„Seriózny“ (elektro-)pohon, ktorý sme zvolili pre Milanovho Blaníka, si vyžaduje aj „seriózne“ napájanie.
Z praktických dôvodov sme sa rozhodli pre 6-článkovú LiPol batériu (preto sme vybrali aj motor G160 s výšším Kv).
Ale čo kapacita napájania?
V konečnom rozhodovaní však rozhodujúcu úlohu nezohrala kapacita, ale hmotnosť batérie.
Paradoxne: čím ťažšia, tým lepšia!
autor: Janko O.
Aby ste tomu rozumeli:
V originálnej verzii modelu Blaníka, teda bez „omotorovania“, výrobca na fotografiách ukazuje, ako ho vyvážiť. Je to celkom slušná kôpka „balastu“ (olova a pod.), ktorá zmiešaná s nejakým lepidlom, zaberá takmer celú (pomerne veľkú) špicu trupu modelu. Tipli sme si, že to môže byť niekoľko kilogramov, odhadom tak 2 až 3.
Naše modelárske životné krédo však tvrdí, že „najlepším olovom je veľký motor a ešte väčšia pohonná batéria“. A tak sme v rámci „elektrifikácie“ použili elektromotor Turnigy G160, ktorý je v podstate úplne v predu (v špici trupu) a váži 632 gramov. Keď sme sa s Miroslavom snažili kompletný model vyvážiť pohonnými batériami (6-článkovými LiPolkami), tak nám vyšlo, že čo najviac v predu (hneď za motorom) musia byť tri kusy 6-článkových LiPoliek, každá o kapacite 5000 mAh.
Ich poloha ťažiska vtedy samozrejme nie je úplne v špici, ako by malo byť olovo, ale len 0,7-násobku tejto vzdialenosti od ťažiska modelu. A tak nám výpočtom vyšlo, že by bolo potrebné k motoru do špice trupu vložiť ešte asi 1700 gramov balastu. A tak sme sa „prepracovali“ k hodnote 2330 gramov (1700 + 630), koľko by asi vážilo olovo v špici trupu nemotorizovaného modelu Blaníka.
My sme však museli riešiť úplne iný problém: ako tesne za motor „narvať“ tri LiPolky 5000 mAh? Po krátkom „cvičení“ z kombinatoriky nám vyšlo riešenie: 2 ks 6-článkové LiPolky 5000 mAh a 2ks 3-článkové LiPolky 5000 mAh, ktoré sú zapojené do série (a dávajú tak tretiu 6-článkovú LiPolku 5000 mAh). Tieto tri (dve „reálne“ a jedna „virtuálna“) 6-článkové LiPolky 5000 mAh sú zapojené paralelne a dávajú výslednú kapacitu 15000 mAh, s čím sa dá už slušne polietať .
Uchytenie štyroch kusov pomerne veľkých a tvarovo rozdielnych batérií v trupe Blaníka pomocou suchého zipsu sa nám javilo nezmyselné a tak sa vynoril pojem: Batériový kontajner . Milan sa podujal, že ho vyrobí (alebo nechá vyrobiť), ale keď sa určitý čas nič nedialo a keď som si predstavil, aký to bude „strojársky“ výrobok (Milan je strojár a je obklopený inými „ťažkotonážnymi“ strojármi), tak som si povedal, že to urobím radšej sám „modelárskym“ spôsobom.
Na „Batériový kontajner“ sú kladené viaceré (často-krát protichodné) požiadavky:
musí byť ľahký (pretože LiPolka je užitočná záťaž, kontajner nie )
musí byť pevný (aby aj pri „tvrdšom“ pristátí udržal LiPolky na svojom mieste)
musí byť „vzdušný“ (aby boli LiPolky počas letu chladené)
musí byť ľahko a jednoducho vyberateľný
jednotlivé LiPolky sa musia z a do neho vkladať jednoducho a rýchlo
LiPolky sa nesmú z kontajnera samovoľne uvoľniť (ani keď bude Blaník „hore bruchom“)
kontajner musí byť vybavený príslušnými konektormi a tie musia zabezpečiť elektrické prepojenie jednotlivých batérií
Bolo jasné, že tvar a celkové riešenie kontajnera nebude vôbec jednoduché, ale bola to pre mňa „výzva“.
No a ako to dopadlo? Poďte sa pozrieť:
Hotový (prázdny) batériový kontajner. Predné rohy sú zrezané, aby sa vošiel čo najviac dopredu, do zužujúcej sa špice.
Spevnenie spodku kontajnera zároveň slúži na jednoduché a rýchle uchytenie o "podlahu" Blaníka dvomi skrutkami, ktoré sú spoločné aj pre kovový držiak motora.
V spodnej časti kontajnera sú 6-článkové LiPol batérie. Všimnite si "výstup" kabeláže.
Nad nimi sú 3-článkové batérie. Toto riešenie bolo nutné pre to, aby sa do modelu vošla aj prístrojová doska Blaníka.
"Naplnený" batériový kontajner pri pohľade zo strany vstupného otvoru chladiaceho dúchadla.
A takto to vyzerá, keď je batériový kontajner zamontovaný v trupe. Lišty na jeho spodku zlepšujú obtekanie batérií chladiacim vzduchom.
Zamontovaný kontajner bol následne "naplnený" batériami, ktoré sú zaistené suchým zipsom. Mínusový vývod je už pripojený k regulátoru. Plusový sa zapojí až po dotyku "antispark" vývodu regulátora.
Vnútro Blaníka bez batérií.
A toľkoto váži hotový a "naplnený" batériový kontajner.