Na autentickom videu, ktoré zachytáva reálnu (nesimulovanú) haváriu štvormiestneho lietadla, si budete môcť pozrieť, čo sa vlastne stalo.
Krátko po štarte sa lietadlo začne náhle nakláňať doprava a hoci pilot správne reaguje a „kontruje“ naplno doľava, v skutočnosti už nič nezmôže a lietadlo havaruje.
Čo to bolo za (tajomnú) neviditeľnú silu, ktorá to spôsobila?
Video predkladá (prozaické) vysvetlenie vplyvu fyzikálnych zákonov.
pripravil: Janko O.
Keby sme to jednoducho zhrnuli, tak krátko (len 39 sekúnd) pred štartom štvormiestneho lietadla Robin DR400 s pilotom a tromi pasažiermi na palube, štartovalo iné (o dosť väčšie a ťažšie) lietadlo: AN-2. To vytvorilo dva protibežne rotujúce vzdušné víry: na ľavo za lietadlom rotujúci v smere hodinových ručičiek (CW) a na pravo za lietadlom v protismere hodinových ručičiek (CCW). Do jedného z nich – do toho ľavého vletel pilot menšieho lietadla (Robin DR400).
Pre haváriu je podstatné, že masa zvíreného vzduchu bola dostatočne veľká a rýchlosť jeho rotácie bola v tej chvíli väčšia, ako je maximálna možná rýchlosť (pozdĺžneho) rotovania lietadla Robin DR400 (nejaký obratný akrobat by to bol zrejme „ustál“).
Kto teda urobil chybu?
Buď to bol nedočkavý pilot, alebo ten, kto mu vzlet povolil. Pretože: intervaly medzi štartujúcimi lietadlami by mali byť také, aby sa vzdušné víry umravnili: zoslabli a spomalili (a následne rozpadli).
Odkaz na video „Aircraft accident - how and why“.
Či sa niekedy podobná havária stala aj modelárom (s modelmi), to nevieme. Jednak sa (oveľa početnejšie) havárie modelov tak podrobne neanalyzujú, ale hlavne: väčšina (havarujúcich) modelárov má pre haváriu svojho modelu iné - univerzálne vysvetlenie: RUŠENIE .