Voľnobeh v modeloch poháňaných elektropohonom.

Keď môj brat Janko O. napísal článok o voľnobehu v modeloch poháňaných dúchadlom, hneď ma napadlo, že by bolo dobré tento článok rozšíriť o modely poháňané elektromotorom a vrtuľou. Nakoniec som sa rozhodol, že bude lepšie, ak nebudeme rozširovať pôvodný článok, ale napíšem nový.

autor: mior

Význam voľnobehu u modelov poháňaných spaľovacím motorom je úplne zrejmý – za letu totiž neexistuje možnosť spaľovací motor zhasnúť  a v prípade potreby zase naštartovať. Preto existujú určité minimálne - voľnobežné otáčky, ktoré nevyvodzujú príliš veľký ťah, ale udržujú motor v chode. Analógia je zrejmá so skutočnými automobilmi, aj tam sa udržujú voľnobežné otáčky.

Nástupom elektropohonov do modelov sa význam voľnobežných otáčok stratil – a to u všetkých kategórií modelov – od elektrovetroňov, cez cvičné motorové modely, akrobatické elektromodely a končiac elektrojetmi. Je logické, že u takého elektrovetroňa voľnobežné otáčky význam veľmi nemajú – tam stačí, ak motor na „plný plyn“ model vytiahne do výšky, potom sa vypne, vetroň poletuje a keď  klesne jeho výška, zase ho plným plynom vytiahneme hore.

Inak sa mi to javí u ostatných typov modelov. Keď som sa učil lietať (v podstate sa učím stále!!!), lietal som spôsobom, že som poletoval dovtedy, až došla baterka. Potom som sa snažil pristáť „plachtením“. To cvičné elektomodely dovoľujú, aj keď to pristátie je skôr núdzové ako elegantné. Po presedlaní na cvičný akrobatický model- Staudacher od už dnes neexistujúcej firmy Boruvka (teda ona existuje, ale už nerobí modely)  už pristávanie plachtením nebolo možné – tam model po vypnutí motoru išiel k zemi ako riadený kameň. Preto som sa naučil pristávať „v poslednej chvíli“, teda tak, aby som pristával s ešte bežiacim motorom.

Časom som zistil, že by bolo dobré mať otáčky motoru pri pristávaní aspoň trochu štandardizované – teda nejako pevne definované. A tak som si naprogramoval voľnobežné otáčky elektromotoru. Princíp spočíva v tom, že po zapnutí voľnobežných otáčok vhodným prepínačom na vysielači sa aj po stiahnutí plynovej páky úplne k sebe motor nezastaví, ale beží v definovaných voľnobežných otáčkach. A zistil som, že vtedy sú pristátia podstatne príjemnejšie. Voľnobeh nasadzujem už počas otočky na pristátie. Model počas tejto otočky vytratí rýchlosť, na priblíženie ide už s definovanou rýchlosťou a na dráhu sadá ako skutočné lietadlo.

Teraz niekto namietne, že predsa potreba veľkosti  voľnobežných otáčok veľmi záleží od letových podmienok v ten daný deň – či je protivietor alebo nie a podobne... Avšak veľkosť voľnobehu predsa dokážeme jednoducho meniť! Stačí po prvom pristátí otáčky zvýšiť alebo znížiť a potom už len  pristávame a pristávame a pristávame.

A teraz k jadru veci, prečo tento článok píšem a to, ako sa vlastne taký voľnobeh nastavuje. Tu naznačený postup je všeobecný a teda platný pre všetky programovateľné vysielače:

Použijeme ľubovoľný voľný mix.

- Najprv určíme, ktorým spínačom na vysielači sa bude tento mix zapínať a vypínať

- Master kanál bude č.3 – teda plyn

- Slave kanál bude č.3 – zase plyn

- Percentá mixu budú určovať výšku voľnobežných otáčok – nastavujem okolo 15 – 20 %, spravidla so znamienkom mínus!  (záleží od motoru a regulátoru)

- Ešte musíme nastaviť takzvaný offset – teda polohu páky plynu, pri ktorej sa mix bude uplatňovať – páku presunieme do hornej polohy a stlačíme tlačidlá, ktoré definujú offset (u každého vysielača je to inak – treba pozrieť do manuálu).

Nesmieme zabudnúť VŽDY pri pripájaní bateriek v modeli na regulátor tento mix prepínačom VYPNÚŤ! Inak by sa mohlo stať, že sa motor nerozbehne ani po pohnutí plynovou pákou...

Model postavíme na dráhu, prepínačom zapneme  voľnobeh, pridáme plyn a vzlietneme!

Musím ešte konštatovať, že okrem pohodových pristátí, kedy voľnobeh relatívne model trochu brzdí, je aj veľmi efektný pre prípadných divákov – model pristane, zastaví a ja vypnutím mixu zastavím aj motor...

 

Súvisiace články:

 Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF)


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 6. 2013, 14:22 | Prečítané: 5511x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 5
Rád by som upozornil na jedno riziko pri lietaní na nízkych otáčkach s elektrickým motorom. Regulátor má pri inom režime ako na plný plyn vysoké straty. Let na nízkych otáčkach nesmie trvať príliš dlho, inak hrozí prehriatie regulárora!!!
Chladenie, ktoré máte odskúšané nemusí stačiť - doporučujem chladiaci vzduch priamo priviesť k regulátoru a zároveň zabezpečiť dostatočne dimenzovaný odvod teplého vzduchu z regulátoru.
Odpoveď | 2010-04-26 12:23:21
technicka poznamka, napr na optiku islo namixovat kanal sam na seba, ale napriklad na DX6i to nejde neviem ci na vsetkch spektrumoch... a treba podotknut ze vrtula na volnobeh este aj jemne pribrzduje model. takze dalsia vyhoda
Odpoveď | 2012-01-18 09:58:48
.:. XXX
Vôbec nie je pravda že za letu sa nedá spalovací motor zhasnúť. Spalovaci motor, ktorý nema nastavenie zhasnutia, pripadne nie je opatrený zariadením na vypnutie motora, proste nepatrí do vzduchu. A nastavenie ktoré popisujete nepatrí pre elektro motor , ale spalovací motor. Takto sa nastavuje tzv. letovy volnobeh u spalovacích motorov, ktorého otačky sú vyššie ako volnobežné.Sú nastavené tak, aby za žiadnych okolností motor nezhasol. U elektromotoru sa to nastavuje elegantnejšie, jednoducho sa vypne brzda v regulatore. Vo vetronoch je zapnutá. A uz nie je ani pravda, ze sa neda za letu spalovací motor naštartovať, vačšie obsahy su opatrene elektrickým štartérom, nakoľko váha štartéra je už zanedbateľná
Odpoveď | 2012-01-18 17:05:20
Doporučujem prečítať článok ešte raz....myslím, že autor chcel poukázať na to, že pri niektorých typoch modelov sa pristáva z bežiacim motorom - pod plynom. A je rozdiel mať len neaktivovanú brzdu, keď pretáčajúca sa vrtuľa model v podstate brzdí a mať znížené otáčky "pod plynom".
Osobne tiež nemusím mať (ani nemám) na električkách takéto mixy voľnobehu, veď načo, keď mám plyn RIADENÝ pákou, ale keď sa chce niekomu hrať a má záľubu v programovaní... ;-)
Odpoveď | 2012-01-19 11:57:18
To XXX: V clanku sa pise ze nieje motor mozne zhasnut lebo ho uz dotycny nenastartuje. A co sa tyka starterov tak treba podotknut ze zatial som videl iba jediny model so starterom na palube a to som za poslednych 9 rokov pochodil peknych par akcii s obrimi modelmi. A co sa tyka tych starterov tak hmotnost je sice mala ale musi byt na to usposobeny motor a cena je zrovnatelna s cenou motora.
Odporucam najprv pestudovat fakty a potom reagovat na clanok takymto sposobom
Odpoveď | 2012-01-19 14:32:14
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30294.85 kb