(Tak teda) S čím lietať?

V minulom článku sme sa zaoberali otázkou „Kedy lietať?“.

Tá bola vyvolaná problémami s počasím. A mala dať odpoveď na to, v ktorú dennú dobu (v ktorom ročnom období) je najlepšie lietať.

Dnešná otázka je vyvolaná „problémami“ s Rozhodnutím 1/2015.

A mala by dať odpoveď na to, s čím (s akým modelom) lietať, aby mal z toho pilot pôžitok a súčasne neporušoval obmedzenia nastolené spomínaným rozhodnutím.

autor: Janko O.

 

Najpálčivejšie obmedzenia, ktoré Rozhodnutie 1/2015 vymedzuje, sme spomenuli v článku „Kladivo na (modelárov a) čarodejnice“. Niekde v strede článku sme uviedli nasledujúcu „kľúčovú“ vetu: „Takže hlavným obmedzením Rozhodnutia je let modelu vo výške maximálne 120 metrov nad terénom.

Nie je to veľa, pravdu povediac, pre vetrone je to žalostne málo, ale situácia je ešte oveľa horšia. Obmedzenie výšky na 120 metrov však platí vo (vzdušných) priestoroch, ktoré nepodliehajú rôznym obmedzeniam. Ak sa však jedná o riadený vzdušný priestor, tak modely nesmú lietať vyššie ako 30 metrov. A ak sa pozriete na mapu rôznych riadených a inak vyhradených vzdušných priestorov na Slovensku, tak vás smiech prejde:

Zistíte, že do výšky 120 metrov môžete lietať len v málo lokalitách Slovenska a potom tam, kde ako sa hovorí „líšky dávajú dobrú noc“ (ospravedlňujem sa dotknutým, ale úmyselne som to prehnal). Všade inde (najhustejšie osídlené, industriálne oblasti Slovenska) je to nejaký vyhradený vzdušný priestor a maximálna povolená letová výška modelu je teda 30 metrov.

Takže sa (ako obvykle) pýtam: „S čím lietať?“ (tak, aby to lietanie malo zmysel a aby neboli porušované obmedzenia z Rozhodnutia). S vetroňmi ťažko, veď aj také F3K modelár „vyhodí“ vyššie (o termike a svahovom lietaní radšej ani nesnívajme). Takže zostávajú motorové modely, či už vrtuľové alebo dúchadlové (EDF). Ak nebudú prekračovať výšku 30 metrov, tak pri pohľade z obďaleč to môže vyzerať ako let Cruise Missile (strela s PLOCHOU dráhou letu). Či a ako dlho bude takéto lietanie modelára baviť, je otázne.

Keďže my s mojim bratom Miroslavom sme pesimisti (definícia: pesimista = optimista s bohatými životnými skúsenosťami ) a myslíme si, že Rozhodnutie 1/2015 (zhruba v tom znení ako je teraz) tu bude platné na „večné časy“, tak otázku: „Do pekla, s čím teda budeme lietať?“, sme si položili tiež. A vyšlo nám, že by sme sa mali sústrediť na netypické modely, ktoré sú tak trochu INÉ. Také, ktoré nepotrebujú termiku, nepotrebujú svahové prúdenie, nepotrebujú štartovaciu dráhu a hlavne: K tomu, aby z ich letu mal modelár zážitok a pôžitok, nepotrebujú dokonca ani výšku (viac ako 30 metrov).

Už od začiatku nášho modelárčenia sme kládli veľký dôraz na technickú stránku tohto nášho hobby, na technickú výbavu našich modelov (ale aj RC vysielačov a pod.). Naše modely samy o sebe asi nikdy nevynikali letovými vlastnosťami: kĺzavosťou, stúpaním, rýchlosťou, obratnosťou … Ak naše modely (náhodou) lietali alebo lietajú (na pohľad) pekne a majú aké-také letové vlastnosti, tak je to skôr zásluha ich technického vybavenia (rôznych letových stabilizátorov a všakovakej inej elektroniky), ako modelu ako takého, alebo nedajbože našich pilotných schopností. Vždy sme tvrdili, že prednosťou našej palubnej elektroniky je to, že maskuje naše pilotné nedostatky .

A tak sme sa teda dali do hľadania modelu (či modelov), ktoré by okrem eliminácie obmedzení z Rozhodnutia 1/2015 ešte umožňovali aj plnohodnotný modelársky zážitok (tzv. „modelársky orgazmus“) pri riadení modelu, ktorý nemusí lietať ďaleko a ani vysoko. Hľadali sme model, ktorý by nepotreboval štartovaciu dráhu, väčšinu času by ho mal modelár takpovediac „pred nosom“ a pritom by tých pár minút pilotovania stálo (z technického hľadiska) za to.

Ako jeden z adeptov bol tento futuristický model:

Odkaz na video letu takéhoto (či podobného) modelu (nastavte si na začiatok záznamu).

Okrem toho, že v jeho projekte je zainteresovaná bohatá firma Sony a že to je teda drahé, je tu fakt, že to je prototyp a že sa to teda nedá ani nikde kúpiť. A pustiť sa do stavby takého modelu a do vývoja jeho stabilizačnej elektroniky sami (teda bez firmy Sony a jej peňazí ) je tak trochu nezmysel.

Až jedného krásneho dňa sa na HobbyKingu objavilo toto:

Odkaz na video letu modelu CanadAir CL-84

Keď sa to vie, tak to môže vyzerať aj takto: modell-hobby-spiel 2015 - Hobbico CL-84 Dynavert

Stavebnica - model skutočného konvertoplánu CanadAir CL-84 je triedy PNF (Plug aNd Fly), čiže stačí dať dokopy hotový trup a hotové krídla, vložiť prijímač, pozapájať kabeláž, vložiť batériu, aktivovať stabilizačnú elektroniku a môže sa lietať. No, trochu som to samozrejme zostručnil, ale podstatné je, že súčasťou stavebnice je (okrem RC prijímača a pohonnej batérie) vlastne všetko: drak modelu s príslušenstvom (podvozky, kolieska, nainštalované servá a pod.), tri motory, tri regulátory, protibežné vrtule a hlavne: špeciálne pre tento model určená stabilizačná jednotka.

Hneď som do práce zavolal Miroslavovi, aby si to pozrel na internete. Potom podvečer sme o tom (telefonicky) dlho debatovali. Pri zemi nás trochu držala cena (spočiatku 310,- €) a to, že model bol k dispozícii len v centrálnom sklade v Hong Kongu a že sa teda k cene modelu prirátavala nemalá cena za dopravu a „výpalné“ pre colníkov. Ale „červík“ v našich hlavách bol nasadený a postupne hlodal.

O pár dní neskôr sa tento model objavil aj v európskom sklade v Holandsku a dokonca aj cena klesla. A Miroslav (ako platinum member) ho mal ešte o čosi lacnejšie.

To už červík v hlave vŕtal ako divý. Ale peniažky na model som k dispozícii nemal. Ale potom som si spomenul, že u môjho staršieho brata Milana mám ešte nejaké Eurá (asi 160), ktoré som investoval na dokončenie jeho 4,2-metrového Blaníka. A bolo rozhodnuté. Brnkol som Miroslavovi a on v európskom sklade objednal model a 4 kusy 4-článkových LiPoliek 2650 mAh k tomu.

Nebudem sa ďalej rozpisovať o tomto modeli, tomu bude venovaný samostatný článok alebo miniseriál. Tiež to neznamená, že s klasickými modelmi končíme a naďalej budeme lietať už len s takýmito „exotmi“. Skôr to beriem ako trochu úsmevnú odpoveď nášmu Dopravnému úradu a jeho „legendárnemu“ Rozhodnutiu, s tým, že každá akcia vyvoláva reakciu.

Vlastne sme Dopravnému úradu tak trochu vďační, lebo o podobných modeloch sme s Miroslavom uvažovali už dávno, ale všetky okolnosti (hlavne tie ekonomické) nás napokon nasmerovali k osvedčenej „klasike“. A tak až „múdre“ rozhodnutie DÚ nás konečne rozhýbalo a primälo pustiť sa do niečoho, o čom by sme bez Rozhodnutia nasledujúce roky zase len (plano) teoretizovali.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 1. 11. 2015, 09:53 | Prečítané: 5517x | Kategórie: Iné | Napísal: admin |
Komentáre: 4
.:. tatko Tom
Výborný článok - pre QAV je super na vybláznenie Eachine CG-023 - neskutočne obratná hračka, v pohode aj v byte :)|-/
Odpoveď | 2015-11-01 11:55:08
.:. J O.
Nie som si istý, či sme na rovnakej "myšlienkovej vlne" (skôr nie).
Naša web stránka je zameraná na realistické lietanie s modelmi (krídlatých) lietadiel.
Eachine CG-023 sem akosi nezapadá: nespĺňa ani jediné kritérium predchádzajúcej vety.
Tou vetou máme na mysli, že lietame s modelmi (nemusia to byť makety) "krídlatých" lietadiel (čiže so zmenšeninami skutočných "dospelých" lietadiel). Multikoptéry za modely v podstate nepovažujeme, pretože nemajú "dospelú" predlohu.
A pod pojmom realistické lietanie si predstavujeme taký spôsob lietania s modelmi, že je ťažké rozoznať, či sa jedná o model alebo skutočné "dospelé" lietadlo. Tým pádom pojem "realistické lietanie s multikoptérou" stráca zmysel.
Za neposledné: modelárstvo považujeme za šport. Treba ísť na lúku, vyjsť na kopec a pod., skrátka: byť na čerstvom vzduchu a hýbať sa. Poletovanie v byte do toho opäť akosi nezapadá.
To je náš názor, také je zameranie našej web-stránky a taký je "duch" našich článkov.
Odpoveď | 2015-11-01 12:56:45 | Príspevok upravený: 2015-11-01 17:47:39
Janko, dobry vyber. Mali ho na model hobby vo viedni za 360€.
Tesim sa na pokracovanie.
Odpoveď | 2015-11-01 16:20:01
.:. Vlada
Ahoj, jen pro doplnění k mapce se zakreslenými prostory: Většina těch prostorů, co jsou na mapě barevně má nějakou spodní hranici, od které prostor začíná a tak vlastně pod výškou 120m třeba ten prostor vůbec neexistuje (nedosahuje až na zem). Takže omezení pak platí na 120m, ne na 30m. Omezení na 30m je tedy víceméně jen v CTR letišť a jen v některých z barevně zvýrazněných prostorů. A to se ještě některé tyto prostory vyhlašují jen na určité dny a tak omezené neplatí trvale. Tady je mapka: odkaz
Odpoveď | 2015-11-05 12:19:05
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40171.07 kb