku Skipperovi a čo všetko som s ním v prvej fáze porobil je spomínané v článku „Skipper (aj na sneh) pripravený“. Tento článok bol napísaný 8.2.2015.

Fotografie ukazujú, že som ho vybavil aj letovým stabilizátorom FY-30A, hoci plánovaný bol AssOrx. Ale so žiadnym z nich Skipper nikdy neletel. Prečo?

Lebo krátko na to prišla éra s tajomným názvom „Open Stabilizer“ a s ešte tajomnejším označením „Ed_10“. A táto úspešná éra trvá dodnes.

Poznámka:

Aby sme to ozrejmili: FY-30A a aj Guardian sú síce vynikajúce letové stabilizátory, no nemajú dynamické riadenie gyro-efektu, ale zato majú nepríjemné tzv. „tvrdé odpojenie“. AssOrx tieto necnosti nemá, ale má väčšiu latenciu, pretože najprv signál spracováva procesor Atmel vo vnútri RX3S a potom náš procesor PIC až po výstup AssOrxu. A táto latencia – toto (prídavné) oneskorenie signálu spôsobuje u regulačných sústav s malou zotrvačnosťou (rozumej: u malých modelov) náchylnosť k rozkmitaniu. Preto je AssOrx vhodný skôr pre stredné a väčšie modely. Lenže Skipper so svojim rozpätím k nim isto nepatrí.

Ale za to Open Stabilizer verzie Ed_10 to všetko zvláda s jedným procesorom (takže žiadne prídavné oneskorenie signálu) a má aj všetky prednosti dobrých letových stabilizátorov, vrátane dynamického riadenia gyro-efektu, tzv. mäkké odpojenie atď atď (viď články o Open Stabilizeri).

Skrátka: na Ed_10 sa FY-30A a ani Guardian „nechytajú“ a čo sa týka malých modelov, tak ani AssOrx.

Takže už od leta je Skipper osadený letovým stabilizátorom Ed_10:

Ale pozičného osvetlenia sa dočkal až teraz, koncom Januára 2016 .

Je fakt, že za tú dobu naše pozičné osvetlenie doznalo viaceré zmeny:

  • namiesto jedného bliknutia za sekundu je to teraz dvojblik (každú sekundu)

  • veľkým prínosom k viditeľnosti za súmraku je tzv. „podsvietenie“

  • každý „svietiaci bod“ (na modeli sú štyri) sa skladá z dvoch 3W LEDiek, navzájom zvierajúcich uhol asi 75 až 90°

  • prúd LEDkami je stabilizovaný, takže tieto svietia stále rovnako, bez ohľadu na stav batérie

  • pozičné osvetlenie nesvieti trvale, ale je možné ho zapínať a vypínať z vysielača

  • zapnutie aj vypnutie osvetlenia je tzv. Mäkké (viď video „Skipper: "mäkké" zapínanie a vypínanie osvetlenia“)

Možno viac ako veľa rečí, ukážu fotografie:

Dvojica 3W (červených) LEDiek na ľavom krídle.
 

 Dvojica 3W (zelených) LEDiek na pravom krídle. 
 

 Dvojica 3W (bielych) LEDiek na špici modelu.  

Žltá 3W LED v (pravej) zadnej časti modelu.
 

 Žltá 3W LED v (ľavej) zadnej časti modelu. 
 

Červené "podsvietenie".
 

Zelené "podsvietenie" (digitálne foťáky majú trochu problém zaostriť na zelené či modré svetlo).
 

Biele "podsvietenie".
 

Biely (30 milisekundový) blik plným výkonom.
 

Žlté "podsvietenie".
 

Pohľad z hora.
 

 Osvietenie priestoru pred modelom pri plnom bliku. 

Modul telemetrie (a pozičného osvetlenia) a kabeláž v špici modelu.


"Osvietený" Skipper podvečer na snehu: (krátke video)

No a ako to je s tou prepásnutou tohoročnou šancou?

Najprv sneh tejto zimy nebol, alebo ho bolo skôr žalostne málo. Zimy boli riadne (aj -18°C), ale snehu málo. A tak som sa „vybíjal“ na VýškoState pre CanadAir CL-84.

No a potom začalo „posnežievať“. Žiadna veľká sláva, ale centimeter za centimetrom to pribúdalo. Ale stále bola nepríjemná zima (aj cez deň okolo -10°C), v ktorej by som isto lietať nešiel. A tak som začal pripravovať pozičné osvetlenie pre Skippera. Myslel som si, že to „zbúcham“ za deň. Ale ouha, chyba.

Ako obvykle, zase som sa s tým začal „hrajkať“ a čas sa začal naťahovať. Prešli dva dni a mal som skoro všetko, len stačilo pripojiť stabilizátor LEDkového prúdu k naťahanej kabeláži. Ale potom som si uvedomil, že ešte treba upraviť softvér modulu telemetrie (ten okrem „telemetrických“ činností ovláda aj pozičné svetlá) a naprogramovať RC vysielač, aby sa dalo ovládať zapínanie a vypínanie pozičného osvetlenia.

Medzitým nepríjemné mrazy poľavili a vrstva snehu (prašanu) dosiahla aspoň tých 7 až 10 cm, potrebných na štarty a pristátia. A tak som sa nasledujúci deň (utorok) doobeda vybral na „letisko Romana Oravca“ za obcou Slovenská Ľupča, smerom na Podkonice. Výhodou tejto plochy je to, že autom sa dá zaparkovať asi 10 metrov od nej. A to som potreboval, lebo Skipper v podstate vyžadoval nové zalietavanie a tak sa hodil rýchly prístup k nástrojom pri „doštelovávaní“ pomedzi jednotlivé (mnohé) skúšobné štarty a pristátia.

Už pri vystupovaní z auta som pochopil, že sneh je iný ako bol ešte včera: žiadny prašan, ale nepríjemný „lepkavý“ ťažký sneh. Lepil sa zospodu na topánky tak, že po pár krokoch som mal akési snehové kopytá a bol som o dákych 5cm vyšší.

Položil som Skippera na sneh a odštartoval: nebolo to úplne jednoduché, ale odštartoval som – dokonca na malých výchylkách. Myslel som si, že keď nasledujúci štart uskutočním na veľkých výchylkách, bude to lepšie. Ale žiadny ďalší štart už nebol: proste sa mi z toho ťažkého lepkavého snehu druhý krát už odštartovať nepodarilo.

Keď som bol teda vo vzduchu, trochu som dotrimoval výškovku, ostatné sa mi javilo byť OK. Sústredil som sa na letový stabilizátor: odštartoval som totiž so zapnutým režimom Hold a potenciometrom na vysielači som Master Gain nastavil len mierne: na nejakých 30% (účinnosti stabilizácie). Nechcel som, aby sa model s vyšším stabilizačným účinkom rozkmital a štartovať úplne bez stabilizácie som po neblahých skúsenostiach spred roka nechcel. Ale Skipper bol stabilný, nerozhúpal sa a tak som Master Gain po troške pridával. Postupne až na 100%: žiadna nestabilita, perfekt (oproti tomu kymácavému lietaniu spred roka ako „nebo a dudy“). Užíval som si to poletovanie (aj so zapnutým osvetlením), ale nie na to som tam v ten deň prišiel. Začal som trénovať priblíženie na pristátie: raz zhora, raz zdola (táto plocha je mierne klonená). Po chvíli som (celkom slušne) pristál. Na snehu som model naviedol na novú štartovaciu pozíciu, pridal plyn a snažil sa odštartovať na veľkých výchylkách (hlavne výškovky). Model nie a nie nabrať rýchlosť: že by sa vďaka veľkej výchylke výškovky zabáral do snehu? (som uvažoval ) Tak som prepol opäť na malé výchylky a … Stále to isté.

Po niekoľkých márnych pokusoch som usúdil, že (na 70% vyčerpaná) pohonná batéria už nemá toľko síl a že je čas vymeniť ju za plne nabitú. A tak som aj urobil. Ale nasledujúci pokus o štart bol ešte horší: model aj s naplno jačiacim motorom bol ešte pomalší. Takto som ho trápil ešte nejakú chvíľu a keď som „sánkovaním“ spotreboval asi polovicu energie, tak som to vzdal. Vzal som model do ruky a pochopil som: takýto mokrý sneh sa na trupe aj na krídlach držal ako taká redšia malta.

Teplomer ukazoval asi +4°C a meteorológovia predpovedali ďalšie otepľovanie. Je koniec Januára (Ledna). Aký bude Február (Únor)? Napadne ešte sneh? A aký to bude sneh? Okúsi Skipper ešte tohoročný sneh?

A tak som začal tušiť, že som asi prepásol tohoročnú (možno jedinú) šancu.

Ale Skipper vie štartovať aj z vody a dokonca aj z trávy. A letový stabilizátor a aj pozičné osvetlenie je odteraz už plne pripravené.

Neskôr sme doma s Miroslavom rozoberali túto situáciu a pripravili sa na to, že nabudúce bude možno dobré nastriekať spodok modelu separátorom v spreji, alebo aj nejaká leštenka (vosk) na autá by pomohla. Veď aj lyže sa voskujú a na iný sneh iným voskom .


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 1. 2016, 11:00 | Prečítané: 1986x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. diosko
Janko a start z ruky si skusal? Viem, model je vacsi, ale ci vobec je vhodny aj na hodenie do vzduchu.
Inak pekna praca a fajn clanok.
Odpoveď | 2016-01-27 16:41:14 | Príspevok upravený: 2016-01-27 16:41:41
.:. J O.
Práve tento model je na štart z ruky dosť háklivý.
Vďaka motoru umiestnenému dosť vysoko nad trupom vzniká dosť silný klopivý moment a model sa (údajne) po odhodení rád zapicháva do zeme :-( .
Odpoveď | 2016-01-28 08:25:43
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27841.01 kb