Ďalšia etapa telemetrie? (Možno) Modelárska RC avionika - 2.časť

Ale ako je na tom pilot RC modelu? Ak by sme sa držali "kybernetickej" terminológie, tak pilot má len jeden senzor (zrak), ktorý navyše nie je nijak zvlášť citlivý. Tým mám na mysli to, že či ide model do šmyku, pilot zistí, až keď autíčko urobí "hodiny". Nemá najmenšiu šancu na vzdialenosť viac ako 5 metrov zaregistrovať napr. 15 stupňovú odchylku osi autíčka od osi dráhy, ktorú by v skutočnom aute spoľahlivo zaregistroval aj silne "podgurážený" vodič. A ak šmyk "nepodchytíte" v začiatku, neskôr už je to beznádejné.

autor: Janko O.

 

Podobne je to v lietadlách, len tu je paradoxne nebezpečná nízka rýchlosť. Let nízkou rýchlosťou a navyše v zákrute navodzuje nasledujúce nebezpečenstvá: Pri nízkej rýchlosti je nutné potrebný vztlak dosiahnuť väčším uhlom nábehu krídla. To však znamená, že sa pohybujeme v oblasti (nepriaznivých) nízkych Reynoldsových čísiel, na rozhraní krehkej stability a náhle vzniknutej nestability. Každý ďalší pokles rýchlosti by mohol spôsobiť, že súčiniťeľ odporu môže prudko (takmer skokovo) narásť a súčiniteľ vztlaku zase rovnako prudko klesnúť. A v tomto nepriaznivom štádiu letu sa rozhodnete zatáčať. To však znamená, že vonkajšie krídlo svoju rýchlosť voči okolitému vzduchu zvýši, ale vnútorné krídlo svoju už tak dosť nízku rýchlosť ešte zníži. A práve vtedy môže dôjsť k prekročeniu tej tenkej hranice medzi krehkou stabilitou a náhlou nestabilitou. Vnútornému krídlu, ktoré je počas preletu zákruty položené nižšie ako vonkajšie krídlo, poklesne vztlak, čím sa ešte viac "prepadne" pod pomyselnú hladinu letu a súčasne mu vzrasie aerodynamický odpor, čo nasmeruje špicu modelu priamo do zeme. A tak sa lietadlo ocitne takmer vo vertikálnej polohe, kedy má minimálny (alebo žiadny) vztlak a navyše môže začať rotovať okolo svojej zvislej osi. Ak lietadlo nie je v dostatočnej výške nad zemou, urobí tzv. "hviezdu". Gymnasti vedia, čo to je.

Piloti skutočných lietadiel musia počas pristávania pozorne sledovať rýchlosť, aby sa nedostali do situácie, popisovanej vyššie. Ale pilot modelu rýchlosť modelu len odhaduje a keď odhadne zle, tak potom je naozaj zle. Keby však mal informáciu o rýchlosti modelu, alebo zvukové varovanie o približovaní sa ku kritickej rýchlosti, všetko by bolo inak. Celé je to ale ešte trochu zložitejšie. Svoju úlohu tu zohráva aj vietor a tak nie je podstatná rýchlosť modelu voči zemi, ale rýchlosť modelu voči obtekajúcemu vzduchu. Opäť sa ukazuje, že rýchlomer je oveľa citlivejší a presnejší ako oko pilota RC modelu, ktorý sa krvopotne len snaží odhadnúť rýchlosť modelu. Navyše, zo svojej pozície môže odhadnúť len rýchlosť modelu voči zemi, ale aká je rýchlosť modelu voči okolnému vzduchu v mieste, kde sa model práve nachádza, to žiaľ nedokáže.

V čom prístrojové senzory (snímače) prekonávajú ľudské senzory (zmysly)? Ako už bolo spomínané skôr, tak určite v citlivosti a presnosti. Zatiaľ čo prístrojové senzory fyzikálne veličiny skutočne merajú, ľudský mozog ich na základe zmyslov len odhaduje. Tu hrá veľkú úlohu skúsenosť a cvik - tréning. Dieťa dokáže odhadnúť vzdialenosť alebo rýchlosť len veľmi nepresne, ale skúsený dospelý človek to dokáže oveľa lepšie (nedokonalosť senzorov je kompenzovaná dokonalosťou "riadiacej jednotky" - mozgu). Cez to všetko je to stále len odhad a k realite to môže mať ešte ďaleko. O tom by vám mohli dlho rozprávať dopravní policajti, merajúci rýchlosť aut, keď skoro každý pokutovaný vodič tvrdí, že sa mu zdalo, že ide tááááák pomaly.

V čom prístrojové akčné členy - vykonávacie mechanizmy (servá) prekonávajú ľudské akčné členy (vykonávacie končatiny), v prípade pilotov a vodičov - ruky a nohy, v prípade modelárov - prsty na rukách? Jednoznačne v rýchlosti a presnosti. Už vyššie je spomínané, že je lepšie zareagovať rýchlo ako s oneskorením, pretože je oveľa jednoduchšie dorovnávať malý náklon modelu, ako sa ozlomkrky snažiť zrovnať model strmo "pikujúci" k zemi. Niektoré chirurgické zásahy do ľudského organizmu, vyžadujúce extrémnu presnosť, sa realizujú za pomoci špeciálnych elektro-mechanických prístrojov. Okrem presnosti sa takýmto zariadeniam nezvyknú triasť ruky, alebo ramená, alebo chápadlá, alebo ako sa tie veci volajú.

V čom elektronická prístrojová riadiaca jednotka neprekonáva ľudský mozog? V zložitosti, dokonalosti a sofistikovanosti "softvérového vybavenia". V tomto smere je ľudský mozog nedostižný, je schopný prijímať komplikované rozhodnutia, je schopný sa učiť, je schopný sa prispôsobovať meniacim sa podmienkam a pod. Z pohľadu týchto kritérií, je aj tá "najvymakanejšia" počítačová riadiaca jednotka len úplným "hlupáčikom" s inteligenciou hojdacieho koníka. Úmyselne som použil výraz "počítačová", aby som zdôraznil význam sofistikovanosti softvéru. Počítač je len taký "múdry", aký múdry je jeho softvér. V minulosti boli parametre, vlastnosti a schopnosti zariadenia závislé od toho, aké bolo množstvo a kvalita súčiastok v danom zariadení použitých. V súčasnosti (už niekoľko rokov) sú parametre, vlastnosti a schopnosti zariadenia úmerné kvalite programu (softvéru), riadiacemu jeho cenrálnu procesorovú jednotku. A je jedno či sa jedná o zložitú priemyselnú aglomeráciu riadenú desiatkami počítačov, alebo o nenápadný prístrojček ovládaný drobným mikrokontrolérom.

Z pohľadu sofistikovanosti elektroniky akoby sa modelárstvo ešte len vymaňovalo z doby kamennej. Podobne ako automobilová technika pred 15-timi až 20-timi rokmi, keď sa zmes pripravovala v karburátore (známom už sto rokov), zapaľovanie sa skladalo z indukčnej cievky a kontaktu prerušovača (tiež už sto rokov) a najzložitejším elektronickým zariadením v aute bolo autorádio.

Pokračovanie ->
 

 

Súvisiace články: 

Ďalšia etapa telemetrie? (Možno) Modelárska RC avionika - 3.časť

Ďalšia etapa telemetrie? (Možno) Modelárska RC avionika - 1.časť

 

Google Keywords Search:

nízká rychlost letu modelu, let v zatáčce, úhel náběhu křídla, součinitel odporu, součinitel vztlaku, vnější křídlo, vnitřní křídlo, přistávání modelu letadla, vítr, obtékající vzduch, citlivost a přesnost senzoru, lidský mozek, řídící jednotka, avionika pre pro modely, modelářská avionika, avionics for models,

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 3. 4. 2010, 08:13 | Prečítané: 6667x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 1
Vedel by niekto z Vás opraviť Flymentor od KDS? Nefunguje mi jeden snímač po haváriii vrtuľníka.
Odpoveď | 2011-01-22 17:36:15
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.54 kb