Bojové lietadlá menia tvar. Zmeníme aj my tvar svojich modelov?

„Klasický“ tvar lietadiel, ale aj našich modelov, v zmysle: trup, krídla a chvostové plochy, v súčasnosti prevláda.

Ale postupne sa to mení a časom zrejme zmení ešte viac.

Začali to geniálni bratia Hortenovci.

V súčasnosti je to americký bombardér B-2 Spirit.

A do budúcnosti pripravuje firma Northrop Grumman pre americkú armádu aj stíhač podobných tvarov.

Avšak nemôžem si pomôcť, ale oba akoby lietadlám bratov Hortenovcov „z oka vypadli“.

pripravil: Janko O.

 

Čo presne viedlo (pôvodne troch, po smrti jedného už len dvoch) bratov Hortenovcov k upnutiu sa na koncepciu „samokrídla“ sa možno len dohadovať. Ale ako raz niekto napísal: „Na samokrídle nie je nič zbytočné. Lebo samokrídlo nepotrebuje trup; samokrídlo nepotrebuje ani chvostové plochy (výškovku a smerovku). A tak môže byť o všetky tieto „zbytočnosti“ ľahšie, jednoduchšie, rýchlejšie alebo úspornejšie. Lebo tieto zbytočnosti nič nevážia, nič nestoja a nevytvárajú ani žiadny aerodynamický odpor.

Horten Ho 229

"Hortenovský" Bombardér ďalekého doletu.

Keď si pozriete ďalšie obrázky, tak nadobudnete podozrenie, že americký Northrop Grumman je len pokračujúcou rodinnou firmou Hortenovcov:

Vízia firmy Northrop Grumman na stíhač blízkej budúcnosti.
 

Toto je legendárny B-2 Spirit, ale pred ním to bol vrtuľový Northrop YB-35 a neskôr tryskový Northrop YB-49.
 

"Drobček" B-2 trochu z bližšia. 

 B-2 tankujúci pri rýchlosti 720km/h.

 Bratia Hortenovci by boli spokojní s tým, že tvary, ktoré oni výpočtami a testami navrhli, sa zase až tak veľmi nezmenili.

 Bezpilotný Northrop Grumman X-47B .

Postupom času vznikla potreba „radarovej neviditeľnosti“. A tak by sme výrok z úvodu článku mohli doplniť o: „... a samokrídlo vďaka chýbajúcim „zbytočnostiam“ aj menej odráža radarové vlny.

Na čom je založená „radarová neviditeľnosť“?

Zjednodušene: na povrchu, ktorý neodráža (ale pohlcuje) dopadajúce radarové vlny, ale hlavne na tvare, ktorý spôsobuje, že dopadajúce radarové vlny sa odrazia inam, len nie späť do prijímacej radarovej antény. Preto sa „stealth“ lietadlá (zo spodu) vyznačujú rovnými plochami, ostrými hranami a minimom „oblín“ (guľoplošného tvaru), ktoré tak rady odrážajú dopadajúce vlny späť (viď gule na vianočnom stromčeku).

Pojem „stealth“ okrem radarovej neviditeľnosti zahŕňa aj neviditeľnosť pre teplom (od motorov) navádzané zbraňové systémy. Tá sa dosahuje tak, že „spodok“ bojového Stealth lietadla je takpovediac studený a tým pádom pre pozemné (teplom navádzané) zbrane neviditeľný. Výstup horúceho vzduchu z tryskových motorov je zásadne vyvedený na hornej strane draku lietadla: viď tie tmavé "začmudené" otvory na predchádzajúcich dvoch obrázkoch.

 



Ale vráťme sa k druhej vete z nadpisu tohto článku: Zmeníme tvar svojich modelov?

No, povedzme si rovno, že obľuba modelov - samokrídiel narastá.

Priznám sa, že ešte pred pár rokmi som vlastne ani neveril, že nejaké modelárske samokrídlo môže vôbec lietať. Videl som totiž viacero neúspešných pokusov mojich modelárskych kamarátov či kolegov o lietanie so samokrídlom a pomerne dlhú dobu som na vlastné oči lietajúci model - samokrídlo jednoducho nevidel.

Ale potom sa to akosi „zlomilo“ a zrejme to spôsobila firma Multiplex a ich úspešné samokrídlo Xeno, ktoré vlastní Miroslav a aj ja. Neskôr sa k „samokrídlistom“ pridal aj náš najstarší brat Milan, keď na narodeniny dostal HORTEN BV-38 KIT, s ktorého letovými vlastnosťami je veľmi spokojný a navyše, na Čerín-Čačíne s ním vždy vyvoláva rozruch. No a samozrejme Stano Oršula a jeho legendárne „Horten UFO“:

A keďže viacerí výrobcovia modelárskych stavebníc už teraz ponúkajú modely B-2, či lietadiel bratov Hortenovcov, tak je predpoklad, že táto tendencia bude stúpať. Keď už pre nič iné, tak isto pre to, že tvarom sú tieto modely od ostatných tak odlišné a teda divácky veľmi atraktívne. A na dôvažok: aj dobre lietajú.


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 10. 1. 2016, 11:41 | Prečítané: 1701x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 4
.:. diosko
Len moj osobny nazor - minimalne v blizkej buducnosti, pokial sa nezmeni pohon lietadiel na nejaky super-pohon (neviem ako to inac nazvat), tak zostanu aj "klasicke" tvary lietadiel. Samokridlo ako bombarder alebo prepadovy stihac (vystrl a zmizni) moze byt fajn, ale ako stihacka nebude (zatial) dosahovat take manevrovacie schopnosti ako stihacky klasickej konstrukcie. Myslim, ze "dogfight na kanony" by samokridlo prehralo.
A super-pohon som spomenul, lebo ked bude nieco take existovat, bude mozne dat viacej motorov na stihacky do roznych rovin co moze podstatne zvysit manevrovatelnost pri hociakej rychlosti.
Odpoveď | 2016-01-11 22:48:34
.:. Soaron
Dogfight v nešnej dobe? Už nie sme v časoch 1. a 2. sv. Naháňačky už nie sú v móde.

Ja som milo prekvapený stabilitou RC samokrídiel. U skutočných lietadiel sa dookola rieši problém so stabilizáciou. No môje Tornádo si vo vetre, alebo termike len pobrnkáva. Nechcelo sa mi veriť keď som prvýkát videl takéto čudo, ako v silnom vetre vyrezáva loppingy meter nad terénom, alebo reže osmičky veľkou rýchlosťou na malej ploche. Kombatové samokrídlo odporúčam každému. Je to super vecička a nie len na kombatenie. Len musí dobre fúkať.
Odpoveď | 2016-01-12 18:50:39
.:. diosko
Ano aj v dnesnej dobe maju vojenske stihacie lietadla kanon. Takze preco ho tam asi montuju?
Mimochodom - existuje serial "Letecki stihaci v boji" a v jednej casti je spomenute, ze amici urobili F-4 Phantom bez kanona. V priebehu vojny sa vsak ukazalo, ze kanon je potrebny nielen na nicenie pozemnych cielov a tak boli nuteni dodatocne lietadla dozbrojit. Od toho casu ich nenapadlo urobit stihacku bez kanona. Ale samozrejme nevylucujem bojove lietadlo bez kanona, ale ako bojovu stihacku by som ho (zatial) nepouzil. Ako som uz napisal, prepadova stihacka typu "priletim-vystrelim-rychlo zmiznem" moze byt aj samokridlo kde nepotrebujem extra manevrovacie schopnosti ale skor vysoku rychlost.
Odpoveď | 2016-01-13 18:35:19
Můžu potvrdit, taky jsem ten seriál sledoval, zrovna tohle o F-4 mě tam taky hodně zaujalo. Dodatečně ho skutečně dozbrojili (F4C a F4D) a celkem zajímavý je způsob jakým to udělali - M61A1 Vulcan podvěsili pod trup (takže nemohl střílet když mělo letadlo vysunutý podvozek, protože by si příďový poškodil, což by ale vzhledem ke zpětnému rázu dávky stejně při přistání pořádně nešlo - kadence 6000 střel ráže 20mm za minutu). F4E už mělo kanón zabudovaný (a jinak to letadlo je pro zajímavost Phantom II, první Phantom bylo poválečné letadlo).
2016-01-16 12:26:20
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26891.64 kb