Od EPP k laminátu – F3K Maat – 3. časť

Treťou časťou sa konečne dostávam k samotnej „stavbe“.

Úvodzovky používam zámerne, keďže sa v podstate jedná o dokončovacie práce a nie o kompletnú stavbu.

Po dôkladnom zvážení som popis stavby rozdelil do dvoch častí.

Držím sa totiž pravidla, že je lepšie raz vidieť, ako viackrát počuť (čítať).

Popis je doplnený obrázkami, aby bol dostatočne zrozumiteľný.

V tejto časti bude reč o krídle, t. j. o zástavbe servokonektora, serv a o namontovaní náhonu krídeliek.

autor: Imrich Kišš

 

Nasledujúce úpravy predpokladajú určitú dávku zručnosti a sústredenia, ale nie sú nijak zvlášť náročné. Pre priemerne zdatného modelára to bude brnkačka. Ja som si musel, vďaka mojej povahe (mám rád precíznu prácu a veľmi nerád bastlím), jednotlivé kroky poriadne premyslieť a naplánovať. No aj tak som sa nakoniec nevyhol menším problémom, na ktoré v popise samozrejme upozorním.

Jedna rada na začiatok: používanie maskovacej pásky a tenkej ale silnej nite vie v niektorých prípadoch veľmi uľahčiť prácu. Ja som doteraz ani nevedel, že existujú (trošku preháňam), no odteraz už na nich nedám dopustiť.

Už na začiatku celého plánovacieho procesu bolo pre mňa jasné, že najtvrdším orieškom bude montáž servokonektora a samotných serv do krídla. Krídlo je totiž laminované v celku a neobsahuje žiadne predpripravené montážne šachty. Všetko sa musí vyrezať s dostatočnou presnosťou. Na to všetko ešte „prekáža“ v krídle uhlíkový nosník, ktorý by mal zostať neporušený. Čerešničkou na torte je, že v najhrubšom bode je krídlo len o kúsok hrubšie ako samotné servo. Takže, kam so servami? Vedel som, že do spojnice krídel sú vlaminované akési polkruhy, ktoré túto časť krídla spevňujú a kam by sa mali servá namontovať. Kvôli ťažisku som sa rozhodol pre miesto pred nosníkom a to čo najbližšie k nosníku, aby bola vzniknutá šachta dostatočne hlboká. Nalepil som maskovaciu pásku, miesta rozmeral, zakreslil a začal rezať. Opatrne som odstránil laminátový poťah a EPP-čko rozrezal v tvare mriežky. Vzniknuté kúsky EPP som následne vytrhal pinzetou až po horný poťah.

 Vytrhávanie prebytočného EPP.

 Výsledok snahy o vytvorenie šachty pre servá krídeliek.

Poznámka: Odporúčam obrúsiť príruby serv. Tvar výrezu sa tým zjednoduší a osadzovanie serv bude trošku jednoduchšie.

Krídlo lietadla je odnímateľné a s touto vlastnosťou pri preprave počítam. Bolo teda jasné, že sa budú musieť do krídla a trupu namontovať proti sebe dva 4-pinové servokonektory. Na toto miesto som zvolil samicu. Pri preprave budú na krídle nasadené návleky a tak aspoň nebudú prekážať vystupujúce piny. Samec potom pôjde do trupu, tam výstupky až tak nevadia. Výrez pre konektor som o pár milimetrov posunul od stredu, aby sa nenarušila spojnica a neoslabila sa tým konštrukcia krídla. Konektor aj piny bolo nutné skrátiť, aby sa dali dostatočne zapustiť.

Zapojenie je nasledovné. Dva plusové kábliky dám do jedného pinu, dva mínusové do ďalšieho a do zostávajúcich dvoch pripojím zvlášť jeden aj druhý signálový káblik. Jedná sa o akýsi V-kábel, kde zo 4-pinového konektora vychádzajú dva trojžilové servokáble. Na dĺžke vodičov nešetrím, aby som si šetrili svoje nervy. K prevlečeniu vodičov cez vyrezaný otvor v krídle som použil moju osvedčenú metódu preťahovania pomocou nite.

 Preťahovanie vodičov cez úzky otvor až do šachty k servám.

 Výsledok by mal vyzerať nejako takto.

Poznámka: Piny som pre istotu v tele konektora zaistil sekunďákom a konektor do otvoru zalepil epoxidom. Všetko lepím až po dôkladnom otestovaní funkčnosti, t. j. pripojím servá, prijímač a akumulátor, zapnem ovládač a odskúšam zapojenie.

Moje pôvodné plány počítali s tým, že V-káblik so servami spojím cez protikus servokonektora. Nakoniec som použil pracnejšie, ale o to čistejšie riešenie. Skrátil som všetky štyri vodiče vrátane tých originálnych zo serva a súhlasné vodiče trvale prispájkoval. Prípadná výmena serv je takto zložitejšia, ale snáď to nebude potreba príliš často. Nehovoriac o tom, že takto ušetrím pár gramov, čo sa u DLG počíta. Na upratanie vodičov, ešte bolo treba vydlabať trošku EPP zo šachty, zo strany nachádzajúcej sa bližšie k osi krídla.

 Spájkovanie vodičov

 Konečne som našiel využitie pre svoje tenké teplom zmršťovacie bužírk. Tu dobre vidno vydlabané miesto pre káble.

 Ešte skúška zapojenia a môže nasledovať zalepenie konektora, aj samotných serv.

Dal som na radu skúsenejších a tak som servá do otvorov vlepil nasledovne. Najprv servo obalím elektrikárskou izolepou. Potom ho zasuniem do šachty až na doraz, čiže presne na svoje miesto, uhladím vodiče tak, aby nikde nič netrčalo a nasleduje lepenie. Servo o pár milimetrov vysuniem a potriem po obvode epoxidom. Potom zasuniem na miesto a prebytok lepidla zotriem. Šachty som nakoniec prekryl kúskom poťahovej fólie. Žiadna veľká veda.

Poznámka: Na odstránenie prebytku dvojzložkového epoxidu sa mi osvedčil klasický technický lieh, bežne dostupný v obchodoch. Servo lepím len po obvode, t. j. lepím ho k EPP a nikdy nie k hornému poťahu. 

Náhon krídeliek je vyrobený z 1,5 mm oceľového drôtu, ktorý je vlepený do mosadznej závitovej koncovky. Na strane serva je umelohmotná vidlička a na strane druhej je použitý klasický Z-ohyb. Ak by sa aj na strane krídelka použila umelohmotná vidlička, tak sa musí počítať s opotrebovaním mosadzného čapu. Čo sa pri oceľovom drôte nedeje. Pri Z-ohybe je však badateľná maličká vôľa, čo pre DLG nie je najlepšie a tak časom možno pristúpim na oceľovú vidličku (záleží od letového prejavu). Uhlíkové páčky pre krídelká sa musia vyrezať z jedného väčšieho kusu a vyvŕtať.

 Jednotlivé diely náhonu krídelka.

 Kompletne hotové krídlo. Chýba už len zalepiť kolík na hádzanie ale to nechám až na koniec celej stavby.

Poznámka: Oceľový drôt je dobré pred vlepením do závitovej koncovky zdrsniť, no nie zoslabiť. Na lepenie som použil epoxid s kovovou prísadou. Vzniknutý spoj vyzerá byť dostatočne silný. Uhlíkové páčky sú vlepené klasickým epoxidom a na ich vŕtanie je vhodné použiť vrták, ktorého priemer len trošku presahuje priemer použitého oceľového drôtu, aby zbytočne nevznikala ďalšia vôľa. Čím menší je vytvorený Z-ohyb, tým menšia bude aj vôľa náhonu. 

Nabudúce bude nasledovať opis úprav týkajúcich sa trupu.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 17. 7. 2015, 17:36 | Prečítané: 9480x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. Riki | mail
Ahoj, super clanok, myslim ale, ze ten material kridla bude XPS a nie EPP.
Odpoveď | 2017-04-16 21:10:49
.:. Soaron
Jj. máš pravdu. Skutočne sa jedná o XPS.
Odpoveď | 2017-05-11 15:55:59
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.93 kb