Keď som písal článok „Rozlúčka s vetroňmi – 2015“, nevedel som, že bude mať aj pokračovanie. Bol som presvedčený, že s vetroňom som tohto roku lietal naposledy.
Ale počasie to chcelo inak a tak sa do slova a do písmena naplnilo, že „ja sa s neskorým babím letom a s vetroňmi lúčim ťažko – veľmi ťažko, na etapy, aj niekoľko dní“.
Skrátka ďalší deň som šiel na sásovský kopec znovu – tentokrát s Harmonym.
A potom znovu a znovu – pre zmenu so Xenom.
autor: Janko O.
Takže po nedeľnom polietaní s Heronom, keď tam boli aj Roman a Braňo Migovci a krásny „letový“ deň (vlastne už večer) sme zavŕšili so Stanom Oršulom, konalo sa polietanie aj pondelkové.
To som si povedal, že „posledné zbohom“ povieme babiemu letu s vetroňom Harmony:
Šťastná náhoda tomu chcela, že sa na kopci opäť „objavil“ aj Stano. Vďaka nemu vznikli tieto „romantikou dýchajúce“ zábery.
Harmony je opäť vybavený výkonnými pozičnými svetlami, takže aj lietanie sa pokročilého šera nebolo problémom. Bohužiaľ, Harmony je napájaný 2-článkom LiPol a tak technicky nebolo možné zrealizovať tzv. „podsvietenie“ (trvalé svietenie LEDiek nižším jasom mimo dvoch silných zábleskov), čo predsa len trochu zhoršovalo lokalizovateľnosť modelu (v porovnaní s Heronom).
Našťastie, Harmony je poslušná pomaly lietajúca „orchidea“ (označenie pre takýto druh modelov) a tak aj tie záblesky boli pre pomaly letiaci model postačujúce. Navyše, 10 Wattová LEDka na „bruchu“ modelu pri pristávaní slušne osvetľovala terén pod modelom, čím uľahčovala hladké priblíženie k zemi (pozrite si na priloženom videu).
Stano bol so svojim Horten UFOm. A keďže sme obidvaja prakticky neustále lietali, snažiac sa využiť tie krásne podvečerné chvíle kľudného počasia, akosi nebol čas niečo fotiť či filmovať. Na to sme si spomenuli, až keď sa riadne zošerilo. Ale tomu sa hovorí „krása nechceného“. Tie zábery sú oveľa lepšie, ako keby ich bol Stano urobil ešte zavidna a vďaka nim budem(e) na November 2015 dlho (v dobrom) spomínať.
Odkaz na video Večerné lietanie na Vtáčniku
V čase 1:15 si všimnite význam 10W LEDky na "bruchu" modelu počas letu vo výške a v čase 2:00 si všimnite jej význam pri osvetlení terénu pod modelom počas pristávania.
A keďže krásne dni neskorého babieho leta nie a nie skončiť, povedal som si, že by sa patrilo, aby sa s letom rozlúčilo aj (samokrídlo od Multiplexu) Xeno. A tak som v piatok, ale aj v sobotu (6. a 7.11.2015) vždy o 15.00 hod. opäť „vybehol“ na sásovský kopec. Opäť to bola „fantázia v šere“ - skrátka, perfektne som si zalietal a opäť by sa to dalo nazvať modelárskym orgazmom .
Xeno bolo síce (ešte v piatok) vybavené výkonným pozičným osvetlením (vrátanie osvedčeného „podsvietenia“), ale boli to len štyri (3W) LEDky, po dve na každom krídle. Ak bol model ku mne otočený krídlom, „odvrátené“ LEDky som nevidel a tak bolo veľmi ťažké určiť (skôr odhadnúť) smerovanie modelu. Letel síce bokom ku mne, ale mohol sa blížiť, no mohol sa aj vzďaľovať.
A tak som v sobotu doobeda doplnil model o ďalšie dve LEDky (a nastavil vyšší prúd stabilizátorov prúdu pre LED): tentokrát biele – do predku Xena.
Sobotné podvečerné lietanie potom potvrdilo výrazné zlepšenie určenia smerovania modelu. Keďže sa pozičné svetlá nachádzajú v akomsi trojuholníku, vždy je vidieť aspoň dvoje svetlá a vďaka ich farebnému odlíšeniu je lokalizovateľnosť modelu, vrátane jeho smerovania, oveľa lepšia.
Bohužiaľ, Stano mal svoje povinnosti a tak som bol na kopci sám. Takže vám nemôžem poskytnúť žiadne video z letu Xena na podvečernej oblohe. A tak som po návrate z lietania urobil doma na záhrade aspoň pár fotiek, aby ste mali predstavu, ako tento model s upraveným osvetlením vyzerá.